Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Päivän väritesti https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011162893.html . Tuli mieleen, että ihmiset tarkoittavat tyystin erilaisia värejä kun puhuvat vaikka beigestä, mariininsinisestä tai petrolinsinisestä.
Vierailija kirjoitti:
Päivän väritesti https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000011162893.html . Tuli mieleen, että ihmiset tarkoittavat tyystin erilaisia värejä kun puhuvat vaikka beigestä, mariininsinisestä tai petrolinsinisestä.
Tuo testihän oli ihan pelkkiä itsestäänselvyyksiä - ainakin mulle.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöjen hommia.
Ei ole. Jokainen nainen, mies ja muukin ansaitsisi itselleen muutaman paidan, jonka värit olisivat sopusoinnussa kasvojen ja hiusten värityksen kanssa. Värianalyysin avulla ehkäisee kätevästi ostamasta itselleen sopimattoman värisiä vaatteita, joita ei tule käytetyksi.
En usko, että edes Suomessa olisi montaa aikuista, joille kelpaisi minkä hyvänsä värinen paita rauhan vallitessa. Jokainen voi tehdä itselleen omaa värikarttaansa ja siirtää sen vaikka älypuhelimeensa. Itsekin voi tutkia omia värejään ja vaikka huivilla tai uudella t-paidalla kokeilla, kuinka omiin väreihin sointuva vaate tai asuste imartelee ulkonäköä sukupuoleen katsomatta.
Miehet kehuvat aina olevansa loogisia. Värianalyysi on looginen menetelmä selvittää omat värit. Outoa, ettei se ole lyönyt kunnolla läpi miesten parissa. Miehethän eivär yleensä pidä vaatekaupoissa pyörimisestä. Värianalyysin omaan värivuodenaikaan pitäytyessä saa hoidettua ostoshommat vielä nopeammin ja rahaakin säästyy.
Värianalyysi on kuin horoskoopit - kaikille löytyy just se mieleinen, kun oikein etsii. Juuri ne hyvät puolet, joita haluaa ja juuri ne huonot puolet, joita voi sietää tai ehkä vähän ylpeilläkin: joo, kyl mä oon joskus tosi itsepäinen, niiku. Ja juu oon tosi temppppppperamenttinen joskus, pitäs vähän rajottaa niinku silleen, hihi hih. Ja rahansa voi pistää pahempaankin, esmes viinaan ja huumeisiin.
Outoa on, että vieläkin ihmetellään, kun ihmisillä on eri makuja. Sillä makuasioitahan värianalyysikin pohjimmiltaan on. Ja toisaalta, me ihmiset tuppaamme muuttumaan, välillä joku väri näyttää päällä kivalta, välillä ihan kauhealta.
Ja jos joku väri tulee muotiin, niin hurjan usein se sopii lähes kaikille. Olemme laumaeläimiä, eikä siinä sinällään ole mitään pahaa, se on inhimillistä ja hauskaa. Itselleen valehtelu on sen sijaan kurjaa.
Vähänpä ymmärrät värianalyysista. Mutta sinulla on kyllä paljon mielipiteitä. Lue hieman värianalyysin periaatteesta niin voimme sitten keskustella aiheesta kiihkoilematta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "mariininsininen"? Tarkoitatko laivastonsinistä? Vai onko Sannalla oma sinisen sävy?
Petrolinsininen on suomeksi outo. Värisavyhän on tumma turkoosi, ei se tarvitse mitään kummia lisiä siihen enää.
Magenta ei ole suomeksi mikään väri, suomeksi se on aniliininpunainen.
Nykyään muodin parissa toimivat ovat kielitaidottomia, eivät tunne suomenkielisiä sanoja, vaan kopioivat jostain ulkomaan kielistä tökerön vastineen.
Ärsyttävin muotitermi joka kesällä tuli vastaan oli "kropatut housut" 🤣
Tekoäly pystyy nykyään tekemään värianalyysin. Sinne pitää ottaa luonnovalossa kasvokuva ilman meikkiä. Minä sain pikkutarkan tuloksen, täysin sama kuin vuosia sitten ammattilaisen tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly pystyy nykyään tekemään värianalyysin. Sinne pitää ottaa luonnovalossa kasvokuva ilman meikkiä. Minä sain pikkutarkan tuloksen, täysin sama kuin vuosia sitten ammattilaisen tekemä.
Mitäs tekoälyä siihen käytit?
Mitäh?
Onko mun humpuukiin sekoitettu höpönlöpöä!?
Ei!!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se onnistuu jos kuvat on otettu päivänvalossa ilman salamaa. Paras olisi jos kuvia olisi useampi.
Etsiihän tekoäly nykyään syöpäsoluihin viittaavia muutoksia ja diabeettista retinopatiaakin. Miksipä se ei osaisi tehdä värianalyysia jos kuvat ovat hyvät?
Selitys on se, että nämä värianalyysit ovat subjektiivisia mielipiteitä vailla mitään tieteellistä pohjaa.
Tämä on vaivannut mua jo pitkään. Pakko vielä joskus päästä värianalyysiin. Olen melko varma, että en ole talvi enkä kesä, mutta olenko sitten kevät vai syksy, ja mikä alatyyppi? On mulla unelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se onnistuu jos kuvat on otettu päivänvalossa ilman salamaa. Paras olisi jos kuvia olisi useampi.Etsiihän tekoäly nykyään syöpäsoluihin viittaavia muutoksia ja diabeettista retinopatiaakin. Miksipä se ei osaisi tehdä värianalyysia jos kuvat ovat hyvät?
Heh heh just juu. Tietyt tekoäly pystyvät analysoimaan värejä, mutta millä perusteella oletat että ne osaavat analysoida sitä mikä värisavy sopii sinulle? Sehän on mielipide, joka on vaikeasti muutettavissa tieteelliseksi parametriksi, joka voitaisiin opettaa tekoälylle.
Luultavasti olet käyttänyt jonkun kaupallista appia, jossa tekoäly analysoi sinulle sopivat värisävyt sen tiedon perusteella mitä netissä on kerrottu värianalyysistä, joten eipä ihme että tulos on sama.
Minä tein Chatgpt:llä. Otin hyviä kuvia luonnonvalossa ja niiden perusteella tekoäly määritteli minut pehmeäksi kesäksi sekä perusteli vastaukset ja loi myös oman väripaletin vaatteisiin ja meikkeihin. Tekoälyllä myös analysoin vaatekaappini värejä ja kappas kummaa lempivaatteeni olivat juurikin pehmeälle kesälle soveltuvia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein Chatgpt:llä. Otin hyviä kuvia luonnonvalossa ja niiden perusteella tekoäly määritteli minut pehmeäksi kesäksi sekä perusteli vastaukset ja loi myös oman väripaletin vaatteisiin ja meikkeihin. Tekoälyllä myös analysoin vaatekaappini värejä ja kappas kummaa lempivaatteeni olivat juurikin pehmeälle kesälle soveltuvia.
Lisään vielä että kasvot oli meikittömät, tausta harmaa ja hiukset puhtaat. Minulla on oman väriset hiukset, joka auttoi analyysissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "mariininsininen"? Tarkoitatko laivastonsinistä? Vai onko Sannalla oma sinisen sävy?
Petrolinsininen on suomeksi outo. Värisavyhän on tumma turkoosi, ei se tarvitse mitään kummia lisiä siihen enää.
Magenta ei ole suomeksi mikään väri, suomeksi se on aniliininpunainen.
Nykyään muodin parissa toimivat ovat kielitaidottomia, eivät tunne suomenkielisiä sanoja, vaan kopioivat jostain ulkomaan kielistä tökerön vastineen.
Ärsyttävin muotitermi joka kesällä tuli vastaan oli "kropatut housut" 🤣
Ei kuule. Väriopin (Ihan sen suomessa peruskoulussa kasarilla opetetun) mukaan mariininsininen on siis ultramariininsininen - se kylmempi sininen vanhanaikaisessa vesiväripaletissa. Laivastonsininen taas on tumma, melkein mista sininen. Preussinsininen on se murretumpi vesivärisininen, joka on myös lähempänä laivastonsinistä, mutta ei niin tumma.
Ja petrolinsininen on ihan tietty tumman turkoosin sävy.
Se että sinä et erota sävyjä toisistaan ei tarkoita, ettei niissä olisi eroa.
Oletteko saaneet miehenne lähtemään värianalyysiin?
Mun mies totesi, että evvk. Aina samat tummat rytkyt päällä, että tarvetta olisi.
No tietysti. Erityisesti pehmeän syksyn värit on niin pliisuja ettei kenellekään tule mieleen kehua niitä.
Ja kun ei ole vertailukohtaa niin ei kukaan huomaa sopiiko ne kantajalleen hyvin vai ei.