Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypoteettisesti, jos nyt yllättäen jäisit työttömäksi, mitä tekisit jos uusia töitä ei vaan löydy?

Vierailija
06.04.2025 |

Mun työnantajalla on kyllä takaisinottovelvollisuus ja kai se voisi minut hoitajaksikin heittää jos omalle ammatille ei jostain syystä olisi enää käyttöä. Mutta muuten yrittäisin varmaankin työkkärin kustannuksella opiskella uuden ammatin jos se on enää nykyään mahdollista? Ennen ainakin oli.

Innostuin tuosta nuohoojan ammatista kun joku oli toisessa ketjussa opiskellut mutta ei näytä sitä koulutusta olevan omalla kotiseudulla ellei saisi oppisopimuspaikkaa? Tai sitten olisiko järkeä jotain kirjanpito-tyyppistä työtä opiskella vai tekeekö senkin jo tekoäly?

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttautuisin lääkäriksi. Ollut haaveissa pitkään, mutta nykyinen työ on hyväpalkkainen ja palkkataso sama kuin lääkäreillä eli ei ole järkeä tällä hetkellä.

Varavaihtoehto on sairaanhoitajaksi, mutta tiedän kyllä omaavani riittävästi lukupäätä ja älyä lääkäriksi. Tietty vanheneminen voi tylsyttää aivoja..

Vierailija
82/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viisikymppisenä opiskelin juuri uuden ammatin työttymyysetuudella ja kun valmistuin sain 2 kk kuluttua vakituisen viran kaupungilta. 

Mikä kaupunki muka palkkaa viisikymppisen? Oliko joku sukulainen päättämässä rekrytoinnista?

Olen ollut pitkään julkisella sektorilla, eikä tähän organisaatioon ole koskaan otettu kuin enintään noin 40-vuotiaita, heitäkin harvoin. Normaalisti yläikäraja on noin 35.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä työni loppuessa, ja todnäk loppuukin pian omasta päätöksestäni, koska olosuhteet jatkossa tehty niin vaikeiksi, olisi uudelleen työllistyminen omalle alalleni varsin heikkoa eikä siinä ainakaan minun tarpeitani kysyttäisi, esim.työpaikan sijainnin suhteen. Eikä todellakaan löydy onko se nyt 4 alani työpaikkaa joka ikinen kk jota hakisin.

Työnhakuvelvoite ei rajoitu vain oman alan työpaikkoihin. On haettava MITÄ TAHANSA työtä 4 paikkaa / 4 vk. Mikäli laiminlyö tuota velvoitetta, tulee sanktioita. Ja Perskokkare-hallitus aivan äskettäin tiukensi noita sanktioita. Pelkästään se, että katsotaan ettet ole tehnyt vakavissasi jotain hakemusta, on rangaistavaa. Työttömillä ei ole helppoa ja lokoisaa - toisin kuin moni täällä luulee.

Vierailija
84/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elelisin töissä ollessani säästämilläni rahoilla ja sitten tukien hakuun niin kuin tein ennen työllistymistäni useita vuosia. En ole juurikaan nostanut elintasoani työssäkäynnistä huolimatta, joten on kertynyt säästöjä eikä olisi ongelmaa pärjätä tuilla sittenkään, kun säästöt on käytetty. En usko, että enää toista kertaa työllistyn, jos työttömyysaika alkaa pitkittyä. 

Huom. oletan, että sinulla on säästöjä yli 10.000? Sen yli menevät säästöt estävät sinua saamaan asumistukea. Säästösi tietysti estävät myös toimeentulotuen. Saisit toki työttömyyspäivärahaa. Jos olet jonkin työttömyyskassan jäsen, saat ansiosidonnaista. Muussa tapauksessa Kelan peruspäivärahaa n. 600 e /kk.

Tiedän kyllä, miten ottaa kaikki irti tukijärjestelmästä, mutta en nauttinut siitä hommasta pätkääkään. Nyt kun voin välttää siihen tilanteeseen joutumista säästämällä, teen sen. 

Vierailija
85/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.

MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.

Nämä keinotekoiset työllisyysalueet on hassuja. Pari suurta tehdasta sijaitsee n. 15 km päässä kotoani, mutta kuuluvat eri työllistysalueeseen. Omalla työllisyysalueellani ei ole ammattini mukaista työllistäjää.

Työttömänä työnhakijana olet velvoitettu hakemaan 4 paikkaa / 4 vk myös muita, kuin oman alasi töitä. Karenssin uhalla. Eri asia tietysti, löytyykö niitäkään, mutta hakuvelvoite on.

Kyllähän mitä tahansa hakea voi ja tode

"Kyllähän mitä tahansa hakea voi ja todennäköisesti pystyisin tekemäänkin, mutta se on vaan semmoinen homma, että jokaiseen työhön löytyy täsmäkoulutettu hakija relevantilla alakohtaisella työkokemuksella. "

No näinhän se onkin. Tämä on hyvä tiedostaa niiden "Menkää töihin" huutelijoiden. Työtä ei vain välttämättä löydy. Ja tuo, että on haettava myös oman alan ulkopuolelta - ei siis voi valikoida - mutta siltikään edes ns. hanttihommia ei löydy. Kaikista töistä on nyt kova kilpailu.

