Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Vierailija
05.04.2025 |

Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta

Kommentit (460)

Vierailija
421/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun innoittamana aloin tutkia asiaa netistä ja kirjoista. Kävin 90-luvulla värianalyysissa ja sillon homman nimi oli se, että jos hiukset ovat tummanruskeat, on joko talvi tai syksy ja syksyksi minut tulkittiin. Nyt katsoin jotain kirkas kevät -kuvia ja heittämällä sanoisin, että olen sellainen? Ennen keväät olivat aina vaaleahiuksisia. 

Joitain vuosia sitten luin analyysista, jossa pääluokkia oli enemmän ja jokainen jakaantui kahteen osaan. Tulkitsin, että olisin ollut kirkas, alaluokka lämmin. Pidin sitä jotenkin outona jaotteluna, vaikka tuntuikin osuvalta. Mutta nythän se sopisi yhteen tuon kirkkaan kevään kanssa.

Mutta on se nyt jotenkin vaikeaa, kun noita tapoja on niin erilaisia. Silloin ysärillä ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin kevät, kun on tummat hiukset. Vaikka syksyn lämpimissä väreissä on ollut hyviä, on ne monet jotenkin tunkkaisia, enkä niissä mitenkään hehku.

Vierailija
422/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuulemma kirkas kevät. Oikeasti ärsyttävää, kun pitäisi olla voimakkaita ja kirkkaita värejä. Jostain somesta luin, että vain 2% suomalaisista olisi kirkkaita keväitä. Niitä värejä on todella vaikea löytää kaupasta. Jos olisi kesä niin olisi miljoona kertaa helpompaa. Nyt keväällä ne värit kaupoissa on just niitä vaalean kevään värejä. Ei kirkkaan kevään.

Kävin värianalyysissä Lahdessa ja analyytikko ei hirveästi puhunut. Jotenkin siitä jäi hiukan ikävä olo ja sellainen tunne, että olipa pöljää maksaa moisesta aika iso summa. No näin itsekin lopulta eron, mutta kun noita värejä on vaikea löytää.

Eipä ainakaan mene rahaa vaatteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä, seuraan Suomessa värianalyysi juttuja ja jossain ulkomaisissa värikartoissa kirkkaalla keväällä on musta mukana värikartassa. Koska se on niin lähellä talvea. Tietääkö joku onko eri maissa tosiaan erilaisia värikarttoja käytössä samoilla vuodenajoilla?

Vierailija
424/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin värianalyysin tulos suomalaisilla on kesä.

Tämä johtuu siitä, että monilla suomalaisilla on:

vaalea tai neutraali ihonsävy, jossa on viileä tai neutraali pohjasävy
vaaleat tai maastonvihreät silmät (sininen, harmaa, sinivihreä)
vaaleat, tuhkanvaaleat tai viileänruskeat hiukset ilman lämpimiä sävyjä

Kesätyyppi kuuluu "viileisiin vuodenaikoihin", ja sille sopivat pehmeät, viileät, murretut värit kuten roosa, laventeli, harmaanvihreä ja viileät siniset.

Vierailija
425/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen jatkaa vielä, seuraan Suomessa värianalyysi juttuja ja jossain ulkomaisissa värikartoissa kirkkaalla keväällä on musta mukana värikartassa. Koska se on niin lähellä talvea. Tietääkö joku onko eri maissa tosiaan erilaisia värikarttoja käytössä samoilla vuodenajoilla?

Voisiko se olla kahvinruskea? Sehän on tavallinen väri esimerkiksi trenssien napeissa jne. Trenssi on ainakin sellainen vaate, mikä keväälle sopii kevääseen ja muulloinkin kun ne ovat yleensä beigejä. Harva vaihtaa niiden nappeja omaa värivuodenaikaansa vastaaviin metallinappeihinkaan. Siksi asusteissa voi olla sitä espressonruskeaa.

Vierailija
426/460 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko se olla kahvinruskea? Sehän on tavallinen väri esimerkiksi trenssien napeissa jne. Trenssi on ainakin sellainen vaate, mikä keväälle sopii kevääseen ja muulloinkin kun ne ovat yleensä beigejä. Harva vaihtaa niiden nappeja omaa värivuodenaikaansa vastaaviin metallinappeihinkaan. Siksi asusteissa voi olla sitä espressonruskeaa.

Juu tummanruskea on kirkkaan kevään kartalla neutraali sävy. Se on minulla myös hiusten sävy niin sillä voi korostaa hiuksia, mutta sitä väriä ei vaatteisiin isoina pintoina, ettei mene raskaan puolelle. Toinen lähimpänä mustaa, tummanharmaa on myös kirkkaan kevään neutraali sävy. Se on ihan kiva. Kun joskus ehdin vaatekaapin järjestää niin haluaisin hankkia tummanharmaat housut ja korallin värisen paidan. Siihen vielä turkoosin huivin. :) kun löytyisi se täydellinen korallin sävy. Riittävän kirkas eikä liian lämmin. Pitäisi ainakin tuon analyysin perusteella sopia minulle.

Vierailija
427/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätyyppi kuuluu "viileisiin vuodenaikoihin", ja sille sopivat pehmeät, viileät, murretut värit kuten roosa, laventeli, harmaanvihreä ja viileät siniset.

Minua hämäsi aiemmin, kun silmäni ovat tummat ja vihreänruskeat, niin olen mätsännyt vaatteeni niihin. Tykkään syksyn väreistä ja niitä on ollut paljon käytössä.

Kävin värianalyysissa, ja silmäthän eivät lopulta tulokseen vaikuttaneet. Ihon vuoksi olen kesä. Todella vaalea ja viileä. Tukka maantienharmaa.

Olen nyt testannut kesän meikkejä. Viileän vaaleanpunaista huulipunaa ja poskiin samalla huulipunalla sävyä. Sopii tosi hyvin, ja näytän nuoremmalta.

Pikku hiljaa testailen myös vaatteissa kesän sävyjä. Vaaleanpunainen ei kyllä ole mieleeni, ja sen sävyisiä vaatteita en varmaan ota käyttöön. Mutta on jotain kivojakin sävyjä kesän paletissa. Farkut rokkaa!

Vierailija
428/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua hämäsi aiemmin, kun silmäni ovat tummat ja vihreänruskeat, niin olen mätsännyt vaatteeni niihin. Tykkään syksyn väreistä ja niitä on ollut paljon käytössä.

Kävin värianalyysissa, ja silmäthän eivät lopulta tulokseen vaikuttaneet. Ihon vuoksi olen kesä. Todella vaalea ja viileä. Tukka maantienharmaa.

Ol

Täsmälleen sama juttu täällä! Olen vihreäsilmäinen, ja sen vuoksi aiemmin ajautunut käyttämään syksyn sävyjä. Etenkin vihreää ja burgundia. Värianalyysissa paljastui, että olen pehmeä kesä, joka on tosin kesistä lähimpänä syksyä, joten osa pehmeän syksyn sävyistä sopii myös. Silmieni vuoksi tykkään edelleen vihertävistä väreistä, jotka sointuvat silmieni väriin. Olen kuitenkin alkanut rohkeammin käyttää etenkin vaaleita värejä, joita en jostain syystä aiemmin ole osannut käyttää. Olen esimerkiksi ostanut vaaleaa puuteriroosaa ja turkoosia, joissa suorastaan hehkun. Minulle tärkeintä on värien pehmeys, eli jotain värejä olen lainannut myös sieltä pehmeän syksyn puolelta, kyseiset värit sopivat myös silmiini todella hyvin.

Vierailija
429/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuulemma kirkas kevät. Oikeasti ärsyttävää, kun pitäisi olla voimakkaita ja kirkkaita värejä. Jostain somesta luin, että vain 2% suomalaisista olisi kirkkaita keväitä. Niitä värejä on todella vaikea löytää kaupasta. Jos olisi kesä niin olisi miljoona kertaa helpompaa. Nyt keväällä ne värit kaupoissa on just niitä vaalean kevään värejä. Ei kirkkaan kevään.

Kävin värianalyysissä Lahdessa ja analyytikko ei hirveästi puhunut. Jotenkin siitä jäi hiukan ikävä olo ja sellainen tunne, että olipa pöljää maksaa moisesta aika iso summa. No näin itsekin lopulta eron, mutta kun noita värejä on vaikea löytää.

Väripalettisi: https://dreamwardrobe.com/bright-spring-color-palette-and-wardrobe-guid… .

Löytyyhän tuolta kirkkaampiakin sävyjä, mutta muoti on sellaista että mennään muotivärien mukaan olipa kyse sitten vaatteista tai sisustuksesta. Olipa vuodenaika mikä hyvänsä, kannattaa ostaa etenkin perusvaatteita heti kun niitä on myynnissä. Sillä, ettei kaikkia vaatteita voi ostaa kerralla, on myös hyvä puolensakin: vaatetus ei huuda yhden kauden vuosilukua. Hyvässä tyylissä on ajallisia kerrostumia, olipa kyse pukeutumisesta tai sisustuksesta. Tietenkin alussa liikkeelle lähtiessä on pakko hankkia edes jotain.

Värianalyysissa tuo pakko on helppo hoidella ihan oman värivuodenajan huivilla tai kaulahuivilla aluksi. Askarteluliikkeissä on olemassa tekstiilivärejä, joilla värjää sekä luonnon- että tekokuituja. Jos ei ole innostunut värjäämään jotain kaikista kirkkaimman valkopohjaista huiviaan liottamalla sitä mustassa teessä viitisen minuuttia ja pesemällä sen jälkeen, voi aina valita oman värivuodenajan mukaisen tekstiilivärin ja värjätä sillä huivinsa. Rohkeampi jatkaa siitä paitojen ja toppien värjäämiseen kun kerran se värjäämistä varten hankittu kattila on joka tapauksessa kelvollinen vain värjäyskäyttöön operaation jälkeen. Kannattaa ladata myös vaikka ChatGPT-app ja kertoa sille, mikä värivuodenaika on ja kysyä mitä väriä ja kuinka yhdistää sitä väärän värivuodenajan vaatteeseen. Olen kokeillut sitä ja se ehdottaa hyviä yhdistelmiä. Esimerkiksi minulla on laadukkaita, mutta väärän värivuodenaikaa edustavia vaatteita. Otin ja kokeilin yhdistää ehdotettuja värejä ja se todellakin toimii. Tietenkin jonkin kasvojen vieressä olevan sopimattoman värin taltuttamiseen pitää ponnistella enemmän, mutta toisaalta tilanne on kestettävä jos ei ole varaa tai haluja ottaa ja ostaa kerralla kaikkea uusiksi. 

Vierailija
430/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun innoittamana aloin tutkia asiaa netistä ja kirjoista. Kävin 90-luvulla värianalyysissa ja sillon homman nimi oli se, että jos hiukset ovat tummanruskeat, on joko talvi tai syksy ja syksyksi minut tulkittiin. Nyt katsoin jotain kirkas kevät -kuvia ja heittämällä sanoisin, että olen sellainen? Ennen keväät olivat aina vaaleahiuksisia. 

Joitain vuosia sitten luin analyysista, jossa pääluokkia oli enemmän ja jokainen jakaantui kahteen osaan. Tulkitsin, että olisin ollut kirkas, alaluokka lämmin. Pidin sitä jotenkin outona jaotteluna, vaikka tuntuikin osuvalta. Mutta nythän se sopisi yhteen tuon kirkkaan kevään kanssa.

Mutta on se nyt jotenkin vaikeaa, kun noita tapoja on niin erilaisia. Silloin ysärillä ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin kevät, kun on tummat hiukset. Vaikka syksyn lämpimissä väreissä on ollut hyviä, on ne monet jotenkin tunkkaisia, enkä niissä mitenkään hehku.

Aloitetaan siitä että unohdat nyt ihan kokonaan tuon "tummat hiukset- vaaleat hiukset" -soopan. Ja ysärin näkemykset.

Vierailija
431/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väripalettisi: https://dreamwardrobe.com/bright-spring-color-palette-and-wardrobe-guid… .

Löytyyhän tuolta kirkkaampiakin sävyjä, mutta muoti on sellaista että mennään muoti

Tuossa linkissä the best investment on muka musta puku. Höpö höpö! Musta tappaa kevään hehkun. On ymmärrettävää, että kauppojen tarjonnan vuoksi joutuu ostamaan mustat housut tai hameen jne etenkin Suomessa. Jos sattuu löytämään puvun missä hyvänsä paletin neutraalissa sävyssä, olkoon se sitten vaikka hieman lämmin tummanharmaa, se kannattaa tietenkin valita jos tarvii pukua. Sellaisen löytäminen ei ole mitenkään mahdotonta. Kevät- ja kesäkauden pukuna menee todella hyvin sellaisen vanhanajan vaalean pellavaisen herrainpuvun värinen puku vuosia ja jopa vuosikymmeniä jos malli on klassinen eivätkä mitat muutu. Klassisen mallin tunnistaa siitä, että kauluskäänteet ovat keskiverrot, lahkeen leveys on keskiverto, olkapäät ovat keskiverrot jne.

Vierailija
432/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kerrotaan selvästi, miksei musta sovi (minkäänlaiselle) keväälle: https://theconceptwardrobe.com/color-analysis-comprehensive-guides/brig… . Siellä mustan lähellä on myös keväälle sopivia neutraaleja värisävyjä. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että kävisi värianalyysissa ja siitä huolimatta ostaisi väärän värisiä vaatteita. Sitähän on moni jo tehnyt ennen värianalyysia paremman puutteessa muutenkin.

Vierailija
433/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi on mustia mekkojakin tarjolla. Joka kaupassa. Näin keväänä en viitsi niitä ostaa ja muita värejä kaipailen.

Vierailija
434/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helevetin värianalyysi? Kyllä te ootte ihan sekaisin.

Vierailija
435/460 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveästi on mustia mekkojakin tarjolla. Joka kaupassa. Näin keväänä en viitsi niitä ostaa ja muita värejä kaipailen.

Samoin. Turhauttaa kun värivalikoima on niin suppea. Ensin tekee vaivalla analyysia ja jopa maksaa siitä ja sitten kaupoista ei löydy kuin mustaa ja valkoista.

Vierailija
436/460 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Turhauttaa kun värivalikoima on niin suppea. Ensin tekee vaivalla analyysia ja jopa maksaa siitä ja sitten kaupoista ei löydy kuin mustaa ja valkoista.

Nyt on ollut pitkä beigen ja ruskean värin sävyjen valtakausi. Ilmeisesti se on heijastusta sekä kriisien täyttämästä maailmasta että myös quiet luxury-buumista. Musta ja valkea ovat peruskauraa olleet kai suunnilleen aina siitä lähtien kun on opittu värjäämään ja valkaisemaan tekstiilikuituja. 

Välillä tuntuu siltä, etteivät trendit nyt oikein suosi suomalaistyyppistä väritystä. Sain kuin sainkin hankittua itselleni nettikaupasta häihin (vieraan ominaisuudessa) mekon, jonka pitäisi olla oikean kokoinen (mittausteni perusteella) ja oikean sävyinen sekä myös tummuusasteeltaan sopusoinnussa oman väritykseni kanssa. Nyt sitten odotan innoissani mekkoa ja sen mukana tilaamaani beigeä, muotoilevaa alushametta. Mekko on vuoritettu, mutten luota siihen ja haluan katsoa, miltä se näyttää kun seison auringonvaloa vasten. Ei niin, että silloin piirtyisivät kuitenkin läpi alusvaatteiden rajat jne. 

Kesänä olen kiitollinen siitä, että edes jokin on jo aikaisemmassa pukeutumisessa mennyt nappiin kun kerran farkunsininen on ollut aina suosikkini ja muutenkin pidän farkkuvaatteista. 

Vierailija
437/460 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kerrotaan selvästi, miksei musta sovi (minkäänlaiselle) keväälle: https://theconceptwardrobe.com/color-analysis-comprehensive-guides/brig… . Siellä mustan lähellä on myös keväälle sopivia neutraaleja värisävyjä. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että kävisi värianalyysissa ja siitä huolimatta ostaisi väärän värisiä vaatteita. Sitähän on moni jo tehnyt ennen värianalyysia paremman puutteessa muutenkin.

Olen eri, mutta mun kaverini on selvääkin selvempi kevät, ja näyttää aivan upealta mustassa sametissa. Ei siinäkään ole mitään järkeä, että väri, joka tuo parhaat puolet esiin, on kielletty.

Vierailija
438/460 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin yksilölle sopii jokin "väärän" vuodenajan väri, sitä kannattaa ehdottomasti käyttää! Mikään ei siis ole kiellettyä.

Vierailija
439/460 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on talvi, eikä kevät jos hän näyttää upealta mustassa. Ei siis todellakaan mikään selvää selvempi kevät. Sinulla itselläsi taitaa olla huono värinäkö?

Vierailija
440/460 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveiset kirpputorilta. Kävin siellä eilen. Siellä oli lämpimänkeltaista trenssiä, persikanväristä housua ja hametta, korallia bleiseriä, koivunlehdenvihreää paitapuseroa, villanvalkoista takkimekkoa sekä vaikka kuinka paljon olkisia ja ruskeasta tekonahasta tai nahasta tehtyjä laukkuja, joiden metalliosat olivat kultaiset. Siten siis juuri kevään värejä. 

Jokainen katsomani vaate oli aika lailla neutraalin mallinen. Vain värilliset farkut olivat pillifarkkuja. Pellavasekoitehousuissa ja hameissa oli monen väristä tarjolla lukien mukaan myös turkoosit sävytkin. 

Sitä en kiistä, etteikö kuitenkaan vaatteiden ja kenkien enemmistö ollut mustia tai harmaita. Väripilkut löytyvät niiden seasta senkin edestä helpommin sitten. Uusia vaatteita etsivälle vinkkaan Henkkamaukan nettikaupan hieman tomaatinpunaiseen kallistuvasta neuletakista, jossa ovat kauniit soikeahkot kullanväriset napit. Neuletakin neuloksen materiaalikoostumus on hintaansa nähden todella laadukas. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi