Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Miksi nykyään väitetään jossain, että kevään sävyt ovat lämpimiä hempeitä pastelleja? Pastelli = joukkoon on sekoitettu hiukan valkoista vaimentamaan sävyä. Mielestäni alunperin kevään värisävyt olivat kirkkaita ja lämpimiä ja vain kesälle oli varattu pastellit.
Itse kävin värianalyysissa jo ysärillä ja tuloksena oli kesä. Nyt aikuisena hiukset on tummuneet tosi paljon ja jotkut pastellisävyt tuntui hailukoilta. Kävin vuosi sitten uudestaan 12 jakoisessa ja tuloksena oli pehmeä kesä. Mulla on ihon pintasävy jopa hieman kellertävä mutta pohjasävy neutraaliviileä. Näytin lämpimissä kankaissa aivan järkyttävältä, kasvot näytti pahimmillaan jopa aivan hikisiltä ja sairailta (mm okrankeltaisessa ja oranssissa). Kyllä analyysi on itsensä maksanut takaisin moneen kertaan kun en kaupoissa tai kirppiksellä vilkuile vääriä sävyjä ja tee hutiostoksia.
Lämpimistä vuodenajoista tuli mieleen, että Sussexin herttuaparin Harry on väritykseltään kevät ja Meghan on puolestaan pisamaisena tummaihoisena syksy. Alatyyppejä en ala tässä arvioimaan. Se pitää tehdä henkilöstä paikan päällä ja päivänvalossa.
Heillä ovat taatusti stylistit käytössään jos kokevat tarvivansa apua. Siitä huolimatta hekin pukeutuvat monesti täysin itselleen sopimattoman värisiin vaatteisiin. Mieleeni tulee Meghanin äitiysiltapuku jossain julkisessa tilaisuudessa. Hän piti kättään, jonka kynnet olivat maalattu mustaksi, mustan mekon peittämän vatsansa päällä. Hän ei todellakaan hehkunut terveen näköisenä, vaikka varmasti oli pistetty parasta meikatessa jne. Yhtä epäonninen valinta oli myös hänen kopiopaperinvalkoinen hääpukunsa. Haute Couture-hääpuvun olisi voinut tehdä esimerkiksi kermanvalkeasta silkistä ja se olisi ollut täysosuma.
Edes Haute Couture-taloissa ei aleta pyytämättä opastamaan rikkaalle asiakkaalle, että valitsepas tämän sävyinen silkki, koska se sopii sinulle paremmin. Kyllä siellä asiakkaan tahto on laki. Kuitenkin esimerkiksi arabimiljardöörien vaimot valitsevat muotinäytöksistä haluamansa vaatteet. Niiden mallia ja idean näkymisen astetta sitten hiotaan siellä salongissa, jossa päätetään yhdessä mittatilausvaatteen lopullisesta ilmeestä. Rikkaat tunnistavat kyllä Haute Couture-merkkien laadut ja tuotteet, vaikka niitä yksilöllisesti hienosäädetäänkin. Jos asiakas haluaa ottaa suosituksia vastaan, niitä kyllä kerrotaan samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin värianalyysissa jo ysärillä ja tuloksena oli kesä. Nyt aikuisena hiukset on tummuneet tosi paljon ja jotkut pastellisävyt tuntui hailukoilta. Kävin vuosi sitten uudestaan 12 jakoisessa ja tuloksena oli pehmeä kesä. Mulla on ihon pintasävy jopa hieman kellertävä mutta pohjasävy neutraaliviileä. Näytin lämpimissä kankaissa aivan järkyttävältä, kasvot näytti pahimmillaan jopa aivan hikisiltä ja sairailta (mm okrankeltaisessa ja oranssissa). Kyllä analyysi on itsensä maksanut takaisin moneen kertaan kun en kaupoissa tai kirppiksellä vilkuile vääriä sävyjä ja tee hutiostoksia.
Minä myös olen kesä. Näytän kasvoistani vihertävältä kun puen sinapinkeltaisen, tiilenpunaisen tai vaikkapa sammaleenvihreän vaatteen päälleni kasvojani vasten. Myöskään talven värit eivät sovi, koska ne ovat joko liian vaaleita jäisiä pastellivärejä tai liian voimakkaita kuten sähkönsininen ja magenta, jotka tekevät minut todella kalpean ja värittömän näköiseksi.
"Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä"
Kuten perinteistenkin uskontojen kohdalla mielipiteiden kirjo on loputon, niin myös uususkontojen - kuten värianalyysin - kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimistä vuodenajoista tuli mieleen, että Sussexin herttuaparin Harry on väritykseltään kevät ja Meghan on puolestaan pisamaisena tummaihoisena syksy. Alatyyppejä en ala tässä arvioimaan. Se pitää tehdä henkilöstä paikan päällä ja päivänvalossa.
Heillä ovat taatusti stylistit käytössään jos kokevat tarvivansa apua. Siitä huolimatta hekin pukeutuvat monesti täysin itselleen sopimattoman värisiin vaatteisiin. Mieleeni tulee Meghanin äitiysiltapuku jossain julkisessa tilaisuudessa. Hän piti kättään, jonka kynnet olivat maalattu mustaksi, mustan mekon peittämän vatsansa päällä. Hän ei todellakaan hehkunut terveen näköisenä, vaikka varmasti oli pistetty parasta meikatessa jne. Yhtä epäonninen valinta oli myös hänen kopiopaperinvalkoinen hääpukunsa. Haute Couture-hääpuvun olisi voinut tehdä esimerkiksi kermanvalkeasta silkistä ja se olisi ollut täysosuma.
Edes Haute Couture-taloissa ei aleta pyytämättä opastamaa
Harry tosiaan saattaa olla kevät ja Meghan syksy. Selkeästi punatukkaisena Harry luultavimmin on se lämmin kevät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään väitetään jossain, että kevään sävyt ovat lämpimiä hempeitä pastelleja? Pastelli = joukkoon on sekoitettu hiukan valkoista vaimentamaan sävyä. Mielestäni alunperin kevään värisävyt olivat kirkkaita ja lämpimiä ja vain kesälle oli varattu pastellit.
Kevään värejä taitetaan vaalealla oljenkeltaisella jos halutaan saada paletin kesän ja talven pastellivärien tapaan käytettäviä värejä, jotka sopivat keväälle. Ota vaikka kevään peruspunaisen sävy ja taita sitä oljenkeltaisella niin huomaat, että se on lämmin sävy vaaleanakin. Nythän luonto tarjoaa keväälle ominaista hiirenkorvalla olevan koivunlehtien vihreää väriä.
Olisipas nyt kevään värejä kaupassa! Ajattelin tänään lähteä katsomaan löytyykö mitään.
Juuri katsoin Tubesta videon, jossa asiakas sanoi, että hän kävi kolme kertaa analyysissä ja aina tuli eri tulos. Kolmas kerta kuulemma osui sitten oikeaan. Ihmettelen, että millä perusteella se kolmas kerta sitten oli oikea tulos? Senkö takia, koska tulos oli hänen omaan simäänsäkin nyt oikea? Ainakin sen analysoijan oma ulkomuoto ja värien valinta riiteli erittäin kovaa; mikään ei sopinut hänen olemuksessaan yhteen.
Luulisi jokaisen tajuavan, että analyysin tulos riippuu kokonaan sen analysoijan omasta värinäöstä yms. Mitään tarkkaa arviota ei kukaan varmasti voi antaa.
Ja kun ei värien monia eri sävyjä edes kaupoista yleensä löydy, niin aika turhaa touhua eli kivaa leikkiä koko värianalyysi. Minäkin innostuin asiasta, kun tämä tuli Suomeen ja ostin kirjojakin. Mutta totesin homman turhaksi, kun ei sellaisia vaatesävyjäkään löytynyt, jotka olisivat sopineet minulle. Nakkasin kirjat lopulta roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se musta ei muka sovi suomalaisille? Ihan siis perusteluja, että mistä syystä, mitkä tekijät vaikuttaa siten että ei muka sovi.
Osalle se sopii oikein hyvin, mutta enemmistölle ei. Kyse on lähinnä siitä, että kokonaisuus näyttää miellyttävimmältä, kun vaatteiden ja ihon/hiusten/silmien värit on jonkinlaisessa harmoniassa keskenään. Esim. jos on talvityyppi, jolle musta sopii hyvin, luonnollisissa väreissä on tummuutta johon musta sopii. Sitten taas jos olet se suomen yleisin värityyppi pehmeä syksy, maantienvärinen aavistuksen lämmin tukka, neutraali iho, haaleat murretun väriset silmät, niin mustan kanssa tulee kokemus että kokonaisuus ei ole harmoniassa, että se musta väriblokki ei sovi yhteen ihmisen kasvojen, hiusten ja silmien kanssa. Varsinkin vanhemmiten myös väärä väri alkaa korostaa ikääntymisen merkkejä heijastamalle kasvoille epäedullisen värisiä varjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se musta ei muka sovi suomalaisille? Ihan siis perusteluja, että mistä syystä, mitkä tekijät vaikuttaa siten että ei muka sovi.
Osalle se sopii oikein hyvin, mutta enemmistölle ei. Kyse on lähinnä siitä, että kokonaisuus näyttää miellyttävimmältä, kun vaatteiden ja ihon/hiusten/silmien värit on jonkinlaisessa harmoniassa keskenään. Esim. jos on talvityyppi, jolle musta sopii hyvin, luonnollisissa väreissä on tummuutta johon musta sopii. Sitten taas jos olet se suomen yleisin värityyppi pehmeä syksy, maantienvärinen aavistuksen lämmin tukka, neutraali iho, haaleat murretun väriset silmät, niin mustan kanssa tulee kokemus että kokonaisuus ei ole harmoniassa, että se musta väriblokki ei sovi yhteen ihmisen kasvojen, hiusten ja silmien kanssa. Varsinkin vanhemmiten myös väärä väri alkaa korostaa ikääntymisen merkkejä heijastamalle kasvoille epäedullisen värisiä va
Minä olen syksy ja mielestäni musta sopii minulle hyvin vaikka iho onkin aika vaalea ja neutraali, tosin hiukset on tummanruskeat ja silmät tummat.
Oletko kokeillut syvää munakoisoa tai tummaa vihreää? Se näyttää monilla tummatukkaisilla syksyillä todella hyvältä ja niissä väreissä tummina ovat samat optiset edut kuin mustassakin. Tosin sille ei mitään voi jos muotiteollisuus tuuttaa kaupat täyteen mustia housuja jne. Ne eivät ole kasvojen vieressä eli siinä mielessä yläosissa kannattaa pitää kiinni niistä omista värivuodenajan sävyistä jos haluaa olla mahdollisimman hyvän näköinen.
Mä analysoin itseni joka viikko uudelleen. Väritys on erilainen eri valaistuksissa. Tänään olen kirkas kevät. Aina kun keksin mikä olen ihmettelen miksen aiemmin sitä tajunnut. Kunnes vastaan tulee värisävy, joka sopii ja joka onkin taas aivan eri vuodenaikaa.
Lisänsä tuo myös se, onko ihossa oliivia. Sekin voi vaihdella kylmästä lämpimään, mutta muuttaa merkittävästi vaikkapa pehmeälle kesälle (soft summer) sopivia värejä.
Missä vaiheessa fysiikka on ollut uskonnollista? No, kaipa tämäkin sitten on. Valon heijastumisista erilaisilta pinnoilta kaiketi kaikissa väreissä on kuitenkin kyse, vai olenko jotenkin aivan pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut syvää munakoisoa tai tummaa vihreää? Se näyttää monilla tummatukkaisilla syksyillä todella hyvältä ja niissä väreissä tummina ovat samat optiset edut kuin mustassakin. Tosin sille ei mitään voi jos muotiteollisuus tuuttaa kaupat täyteen mustia housuja jne. Ne eivät ole kasvojen vieressä eli siinä mielessä yläosissa kannattaa pitää kiinni niistä omista värivuodenajan sävyistä jos haluaa olla mahdollisimman hyvän näköinen.
Eri, mutta tummana syksynä munakoison väri on ehdottomasti minulle paras väri. Olen niin tumma, että voin käyttää mustaakin, mutta huomaan, että kun ikää tulee, on juuri tummat luumunväriset ja smaragdinvihreät parhaita värejä eikä musta, joka korostaa kasvojen juonteita. Tietysti myös syvä suklaanruskea on hyvä väri tummille syksyille.
Vierailija kirjoitti:
Mä analysoin itseni joka viikko uudelleen. Väritys on erilainen eri valaistuksissa. Tänään olen kirkas kevät. Aina kun keksin mikä olen ihmettelen miksen aiemmin sitä tajunnut. Kunnes vastaan tulee värisävy, joka sopii ja joka onkin taas aivan eri vuodenaikaa.
Värianalyysi pitää tehdä päivänvalossa. Jos ei ole luonnonvaloa, pitää käyttää päivänvalolamppuja. Teknisesti se ei ole vaikeaa. Pitää vain kaivaa rahaa esiin kun ostaa niitä päivänvalolamppuja. Ne ovat tavallisia energiansäästölamppuja kalliimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta tummana syksynä munakoison väri on ehdottomasti minulle paras väri. Olen niin tumma, että voin käyttää mustaakin, mutta huomaan, että kun ikää tulee, on juuri tummat luumunväriset ja smaragdinvihreät parhaita värejä eikä musta, joka korostaa kasvojen juonteita. Tietysti myös syvä suklaanruskea on hyvä väri tummille syksyille.
Nythän suklaanruskea on ollut pinnalla ja osa tuotteista jo alennuksessakin. Syksyillä on siten hyvä mahdollisuus shoppailla ale-hinnoilla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Edes Haute Couture-taloissa ei aleta pyytämättä opastamaa
Minun mielestäni se hääpuku sopi hänelle hyvin. Näkisin hänet tummana syksynä/tummana talvena. Hänelle sopivat tummat lämpimät värit, mutta myös valkoinen ja punainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi pitää tehdä päivänvalossa. Jos ei ole luonnonvaloa, pitää käyttää päivänvalolamppuja. Teknisesti se ei ole vaikeaa. Pitää vain kaivaa rahaa esiin kun ostaa niitä päivänvalolamppuja. Ne ovat tavallisia energiansäästölamppuja kalliimpia.
Vaatekaupoilla ja kosmetiikkaa myyvillä liikkeillä ei ole edes yhtä päivänvalolampun valossa olevaa peiliä myymälöissä. Meikkiä voi vielä laittaa kämmenselälle ja käydä katsomassa ulkona päivänvalossa, että onko sävy sopiva. Vaatetta et voi viedä myymälästä ulos. Kauppapaikkojen valaistus vääristää värejä ja se ei myyntimiehiä ja -naisia haittaa, koska hutiostokset vain kasvattavat liikevaihtoa kun tyytymättömät ihmiset ostavat tavallaan yhden hyvän tuotteen tarpeeseensa 3-6 sopimatonta. Olisi liian helppoa ja kannattamatonta jos vaikka suomalainen Muumimamma tai Muumipappa löytäisi kaupasta heti ensimmäisellä kerralla itselleen sopivan värisen paidan tai silmälasinkehykset. Joku huulipuna on edullinen verrattuna silmälaseihin, joihin yleensä joutuu sitoutumaan aika moneksi vuodeksi, vaikka olisi keskituloinen ja työelämässä. Aika harvalla on mitään Amazonista ostettua päivänvaloa loistavaa taskupeiliä kaupoilla mukana, vaikka se säästäisi itsensä tuhatkertaisesti takaisin.
Tuossa alhaalla jo voi jonkun kotoa löytyä muodikkaan salvian värinen vaate. Siihen yhdistää kissankellonsinisen paidan ja kolmanneksi yhdistää sen oman värikarttansa vastineen beigelle (kylmillä vuodenajoilla kitti ja greige) niin näyttää hyvältä. Esimerkiksi kissankellon värinen paita, beige/greige pikkutakki ja salvian väriset chinot.