Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180: hienoa, että erotat toisistaan kaksi lankakerää. Mutta tuskinpa erottaisit, jos kaverisi kuvailisi keriä sinulle puhelimessa.
Tämän palstan fakiirit sen sijaan osaavat kertoa toisille näiden olevan syksyjä tai keväitä sellaisilla kuvauksilla kuin keltainen iho ja siniset silmät. Siinä täytyy olla jo todella hyvä värinäkö - tai ehkä sittenkin itseluottamus.
Vai olisiko värianalyysi kuitenkin humpuukia? Itse menetin siihen uskoni jo lukiossa, kun selvääkin selvempi kevät-ystäväni näytti tyrmäävän hyvältä mustassa.
Olet siinä ihan oikeassa, että ei se ole niin ehdotonta. Mäkin tiedän tapauksia, että joku selkeästi väärän skaalan väri sopiikin älyttömän hyvin.
Tämä on ihan tavallista. Ei analyysin tarkoitus ole väittää että ihminen "kuuluu" vain ja ainoastaan yhteen kategoriaan. Kyllä jokainen on kallellaan tiettyyn värimaailmaan mutta ei se mikään laki ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180: hienoa, että erotat toisistaan kaksi lankakerää. Mutta tuskinpa erottaisit, jos kaverisi kuvailisi keriä sinulle puhelimessa.
Tämän palstan fakiirit sen sijaan osaavat kertoa toisille näiden olevan syksyjä tai keväitä sellaisilla kuvauksilla kuin keltainen iho ja siniset silmät. Siinä täytyy olla jo todella hyvä värinäkö - tai ehkä sittenkin itseluottamus.
Vai olisiko värianalyysi kuitenkin humpuukia? Itse menetin siihen uskoni jo lukiossa, kun selvääkin selvempi kevät-ystäväni näytti tyrmäävän hyvältä mustassa.
Olet siinä ihan oikeassa, että ei se ole niin ehdotonta. Mäkin tiedän tapauksia, että joku selkeästi väärän skaalan väri sopiikin älyttömän hyvin.
Tieteessä tällaisen huomion jälkeen teoria olisi kumottu, entinen teoria siis.
Ei värianalyysin ole tarkoitus olla minkään valtakunnan tiede. Se ei sellaista ole tavoitellut eikä esittänyt.
Se on työkalu joka auttaa löytämään hlö:lle hyvin sopivat värisävyt.
Sain lahjaksi värianalyysin ja se kyllä vahvisti mitä itsekin mietin. Olen syksy ja pidän niistä väreistä tosi paljon. Siinä on myös värejä, joita en ollut aiemmin käyttänyt ja käytän nyt rohkeammin eri värejä. Kyllä sen huomaa miten sopiva väri antaa hehkuvuutta kasvoille.
Olen kaverin kanssa tehdyn värianalyysin mukaan deep autumn, mutta niistäkin huomaa että kaikki sen mukaiset sävyt eivät kuitenkaan sovi minulle, kun sitten taas sellaiset sävyt joita analyysin mukaan pitäisi välttää, sopiikin tosi hyvin. Hyvin sopivia sävyjä on löytynyt myös muiden värivuodenaikojen paketeista, mikä on käsittääkseni ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon liikkeellä ihmisiä, jotka ovat alkaneet myymään värianalyysejä ilman että ovat kunnolla ja läpikotaisin opetelleet teoriapuolta sekä harjoitelleet sen soveltamista käytäntöön ennen kuin ottavat oikeita maksavia asiakkaita. Se johtuu siitä. Hyvin moni ei siis osaa hommaansa.
Nää on ihan ammattilaisia instagramin mukaan. Koulutyksen käyneitä. Jotka sanoo että ihon pintasävy on eri kuin pohjasävy. Ja sitten noista tumma/vaalea piirteisyydestä ollaan eri mieltä. Paras kun pitää niitä värejä mistä tykkää
Minulla on visuaalisen alan koulutus, johon sisältyy aimo annos väriteoriaa. Osa näistä värikonsulteista puhuu väreistä täysin väriteorian ja fysiikan lakienkin vastaisesti.
Esimerkkinä turkoosi on yksiselitteisesti väriympyrän kylmin sävy. Verkko on kui
Tämä! Värianalyysi on enimmäkseen humpuukia, ja siitä maksaminen on varsin hölmöä, jos itsellä on yhtään silmää.
Mutta verkkokaupoissa värianalyysin sanasto on kuitenkin välillä näppärä apuväline, kun värejä ei näe luonnossa. Pidän Alpan verkkokaupan tyylistä, heillä on esimerkiksi kaksi valkoista, kylmä ja lämmin valkoinen. Samoin vihreiden kohdalla kerrotaan, onko kyseessä talvi/kesätyypin vai kevät/syksytyypin vihreä. Tämä on mielestäni erittäin huomaavaista verkko-ostajia kohtaan, koska etenkin vihreä voi olla ihana tai kamala ihmisen omiin väreihin nähden.
Olisi mukavaa, jos myös kivijalkakaupoissa kiinnitettäisiin enemmän huomiota asiaan jo sisäänostovaiheessa. Tylsää, jos kesä on tulossa eikä kauden muotiväreistä löydy mitään itselle sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Tiede (varsin laaja käsite) on täynnä poikkeusia ja uusia löytöjä jotka vievät ja tarkentavat teorioita uuteen suuntaan.
Värianalyysi tosin ei esitä olevansa tiedettä. Kuten ei vaikkapa leipominenkaan, jossa tiettyjen sääntöjen mukaan onnistuu pullataikina, mutta sitten joskus taas ei. Mikä ei tarkoita että pullataikinan resepti olisi väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieteessä tällaisen huomion jälkeen te
Ei värianalyysin ole tarkoitus olla minkään valtakunnan tiede. Se ei sellaista ole tavoitellut eikä esittänyt.
Se on työkalu joka auttaa löytämään hlö:lle hyvin sopivat värisävyt.
Joku voisi sanoa pseudotiede.
Epäselviä, tieteenvastaisia termejä ja kovia hintoja. Miettikää nyt ainakin, mistä ja kenelle maksatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tyrkytetään tuota syksyä vaikka mun nähdäkseni tyypillinen suomalainen väriskaala ei puolla syksyä erityisesti. Meillä on kesiä ja keväitä varmaan eniten. Ihan tuntemieni ihmisten ja katukuvan perusteella.
Tummanruskeat hiukset tai ruskeat silmät ei nähdäkseni olekaan ihan tyypillistä suomalaista väriskaalaa.
Olen aivan eri, mutta ei syksyn tyrkyttämiseen ole mikään syy, että väriskaala on epäsuomalainen. Mun täysin suomalaisella ystävälläni on upeat värit: tummanruskeat hiukset ja ruskeat silmät. Hänelle sopivat parhaiten kirkkaanpunainen ja tummansininen. Niin sopivat myös toiselle ystävälleni, joka on aito ja näyttävä viileä blondi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty värianalyysi jo vuonna - 90, olin parikymppinen. Jestas se on kannattanut, tyytyväinen olen ollut ! Ihminen hehkuu ja säteilee oikean sävyisissä väreissä! En ole visuaalinen ihminen ollenkaan enkä todellakaan ilman sitä osaisi käyttää oikeita sävyjä. Tyhmänä olin sitä ennen käyttänyt paljon mustaa väriä joka harvalle sopii. Ei ainakaan kaltaiselleni kesälle.
Nykyään usein ihmettelen ammatikseen tv:ssä esiintyvien ihmisten vimmaa käyttää mustaa väriä. Musta poolopaita on epäsopivin vaate kaikista, vaikka joku voi sitä tyylikkäänä pitää. Musta väri leuan alla vie kaiken kauneuden ! Tulee kaksoisleuka, juonteet korostuu, varjot korostuu, hehku katoaa ja silmät uppoaa syvälle päähän.
Minä en ainakaan huomaa mitään tuollaisia juonteiden korostumista yms, en itsellä enkä muilla.
Vierailija kirjoitti:
Hienoja nämä ihmisten keksimät säännöt: tyyliin kesällä ei voi olla punertavia hiuksia, keväällä ei voi olla tummia hiuksia tai syksyllä ei voi olla vaaleaa ihoa. Tulee vähän mieleen jotkut eskarilaisten leikit. Miksi ei voi olla? Ja mitä tehdään sitten näille ihmisille - itseni mukaan lukien - jotka eivät sitten ilmeisesti kuulu mihinkään värivuodenaikaan?
Itselläni on varsin tummat hiukset ja siniset silmät, mutta hyvin keltainen iho, joka päivettyy hyvin. Parhaiten minulle sopivat kevään värit, mutta ilmeisesti keväästä vain ei ole korkeakontrastista versiota. Eikä toki tarvitsekaan olla, koska ei horoskooppikaan jokaisen kohdalla natsaa. Tämä on samanlaista viihdettä.
Nämä kontrastisuus- ja tummuusväitteet ihmetyttävät minuakin. Siis väite, että jollekulle sopisivat vain vaaleat tai keskiskaalan sävyt, eikä mikään tumma väri koskaan. Tai että iholtaan ja hiuksiltaan tummempi olisi aina edukseen korkean kontrastin väreissä, ja vaalea ei koskaan.
Se käy järkeen, että erivärisiä kankaita kasvojen viereen sovittamalla löytyy itse kullekin sopivia värisävyjä.
Mutta löytyvätkö ne kaikki sopivat todellakin siitä sunnuntaiteoreetikon määrittämästä samasta viuhkasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän värivuodenaila voisin olla? Ihoni on melko vaalea, sen verran vaalea että minulta on joskus kysytty miksi olen niin kalpea. En rusketu helposti mutta toisaalta en palakaan, jos joskus vahingossa aurinkosuoja jää pois. Ihollani on aika paljon eri sävyisiä tummemman ruskeita pieniä pigmenttilaikkuja, ei kuitenkaan kasvoissa, eikä minulla ole myöskään pisamia. Verisuonet ei näy minkään tietyn värisinä, joissain kohtaa ranteissa tai käsissäkin ne näkyy sinertävinä, toisissa vihertävinä, joisenkin verisuonten väriä on vaikeaa edes määritellä. Jos pitäisi itse määritellä, en osaisi sanoa onko ihon sävy kylmä vai lämmin.
Hiukset on aika tummanruskeat, niissä on myös jonkinlainen lämmin, kuparinen punertava sävy katsoessa auringonvalossa, mutta yleisesti siis tummanruskea. Lapsena minulla oli vaaleanruskeat hiukset ja jo kouluikäisenä sitten selkeästi ruskeat. Silmäni ovat vihr
Kevään ja syksyn erottaa toisistaan sen perusteella, että syksyllä ovat voimakkaammat kontrastit ihon- ja hiustenvärin perusteella kuin keväällä. Silmienväriä mainostetaan liikaa, koska eihän se kuitenkaan anna ihmisen väripinta-alasta suurta osuutta. Suurimmat näkyvät asiat ovat iho ja hiukset. Esimerkiksi kastanjanruskeahiuksinen, jolla on aavistuksen verran kellertävä iho on syksy. Oljenvaaleahiuksinen, joka ruskettuu tai saa pisamia kesällä on kevät. Hänellä ei ole suurta tummuuseroa hiusten- ja kasvojenvärin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kaverin kanssa tehdyn värianalyysin mukaan deep autumn, mutta niistäkin huomaa että kaikki sen mukaiset sävyt eivät kuitenkaan sovi minulle, kun sitten taas sellaiset sävyt joita analyysin mukaan pitäisi välttää, sopiikin tosi hyvin. Hyvin sopivia sävyjä on löytynyt myös muiden värivuodenaikojen paketeista, mikä on käsittääkseni ihan normaalia.
Mitä hyötyä sitten siitä värivuodenajan tietämisestä on? Eikö riitä, että etsii kullekin sopivat sävyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tyrkytetään tuota syksyä vaikka mun nähdäkseni tyypillinen suomalainen väriskaala ei puolla syksyä erityisesti. Meillä on kesiä ja keväitä varmaan eniten. Ihan tuntemieni ihmisten ja katukuvan perusteella.
Syksyjä on kyllä olemassa ihan täällä Suomessakin, vaikka sinä et heitä tuntisikaan tai erottaisikaan. On totta että suomalaisista on paljon keväistä ja kesiä, liittyen just tuohon globaalisti verrattaen melko vaaleaan väritykseen ja vaaleisiin sävyihin.
Jos globaalisti mietitään, niin tuo värianalyysihän jättää melkein koko maailman ulkopuolelle. Jossain on mainittu ylimalkaisesti, että useimmat aasialaiset ja afrikkalaiset sekä lähi-idän oliivi-ihmiset ihmiset ovat talvia. Ou jee, onpa hieno analyysi!
Et ole lukenut oikein tai ammattitaitoisen ihmisen näkemyksiä. Myös aasialaiset, lähi-itäläiset ja mustaihoiset voi aivan samalla tavalla analysoida ihon, hiusten ja silmienvärin perusteella. Taatusti he eivät ole kaikki talvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän värivuodenaila voisin olla? Ihoni on melko vaalea, sen verran vaalea että minulta on joskus kysytty miksi olen niin kalpea. En rusketu helposti mutta toisaalta en palakaan, jos joskus vahingossa aurinkosuoja jää pois. Ihollani on aika paljon eri sävyisiä tummemman ruskeita pieniä pigmenttilaikkuja, ei kuitenkaan kasvoissa, eikä minulla ole myöskään pisamia. Verisuonet ei näy minkään tietyn värisinä, joissain kohtaa ranteissa tai käsissäkin ne näkyy sinertävinä, toisissa vihertävinä, joisenkin verisuonten väriä on vaikeaa edes määritellä. Jos pitäisi itse määritellä, en osaisi sanoa onko ihon sävy kylmä vai lämmin.
Hiukset on aika tummanruskeat, niissä on myös jonkinlainen lämmin, kuparinen punertava sävy katsoessa auringonvalossa, mutta yleisesti siis tummanruskea. Lapsena minulla oli vaaleanruskeat hiukset ja jo kouluikä
Kevään ja syksyn erottaa toisistaan sen perusteella, että syksyllä ovat voimakkaammat kontrastit ihon- ja hiustenvärin perusteella kuin keväällä. Silmienväriä mainostetaan liikaa, koska eihän se kuitenkaan anna ihmisen väripinta-alasta suurta osuutta. Suurimmat näkyvät asiat ovat iho ja hiukset. Esimerkiksi kastanjanruskeahiuksinen, jolla on aavistuksen verran kellertävä iho on syksy. Oljenvaaleahiuksinen, joka ruskettuu tai saa pisamia kesällä on kevät. Hänellä ei ole suurta tummuuseroa hiusten- ja kasvojenvärin välillä.
Mikä sitten on tummanruskeahiuksinen, jolla on vaalea/neutraali iho ja joka ei oikeastaan rusketu?
Miksi niin suuri osa suomalaisista naisista ja miehistä pukeutuu mieluiten mustaan? Saavatko he mustasta väristä jotain hyvänolontunnetta?
Tosiaan hiuksia värjäämällä muuttuu myös oma värivuodenaika, etenkin jos alun alkaenkin on ollut warm-cool. Itse värjään kylmän sävyisiä hiuksia lämpimän sävyiseksi, mikä sopii paremmin lämpimään ihooni, ja tämä on mahdollistanut minulle laajemman ja itselleni miellyttävämmän väripaletin sen iänikuisen pehmeän syksyn sijasta.
