Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypoteettisesti, jos nyt yllättäen jäisit työttömäksi, mitä tekisit jos uusia töitä ei vaan löydy?

Vierailija
06.04.2025 |

Mun työnantajalla on kyllä takaisinottovelvollisuus ja kai se voisi minut hoitajaksikin heittää jos omalle ammatille ei jostain syystä olisi enää käyttöä. Mutta muuten yrittäisin varmaankin työkkärin kustannuksella opiskella uuden ammatin jos se on enää nykyään mahdollista? Ennen ainakin oli.

Innostuin tuosta nuohoojan ammatista kun joku oli toisessa ketjussa opiskellut mutta ei näytä sitä koulutusta olevan omalla kotiseudulla ellei saisi oppisopimuspaikkaa? Tai sitten olisiko järkeä jotain kirjanpito-tyyppistä työtä opiskella vai tekeekö senkin jo tekoäly?

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viisikymppisenä opiskelin juuri uuden ammatin työttymyysetuudella ja kun valmistuin sain 2 kk kuluttua vakituisen viran kaupungilta. 

poikkeus vahvistaa säännön

Vierailija
122/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin? Tai sitten pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia esim. yrittää myydä talo. Tosin kaksi teiniä täytyy kuitenkin johonkin majoittaa. 

Miten hyväpalkkaisissa hommissa voin olla niin hölmöjä, että niillä on koko talous kaikkien velkojen ja tulojen varassa, monilla ei mitään pelivaraa, jos tulot muuttuvat, heti pitää myydä talot ja autot ja kaikki pois ja muuttaa hevon kuuseen ja käydä avioerot ja muut läpi samalla?

Mä ainakin pistin liksat talteen ja ostin asunnon, mökin ja auton, enkä ottanut senttiäkään velkaa, kun työt lähti atta, ei ollut mitään kuluja mutta parin tonnin ansiosidonnainen juoksi.

Rahaa ja aikaa oli niin paljon että en saanut edes tukia kulutettua, vaikka vietin ihan täyttä lomaa yli vuoden ja säästöön jäi vielä lähes kuusinumeroinen summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61 v. Täyttelisin työhakemuksia, mutta tuskin tulisin enää minnekään valituksi. 

Vierailija
124/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypoteettisesti. Möisin sijoituksia ja olisin vuoden rauhassa. Kuntoilisin.

Kyselisin entisiltä työnantajiltani onko keikkoja/sijaisuuksia/määräaikaisuuksia.

Sinullakin silti hakuvelvoite, eli 4 hakua / 4 vk karenssin uhalla. Myös muita kuin oman alasi töitä on haettava.

Häh?! Jos realisoin vaikka 20.000e edestä rahastoja ja kulutan kuukaudessa 1500e, enkä nostaisi mitään Kela-tukia, niin mikä velvoite?

Jos hakea pitää, voisin hakea vaikka Kelan pääjohtajaksi tai Åbo Akademin rehtoriksi.

Ei tietenkään mitään velvoitteita, jos et ilmottaudu työnhakijaksi työkkäriin.

Vierailija
125/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin?"

Kaikilla ei ole järisyttävää määrää pakollisia menoja. Esim. meidän asumiskulut on 1450€/vuosi.

Te onnelliset. Omistusasujilla on tilanne aivan eri planeetalta, kuin vuokralla asuvalla työttömällä. Pahimmillaan menee rahoista valtaosa vuokraan.

Valintoja, valintoja. Itse en ole elämässä helpolla päässyt, ja silti vaan olen tässä tilanteessa. Tulevaisuus on turvattu, vaikka työttömäksi taas joutuisinkin. Työttömyys hyvin tuttua mulle, samoin sairauslomat.

Ei se ihan aina omista valinnoistakaan ole kiinni. Jos olet tuo edellinen kirjoittaja, niin sekin jo kertoo, että teitä on kaksi aikuista "meidän asumiskulut". Kaksi työssäkäyvää aikuista hankkii näppärämmin omistusasunnon kuin määräaikaisuuksia, pätkiä, projektitöitä tekevä yh. Eikä ollut valintani jäädä yh:ksi - miehestä ei ollut isäksi eikä puolisoksi.

Vierailija
126/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.

MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.

Minkä alan yritys?

Vierailija
127/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi eikä ole töitä löytynyt.

Vierailija
128/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ihmisen enää kannata tehdä tai opiskella. Tekoäly vie kaikki työt ja lopulta tulee terminaattori ja tappaa kaikki.

Se oli siinä, kiitos vihervassut!

Onko virheet tai vassut kehittäneet tekoälyn? Miksi Sekoomus sitten kannattaa tekoälyä säästösyistä?

Vierailija
129/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin töihin!

130/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin katsoa ulkomailta töitä ja voisin muuttaa toiseen maahan työn perässä.

The only fears we have to fear is these fears itself.

Vierailija
131/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu se iästäkin mitä tekisin. Jos olisin nuori, nuorehko niin lähtisin tuotapikaa ulkomaille töihin. Yli 50 plus vuotiaana se tuskin enää onnistuisi joten jotain muuta olisi keksittävä. Työttömänä mitään tekemättä olisi aika kamalaa. Menisin sitten vaikka kirppiksille myymään, kyllä jotain aina keksii. 

Vierailija
132/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin? Tai sitten pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia esim. yrittää myydä talo. Tosin kaksi teiniä täytyy kuitenkin johonkin majoittaa. 

Mulla oli vähän säästöjä. Nyt työttömänä 7kk. Ja yllättäen ei olekaan tarvinnut hassata säästöjä. Päinvastoin olen pystynyt kartuttamaan säästöjä n. 5 tonnia tässä ajassa. Olen mm. Pitänyt kirppispöytää.

Mulla säästöt meni, eikä 1000 e tai alle ansiosidonnainen riitä elämiseen. Koko ajan ahdistaa.

Vierailija
133/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ihmisen enää kannata tehdä tai opiskella. Tekoäly vie kaikki työt ja lopulta tulee terminaattori ja tappaa kaikki.

Syytät vihervasemmistoa tekoälystä?

Vierailija
134/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko virheet tai vassut kehittäneet tekoälyn? Miksi Sekoomus sitten kannattaa tekoälyä säästösyistä?

Juuri näin. Vanhustenhoidonkin haluavat perskokkareet robotisoida (kysymättä vanhuksilta itseltäänkään onko se heille ok). Joku hyväkäs, persuehdokas, kannatti laponkin sallimista, jos käyttää tekoälyä :x

Kyllä se on Purraorpot, jotka lamaan ja työttömyyteen ovat tämän maan ajaneet ja ylenpalttisesti nyt mukamas digiä fanittavat.

MutkuSannaa turha itkeä siellä.

Vierailija
135/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin?"

Kaikilla ei ole järisyttävää määrää pakollisia menoja. Esim. meidän asumiskulut on 1450€/vuosi.

Te onnelliset. Omistusasujilla on tilanne aivan eri planeetalta, kuin vuokralla asuvalla työttömällä. Pahimmillaan menee rahoista valtaosa vuokraan.

Valintoja, valintoja. Itse en ole elämässä helpolla päässyt, ja silti vaan olen tässä tilanteessa. Tulevaisuus on turvattu, vaikka työttömäksi taas joutuisinkin. Työttömyys hyvin tuttua mulle, samoin sairauslomat.

Ei se ihan aina omista valinnoistakaan ole kiinni. Jos olet tuo edellinen kirjoittaja, niin sekin jo kertoo, että teitä on kaksi aikuista "meidän asumiskulut". Kaksi työssäkäyvää aikuista hankkii näppärämmin omistusasunnon kuin määräaikaisuuksia, pätkiä, projektitöitä tekevä yh. Eikä ollut valintani jäädä yh:ksi - miehestä ei ollut isäksi eikä puolisoksi.

Kyllä, meitä asuu tässä kaksi. Mutta talo on minun. Ja usko pois. Sinullakin olisi varaa tällaiseen taloon. Ihan yksinkin. Jos valitsisit tämän tyyppisen asuinpaikan ja tyylin. Siksi, nämä on valintoja.

Vierailija
136/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Möisin asunnon lähtisin toiselle paikkakunnalle läheisen omaishoitajaksi, sillä siltä saa saunallisen kaksion 1/3 hinnalla mitä asuntomme tämän hetkinen hinta-arvio on. Myös hänellä olisi lisäavun tarvetta vaikka kotihoito nyt käykin. Mies voisi saada siirron firmansa viereisen kaupungin konttoriin helposti. Lisäksi keräisin marjoja ja tekisin samaa pientä sivutyötä mitä nytkin teen. Vähän alle kahden vuoden päästä pääsisin ove:lle, joten ei näin 60-vuotiaana kannata  panostaa enää hirveästi koulutukseen. Itseasiassa tämä on jo suunniteltu valmiiksi koska voi olla että työnantajani lopettaa firman ensi vuoden alussa. Jos omainen menehtyy niin sama suunnitelma mutta eri paikka ilman sitä omaishoitoa. Hakisin kyllä töitäkin mutta en ehkä ilmoittautuisi työttömäksi, enkä usko että saisin. Voisin kyllä tehdä jotain fyysistä sillä olen ikäisekseni hyväkuntoinen. Siivous kelpaisi vuo

Boomereita Marin pilkkasi, ei niinkään keski-ikäisiä, itsekin on keski-ikäinen. Mutta vastenmielinen tyyppi Marin kyllä. Vihreitä en ikinä äänestäisi, vasemmistoa kyllä.

137/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän säästöjä. Nyt työttömänä 7kk. Ja yllättäen ei olekaan tarvinnut hassata säästöjä. Päinvastoin olen pystynyt kartuttamaan säästöjä n. 5 tonnia tässä ajassa. Olen mm. Pitänyt kirppispöytää.

Miten olet hankkinut 5 tonttua? Pelkällä kirppismyynnillä tämä tuskin onnistuu. Mitä myynnissä?

Vierailija
138/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anssari

Vierailija
139/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskittyisin harrastuksiin ja remontoimiseen.

Vierailija
140/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tilanne ei ole kohdallani mahdollinen. Saan headhuntereilta useita tarjouksia viikoittain. Minua haetaan töihin enkä ole tehnyt työhakemusta sitten opiskeluaikojen. Voisin myös perustaa yrityksen, jos sellainen alkaisi kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi