Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeisten värisävyjen erottamiskyky on erilainen, vähän kuin sävelkorva. Aika harvalla on absoluuttinen sävelkorva. Oon huomannu tän kun mun mielestä 2 eri sävyistä tapettia/maalia/vaatetta tms on rinnakkain ja muiden mielestä ne on samansävyiset (toinen voi olla oikeasti esim vihertävämpi).
Muistan sävyt myös tarkalleen ilman ulkoista referenssiä: jos mulle näytetään luonnonvaalea kaakeli niin mä voin mennä rautakauppaan ja tuoda täsmälleen saman sävyisen ja yhtä vaalean tapetin sieltä ilman kuvaa tai näytepalaa.vaikka lähes samankaltaisia olisi kymmeniä.
Mietin, että onko analyysien eroissa kysymys siitä, että värisilmä on eri "tasoinen" eri ihmisillä. Ja jokainen uskoo omaan kykyynsä.
On tietenkin. Siksi analyysien tulokset vaihtelevat. Se, joka ei tunnista sävyjen välisiä eroja kunnolla, ei itse tajua asiaa. Meitä on koulutettu ainakin
Olisipa hupaisaa, jos joku keksisi jakaa kaiken musiikin kahteentoista vuodenaikaan ja sitten täällä riideltäisiin, että kyllä tämä kappale on kesä, koska se on länsimainen ja menee duurissa. No onneksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän värivuodenaila voisin olla? Ihoni on melko vaalea, sen verran vaalea että minulta on joskus kysytty miksi olen niin kalpea. En rusketu helposti mutta toisaalta en palakaan, jos joskus vahingossa aurinkosuoja jää pois. Ihollani on aika paljon eri sävyisiä tummemman ruskeita pieniä pigmenttilaikkuja, ei kuitenkaan kasvoissa, eikä minulla ole myöskään pisamia. Verisuonet ei näy minkään tietyn värisinä, joissain kohtaa ranteissa tai käsissäkin ne näkyy sinertävinä, toisissa vihertävinä, joisenkin verisuonten väriä on vaikeaa edes määritellä. Jos pitäisi itse määritellä, en osaisi sanoa onko ihon sävy kylmä vai lämmin.
Hiukset on aika tummanruskeat, niissä on myös jonkinlainen lämmin, kuparinen punertava sävy katsoessa auringonvalossa, mutta yleisesti siis tummanruskea. Lapsena minulla oli vaaleanruskeat hiukset ja jo kouluikäisenä sitten selkeästi ruskeat. Silmäni ovat vihreät/ruskeat, iiriksen sisäosassa ruskea väri on h
Mitä tässä nyt sitten pitäisi uskoa, yhden mielestä kevät ja toisen syksy. Mikä niitä kevättä ja sykysä sitten erottaa?
Vierailija kirjoitti:
Aina tyrkytetään tuota syksyä vaikka mun nähdäkseni tyypillinen suomalainen väriskaala ei puolla syksyä erityisesti. Meillä on kesiä ja keväitä varmaan eniten. Ihan tuntemieni ihmisten ja katukuvan perusteella.
Newsflash, kaikilla ihmisillä ei ole "tyypillistä suomalaista" väriskaalaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina tyrkytetään tuota syksyä vaikka mun nähdäkseni tyypillinen suomalainen väriskaala ei puolla syksyä erityisesti. Meillä on kesiä ja keväitä varmaan eniten. Ihan tuntemieni ihmisten ja katukuvan perusteella.
Syksyjäkin on erilaisia ja jos ei ole ihan tyypillinen blondi tai tummanvaalea sinisillä silmillä niin ihan hyvin voi olla syksykin.
180: hienoa, että erotat toisistaan kaksi lankakerää. Mutta tuskinpa erottaisit, jos kaverisi kuvailisi keriä sinulle puhelimessa.
Tämän palstan fakiirit sen sijaan osaavat kertoa toisille näiden olevan syksyjä tai keväitä sellaisilla kuvauksilla kuin keltainen iho ja siniset silmät. Siinä täytyy olla jo todella hyvä värinäkö - tai ehkä sittenkin itseluottamus.
Vai olisiko värianalyysi kuitenkin humpuukia? Itse menetin siihen uskoni jo lukiossa, kun selvääkin selvempi kevät-ystäväni näytti tyrmäävän hyvältä mustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän värivuodenaila voisin olla? Ihoni on melko vaalea, sen verran vaalea että minulta on joskus kysytty miksi olen niin kalpea. En rusketu helposti mutta toisaalta en palakaan, jos joskus vahingossa aurinkosuoja jää pois. Ihollani on aika paljon eri sävyisiä tummemman ruskeita pieniä pigmenttilaikkuja, ei kuitenkaan kasvoissa, eikä minulla ole myöskään pisamia. Verisuonet ei näy minkään tietyn värisinä, joissain kohtaa ranteissa tai käsissäkin ne näkyy sinertävinä, toisissa vihertävinä, joisenkin verisuonten väriä on vaikeaa edes määritellä. Jos pitäisi itse määritellä, en osaisi sanoa onko ihon sävy kylmä vai lämmin.
Hiukset on aika tummanruskeat, niissä on myös jonkinlainen lämmin, kuparinen punertava sävy katsoessa auringonvalossa, mutta yleisesti siis tummanruskea. Lapsena minulla oli vaaleanruskeat hiukset ja jo kouluikäisenä sitten selkeästi ruskeat. Silmäni ovat vihr
Kevät on raikas ja kirkas. Syksy syvempi ja tumman mahonkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun emme arvioinnin kohteena olevia ihmisiä näe, on kuitenkin ehkä turvallisempaa olettaa heidän olevan melko lähellä keskivertoa.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Syksyjä on kyllä olemassa ihan täällä Suomessakin, vaikka sinä et heitä tuntisikaan tai erottaisikaan. On totta että suomalaisista on paljon keväistä ja kesiä, liittyen just tuohon globaalisti verrattaen melko vaaleaan väritykseen ja vaaleisiin sävyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun emme arvioinnin kohteena olevia ihmisiä näe, on kuitenkin ehkä turvallisempaa olettaa heidän olevan melko lähellä keskivertoa.
-eri.
Riippumatta siitä mitä ihmiset itse kertovat? Ok.
Vierailija kirjoitti:
180: hienoa, että erotat toisistaan kaksi lankakerää. Mutta tuskinpa erottaisit, jos kaverisi kuvailisi keriä sinulle puhelimessa.
Tämän palstan fakiirit sen sijaan osaavat kertoa toisille näiden olevan syksyjä tai keväitä sellaisilla kuvauksilla kuin keltainen iho ja siniset silmät. Siinä täytyy olla jo todella hyvä värinäkö - tai ehkä sittenkin itseluottamus.
Vai olisiko värianalyysi kuitenkin humpuukia? Itse menetin siihen uskoni jo lukiossa, kun selvääkin selvempi kevät-ystäväni näytti tyrmäävän hyvältä mustassa.
Olet siinä ihan oikeassa, että ei se ole niin ehdotonta. Mäkin tiedän tapauksia, että joku selkeästi väärän skaalan väri sopiikin älyttömän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lähipiirissäni taas on melko paljon just syksyn väriskaalaan meneviä ihmisiä. Katukuvaa en niin ole tarkkaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyjä on kyllä olemassa ihan täällä Suomessakin, vaikka sinä et heitä tuntisikaan tai erottaisikaan. On totta että suomalaisista on paljon keväistä ja kesiä, liittyen just tuohon globaalisti verrattaen melko vaaleaan väritykseen ja vaaleisiin sävyihin.
