Ostin kehutut paljasjalkakengät. Nyt jumalaton jalkasärky ja tuntuu etten voi kuin ryömiä pitkin kämppää. Ovatko nämä suurin kusetus
Kommentit (71)
Eipä ole paljoa ryömimistä siinä 24 neliön Kela-kopperossa.
Sun jalat eivät ole vaan tottuneet niihin. Itse juoksen neutraaleilla 0-drop lenkkareilla, mutta niissä on edelleen se eristävä pohja kumminkin. Toi drop kertoo sen kengän ns koron. Lenkkareissa usein 10mm. Jo pelkästään tuon dropin pudottaminen vaikuttaa liikkumiseen ja esim selkäsärkyihin jne joten siitäkin voi aloittaa. Zero drop lenkkareiksi kutsutaan sellaisia joissa tuo drop on 0-4mm. Näistä on sitten helpompi siirtyä ihan niihin paljasjalkakenkiin joissa ei ole oikeastaan pohjassakaan vahviketta.
Vierailija kirjoitti:
Abebe Bikila juoksi maratonin paljain jaloIn 2 tuntiin ja 15 minuuttiin rooman olympialaisissa 1960 ja voitti sen.
Ap on 110-kiloinen taikina.
Fyssari sanoi että niillä ei edes saa kävellä kuin maastossa, pehmeällä alustalla siis.
Itse kävelin kovalla alustalla töissä ja sain plantaarifaskiitin yli vuoden riesaksi.
Onko noissa yhtä taipuisa pohja kuin iho vai kovempi? Mietin, että sehän on aika olennainen osa avojaloin kävellessä, että jalka uppoaa osin hiekkaan ja siitä tulee tavallaan askelille tukea jne. Tekeekö se niin noiden kenkien kanssa?
Ostin viime keväänä ensimmäiset paljasjalkakenkäni. Käytin niitä syksyyn saakka pääasiassa hiekkapohjaisella tiellä juoksuun. Tykkäsin kovasti eikä ollut ongelmia, vaikka olen ns. kantapääastuja. Juostessa toki askellukseni on erilainen kuin kävellessä. Asfaltilla kulkemiseen ne eivät ole hyvät, mutta toisaalta asfaltilla juoksemiseen ei hyvää kenkää ole olemassakaan.
Kai selvitit, että ne sopivat sinulle, kaikille niitä ei suositella.
Ensinnäkin niiden käyttö aloitetaan hitaasti. Aluksi 10 min, sitten 15 min jne. Ainakin viikko totuttelua ennen pienintäkään juoksulenkkiä. Sama totuttelu pitkän tauon jälkeen.
toisekseen ei ne kyllä sovi kaikille.
mulle ne on tuoneet mahdollisuuden juosta taas. Olen lättäjalkainen ja penikkatautinen.
Vierailija kirjoitti:
Fyssari sanoi että niillä ei edes saa kävellä kuin maastossa, pehmeällä alustalla siis.
Itse kävelin kovalla alustalla töissä ja sain plantaarifaskiitin yli vuoden riesaksi.
Tämä pitää paikkansa, ei mitään kaupunkilenkkejä näillä.
tuohon plantaarifaskiittiin auttaa akupunktio.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole paljoa ryömimistä siinä 24 neliön Kela-kopperossa.
Maalais-incel projisoi mammansa 9 neliön peräkamarissa.
Niitäkin on erilaisia. Osassa tosi ohut pohja, osassa samanlainen, kun normaaleissa kengissä ja osassa jotain siltä väliltä. Itse käytän ekoissa geelipohjallisia.
Vierailija kirjoitti:
Opettele kävelemään niillä oikein. Päkiällä astutaan eikä kantapäällä.
Tämä päkiäastuminen on yksi järjetön muotioikku muiden järjettömien muotioikkujen joukossa.
Päkiöillä kävelevä ihminen on järjettömän näköinen, aivan kuin jokin kurjen tai muun kahlaajalinnun soiditanssi. Katsoppas itseäsi pelistä miltä näytät kun askellat päkiät edellä. No, jos mies olet niin homoilta saatat saada ihailua.
Dorkat.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei tarvitse kenkiä.
No hitto, näin onkin.
Erityisesti Suomessa ja talvella. Ja vaeltaessa painavan kantamuksen kanssa hankalassa maastossa ja terävässä kivikossa.. Miten en tätä itse ole ymmärtänyt aiemmin. Oonpa ollut kallu, onneksi on olemassa kaltaisiasi älykkäitä yksilöitä, jotka lempeästi opstavat meitä heikkolahjaisempia yksilöitä.
Pikkuhiljaa totutellaan käveleen. Vahvistaa pieniä lihaksia paljon, nyt ne sulla kipeenä. 10-15 min kerrallaan.
Meillähän on liian tukevat kengät jalassa.
Lihakset surkastuu niillä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä kannattaakin liikkua oikeasti paljain jaloin, eikä näillä "paljasjalka"-kengillä, jotka kuitenkin tuntuvat olevan vielä ihan eri asia kuin liikkuminen oikeasti paljain jaloin. En minäkään lähtisi niillä mielelläni koville alustoille pidemmille matkoille, mutta ilman kenkiä kävelen tai juoksen mielelläni kuinka pitkiä matkoja vaan kovillakin alustoilla, kuten asfaltilla.
Sanoo kai järkikin ettei niillä kannata asfaltilla kävellä, ja täällä kaupungissa ei muuta olekkaan kuin asfalttia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ne toimi työkenkinä oikein mainiosti (toimistotyö, sähköpöytä aina ylhäällä)
Mutta sitten vaihtui työhuone, uudessa huoneessa kovempi lattiamateriaali ja hups keikkaa jalat ihan muussina ja kengät vaihtoon
Osta ergonominen seisontamatto, niitä on eri materiaaleista. Tai pyydä sellainen firman puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abebe Bikila juoksi maratonin paljain jaloIn 2 tuntiin ja 15 minuuttiin rooman olympialaisissa 1960 ja voitti sen.
Ap on 110-kiloinen taikina.
Mikä taikina se sellainen muka on? Läskipallero.
Vierailija kirjoitti:
Muotivillityshän meni jo. Roskalaatikot täynnä viime sesongin muotikenkiä.
Onko ne siellä piikkimattojen ja painopeittojen seassa?
Mä ostin niihin kunnon pohjalliset, hyvä kävellä.