Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena määritelty kevääksi. Viiskympin korvilla määritelty kesäksi. Oisko muutos ollu niin iso omisa väreissä? Nämä kesän on kylläkin kauniimmat.
Värivuodenaika ei muutu. Jompi kumpi tulos on väärä.Totta ihmeessä värivuodenaika voi muuttua. Se on ihmisen silmän tekemä, epätieteellinen summittainen arvio jokaisen ainutlaatuisesta värityksestä, joka muuttuu iän myötä.
Harvalla ihonväri muuttuu mihinkään ikääntyessä. Samoin hiuksissa säilyy viileä tai kellertävä pohjasävy, vaikka harmaantuu. Silmienväri haalistuu ikääntyessä, muttei sekään tyystin toiseksi muutu. Jos jotenkin haluaa silloin pukeutumistaan säätää, välttää jyrkimpiä kontrasteja tasapainottaakseen iän mukanaan tuomaa haalistumista.
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysin mukaan olen syksy, ja sen mukaan minulle ei pitäisi sopia eräs tietty vaaleansinisen sävy. Omasta mielestäni tämä kuitenkin sopii minulle ja näytän siinä hyvältä, siksi sitä käytänkin. En sitten tiedä, millä perusteella tuo ei sopisi, ilmeisesti niitä perusteluja ei kuitenkaan ole olemassa.
Kissankellonsininen ja meloninpunainen sopivat melkein kaikille. Sen ei kannata antaa kuitenkaan hämätä värivuodenajan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysin mukaan olen syksy, ja sen mukaan minulle ei pitäisi sopia eräs tietty vaaleansinisen sävy. Omasta mielestäni tämä kuitenkin sopii minulle ja näytän siinä hyvältä, siksi sitä käytänkin. En sitten tiedä, millä perusteella tuo ei sopisi, ilmeisesti niitä perusteluja ei kuitenkaan ole olemassa.
Kissankellonsininen ja meloninpunainen sopivat melkein kaikille. Sen ei kannata antaa kuitenkaan hämätä värivuodenajan suhteen.
Miten se voisi hämätä?
Puhutaan ihon pinta- ja pohjaväristä. Pohjaväri on se, mikä ratkaisee värivuodenajan.
Jollain voi olla esimerkiksi lämmin pintasävy, mutta viileä pohjasävy. Tällöin värivuodenaika on viileä, eli kesä tai talvi. Taas jos pintaväri on viileä, mutta pohjaväri lämmin, on henkilö kevät tai syksy. Usein juuri tämä pinta-ja pohjavärin erilaisuus aiheuttaa hämmenystä ja sekaannusta. Kun sekä pinta-että pohjaväri ovat samat, on helpompi tehdä analyysi.
Vaatii joka tapauksessa harjaannusta, että osaa erottaa eri ominaisuuksia toisistaan. On osattava erottaa myös onko asiakkaalla minkä verran kontrastia omissa väreissään vai onko väritys tasaista, niin ettei mikään korostu jne. On vielä muutakin huomioitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan ihon pinta- ja pohjaväristä. Pohjaväri on se, mikä ratkaisee värivuodenajan.
Jollain voi olla esimerkiksi lämmin pintasävy, mutta viileä pohjasävy. Tällöin värivuodenaika on viileä, eli kesä tai talvi. Taas jos pintaväri on viileä, mutta pohjaväri lämmin, on henkilö kevät tai syksy. Usein juuri tämä pinta-ja pohjavärin erilaisuus aiheuttaa hämmenystä ja sekaannusta. Kun sekä pinta-että pohjaväri ovat samat, on helpompi tehdä analyysi.
Vaatii joka tapauksessa harjaannusta, että osaa erottaa eri ominaisuuksia toisistaan. On osattava erottaa myös onko asiakkaalla minkä verran kontrastia omissa väreissään vai onko väritys tasaista, niin ettei mikään korostu jne. On vielä muutakin huomioitavaa.
Paljonko ihon pintaa pitää raaputtaa, että se pohjaväri löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näkyy ihan raaputtamatta.:) Kun vertaillaan eri värisiä ja tummuus- ja lämpöasteiltaan erilaisia kankaita kasvojen edessä, niin sehän se sitten paljastaa mikä kenellekin lopulta sopii.
Katson instassa noita analyysejä niin olen monesti eri mieltä sen tekijän kanssa. Ja välillä on kommentoijatkin.
Minusta se punakkuuden lisääntyminen kasvoilla ei ole toivottava ominaisuus vaikka joku lämpimäksi kevääksi itsensä analysoinut niin kovasti vakuutteli.
Kun katson itseäni peilistä eri värisissä vaatteissa niin kiinnitän huomiota siihen miten jotkut värit saavat minut jotenkin eloisamman näköiseksi. Esimerkiksi luonnonvalkoinen. Vitivalkoisessa näytän väsyneelle ja vanhalle. Luonnonvalkoisessa pirteälle ja eloisalle.
Mulla vaihtuu värivuodenaika vuodenaikojen mukaan. Olen iholtani tosi keltainen, hiukset luonnostaan melko tummat viileän ruskeat ja silmät sinivihreät. Talvisaikaan olen neljällä vuodenajalla kevät ja 12:lla pehmeä syksy. Kaikki voimakkaat ja puhtaat värit näyttävät tosi pahoilta ihoani vasten, täytyy olla hentoa ja murrettua. Mutta kesällä mulle tulee tosi helposti oliivinvärinen rusketus, ja koko palettini muuttuu. Musta ja valkoinen alkavat näyttää hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näkyy ihan raaputtamatta.:) Kun vertaillaan eri värisiä ja tummuus- ja lämpöasteiltaan erilaisia kankaita kasvojen edessä, niin sehän se sitten paljastaa mikä kenellekin lopulta sopii.
Mikä siinä paljasta sen mikä kenellekin sopii? Sopivuushan kun on hyvin subjektiivinen käsite.
Kauneus tulee ihan muusta kuin vaatteiden väristä. Geenit, hiukset, meikki. Ja jos me kukin nähdään värit hiemankin eri lailla niin on toivotonta yrittää valita kaikkien mielestä oikean väristä paitaa päälle. Mutta bisnes on bisnes ja ne maksaa jotka tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutama testi, joilla voitte saada selvää kuinka tarkasti erottaessa värisävyjen eroja:
https://www.is.fi/terveys/art-2000000943516.html
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010472114.html
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010472114.html
Värisilmä on värien nyanssien erottamisen suhteen kuin sävelkorva. Yhdellä se on absoluuttinen ja toisella sellainen, että pystyy operoimaan perushommat läpi juuri ja juuri. Värisilmää voi harjoittaa aivan kuten sävelkorvaansa, mutta ilman oikeaa geeniperimää ei voi saada absoluuttista värisilmää tai sävelkorvaa.
Onko kukaan uskaltanut tehdä näitä testejä?
Kyllä, monikin. Joillakin on paljastunut osittainen värisokeus, jota on vaikeampi huomata kuin oaajempaa värisokeutta. Toisia on ilahduttanut tulos tarkasta värinäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kauneus tulee ihan muusta kuin vaatteiden väristä. Geenit, hiukset, meikki. Ja jos me kukin nähdään värit hiemankin eri lailla niin on toivotonta yrittää valita kaikkien mielestä oikean väristä paitaa päälle. Mutta bisnes on bisnes ja ne maksaa jotka tahtoo.
Olen ihmetellyt että millä perusteella se värien sopivuus lopulta katsotaan. Kukaan ei toistaiseksi ole onnistunut vastaamaan. Kun käytetään sanoja tai käsitteitä että joku väri saa jonkun hehkumaan, sairaan näköiseksi, valjuksi, hehkeäksi jne., niin eihän noille ole olemassa mitään tarkkoja määritelmiä.
Ja miten paljon merkitystä oikeasti on sillä että minkä sävyinen paita jollakulla nyt onkaan päällä, tai mekko? Katsooko joku oikeasti niin tarkkaan? Jos kyse on esimerkiksi juhlapuvusta, niin myös kaikki, fyysinen rasitus, jännittäminen, meikki, valaistus jne saattaa vaikuttaa siihen huolella valittuun asun värisävyyn.
Siksi kun noita tekevät kaikenmaailmaan huuhaa-akat, jotka heittelevät niitä päästään. Älkää langetko tähän huijaukseen. Tämä ilmiö oli viimeksi joskus kasarin lopulla muistaakseni?
Vierailija kirjoitti:
Kuvaile, miten määritellään ihon pintaväri ja pohjaväri.
...ja näin rahat pois hölmöiltä otamme! t. Humpuukimaakari
Täällä on sellaisia kommentteja, että vaikka mitä niihin vastaisi, niin vastaus ei kelpaa, koska on vaan päätetty, että värianalyysi on humpuukia.
Se mikä kellekin sopii, määrittyy sillä, miltä hän näyttää tietyissä väreissä. Jokaiselle meistä sopii jotkut värit erityisen hyvin. Niitä käyttäessä näytämme hyvältä, iho vaikuttaa kirkkaammalta ja silmät korostuvat kauniisti.
Sitten taas vähemmän sopivat värit esim.tekevät lattean vaikutelman tai hallitsevat liikaa, eli peittävät oman olemuksemme ja ihon värikin voi näyttää harmaalta tai kalpealta.
Totta kai jokainen saa käyttää mitä värejä haluaa. Värianalyysin tarkoitus on vain löytää ne parhaimmat sävyt ja värit jokaiselle, ne värit joissa näyttää hyvältä. Ei siinä kielletä ketään käyttämästä värejä, joista tykkää.
Tämä monia kiinnostaa, mutta jos ei kiinnosta, niin sekin on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on sellaisia kommentteja, että vaikka mitä niihin vastaisi, niin vastaus ei kelpaa, koska on vaan päätetty, että värianalyysi on humpuukia.
Se mikä kellekin sopii, määrittyy sillä, miltä hän näyttää tietyissä väreissä. Jokaiselle meistä sopii jotkut värit erityisen hyvin. Niitä käyttäessä näytämme hyvältä, iho vaikuttaa kirkkaammalta ja silmät korostuvat kauniisti.
Sitten taas vähemmän sopivat värit esim.tekevät lattean vaikutelman tai hallitsevat liikaa, eli peittävät oman olemuksemme ja ihon värikin voi näyttää harmaalta tai kalpealta.
Totta kai jokainen saa käyttää mitä värejä haluaa. Värianalyysin tarkoitus on vain löytää ne parhaimmat sävyt ja värit jokaiselle, ne värit joissa näyttää hyvältä. Ei siinä kielletä ketään käyttämästä värejä, joista tykkää.
Tämä monia kiinnostaa, mutta jos ei kiinnosta, niin sekin on ihan ok.
Huomaat kai itsekin, että nuohan on täysin värianalyysin tekijän omia, subjektiivisia näkemyksiä. Siis nuo, missä väreissä joku, "näyttää hyvältä/iho vaikuttaa kirkkaammalta/silmät korostuvat kauniisti/ tekevät lattean vaikutelman/peittävät oman olemuksen jne." Joku värianalyysissä käyvä saattaa olla ihan toista mieltä siitä millä tavalla ne silmät korostuvat, ei välttämättä kauniisti kuten analyysin tekijän mielestä, tai kokea positiivisena esimerkiksi sen että iho näyttää hieman kalpealta tai että väri peittää tietyt asiat siitä omasta luonnollisesti olemuksesta. Kaikki eivät myöskään välttämättä halua ihonsa näyttävän kirkkaammalta.
Toivottavasti ammattitaitoiset värianalyysin tekijät lähtevät työhön nimenomaan niistä asiakkaan omista toiveista ja siitä, mitä värianalyysillä halutaan hakea. Jos joku ei esimerkiksi yhtään pidä vaaleansinisistä silmistään, niin siinä tapauksessa sellainen värianalyysin tekijät joka hehkuttaa miten ihanasti just nämä värit korostaa niitä sun vaaleansinisiä silmiä on täysin turha.
Kyse onkin juuri asiakaslähtöisyydestä, eikä analyysin tarjoajan omien ajatusten pakkosyötöstä. Totta kai jokainen asiakas itse näkee, mitä värit hänelle tekevät tai eivät tee. Hän on tullut analyysiin todennäköisesti siksi, että haluaa saada vinkkejä värien käyttöön ja löytää käyttöönsä uusia värejä, joista itsekin pitää. Tässä ammattilainen voi auttaa.
Jos joku ei koe tällaiselle tarvetta, niin hän ei varmaankaan edes käy värianalyysissä.