Mutta jostain syystä sekä värianalyysissä että vsrtalotyypeissä tiettyjä ihmisiä näyttää raivostuttavan ajatus, että nämä voisivat vaihtua iän tai omien valintojen myötä. Minulla siis myös vartalotyyppi vaihtunut, en ole enää tiimalasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummanruskeat hiukset tai ruskeat silmät ei nähdäkseni olekaan ihan tyypillistä suomalaista väriskaalaa.
Olen aivan eri, mutta ei syksyn tyrkyttämiseen ole mikään syy, että väriskaala on epäsuomalainen. Mun täysin suomalaisella ystävälläni on upeat värit: tummanruskeat hiukset ja ruskeat silmät. Hänelle sopivat parhaiten kirkkaanpunainen ja tummansininen. Niin sopivat myös toiselle ystävälleni, joka on aito ja näyttävä viileä blondi.
Nuohan ovat yleisvärejä, joista löytyy jokaiselle sopiva sävy. Siitä huolimatta näemme ne kirkkaanpunaisena ja mariininsinisenä. Tarkkaan katsoen voi päivänvalossa nähdä, että taittuuko sävy kylmään vaiko lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty värianalyysi jo vuonna - 90, olin parikymppinen. Jestas se on kannattanut, tyytyväinen olen ollut ! Ihminen hehkuu ja säteilee oikean sävyisissä väreissä! En ole visuaalinen ihminen ollenkaan enkä todellakaan ilman sitä osaisi käyttää oikeita sävyjä. Tyhmänä olin sitä ennen käyttänyt paljon mustaa väriä joka harvalle sopii. Ei ainakaan kaltaiselleni kesälle.
Nykyään usein ihmettelen ammatikseen tv:ssä esiintyvien ihmisten vimmaa käyttää mustaa väriä. Musta poolopaita on epäsopivin vaate kaikista, vaikka joku voi sitä tyylikkäänä pitää. Musta väri leuan alla vie kaiken kauneuden ! Tulee kaksoisleuka, juonteet korostuu, varjot korostuu, hehku katoaa ja silmät uppoaa syvälle päähän.
Minä en ainakaan huomaa mitään tuollaisia juonteiden korostumista yms, en itsellä enkä muilla.
Minä olen ainakin sairaan näköinen ja kirjava kasvoista jos puen sinapinkeltaista, oliivinvihreää, khakia, mustaa, sähkönsinistä tai beigeä kasvojen viereen. En näe mitään mieltä ostaa noiden värisiä vaatteitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan hiuksia värjäämällä muuttuu myös oma värivuodenaika, etenkin jos alun alkaenkin on ollut warm-cool. Itse värjään kylmän sävyisiä hiuksia lämpimän sävyiseksi, mikä sopii paremmin lämpimään ihooni, ja tämä on mahdollistanut minulle laajemman ja itselleni miellyttävämmän väripaletin sen iänikuisen pehmeän syksyn sijasta.
Mutta jostain syystä sekä värianalyysissä että vsrtalotyypeissä tiettyjä ihmisiä näyttää raivostuttavan ajatus, että nämä voisivat vaihtua iän tai omien valintojen myötä. Minulla siis myös vartalotyyppi vaihtunut, en ole enää tiimalasi.
Värianalyysissa huomioidaan ihmisen luonnollinen hiusväri, ihon sävy ja silmienväri. Vaikka värjäät hiuksesi, ei värivuodenaikasi muutu mihinkään. Luultavasti joudut meikkaamaan tavallista enemmän väärän värivuodenajan meikeillä.
Vartalonmallikin pysyy suurimmalla osalla ihmisistä samana. Vaikka lihoisi tai laihtuisi, ei ihmisen hartioiden malli muutu ja tiimalasista ei tule lihavan näköistä, koska rasva kertyy rintoihin, lantiolle ja reisiin. Omenavartaloon taipuvaisilla rasva kertyy mieluusti ensimmäisenä navan ympärille. Ihminen ei voi myöskään laihduttaa vartalonmalliaan toisenlaiseksi. Se, kuinka rasvasolut jakaantuvat vartaloon ja kasvoille, on geneettinen ominaisuus.