Sairastunut kissa on helppo laittaa boksiin ja viedä lääkärille. Ihmistä ei voi pakottaa mihinkään hoitoon jos hän ei itse tahdo.
Voi kuitenkin yrittää vihjailla kun asiasta puhuminen on kielletty. Sairaus ei myöskään ole syy kohdella toista huonosti. On hyvä pitää tukiverkot ja toimia hoidon suhteen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M1 lähete
Sitä ei kovin helposti saa, esim. pelkkä itsetuhoisuus tai edes itsemurhayritys ei riitä, vaan pitää olla vakava, psykoositasoinen mielenterveyden häiriö ja selvä todellisuudentajun hämärtyminen. Usein ovat henkilöitä, joilla on jo aiemmin todettu joku psykoosisairaus kuten skitsofrenia. Ei luulosairasta mummoa pakkohoitoon viedä.
Harhaluuloinen on päässyt hoitoon.
Meillä oli naapurihuoneistossa
[19.02. vuonna xxxx] kotietsintä
koirien kera. Kuulin seinän läpi
poliisin puheen, muistan tuon pvn.
Minä en tuohon tapaukseen
liittynyt mitenkään; id est - en tilannut ko.
etsintää paikalle. Joku muu teki kutsun.
Siitä huolimatta savolainen mies/asukas
tietenkin oletti vasikan olleen minä. Tästä
seurasi kotihäirintää hänen muuttonsa
jälkeen.
[Häätö vai omaehtoinen muutto? En tiedä].
Miehen läheiset kävivät useamman kerran
'pienellä kostokiusaamiskeikalla' ovellani.
Minä siis täysin syytön. Ei tämä reilulta ole
minusta tuntunut.
Vierailija kirjoitti:
M1 lähete
M1 on tarkkailulähete, seuraava lääkäri tekee M2 ja jos M3 on sulkeva niin kyseessä on pakkohoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoituksen voit tehdä, jos oikeasti olet huolissasi läheisesi hyvinvoinnista, terveydestä tai turvallisuudesta. Sossujen on tarkistettava tilanne ja ohjaavat sitten eteenpäin tarvittaessa. Joskus se viesti voi mennä ulkopuolisen viranomaisen kautta paremmin perille :)
Älä ikinä sotke viranomaisia tilanteeseen josta et tajua mitään. Miksi kirjoitat täällä?!
Ymmärsin väärin. Luulin, että olet huolissasi jostain läheisestäsi, mutta se oletkin sinä, jota yritetään pakottaa hoitoon.
*Nämä eivät minulta.
Miksi kirjoitin kotietsintäkeikasta?
Siksi, että havainnut paikkakunnallani
tarkoituksellista kiusaamismentaliteettia
liittyen talomme siivousoperaation
jälkeiseen aikaan. [Muk.lukien t-uhkaukset,
joista minulle lähetetty kuvakaappaukset].
En siten näiden kokemusteni perusteella
ihmettelisi kiusallaan tehtyä huoli-
ilmoitustakaan.
*Olen full sobriety hlö.
Läpi koko elämäni näin.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoituksen voit tehdä, jos oikeasti olet huolissasi läheisesi hyvinvoinnista, terveydestä tai turvallisuudesta. Sossujen on tarkistettava tilanne ja ohjaavat sitten eteenpäin tarvittaessa. Joskus se viesti voi mennä ulkopuolisen viranomaisen kautta paremmin perille :)
Sosiaalihuollon palvelut ovat vapaaehtoisia, jos ihminen kieltäytyy niistä, ei sossu asialle voi mitään. Ohjata voi, mutta kukin tekee mitä tekee, vaikka ei olisi oman etunsa mukaista.Suomessa on itsemääräämisoikeus hyvin vahvana.
Lääkäri/poliisi voivat olla asemassa rajoittaa itsemääräämisoikeutta, mutta sekin vain, jos tietyt edellytykset täyttyvät.
Onko hän sukulainen tai ystävä? Miksi olet hänestä huolissaan?
Jos hän asuu jo laitoksessa, et voi tehdä mitään.
Porvoolainen aprillipilaili inkoolaisella puolitutullaan, jota ei ole koskaan tavannut.
Siis millä rahalla lääkäriin ja sairaalaan, kysynpä vaan. Ei ole rahaa millä menisin.
Itsellä mielenterveys heittää ja fyysisiäkin oireita mutta arvauskeskuksen mukaan olen täysin työkykyinen eipä siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M1 lähete
M1 on tarkkailulähete, seuraava lääkäri tekee M2 ja jos M3 on sulkeva niin kyseessä on pakkohoito.
Tuttu jäi M2-lähetteellä osastolle? Mitään M3-läpyskää hän ei saanut mukaan, kun parin viikon päästä lähti? Sanottiin vaan että senkus menet.
Ymmärsin väärin. Luulin, että olet huolissasi jostain läheisestäsi, mutta se oletkin sinä, jota yritetään pakottaa hoitoon.