Vierailija
86/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elelisin töissä ollessani säästämilläni rahoilla ja sitten tukien hakuun niin kuin tein ennen työllistymistäni useita vuosia. En ole juurikaan nostanut elintasoani työssäkäynnistä huolimatta, joten on kertynyt säästöjä eikä olisi ongelmaa pärjätä tuilla sittenkään, kun säästöt on käytetty. En usko, että enää toista kertaa työllistyn, jos työttömyysaika alkaa pitkittyä. 

Huom. oletan, että sinulla on säästöjä yli 10.000? Sen yli menevät säästöt estävät sinua saamaan asumistukea. Säästösi tietysti estävät myös toimeentulotuen. Saisit toki työttömyyspäivärahaa. Jos olet jonkin työttömyyskassan jäsen, saat ansiosidonnaista. Muussa tapauksessa Kelan peruspäivärahaa n. 600 e /kk.

Tiedän kyllä, miten ottaa kaikki irti tukijärjestelmästä, mutta en nauttinut siitä hommast

Tuo tukien maksimointi on hyvin kummallinen ajattelutapa...

Vierailija
87/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noita opiskella työttömänä niin että ei menetä etuuksia? Sama tausta ja pohdinta minullakin, mutta onko opeilla töitä? ja ikää on minulla 58

Vierailija
88/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastellen ja puutarhanhoidosta nautiskellen. Saisin nämä viimeiset 7 vuotta viettää lempiharrastuksien parissa. Olen muutenkin ajatellut lopettaa työnteon kohtapuolin ja siirtyä stressittömän elämänvaiheeseen. Jätän mielelläni vapaan työpaikan nuoremmille. 

Vierailija
89/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työdopimus loppui juuri. Tuskin saan töitä. Olen 50+ ja osatyökyvytön. Voin tehdä vain istumatyötä.

Sama tilanne. Turha edes hakea töitä.

Toki työhön tai haastatteluun menen jos pyydetään.

Haettava on. 4 paikkaa / 4 vk on hakuvelvoite karenssin uhalla. PurraOrpon hallitus ihan äskettäin kiristi sanktioita.

Mitäköhän sinäkin Spede mussutat. Koko pakkohakusirkus on demareitten, niitten riemuidioottien, keksintö. Ajettiin läpi Filatovin ollessa työministerinå. Pienituloisten ja duunarin asialla, my ass. Pelkästään kurjistamista ja veroja lisää aina kun demarit on päättämässä.

Spede?

Työttömän työhakuvelvoite on tietenkin ollut aina eri muodoissaan. Sipilän hallituksen aikana tuli ns. Aktiivimalli, jota Marinin hallitus hiukan muokkasi. 4 työpaikkaa / 4 vk -malli on hyvin kelvannut nykyiselle oikeistohallitukselle - vieläpä äskettäin työnhaun ehtoja kiristivät ja sanktioita tiukensivat.

Eli työttömän asema on entistä haasteellisempi nyt sinun PurraOrpon hallituksen myötä - my ass... Noiden äskettäisten tiukennusten lisänä viime vuoden muutokset, mm. heikennys ansiosidonnaiseen sekä työttömyyspäivärahan suojaosan poisto. Suojaosa vielä Marinin hallituksen aikana toimi edes pienenä kannustimena hankkia päivärahan päälle lisäansiota, nyt ei ole sitäkään.

Oikeistohallitus ei todellakaan ole työttömän asialla vaan juurikin EK:n myötävaikutuksella haluaa vain halpaa ja ilmaista karjaa kilpailemaan vähistä paikoista - kiristämällä ja uhkaamalla.

Vierailija
90/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hakisin töitä, jos en kohtuullisessa ajassa saisi, alkuun tekisin jotain työttömyyden rinnalla 'sivubisnestä' mistä saisin 'pimeää rahaa' (esim. trokaisin lonkeroa voitolla Virosta Suomeen tmv.) ja keräisin rahaa säästöön. 

Jos töitä ei pidempään aikaan löytyisi, niin luopuisin asunnosta, muuttaisin sukulaisten nurkkiin kirjoille, ja lähtisin hanttihommiin (voisin tehdä parikin samaan aikaan) esim. Norjaan (siivoojat ym. saa ok palkkaa Suomeen nähden) ja asuminen jossain 'kommuunissa' mahd. edullisesti ja säästäisin rahaa.

Kun olisin kerännyt ok potin, osa säästöön 'tulevaisuutta ajatellen' (ettei ihan 0e ole tilillä) ja lopuilla lentäisi johonkin edulliseen lämpimään maahan asumaan. 

Kun rahat loppumassa (pl. jemmaraha) sama kuvio uusiksi --> hanttihommia kunnes ok potti kasassa, ja takaisin halpaan lämpimään maahan.

Vierailija
91/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.

MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.

Minkä alan yrityksen?

Vierailija
92/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sivusta, mutta kun niitä paikkoja pitää hakea muiltakin kuin omilta aloilta, niin muistattehan avoimet hakemukset rekryfirmoihin. Eivät välttämättä tuota mitään nekään, mutta täyttää kaiketi edelleen hakuvelvoitteen.

Vierailija
93/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin työtä mitä vain ja mistä vain. Aina löytyy jotakin, jos niin haluaa.

Vierailija
94/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käynyt farmasian opintoja 2v, vuosi olisi ollut jäljellä. Palasin töihin, kun rahat loppuivat. Sitten jouduinkin työttömäksi. Työkkäri vaati, että luovun opinto-oikeudesta. Nyt olen työvoimaviraston osoittamassa koulutuksessa tuulilasinkorjaajaksi, kiinnostavaa, mutta olen silti velvollinen hakemaan neljää työpaikkaa kuukaudessa, vaikka teen jo osa-aikatöitä tuon koulutuksen lisäksi. Onnea opiskeluihin työkkärin tuella.

Vierailija
95/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Damiin myymään bersheddä.

Vierailija
96/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Möisin asunnon lähtisin toiselle paikkakunnalle läheisen omaishoitajaksi, sillä siltä saa saunallisen kaksion 1/3 hinnalla mitä asuntomme tämän hetkinen hinta-arvio on. Myös hänellä olisi lisäavun tarvetta vaikka kotihoito nyt käykin. Mies voisi saada siirron firmansa viereisen kaupungin konttoriin helposti. Lisäksi keräisin marjoja ja tekisin samaa pientä sivutyötä mitä nytkin teen. Vähän alle kahden vuoden päästä pääsisin ove:lle, joten ei näin 60-vuotiaana kannata  panostaa enää hirveästi koulutukseen. Itseasiassa tämä on jo suunniteltu valmiiksi koska voi olla että työnantajani lopettaa firman ensi vuoden alussa. Jos omainen menehtyy niin sama suunnitelma mutta eri paikka ilman sitä omaishoitoa. Hakisin kyllä töitäkin mutta en ehkä ilmoittautuisi työttömäksi, enkä usko että saisin. Voisin kyllä tehdä jotain fyysistä sillä olen ikäisekseni hyväkuntoinen. Siivous kelpaisi vuo

"

Olet siis syntynyt 1964 koska 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät saa enää ovea. Eivät saa myöskään ns. ansiosidonnaisen lisäpäiviä enää vaan ikääntyneet työttömät tippuu peruspäivärahalle.

Tämä on Marinin hallituksen keskisormennäyttö koko ikänsä työtä tehneille ikääntyneille. Marin ei piilotellut vihasnsa keski-ikäisiä kohtaan. Äänestäkää jatkossa järkevämmin eli enää ikinä demareita tai vihervassareita päättämään mistään "

Marin halusi vaikuttaa ikäsyrjintään ja pitää iäkkäämmät työntekijät myös työelämässä. Siis kaikkea muuta kuin vihasta kysymys! En tiedä sitten onko eläkeputken poistamisella/muutoksilla ollut vaikutusta siihen onko irtisanomisissa irtisanottu nuoremmasta päästä (Ruotsin tavoin) iäkkäiden sijaan. Asenteita ikääntyneitä työntekijöinä tuo ei poista. Suomessa ikärasismi on kuitenkin ongelma ja sen huomaa jokainen 50 v. työtön työnhakija.

Mutta turha on antaa vaikutelmaa, että oikeistohallitus olisi jotenkin armollisempi. Ei ole. Itselläni on oikeistohallituksen aikana vain lisääntynyt epävarmuus. Ei voi luottaa enää oikeastaan mihinkään turvaan. Äkkiäpä nuo perustuslaista piittaamatta suhmuroivat yhtä sun toista ja lakkauttavat ja heikentävät sitä sun tätä.

Vierailija
97/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkapelejä ja huumeiden myyntä.

Vierailija
98/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sivusta, mutta kun niitä paikkoja pitää hakea muiltakin kuin omilta aloilta, niin muistattehan avoimet hakemukset rekryfirmoihin. Eivät välttämättä tuota mitään nekään, mutta täyttää kaiketi edelleen hakuvelvoitteen.

Tuo on tuttua kaikille työttömille. Varmaan jokainen, tai ainakin nyt suurin osa, hakenut tuotakin kautta.

Vierailija
99/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin työtä mitä vain ja mistä vain. Aina löytyy jotakin, jos niin haluaa.

Hohhoijaa...

Vierailija
100/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei uutta työtä löytyisi, niin sitten olisin vaan työttömänä. Olen monisairas, uusia ammatteja jo sairauden vuoksi opiskellut, enkä enää näin yli 50v lähtisi opiskelemaan, kun ei sellaista uutta alaa oikein ole jossa voisin työskennellä. En myöskään voi ajaa pitkää työmatkaa enää.

En myöskään enää muuttaisi työn perässä. Olen sitä tehnyt jo aivan tarpeeksi. Asun pienessä torpassa maalla edullisin asumiskustannuksin, kyllä mä tässä pärjäisin ikityöttömänäkin.

Tuollaista tilannetta nyt tuskin kuitenkaan eteen tulee, koska mulla on vakituinen etätyö joka sopii terveydentilalleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän