Hypoteettisesti, jos nyt yllättäen jäisit työttömäksi, mitä tekisit jos uusia töitä ei vaan löydy?
Mun työnantajalla on kyllä takaisinottovelvollisuus ja kai se voisi minut hoitajaksikin heittää jos omalle ammatille ei jostain syystä olisi enää käyttöä. Mutta muuten yrittäisin varmaankin työkkärin kustannuksella opiskella uuden ammatin jos se on enää nykyään mahdollista? Ennen ainakin oli.
Innostuin tuosta nuohoojan ammatista kun joku oli toisessa ketjussa opiskellut mutta ei näytä sitä koulutusta olevan omalla kotiseudulla ellei saisi oppisopimuspaikkaa? Tai sitten olisiko järkeä jotain kirjanpito-tyyppistä työtä opiskella vai tekeekö senkin jo tekoäly?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.
MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.
Nämä keinotekoiset työllisyysalueet on hassuja. Pari suurta tehdasta sijaitsee n. 15 km päässä kotoani, mutta kuuluvat eri työllistysalueeseen. Omalla työllisyysalueellani ei ole ammattini mukaista työllistäjää.
Mitä ihmettä?
Jokainen saa mennä töihin ihan mille työllisyysalueelle haluaa. Tai vaikka ulkomaiIIe. Ne alueet on määritelty vain hallinnollisista syistä. Eivät ne määrittele sitä minne saa mennä töihin.
Missä edes on enää tehtaita? Eivätkö ne kaikki lähteneet ysärillä halvempiin maihin.
Mistähän maasta siinäkin oikein kurjoittelet..
Eikö ole jo niin kulunutta päivästä toiseen jankuttaa työttömistä ja keksiä mitä ihmeellisimpiä mielipiteitä jolla haukutaan työttömiä, päivärahalla olevia, tukien saajia, firmojen pomot, veemäiset työkaverit yms.
Hankkisin aseenkantoluvan ja liittyisin paikalliseen metsästysseuraan. Kalastelisin myös ja rakentaisin kasvihuoneen. Tekisin pienimuotoisen kasvimaan. Sienestäisin ja marjastisin.
Vierailija kirjoitti:
Hommaisin Kela Goldin ja ryhtyisin oikeasti nauttimaan elämästä...
Luuletko oikeesti että kantis saisi Kela Goldin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin? Tai sitten pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia esim. yrittää myydä talo. Tosin kaksi teiniä täytyy kuitenkin johonkin majoittaa.
Mä elän ansiosidonnaisella, asumistuella ja toimeentulotuella. Se mikä päivärahasta leikataan, tulee takaisin sitten toimeentulotukena. Se tosin vaatii sen, ettei omista mitään.
Sulla taitaa olla vain hiukan Kelan peruspäivärahaa isompi ansiosidonnainen? Ihmettelen vain, että saat myös toimeentulotukea. Itsellä noin 1000 e ansiosidonnainen ja sen lisäksi vain muutaman kympin asumistuki. Toimeentulotukea en saa. Ison vuokran maksan lähes 100% itse. Mutta tosiaan asun yksin. Sulla todennäkoisesti lapsia?
980 e netto nyt, kun leikattiin se 20 %.
Lähtisin pitkälle lomalle. Nyt ei ole töiden takia aikaa. Rahaa tulee nykyisistä töistä hyvin, mutta niitä ei varsinaisesti ehdi käyttämään siihen mihin itse haluaisi. Materian keräämistä en harrasta. Ansiosidonnaisellakin pärjäisi ihan hyvin. Omalla koulutuksella voi tehdä monenlaisia töitä, uskon kyllä että jotain löytyisi ainakin pienemmällä palkalla.
Koronatyöttömyyden jälkeen lähdin opiskelemaan uuden ammatin työllistävään ja hyväpalkkaiseen duuniin. Valmistuin sotataantumaan, joten nyt olen taas työtön.
Nyt haen töitä 1-20 paikkaa kuukaudessa ja olen väsynyt...
Plan B ahkerassa toteutuksessa, eli astetta aktiivisempaa sijoitustoimintaa, mutta vähän tullut takapakkia siinäkin tämän hetkisen markkinamyllerryksen vuoksi. Mutta jos lähtee tästä vielä raketoimaan, haistatan paskat työmaailmalle joka selkeästikään ei kaipaa panostani.
Vierailija kirjoitti:
Olisin mahdollisimman pitkään työttömyyskassan rahoilla ja ehkä sitten joskus myöhemmin etsisin itselleni jonkun etätyön rauhassa.
Varma tie pitkäaikaistyöttömyyten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin? Tai sitten pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia esim. yrittää myydä talo. Tosin kaksi teiniä täytyy kuitenkin johonkin majoittaa.
Minä jäin aikanaan vapaaehtoisesti ns. putkeen, sain liki 6 vuotta lisää vapaa-aikaa.
Enää tuo ei ole mahdollista. Eläkeputki on poistettu.
Alallani savustetaan ammattini edustajia järjestelmällisesti ns ulos ja oletetaan, että jostain taikaluukusta ilmestyy tekijöitä joita halajavat vaikka alan vetovoima todella heikkoa eikä ihmisiä vain ole, ainakaan tarpeeksi.
Niinpä työni loppuessa, ja todnäk loppuukin pian omasta päätöksestäni, koska olosuhteet jatkossa tehty niin vaikeiksi, olisi uudelleen työllistyminen omalle alalleni varsin heikkoa eikä siinä ainakaan minun tarpeitani kysyttäisi, esim.työpaikan sijainnin suhteen. Eikä todellakaan löydy onko se nyt 4 alani työpaikkaa joka ikinen kk jota hakisin.
Minua ei kiinnosta ns ylempää tehtävää alalleni opiskella, palkka nousisi kälyiset n.200-300€/kk miinus vähennykset, mutta tekemisen ja puisten tietokonehommien ääressä istuminen kasvaisi hurjasti, ei kiitos.
Muustakaan en tiedä, siis mitä opiskelisin, ei pienintäkään hajua ja nythän hallitus tehnyt siitäkin entistä vaikeampaa.
Paska ja vaikea tilanne ja n.20v pitäisi vielä tätä jaksaa.
Hakeutuisin alalle, joka työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.
MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.
Nämä keinotekoiset työllisyysalueet on hassuja. Pari suurta tehdasta sijaitsee n. 15 km päässä kotoani, mutta kuuluvat eri työllistysalueeseen. Omalla työllisyysalueellani ei ole ammattini mukaista työllistäjää.
Työttömänä työnhakijana olet velvoitettu hakemaan 4 paikkaa / 4 vk myös muita, kuin oman alasi töitä. Karenssin uhalla. Eri asia tietysti, löytyykö niitäkään, mutta hakuvelvoite on.
Alkaisin tehdä maanalaista vastarintaa naisten etuoikeuksien ja turvallisuudentunteen heikentämiseksi. Menisin esim. pururadan viereen metsään piiloon huutelemaan ohikulkeville naisille.
Vierailija kirjoitti:
Hypoteettisesti. Möisin sijoituksia ja olisin vuoden rauhassa. Kuntoilisin.
Kyselisin entisiltä työnantajiltani onko keikkoja/sijaisuuksia/määräaikaisuuksia.
Sinullakin silti hakuvelvoite, eli 4 hakua / 4 vk karenssin uhalla. Myös muita kuin oman alasi töitä on haettava.
Vierailija kirjoitti:
Minä täytin päiväni harrastuksilla ja keskittymällä mielenkiintoisiin asioihin päivittäisten askareiden lomassa. Elän suhteellisen seesteistä elämää työn haun lomassa,joka on noin 20 hakemusta kuussa.
T. 3v työtön
Nuorena oot jääny kyllä työttömäksi! Miten tuo on edes mahdollista??
Jos sinulla on vaikka kuukaudenkin irtisanomisaika tee kaikkesi että saat uuden työn sinä aikana sillä pienikin työttömyysaika heikentää oleellisesti mahdollisuuksiasi saada työtä etenkin nyt kun työnantajilla on paljon valinnanvaraa hakijoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä täytin päiväni harrastuksilla ja keskittymällä mielenkiintoisiin asioihin päivittäisten askareiden lomassa. Elän suhteellisen seesteistä elämää työn haun lomassa,joka on noin 20 hakemusta kuussa.
T. 3v työtön
Nuorena oot jääny kyllä työttömäksi! Miten tuo on edes mahdollista??
28 vuotiaana loppui töiden saanti. Olen nykyisin 31 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työdopimus loppui juuri. Tuskin saan töitä. Olen 50+ ja osatyökyvytön. Voin tehdä vain istumatyötä.
Sama tilanne. Turha edes hakea töitä.
Toki työhön tai haastatteluun menen jos pyydetään.
Haettava on. 4 paikkaa / 4 vk on hakuvelvoite karenssin uhalla. PurraOrpon hallitus ihan äskettäin kiristi sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä työnhakijana olet velvoitettu hakemaan 4 paikkaa / 4 vk myös muita, kuin oman alasi töitä. Karenssin uhalla. Eri asia tietysti, löytyykö niitäkään, mutta hakuvelvoite on.
Kyllähän mitä tahansa hakea voi ja todennäköisesti pystyisin tekemäänkin, mutta se on vaan semmoinen homma, että jokaiseen työhön löytyy täsmäkoulutettu hakija relevantilla alakohtaisella työkokemuksella.
T. 3v työtön