Jos globaalisti mietitään, niin tuo värianalyysihän jättää melkein koko maailman ulkopuolelle. Jossain on mainittu ylimalkaisesti, että useimmat aasialaiset ja afrikkalaiset sekä lähi-idän oliivi-ihmiset ihmiset ovat talvia. Ou jee, onpa hieno analyysi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös syksy voi olla vaalea. Jokaisessa värivuodenajassa voi olla minkä väriset silmät vaan. Ainoastaan niiden sävy on ratkaiseva, onko se lämmin vai kylmä, kirkas vai pehmeä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin kuvittelen olevani syksy. Mulla on maantienruskea tukka joka taittaa punaiseen ja vihreät silmät. Ihonsävystä en tiedä. Ainoat kehut jota olen saanut vaatteiden väriin liittyen (että sopiipa hyvin) on olleet silloin kun mulla on ollut tummanvihreää/sammalenvihreää ylläni. Tosin tykkään mm. korallinsävystä ja vaaleanruusunpunaisista sävyistä vaatteissa ja minusta nekin sopii mulle. En tiedä oikeasti sopiiko vai sopiiko vain siksi että tykkään niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Sulla ei ainakaan ole värisilmän hiventä, jos ajattelet voivasi jakaa tuomioita tämän palstan kertomusten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon liikkeellä ihmisiä, jotka ovat alkaneet myymään värianalyysejä ilman että ovat kunnolla ja läpikotaisin opetelleet teoriapuolta sekä harjoitelleet sen soveltamista käytäntöön ennen kuin ottavat oikeita maksavia asiakkaita. Se johtuu siitä. Hyvin moni ei siis osaa hommaansa.
Nää on ihan ammattilaisia instagramin mukaan. Koulutyksen käyneitä. Jotka sanoo että ihon pintasävy on eri kuin pohjasävy. Ja sitten noista tumma/vaalea piirteisyydestä ollaan eri mieltä. Paras kun pitää niitä värejä mistä tykkää
Minulla on visuaalisen alan koulutus, johon sisältyy aimo annos väriteoriaa. Osa näistä värikonsulteista puhuu väreistä täysin väriteorian ja fysiikan lakienkin vastaisesti.
Esimerkkinä turkoosi on yksiselitteisesti väriympyrän kylmin sävy. Verkko on kuitenkin pullollaan värianalyysin värikarttoja, joihin turkoosi on merkitty lämpimiin sävyihin.
Tai usein kuultu väite, että musta vaate heijastaa varjoja leuan alle. Musta väri ei heijasta valoa, siksi se on musta. Varjoja ei voi heijastaa.
Varmasti monella värikonsultilla on hyvä silmä ja itselle sopivia sävyjä voi löytää heidän avullaan. Minä en pystyisi maksamaan kolminumeroista summaa mukateorian kuuntelemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset on aika tummanruskeat, niissä on myös jonkinlainen lämmin, kuparinen punertava sävy katsoessa auringonvalossa, mutta yleisesti siis tummanruskea. Lapsena minulla oli vaaleanruskeat hiukset ja jo kouluikäisenä sitten selkeästi ruskeat. Silmäni ovat vihr
Kevät ja syksy on kovin erilaiset värimaailmat. Kun sieltä löytyy vielä 3 alatyyppiä kummastakin, niin siinä vaiheessa erot on todella selviä. Kyllä sulle sopivat värit näyttäytyy mutta siinä tarvitaan konkretiaa, niitä värejä pitää laittaa oikeasti varten omaa kasvoja. Teoreettisesti arveleminen ei tuo lopputulosta.
Ihan jo instagramissa on lukuisia sivustoja jotka tarjoaa hyviä väripaletteja ja esimerkkejä näistä jokaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Sulla ei ainakaan ole värisilmän hiventä, jos ajattelet voivasi jakaa tuomioita tämän palstan kertomusten perusteella.
Sullako sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Tummanruskeat hiukset tai ruskeat silmät ei nähdäkseni olekaan ihan tyypillistä suomalaista väriskaalaa.