Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypoteettisesti, jos nyt yllättäen jäisit työttömäksi, mitä tekisit jos uusia töitä ei vaan löydy?

Vierailija
06.04.2025 |

Mun työnantajalla on kyllä takaisinottovelvollisuus ja kai se voisi minut hoitajaksikin heittää jos omalle ammatille ei jostain syystä olisi enää käyttöä. Mutta muuten yrittäisin varmaankin työkkärin kustannuksella opiskella uuden ammatin jos se on enää nykyään mahdollista? Ennen ainakin oli.

Innostuin tuosta nuohoojan ammatista kun joku oli toisessa ketjussa opiskellut mutta ei näytä sitä koulutusta olevan omalla kotiseudulla ellei saisi oppisopimuspaikkaa? Tai sitten olisiko järkeä jotain kirjanpito-tyyppistä työtä opiskella vai tekeekö senkin jo tekoäly?

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mahdollisimman pitkään työttömyyskassan rahoilla ja ehkä sitten joskus myöhemmin etsisin itselleni jonkun etätyön rauhassa.

Vierailija
2/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen jo. Nautiskelen anssarin rauhassa loppuun. Sitten saatan etsiä töitä. Luultavasti en. Olen jo sen ikäinen, ettei minua enää kukaan oikeasti töihin ota. Alanpa siis rauhoittumaan eläkkeelle ja suunnittelemaan vanhuuspäiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin muualle, sinne missä olisi paremmat mahdollisuudet löytää töitä.

Vierailija
4/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.

MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.

Vierailija
5/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä viisikymppisenä opiskelin juuri uuden ammatin työttymyysetuudella ja kun valmistuin sain 2 kk kuluttua vakituisen viran kaupungilta. 

Vierailija
6/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työdopimus loppui juuri. Tuskin saan töitä. Olen 50+ ja osatyökyvytön. Voin tehdä vain istumatyötä.

Vierailija
7/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaisin Kela Goldin ja ryhtyisin oikeasti nauttimaan elämästä...

Vierailija
8/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin? Tai sitten pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia esim. yrittää myydä talo. Tosin kaksi teiniä täytyy kuitenkin johonkin majoittaa. 

Vierailija
9/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei ihmisen enää kannata tehdä tai opiskella. Tekoäly vie kaikki työt ja lopulta tulee terminaattori ja tappaa kaikki.

Se oli siinä, kiitos vihervassut!

Vierailija
10/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä te, jotka aiotte omien sanojen mukaan nauttia ansiosidonnaisella, elätte? Itselläni se ei nykyisellään riittäisi edes pakollisiin menoihin? Tai sitten pitäisi tehdä radikaaleja muutoksia esim. yrittää myydä talo. Tosin kaksi teiniä täytyy kuitenkin johonkin majoittaa. 

Mä elän ansiosidonnaisella, asumistuella ja toimeentulotuella. Se mikä päivärahasta leikataan, tulee takaisin sitten toimeentulotukena. Se tosin vaatii sen, ettei omista mitään.

Vierailija
11/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän säästöjä. Nyt työttömänä 7kk. Ja yllättäen ei olekaan tarvinnut hassata säästöjä. Päinvastoin olen pystynyt kartuttamaan säästöjä n. 5 tonnia tässä ajassa. Olen mm. Pitänyt kirppispöytää.

Vierailija
12/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaisin Kela Goldin ja ryhtyisin oikeasti nauttimaan elämästä...

Nauttimaan? 😄 Mä nautin silloin kun kävin töissä. Oli rahaa muuhunkin kuin ruokaan ja vuokraan.

Vierailija
13/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin mahdollisimman pitkään työttömyyskassan rahoilla ja ehkä sitten joskus myöhemmin etsisin itselleni jonkun etätyön rauhassa.

Ihan realistiset suunnitelmat. Lupaan, että saisit todellakin etsiä ansiosidonnaisen jälkeen jotain etätyötä ihan kaikessa rauhassa.

Vierailija
14/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikään 11 vuotta.

Jos nyt joutuisin työttömäksi, niin mökille muutto aikaistuisi. Mökki tai oikeastaan omakotitalo, joka kelpaa yhteiskunnalle vakituiseksi asunnoksi on saaressa, jonne on lauttayhteys. Nykyinen kaupunkiasunto jäisi vuokrakäyttöön.

Sinne muuttaisin ja aloittaisin puuhapetemökkitalkkarikylähullu-hommat. Auttelisin naapureita ja kyläläisiä. Verstaassa tekisin pieniä metalli- ja puuhommia. Verstaassa on kaksi nosturia (autolle ja moottoripyörälle), jotka helpottaa pienimuotoista korjaamotoimintaa.

Sillä tavalla elättäisin itseni. Totta kai hakisin töitä ja jos oikein hyvä tuuri kävisi, että töihin pääsisi, niin totta kai töitä tekisin, sillä viimeiset vuodet työttömänä pysäyttää eläkekertymän.

Vierailija
15/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54v enkä osaa yhtään sanoa. Olen lopettanut kuluttamisen ja säästän puskuria sen varalta, että tulee joku päivä lähtöpassit.

En usko että muut tuet kun ansiosidonnainen tulee avuksi. Talo on ollut velaton siitä saakka kun täytin 40v. 

Vierailija
16/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Survival mode päälle. First things first eli varmistetaan Maslowin perushommat ja varojen puitteissa toteutetaan itseä.

Vierailija
17/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin aikanaan vapaaehtoisesti ns. putkeen, sain liki 6 vuotta lisää vapaa-aikaa. Ei vaikuttanut mitenkään toimeen tuloon, auto on vaihdettu sen jälkeen 2 x uuteen, siis tehtaalta tilattuun omin mieltymyksin, ok-talossa asutaan. Maakaasulämmitys vaihdettiin pois tunnetusta syystä( se ei ole hinta, vaikka tuolloin v. -22 nousikin) Raha riittää oikein hyvin, mistään ei ole tarvinnut tinkiä. Toki siihen vaikuttaa sekin, että kaikkea ei ole hassattu sitä mukaa kun tuli. Tilillä on jonkin verran enemmän kuin putkeen jäädessä, eli mikään ei ole muuttunut, harrastukset edelleen samat

Aina kannattaa varautua, ties mihin, mutta se kannattaa, kun on rahaa pankissa, niin ei pelota mitkään yllärit. Ei edes se kuuluisa pesukoneen hajoaminen, joka joitakin vuosia sitten tuntui olevan se kaisista pahin tapahtuma monessakin ketjussa joita silmäilin

Vierailija
18/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun kunta vastaa työllisyydenhoidosta, ei oikeutta opiskella työttömyysetuudella saa työllisyyselueen ulkopuolella annettavaan koulutukseen.

MInä perustin aikoinaan yrityksen jäätyäni työttömäksi. Vähän yli 10 vuotta tienasin rahaa vallan mukavasti ja sitten jäin eläkkeelle.

Nämä keinotekoiset työllisyysalueet on hassuja. Pari suurta tehdasta sijaitsee n. 15 km päässä kotoani, mutta kuuluvat eri työllistysalueeseen. Omalla työllisyysalueellani ei ole ammattini mukaista työllistäjää.

Vierailija
19/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypoteettisesti. Möisin sijoituksia ja olisin vuoden rauhassa. Kuntoilisin.

Kyselisin entisiltä työnantajiltani onko keikkoja/sijaisuuksia/määräaikaisuuksia.

Vierailija
20/158 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä viisikymppisenä opiskelin juuri uuden ammatin työttymyysetuudella ja kun valmistuin sain 2 kk kuluttua vakituisen viran kaupungilta. 

Minkä anmatin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi