Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Vierailija
05.04.2025 |

Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta

Kommentit (460)

Vierailija
221/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin suuri osa suomalaisista naisista ja miehistä pukeutuu mieluiten mustaan? Saavatko he mustasta väristä jotain hyvänolontunnetta?

"Jos oikeutta

enemmän vain nähdä saan

voin verhoutua

vaikka lumenvalkeaan

mutta jos maailma jatkaa

pimeän matkan taivallustaan

ylläni on surupuku

ja surupuku on musta"

Vierailija
222/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaverin kanssa tehdyn värianalyysin mukaan deep autumn, mutta niistäkin huomaa että kaikki sen mukaiset sävyt eivät kuitenkaan sovi minulle, kun sitten taas sellaiset sävyt joita analyysin mukaan pitäisi välttää, sopiikin tosi hyvin. Hyvin sopivia sävyjä on löytynyt myös muiden värivuodenaikojen paketeista, mikä on käsittääkseni ihan normaalia.

En usko että olet, koska Suomessa ei ole dark autumn tyyppejä. Olet todennäköisesti spring tai summer, suomalaiset on aina vaaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaverin kanssa tehdyn värianalyysin mukaan deep autumn, mutta niistäkin huomaa että kaikki sen mukaiset sävyt eivät kuitenkaan sovi minulle, kun sitten taas sellaiset sävyt joita analyysin mukaan pitäisi välttää, sopiikin tosi hyvin. Hyvin sopivia sävyjä on löytynyt myös muiden värivuodenaikojen paketeista, mikä on käsittääkseni ihan normaalia.

En usko että olet, koska Suomessa ei ole dark autumn tyyppejä. Olet todennäköisesti spring tai summer, suomalaiset on aina vaaleita.

Höpönpöpön.

Kaikki suomalaiset ei todellakaan ole aina vaaleita tai kevät- tai kesätyyppejä. Moni on, mutta ei todellakaan kaikki.

Vierailija
224/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana tälläisessä kävin ja tulos oli silloin kevät (mutta hiukset oli silloin värjätyt) ja muutenkaan en ole varma onko toi oikea tulos, jotkut kosmetogit sanoneet että olen selvä kesä oma hiusten väri on maantienharmaan ruskea, minusta sopii jotkut värit molemmista paleteista itselle, mutta ehkä noi kesän enemmän, iho on ohut ja kuultava.

Vierailija
225/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana tälläisessä kävin ja tulos oli silloin kevät (mutta hiukset oli silloin värjätyt) ja muutenkaan en ole varma onko toi oikea tulos, jotkut kosmetogit sanoneet että olen selvä kesä oma hiusten väri on maantienharmaan ruskea, minusta sopii jotkut värit molemmista paleteista itselle, mutta ehkä noi kesän enemmän, iho on ohut ja kuultava.

Ohut ja kuultava? Tuota noin, se ei kerro mitään ihonsävystä, mikä merkitsee.

Vierailija
226/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poskissa on hieman punaisuutta, iho hieman kellertävään ehkä, mutten silti usko, että olisin kevät, koska kesällä voi olla tälläinen iho lukemani mukaan myöskin, ei ole pisamia, silmät aika hailut siniharmaat. 

Vierailija
227/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tehty värianalyysi jo vuonna - 90, olin parikymppinen. Jestas se on kannattanut, tyytyväinen olen ollut ! Ihminen hehkuu ja säteilee oikean sävyisissä väreissä!  En ole visuaalinen ihminen ollenkaan enkä todellakaan ilman sitä osaisi käyttää oikeita sävyjä. Tyhmänä olin sitä ennen käyttänyt paljon mustaa väriä  joka harvalle sopii. Ei ainakaan kaltaiselleni kesälle.

Nykyään usein ihmettelen ammatikseen tv:ssä esiintyvien ihmisten vimmaa käyttää mustaa väriä. Musta poolopaita on epäsopivin vaate kaikista, vaikka joku voi sitä tyylikkäänä pitää. Musta väri leuan alla vie kaiken kauneuden ! Tulee kaksoisleuka, juonteet korostuu, varjot korostuu, hehku katoaa ja silmät uppoaa syvälle päähän. 

Minä en ainakaan huomaa mitään tuollaisia juonteiden korostumista yms, en itsellä enkä muilla. 

Siis kyllä minusta musta sopii joillekin tosi hyvin, yhdelle ystävälle, joka on luonnostaan vaaleahiuksinen eli ei varmasti ole talvityyppi, vaan muun perusteella kesä, mutta musta sopii hälle tosi hyvin, vaikka ois lähellä kasvoja, itselleni ei taas yhtään olen maantienvärinen.

Vierailija
228/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ovat? Ei sitten varmaan koske meidän perhettä eikä muita tuttavia joilla sama homma.

Vierailija
229/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytpä oli aika roskaa analyysi. Yksikään ammattitaitoinen värianalyysin tekijä ei väitä että kaikki suomalaiset olisi aina vaaleita eikä esimerkiksi deep autumn -tyyppejä olisikaan.

Vierailija
230/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poskissa on hieman punaisuutta, iho hieman kellertävään ehkä, mutten silti usko, että olisin kevät, koska kesällä voi olla tälläinen iho lukemani mukaan myöskin, ei ole pisamia, silmät aika hailut siniharmaat. 

Olet ehkä pehmeä kesä? Kesätyyppejä on kolme, vaalea, tumma (true summer) ja pehmeä. Itse olen soft summer. Vaalea, vähän kontrastia, cool, muted. Parhaiten vaatteissa sopivat luonnonvalkoinen, puuterinen vaaleanroosa/-beige, haalea vaaleansininen. Ei tummia, syviä, selkeitä, kirkkaita sävyjä. Huulipunissa beigeroosa, pale mauve. 

Olin nuorena värianalyysissä ja sain tulokseksi vain "kesä". Myöhemmin on tullut näitä nyansseja. Murretut pastellit sopivat paljon kirkkaita paremmin. Silmät ovat kylmän harmaanvihreät, hiukset mattaisen tummanvaaleat. Todella tyypillinen suomalainen väritys.

Vierailija
231/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Mielipiteitä on varmasti erilaisia, eihän tuossa mistään muusta ole kyse. Tarkoitushan on myydä palveluita ja tuotteita.

Vierailija
232/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon väreihin ja niiden energioihin. Tiedän, mitä väriä tarvitsen voidakseni hyvin.

Toisinaan tarvitsen piristäviä, rohkaisevia värejä. Toisinaan keveyttä ja heleyttä.

Joskus haluan vain etäisyyttä ja piiloutumista väriin.

Jo peili kertoo, onko väri oikea.

En usko, että joku "koulutettu" värianalyytikko tietäisi paremmin kuin minä itse, mikä minulle sopii. Hän pyrkii johonkin keskivertostandardiin, minä omaan hyvinvointiini kulloisessakin elämäntilanteessa.

Vierailija
233/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huuhaata. Kävin värianalyysissä joskus vuosia sitten, nyt tehneet uuden tulemisen. Selkeästi parhaiten pukee omat viileät sävyt. Jos laitan esimerkiksi meikkiin mitään vähänkään keltaiseen tai oranssiin vivahtavaa, eli lämpimän värikartan sävyjä, olen ihan oudon ja kalpean näköinen.

Omakin silmä sanoo paljon. Esimerkiksi ruskean sävyt vaatteissa pitää olla viileään taittavia, lämpimät ei ole koskaan olleet minun juttu.

Vierailija
234/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tehty värianalyysi jo vuonna - 90, olin parikymppinen. Jestas se on kannattanut, tyytyväinen olen ollut ! Ihminen hehkuu ja säteilee oikean sävyisissä väreissä!  En ole visuaalinen ihminen ollenkaan enkä todellakaan ilman sitä osaisi käyttää oikeita sävyjä. Tyhmänä olin sitä ennen käyttänyt paljon mustaa väriä  joka harvalle sopii. Ei ainakaan kaltaiselleni kesälle.

Nykyään usein ihmettelen ammatikseen tv:ssä esiintyvien ihmisten vimmaa käyttää mustaa väriä. Musta poolopaita on epäsopivin vaate kaikista, vaikka joku voi sitä tyylikkäänä pitää. Musta väri leuan alla vie kaiken kauneuden ! Tulee kaksoisleuka, juonteet korostuu, varjot korostuu, hehku katoaa ja silmät uppoaa syvälle päähän. 

Minä en ainakaan huomaa mitään tuollaisia juonteiden korostumista yms, en itsellä enkä

Siis kyllä minusta musta sopii joillekin tosi hyvin, yhdelle ystävälle, joka on luonnostaan vaaleahiuksinen eli ei varmasti ole talvityyppi, vaan muun perusteella kesä, mutta musta sopii hälle tosi hyvin, vaikka ois lähellä kasvoja, itselleni ei taas yhtään olen maantienvärinen.

Minä olen luonnonvaalea, ja minulle sopii hyvin musta sekä monet talven sävyt. Sitä taustaa vasten ihmettelen näitä jyrkkiä väitteitä, mikä sopii kenellekin tai kuka voi olla jotakin vuodenaikatyyppiä. 

Vierailija
235/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt edes se sisäistää ettei värianalyysi väitä olevansa mikään "tiede". Siitä ei ole kyse.

Se on työväline jonka avulla etsitään ihmiselle parhaiten sopivat värisävysävyt. Se että eri sävymaailmoille on annettu eri nimet johtuu jäsentämisestä, värien ryhmittelystä, sanastosta jonka avulla on mahdollista kommunikoida aiheesta.

Vierailija
236/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ehkä pehmeä kesä? Kesätyyppejä on kolme, vaalea, tumma (true summer) ja pehmeä. It

Ok, no ainakin luettelit värit, jotka sopii minulle erittäin hyvin, varsinkin toi vaalean sininen.

Vierailija
237/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kyseessä ei ole tieteellinen tapa määrittää asioita, vaan pitkälti tulkintoihin ja omiin mieltymyksiin perustuva analyysi. Lisäksi sama ihminen on erisävyinen erilaisessa valaistuksessa

Vierailija
238/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tyrkytetään tuota syksyä vaikka mun nähdäkseni tyypillinen suomalainen väriskaala ei puolla syksyä erityisesti. Meillä on kesiä ja keväitä varmaan eniten. Ihan tuntemieni ihmisten ja katukuvan perusteella.

Tummanruskeat hiukset tai ruskeat silmät ei nähdäkseni olekaan ihan tyypillistä suomalaista väriskaalaa.

Olen aivan eri, mutta ei syksyn tyrkyttämiseen ole mikään syy, että väriskaala on epäsuomalainen. Mun täysin suomalaisella ystävälläni on upeat värit: tummanruskeat hiukset ja ruskeat silmät. Hänelle sopivat parhaiten kirkkaanpunainen ja tummansininen. Niin sopivat myös toiselle ystävälleni, joka on aito ja näyttävä viileä blondi.

Nuohan ovat yleisvärejä, joista löytyy jokaiselle sop

Kirkkaanpunaisesta ei tosiaankaan löydy sopivaa sävyä keltaihoiselle. Kurjaa, mutta elämä on.

Vierailija
239/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan hiuksia värjäämällä muuttuu myös oma värivuodenaika, etenkin jos alun alkaenkin on ollut warm-cool. Itse värjään kylmän sävyisiä hiuksia lämpimän sävyiseksi, mikä sopii paremmin lämpimään ihooni, ja tämä on mahdollistanut minulle laajemman ja itselleni miellyttävämmän väripaletin sen iänikuisen pehmeän syksyn sijasta. 

Mutta jostain syystä sekä värianalyysissä että vsrtalotyypeissä tiettyjä ihmisiä näyttää raivostuttavan ajatus, että nämä voisivat vaihtua iän tai omien valintojen myötä. Minulla siis myös vartalotyyppi vaihtunut, en ole enää tiimalasi. 

Värianalyysissa huomioidaan ihmisen luonnollinen hiusväri, ihon sävy ja silmienväri. Vaikka värjäät hiuksesi, ei värivuodenaikasi muutu mihinkään. Luultavasti joudut meikkaamaan tavallista enemmän väärän värivuodenajan meikeillä. 

V

Sori vaan, en joudu meikkaamaan tavallista enempää. Itse asiassa en meikkaa ollenkaan. Mikähän ihme siinä on, että näissä värivuodenaikajutuissa jotenkin hiusten värjäys otetaan hirmuisena huijauksena omaa vuodenaikaa kohtaan, mutta sitten meikkaus taas on ihan normaalia ja suorastaan toivottavaa. 

Sama juttu vartalotyypin kanssa. Se muuttui iän ja lasten saannin myötä. Näin vain kävi. Mielestäni nämä jutut ovat ihan kivaa viihdettä, mutta heti kun joku tulee paasaamaan, miten et voi olla sitä tai oikeasti kyllä olet tätä, tulee vähän ikävä fiilis. Ihan kuin värivuodenaika tai vartalotyyppi pitäisi jotenkin ansaita ja pystyä pitämään, sen sijaan että katsoisi vain, mikä sopii nyt eikä 20 vuotta sitten. Relatkaa vähän!

Vierailija
240/460 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytpä oli aika roskaa analyysi. Yksikään ammattitaitoinen värianalyysin tekijä ei väitä että kaikki suomalaiset olisi aina vaaleita eikä esimerkiksi deep autumn -tyyppejä olisikaan.

Taidat nyt ruokkia trollia. Hän tekee parodiaa näistä ihmisistä, jotka täällä kovasti selittävät miten et voi olla sitä tai et voi olla tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi