Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Vierailija
05.04.2025 |

Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta

Kommentit (460)

Vierailija
441/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuulemma kirkas kevät. Oikeasti ärsyttävää, kun pitäisi olla voimakkaita ja kirkkaita värejä. Jostain somesta luin, että vain 2% suomalaisista olisi kirkkaita keväitä. Niitä värejä on todella vaikea löytää kaupasta. Jos olisi kesä niin olisi miljoona kertaa helpompaa. Nyt keväällä ne värit kaupoissa on just niitä vaalean kevään värejä. Ei kirkkaan kevään.

Kävin värianalyysissä Lahdessa ja analyytikko ei hirveästi puhunut. Jotenkin siitä jäi hiukan ikävä olo ja sellainen tunne, että olipa pöljää maksaa moisesta aika iso summa. No näin itsekin lopulta eron, mutta kun noita värejä on vaikea löytää.

Eipä ainakaan mene rahaa vaatteisiin.

Terveiset kirpputorilta. Kävin siellä eilen. Siellä oli lämpimänkeltaista trenssiä, persikanväristä housua ja hametta, korallia bleiseriä, koivunlehdenvihreää paitapuseroa, villanva

Niin kävit kirpparilla. Eikös se ole luonnollista, että kirpparilla on vähän ksiken näköistä vaatetta ja tavaraa muutenkin.

Kauppojen tarjonta on sitten se mitä sisäänostajia sattuu miellyttämään. Ja se on harmi, että väriskaala on usein niin suppea.

Vierailija
442/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokoksen uutiskirjeestä bongasin, että myös Lumenella on nyt myynnissä voidemaisia meikkipuikkoja, joilla voi testata sopiiko Cool pink vaiko Warm coral paremmin. Voidemainen tuote levittyy helposti poskille ja huulille. Kun laittaa puikkoa puhtaalle ja meikittömälle iholle, kannattaa mennä katsomaan päivänvaloon, että sulautuuko väri omien kasvojen väreihin. Tietenkään sitä ei kannata laittaa niin paljoa, että näyttää sirkuksen klovnilta, koska vastaa harvalla mitään kevyttä päivämeikkiä. Puikot näyttävät sekä pinkkinä että korallina miedomman väriseltä kuin tässä ketjussa ehdotetut H&M:n puikot. 

Kun se, että onko viileä vaiko lämmin värivuodenaika, on selvitetty, voi sitten alkaa tekemään tarkempaa analyysia siinä päivänvalossa. Tilaisuus kannattaa hyödyntää nyt kun kerran elämme maassa, jossa on kaamosaikakin, jolloin ei ole auringonvaloa. Pinkki puikko sopii kesälle ja talvelle. Koralli puikko sopii keväälle ja syksylle. Monikäyttöistä tuotetta voi käyttää vaikka huulipunana jos ei ole tottunut käyttämään poskipunaa. Kesää ja talvea varoitellaan käyttämästä lämminsävyistä maapuuteria. Varjotustuksiin on Lumene ilmeisesti ajatellut kylmille vuodenajoille sävyä Light brown, joka on maitokaakaon sävyinen ja voidemaisena puikkona tietenkin voi annostella puikkoa niin paljon tai vähän kuin kokee tarvivansa. 

Keväälle ja syksylle sopivat Medium brown ja Deep brown. Lumene on nyt myös värianalyysin aallonharjalla voidemaisten meikkipuikkojensa suhteen. Loppuunmyyty vaalea kiiltopuikko on ilmeisesti neutraali vaalea, kun se on kelvannut monenväriselle  kuluttajakunnalle.

Tämä ei ole mainos. Kerron vain löytämästäni tuotesarjasta, jossa on ideaa värianalyysista kiinnostuneille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään pahaa, jos käy kirpputorilta katsomassa itselleen sopivamman värisiä vaatteita. Sama juttu on monella vaatteiden leikkausten suhteen kun muoti ei suosi sellaisia leikkauksia, jotka ihmiselle itselleen sopivat.

Vartalonsa muotoa kun ei voi vaihdella muotien mukaan. Perusrakenne ja mittasuhteet pysyvät lihomisesta ja laihtumisesta huolimatta. Tällä foorumilla joka vaivaan tarjottu laihtuminen ei ole siis mikään ratkaisu. Kuten Yves Saint Laurent totesi fiksusti, että muoti katoaa ja tyyli on ikuista, kannattaa omassa pukeutumisessaan tähdätä siihen omaan tyyliinsä. Siten vapautuu myös muodin perässä juoksemisesta ja muotioikkujen mukaan oman vaatevaraston vaihtelemisesta.

Sehän on myös ekologista. Fiksu laittaa itselleen sopimattomat vaatteet ja asusteet kirpputorille kiertoon ja fiksu käy ostamassa kirpputorilta itselleen sopivia vaatteita ja asusteita. Välillä ei löydä mitään sopivaa ja välillä löytää vaikka mitä. 

Vierailija
444/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huvitellut analysoimalla mielessäni julkisuuden henkilöiden värejä 🙈

Mutta yksi jossa epäröin, on Sanni Grahn-Laasonen. Hän käyttää talven värejä, mutta olisiko kuitenkin syksy? Näyttää aivan erilaiselta niissä kuvissa, joissa käyttää beigeä/lämpimiä sävyjä. Talven väreissä näyttää aina kalpealta.

Mitä mieltä olette, onko hän talvi vai syksy?

Vierailija
445/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta yksi jossa epäröin, on Sanni Grahn-Laasonen. Hän käyttää talven värejä, mutta olisiko kuitenkin syksy? Näyttää aivan erilaiselta niissä kuvissa, joissa käyttää beigeä/lämpimiä sävyjä. Talven väreissä näyttää aina kalpealta.

Sille näyttäis sopivan musta hyvin, joten veikkaisin talvea. Ja kirkas pinkkikin sopii.

Vierailija
446/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille näyttäis sopivan musta hyvin, joten veikkaisin talvea. Ja kirkas pinkkikin sopii.

Löysin kuvan missä sillä on okran keltainen pusero ja minusta se ei ole kovin pukeva mutta vaikea sanoa.

Vierailija
447/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on silmissä sinistä ja ruskeaa päällekkäin siten, että lopputulos näyttää kauempaa katsottuna tummanruskealta, vaikka väri rajautuu valkuaiseen tummansinisen kehän tehdessä jyrkän väritornia valkuaisen kanssa. On siis enemmän talvi kuin syksy. Iho on neutraalin värinen vuodenajasta riippuen posliinista neutraaliin beigeen. Ikävä kyllä hän meikkaa silmiään lehtikuvissa päätellen lämpimän ruskeilla ja aprikoosin sekä kuparin sävyillä. Se ei kaunista hänen silmiään. Ruskeat voi vaihtaa vaikka harmahtavanruskeaan greigeen ja taupen sävyihin jos harmaan tai sinisen sävyt hirvittävät. Talvi on ainoa vuodenaika, joka varsinaisesti hyötyy nimenomaan mustasta ripsiväristä. Talven ei kannata käyttää lämpimän ruskeaa ripsiväriä, koska se tekee itkettyneen efektin. 

Kuvia katsoessa tulee vastaan vihertävänkeltainen paita ja se tekee hänet sairaan näköiseksi. Ei jatkoon. Minun mielestäni beigen sävyt ja monenkukertavat kuviot eivät sovi hänelle. Kylmänä talvena hän on suomalaiseksi poikkeus, joka näyttää raikkaalta etenkin kirkkaan talven sävyissä. Hänellä on Lumikin väritys ja se hehku löytyy oikeista väreistä ja meikkien väreistä. Onhan se halvempaa uudistaa luomivärit kuin miettiä muita tapoja kohentaa ulkonäköään. Huulipunista ei löytynyt yhtään kuvaa väärin valitusta huulipunasta. 

Sanni Grahn-Laasosella on vaatekaapissaan jo nyt paljon talven värejä. Vaikka politiikassa haetaan uskottavuutta neutraaleilla väreillä, se ei tarkoita sitä että pitäisi pukeutua vain paletin neutraaleihin väreihin. Etenkään jos ostaa maailmalla reissatessa vaatteita. Valtaosa vaatteista on talville, koska heitä on suuressa mittakaavassa eniten maailmassa. Vaalea iho ja jyrkkä kontrasti ihon, hiusten ja silmien välillä on se kirkkaan talven oma juttu. Vaaleaa ihoa kannattaa korostaa pitämällä siitä hyvää huolta huolehtimalla kosteutuksesta ja aurinkosuojasta. Kun ei juurikaan rusketu, ei saa sen rusketuksen alle piiloon ihon laiminlyöntejäkään.

Vierailija
448/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minua juuri hämää, kun en näe sitä lumikin talvista hehkua vaan kalpeuden. Omaan silmääni beige paita sopi hänelle valtavan paljon parempi kuin moni tumma sininen jota hän käyttää. Mutta sitten taas moni violetti ja fuksia sopii myös, ja tosiaan mustaa pystyy käyttämään toisin kuin moni.

Vierailija
449/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se minua juuri hämää, kun en näe sitä lumikin talvista hehkua vaan kalpeuden. Omaan silmääni beige paita sopi hänelle valtavan paljon parempi kuin moni tumma sininen jota hän käyttää. Mutta sitten taas moni violetti ja fuksia sopii myös, ja tosiaan mustaa pystyy käyttämään toisin kuin moni.

Ei ole Sannilla ihossa minkäänlaista kellan- eikä kullansävyistä lämmintä hehkua. Vertaa seuraavia: Dark Autumn or Dark Winter https://i.pinimg.com/originals/d4/2e/fe/d42efe62754741e1df191216a865846… .

Vierailija
450/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Sannilla ihossa minkäänlaista kellan- eikä kullansävyistä lämmintä hehkua. Vertaa seuraavia: Dark Autumn or Dark Winter https://i.pinimg.com/originals/d4/2e/fe/d42efe62754741e1df191216a865846… .

Kyllä hän on enemmän värityksensä puolesta Talvi kuin Syksy https://i.pinimg.com/originals/ec/5a/df/ec5adffb313342947d732c62503371e… .

Vierailija
451/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalasta ja Lapista tulee monesti talvi-tyyppisiä ihmisiä, jotka eivät rusketu kahvipavuksi Suomen kesässä. On niitäkin harvinaisuuksia, jotka vain polttavat ihonsa siitä huolimatta että tukka on tumma ja silmät ovat tummat, osalla jopa ruskeat.

Vierailija
452/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on talvi, eikä kevät jos hän näyttää upealta mustassa. Ei siis todellakaan mikään selvää selvempi kevät. Sinulla itselläsi taitaa olla huono värinäkö?

Sulla on kyllä meistä ehdottomasti paras värinäkö, kun tiedät tämänkin vaikket ole ihmistä edes koskaan nähnyt.

Vierailija
453/460 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, hän on selvääkin selvempi talvi. Kaverillani on ihan samat värit. Mutta pystyn kyllä hyvin kuvittelemaan, että lämminkin beige imartelee häntä, koska hiuksissa ja silmissä lämpöä ja iho melko neutraali. Hänelle sopivat varmasti monet värit.

Vierailija
454/460 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokoksen uutiskirjeestä bongasin, että myös Lumenella on nyt myynnissä voidemaisia meikkipuikkoja, joilla voi testata sopiiko Cool pink vaiko Warm coral paremmin. Voidemainen tuote levittyy helposti poskille ja huulille. Kun laittaa puikkoa puhtaalle ja meikittömälle iholle, kannattaa mennä katsomaan päivänvaloon, että sulautuuko väri omien kasvojen väreihin. Tietenkään sitä ei kannata laittaa niin paljoa, että näyttää sirkuksen klovnilta, koska vastaa harvalla mitään kevyttä päivämeikkiä. Puikot näyttävät sekä pinkkinä että korallina miedomman väriseltä kuin tässä ketjussa ehdotetut H&M:n puikot. 

Kun se, että onko viileä vaiko lämmin värivuodenaika, on selvitetty, voi sitten alkaa tekemään tarkempaa analyysia siinä päivänvalossa. Tilaisuus kannattaa hyödyntää nyt kun kerran elämme maassa, jossa on kaamosaikakin, jolloin ei ole auringonvaloa. Pinkki puikko sopii kesälle ja talvelle. Koralli puikko sopii keväälle ja

Itse kokeilin Henkkamaukan samantyyppistä Do it all-stickiä sävyä Rose Coral. Sävy on lämpimämpi luonnossa kuin se on kuvassa. Laitoin sitä meikkaamattomalle poskelle ja häivytin sitä. Se ei todellakaan sulautunut omien poskieni sävyyn. Se erottui oranssin suuntaan menevänä omien poskieni vanhan roosan sävyisestä punasta. Onneksi ostos maksoi vain kympin.

Tietenkin voisin käyttää sitä kun meikkaisin kasvojeni ihon peittävällä värivoiteella jne. Meikkipuikon ostamisen idea oli minulla se, että voisin meikata kevyemmin ja käyttää yhtä voidemaista tuotetta poskiin ja huuliin. Onneksi Henkkamaukan puikoissa on kylmempiäkin sävyjä ja sieltä sitten enemmän omien nännien sävyistä etsimään. Olisivatpa huuli- ja poskipunienkin sävyissä merkinnät C, W ja N kuten meikkivoiteissa!

Vierailija
455/460 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katselen tuntemattomia ihmisiä ja kiinnitän nykyään huomiota ihmisiin, jotka käyttävät itselleen sopivia värejä. Hieman nolottaa se, että voin jäädä tuijottamaan pitemmäksi aikaa jos ihmisessä tai hänen vaatteissaan jne on mielenkiintoista katsottavaa.

Vierailija
456/460 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muodikas voinkeltainen on sopiva keväälle ja syksylle. Katselin itselleni mekkoa juhliin ensin netistä kesähäihin ja voinkeltaista oli pelkistetyn ja romanttisen linjan suosijille. 

Vierailija
457/460 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt muodikas voinkeltainen on sopiva keväälle ja syksylle. Katselin itselleni mekkoa juhliin ensin netistä kesähäihin ja voinkeltaista oli pelkistetyn ja romanttisen linjan suosijille. 

Miksi sinun pitää mennä trendien perässä?

Vierailija
458/460 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisin värianalyysin tulos suomalaisilla on kesä.

Tämä johtuu siitä, että monilla suomalaisilla on:

vaalea tai neutraali ihonsävy, jossa on viileä tai neutraali pohjasävy

vaaleat tai maastonvihreät silmät (sininen, harmaa, sinivihreä)

vaaleat, tuhkanvaaleat tai viileänruskeat hiukset ilman lämpimiä sävyjä

Kesätyyppi kuuluu "viileisiin vuodenaikoihin", ja sille sopivat pehmeät, viileät, murretut värit kuten roosa, laventeli, harmaanvihreä ja viileät siniset.

Minua hämäsi aiemmin, kun silmäni ovat tummat ja vihreänruskeat, niin olen mätsännyt vaatteeni niihin. Tykkään syksyn väreistä ja niitä on ollut paljon käytössä.

Kävin värianalyysissa, ja silmäthän eivät lopulta tulokseen vaikuttaneet. Ihon vuoksi olen kesä. Todella vaalea ja viileä. Tukka maantienharmaa.

Ol

Mulla sama. Oon ruskeasilmäinen (melko tummat silmät) ja hiukset olleet lapsena lähes valkoiset ja aikuisena vasta tummuivat, joukossa tuhkansävyjä mutta myös vähän lämpimämpää sävyä. Kävin ysärillä analyysissa ja tulos kesä. Sitten tuli nämä 12 jakoiset ja monesta paikasta oon lukenut että kesällä ei voi olla ruskeita silmiä. Tämä hämmensi tosi paljon ja kävin sen vuoksi uudelleen analyysissa ja tuloksena pehmeä kesä. Eli ihon pohjasävy on se joka määrittää ja hiukset ja silmät voivat joko tukea sitä tai olla jopa hieman vastaan. Itse näytin tosi punakalta syksyn väreissä, ne perinteiset syksyn värit oli jopa pahimpia värejä mulle (esim oranssi, sinapinkeltainen ym). 

Vierailija
459/460 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin keino ratkaista kuuluuko lämpimään vai kylmään vuodenaikaan, on katsoa miltä näyttää lämpimissä keltavihreissä tai sinapinkeltaisissa sävyissä. 

Kesälle ja talvelle ne eivät sovi lainkaan, ja sen kyllä näkee helposti. 

Vierailija
460/460 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bikbokilla on tänään tarjous, joka antaa -40% kaikista mekoista ja hameista. Siellä on paljon puhtaanvalkeita kesämekkoja, jotka ovat kesän ja talven garderobiin sopivia. Löytyy myös ainakin yksi vaaleanpinkki ja muutama voinvärinen ja luonnonvalkea mekko/hame keväälle ja syksylle.

Kun vaate on 100% puuvillaa, sen uskaltaa värjätä kahden pesun jälkeen mustalla teellä luonnonvalkeammaksi jos puhdas valkoinen ei istu omiin väreihin. Itselläni on joskus 2000-luvun alkuvuosina hankittu valkea kesämekko, jossa on brodeerauksia ja käytän sitä kuumina kesäpäivinä ja myös hienommin asustettuna kesäjuhlissa (en häissä). Löysin 2000-luvun alussa myös valkean hellehatun ja käytän sitä hiusteni suojana. Olen kesä värianalyysissa. En ollut perehtynyt silloin värianalyysiin, mutta olin näköjään tehnyt vahingossa oikean värivalinnan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä