Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Vierailija
05.04.2025 |

Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta

Kommentit (460)

Vierailija
81/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko värianalyysin tehdä mustalle?

Aivan samalla tavalla on muillakin ihonväreillä sinertävää ja keltaista pohajasävyä enemmän ja vähemmän. Ajattele nyt kun toisella on hieman tummaa kinuskikastiketta tummempi iho ja lämpimän ruskeaan taittavat hiukset ja toisella miltein sinimusta iho ja tarkkaan katsottuna milteinpä pikimustat hiukset. Samoin kontrastisuutta on kaikilla ihonväreillä.

Vierailija
82/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä värianalyysistä maksaisi senttiäkään.

Kuulostaa pöljältä touhulta ja rahastukselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/0a6c9bc0-694a-4e26-a4f5-69bbcd6…

Siinä kuva kun Susanna Laineella on päällä sooivat sävyt. Ei niitä turkooseja, oransseja, pinkkejä, vihreitä kevään sävyjä. Ne saa hänet näyttämään lapselliselta ja homsuiselta, vaikka on oikeissa väreissä todella kaunis.

Vierailija
84/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä värianalyysistä maksaisi senttiäkään.

Kuulostaa pöljältä touhulta ja rahastukselta.

Kai se nyt on ihan päivänselvä asia että ihmiselle sopii jotkut värit paremmin kuin toiset. On ihmiset kyllä äärettömän pöljiä ja tyhmiä.

Vierailija
85/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humpuukia siinä kuin horoskoopit

🤣

Vierailija
86/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu muuten, että värianalyyseja ei tehdä miehille. Mistäköhän johtuu? 

Miten niin ei tehdä? Vai tarkoitatko, että miehet eivät ole siitä kiinnostuneita?

Olen eri, mutta ajattelin myös huomauttaa siitä, että miehille ei tarjota eri värisävyjä asuihinsa. Miksiköhän? 😏

Paitoja ja puseroita on tarjolla miehille vaikka minkä värisinä. Riittää, että ne omat hyvät värit on naamaa lähinnä eli naisetkin voivat käyttää hyväkseen vaikka pelkkää värikästä huivia kaulassa ja muu asu voi olla sitten jotain sopimattomampaa väriä.

Toisilla riittää ihan oma värisilmä huomioimaan, mitkä värisävyt sopivat itselle eli millä näyttää raikkaalta ja hyvältä. Toiset tarvitsevat siihen toisen henkilön apua. Perinteisesti värianalyysi tehdään meikkaamattomalla sopivassa valossa, hiustenkin olisi hyvä olla ihan omaa väriä. Kasvojen alapuolelle laitetaan eri värisiä kankaita ja katsotaan niiden vaikutusta. Ei se mitään täyttä huu-haata ole, eri ihmiselle sopivat eri värit. Eikä kyseessä ole pelkkä väri, vaan se värisävy. Kaikille löytyy yleensä jokaisesta väristä jokin värisävy, joka sopii. Noissa analyyseissä on paljon kyse kyllä tekijäkin värisilmästä ja hänen tulkinnoistaan.

Itse en ole koskaan testissä käynyt, niiden buumi taisi olla joskus kasarin alkupuolella, nyt ne ovat tehneet kovasti paluuta. Tunnistan kuitenkin monia värejä, jotka eivät sovi minulle ja ovatpa jopa vaatekauppojen myyjät todenneet sen pitävän paikkansa. Takkiostoksilla myyjä oli kovasti kauppaamassa minulle mustaa takkia, jonka malli oli todella hyvä ja valittelin, ettei se vaan ole minun värini. Hän kaivoi sitten jostain toista väriä saman takin ja kun puin sen päälleni, hän sanoi että olin todella oikeassa, ettei musta ole se minun värini ja sen todella huomaa, kun minulla on toisen värinen takki päällä. Takkien hinnoissakaan ei ollut mitään eroa, joten se ei voinut siitäkään johtua. Musta tekee minusta tosi kelmeän näköisen, tummat silmänaluset ilmestyvät näkyviin jne.

Vierailija
87/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alunperin värianalyysissa oli neljä vuodenaikaa. Analyysi tehtiin huiveilla, meikittömän ihon pohjalta.

Oikeastaan kaikki, mitä värianalyysissa sen jälkeen on kehitetty, on humpuukia ja rahastusta.

Jos löydät jostain perinteisen, kokeneen värianalyysin tekijän, niin selvitä hänen kanssaan oma vuodenaikasi (yksi niistä neljästä). Sitten voit oman värikarttasi sisällä tehdä valintoja, jos joku väri tuntuu sopivan paremmin tai on mieluisampi kuin toinen. 

Mitään välivuodenaikoja ("mutta kun olen kevään ja kesän välissä") ei ole. Jokaisella on se yksi vuodenaika, joka on paras, vaikkakin jonkun toisen värikarttaan kuuluva värikin voi olla "ihan ok". 

Juu ei näin. Tuo on täyttä bullshittiä ja tiedät sen varmaan itsekin. Tuolla tavalla saatiin aikanaan paljon "vääriä" tuloksia. Ihmisiä ei todellakaan voi väkipakolla jakaa 4 ryhmään. 

Ammattilainen joka minulle teki henkilökohtaisen väripaletin oli taitava. Pehmeästä kesästä ja pehmeästä syksystä löytyi juuri parhaat värit. 

Esim. Kahden pehmeän syksyn paletit voivat erota paljonkin koska etsitään yksilölle juuri ne kaikkein parhaat värit. 

Vierailija
88/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

High fashionissa ei välitetä pätkääkään näistä opeista, kaikkia värejä sotketaan kaikille mennen tullen. Ja yllättävän hyvältä näyttää esim viileän pinkki-oranssinpunainen asukokonaisuus, koska se särähtää silmään.

Kiva kommentti muttei liity värianalyysiin millään tavalla.

Vierailija
89/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon liikkeellä ihmisiä, jotka ovat alkaneet myymään värianalyysejä ilman että ovat kunnolla ja läpikotaisin opetelleet teoriapuolta sekä harjoitelleet sen soveltamista käytäntöön ennen kuin ottavat oikeita maksavia asiakkaita. Se johtuu siitä. Hyvin moni ei siis osaa hommaansa.

Nää on ihan ammattilaisia instagramin mukaan. Koulutyksen käyneitä. Jotka sanoo että ihon pintasävy on eri kuin pohjasävy. Ja sitten noista tumma/vaalea piirteisyydestä ollaan eri mieltä. Paras kun pitää niitä värejä mistä tykkää

Pintasävy ja pohjasävy my ass.

Suurin ongelma noissa taitaa olla, että vaikka kävisi sata kurssia ei välttämättä opi näkemään mikä on mikäkin. Onko joku lämmin vai kylmä. Onko iso vai pieni kontrasti.

Yksi hyvä v

Jep. Verisuonijuttu on 1 värianalyysin kumottuja myyttejä. Hyvin on jäänyt ihmisille mieleen, mutta ei ole nykyanalyyseissä olennaista.

Vierailija
90/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on Donald Trumpin vuodenaika, iho on oranssi?

Kevät Mars-planeetalla

Vierailija
91/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle voi sopia ihan kivasti vaikka mitkä värit ja on selviö että käytät ihan sitä mistä tykkäät.

On myös selviö että ihminen näyttää yksissä värisävyissä todella hyvältä ja joissain  toisissa todella huonolta. Värianalyysi auttaa sitä henkilöä joka ei itse hahmota omia kaikkein parhaita sävyjään.

Näin yksinkertaista tämä(kin) asia on.

Vierailija
92/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama testi, joilla voitte saada selvää kuinka tarkasti erottaessa värisävyjen eroja:

https://www.is.fi/terveys/art-2000000943516.html

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010472114.html

Värisilmä on värien nyanssien erottamisen suhteen kuin sävelkorva. Yhdellä se on absoluuttinen ja toisella sellainen, että pystyy operoimaan perushommat läpi juuri ja juuri. Värisilmää voi harjoittaa aivan kuten sävelkorvaansa, mutta ilman oikeaa geeniperimää ei voi saada absoluuttista värisilmää tai sävelkorvaa.

Onko kukaan uskaltanut tehdä näitä testejä?

Vierailija
93/460 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölynpölystä, huhaasta ja humpuukista puhuu yleensä vanhempi, kouluttamaton ihminen joka tykkää pysyä tiukasti lestissään. Kauramaito ei ole sitä oikeata maitoa, se on humpuukia 🙃

Vierailija
94/460 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos parhaat värit halutaan hlölle löytää niin ei riitä 4 vuodenaikaa. True Summer -väreissä näytän niin hyvältä kuin ikinä voin. Soft Summer on aivan liian hailakkaa ja näytän valjulta. Sitten on vielä Dark Summer josta voin noukkia muutamia täkyjä mutta ei ne mun parhaita sävyasteita ole. N41

Vierailija
95/460 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena määritelty kevääksi. Viiskympin korvilla määritelty kesäksi. Oisko muutos ollu niin iso omisa väreissä? Nämä kesän on kylläkin kauniimmat. 

Vierailija
96/460 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena määritelty kevääksi. Viiskympin korvilla määritelty kesäksi. Oisko muutos ollu niin iso omisa väreissä? Nämä kesän on kylläkin kauniimmat. 

Värivuodenaika ei muutu. Jompi kumpi tulos on väärä.

Vierailija
97/460 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värivuodenaika ei muutu. Jompi kumpi tulos on väärä.

Totta ihmeessä värivuodenaika voi muuttua. Se on ihmisen silmän tekemä, epätieteellinen summittainen arvio jokaisen ainutlaatuisesta värityksestä, joka muuttuu iän myötä.

Vierailija
98/460 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä muutama testi, joilla voitte saada selvää kuinka tarkasti erottaessa värisävyjen eroja:

https://www.is.fi/terveys/art-2000000943516.html

Värisilmä on värien nyanssien erottamisen suhteen kuin sävelkorva. Yhdellä se on absoluuttinen ja toisella sellainen, että pystyy operoimaan perushommat läpi juuri ja juuri. Värisilmää voi harjoittaa aivan kuten sävelkorvaansa, mutta ilman oikeaa geeniperimää ei voi saada absoluuttista värisilmää tai sävelkorvaa.

Onko kukaan uskaltanut tehdä näitä testejä?

Ei nuo kerro oikeasti mitään, koska pelkästään näyttö todennäköisesti vääristää värit. Itse olen tehnyt graafisen alan käyttämän testin kalibroidulla näytöllä ja tulos oli keskivertoa parempi. Ja silti pidän värianalyyseja turhina.

Vierailija
99/460 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudu, miten haluat ja unohda typerät värianalyysit, joilla muut tahkoavat itselleen rahaa. 

Vierailija
100/460 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä