Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä ihmiset arvostavat enemmän synnynnäisiä kuin hankittuja ominaisuuksia, ja se näkyy näissä värianalyysijutuissakin. On jotenkin hienompaa syntyä punatukkaiseksi kuin värjätä hiuksia punaiseksi, vaikka ihonväri olisi kummallakin sama. Sama juttu vartalotyyppien kanssa. On niin mahtavaa, että mä olen X-mallia tekemättä mitään, että jos joku bodaa itsensä I:stä X-malliseksi, sitä pitää vähän dissata.
Tosiasiassa kuitenkin se ruskea mekko näyttää ihan yhtä hyvältä riippumatta siitä, ovatko hiukset luonnostaan kastanjanruskeat ja vartalo luonnostaan X vai ovatko molemmat keinotekoisesti hankittuja ominaisuuksia.
Niinpä, ihmetyttää myös tuo iho ja meikki olettaminen. Kuinka moni oikeasti on aina ihan ilman meikkiä että se kasvojen ns oikea ihon sävy näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä ihmiset arvostavat enemmän synnynnäisiä kuin hankittuja ominaisuuksia, ja se näkyy näissä värianalyysijutuissakin. On jotenkin hienompaa syntyä punatukkaiseksi kuin värjätä hiuksia punaiseksi, vaikka ihonväri olisi kummallakin sama. Sama juttu vartalotyyppien kanssa. On niin mahtavaa, että mä olen X-mallia tekemättä mitään, että jos joku bodaa itsensä I:stä X-malliseksi, sitä pitää vähän dissata.
Tosiasiassa kuitenkin se ruskea mekko näyttää ihan yhtä hyvältä riippumatta siitä, ovatko hiukset luonnostaan kastanjanruskeat ja vartalo luonnostaan X vai ovatko molemmat keinotekoisesti hankittuja ominaisuuksia.
Niinpä, ihmetyttää myös tuo iho ja meikki olettaminen. Kuinka moni oikeasti on aina ihan ilman meikkiä että se kasvojen ns oikea ihon sävy näkyy?
Meikkaatko myös kämmenselät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkaa
Mitä merkitystä on meikata kämmenselät? Kasvojahan värianalyysissä kai yleensä katsotaan ja sitä miten eri värit vaikuttaa kasvoihin.
Olin värianalyysissa ja vaikka oltiin analyysin tekijän kanssa samaa mieltä värivuodenajasta, niin hänellä oli kyllä aika outoja näkemyksiä siitä mitkä värien sävyt näyttää hyvältä ja mitkä ei. Esimerkiksi yhdestä sävystä hän oli sitä mieltä että se saa ihoni näyttämään liian kalpealta, toinen sävy, mistä itse pidin oikein hyvin ja mielestäni se sopi minulle, taas kuulemma riiteli pahasti hiusteni värin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kaverin kanssa tehdyn värianalyysin mukaan deep autumn, mutta niistäkin huomaa että kaikki sen mukaiset sävyt eivät kuitenkaan sovi minulle, kun sitten taas sellaiset sävyt joita analyysin mukaan pitäisi välttää, sopiikin tosi hyvin. Hyvin sopivia sävyjä on löytynyt myös muiden värivuodenaikojen paketeista, mikä on käsittääkseni ihan normaalia.
En usko että olet, koska Suomessa ei ole dark autumn tyyppejä. Olet todennäköisesti spring tai summer, suomalaiset on aina vaaleita.
On totta että suomalaisista tosi monet on spring tai summer porukkaa. Tämän huomaa vaikka jo ihan omia vanhoja koulukuvia katsellessa, olen ollut melkein aina luokkani ainoa ruskeahiuksinen lapsi, muut erisävyisen vaaleahiuksisia. Vaikka monella hiukset vielä tummuu lapsuudesta aikuisuuteen niin moni on aikuisenakin edelleen vaalea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ilman meikkiä, ja siksi olenkin värjännyt hiukset niin, että ne saavat ihon värin näyttämään paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
180: hienoa, että erotat toisistaan kaksi lankakerää. Mutta tuskinpa erottaisit, jos kaverisi kuvailisi keriä sinulle puhelimessa.
Tämän palstan fakiirit sen sijaan osaavat kertoa toisille näiden olevan syksyjä tai keväitä sellaisilla kuvauksilla kuin keltainen iho ja siniset silmät. Siinä täytyy olla jo todella hyvä värinäkö - tai ehkä sittenkin itseluottamus.
Vai olisiko värianalyysi kuitenkin humpuukia? Itse menetin siihen uskoni jo lukiossa, kun selvääkin selvempi kevät-ystäväni näytti tyrmäävän hyvältä mustassa.
Olet siinä ihan oikeassa, että ei se ole niin ehdotonta. Mäkin tiedän tapauksia, että joku selkeästi väärän skaalan väri sopiikin älyttömän hyvin.
Tieteessä tällaisen huomion jälkeen te
Ei värianalyysin ole tarkoitus olla minkään valtakunnan tiede. Se ei sellaista ole tavoitellut eikä esittänyt.
Se on työkalu joka auttaa löytämään hlö:lle hyvin sopivat värisävyt.
Kyllä se aika paljon asiantuntemuksesta ja sen puutteesta kertoo, että esimerkiksi termejä kylmä ja lämmin käytetään eri väreistä aivan miten sattuu. Oli tiede tai ei.
Kämmenselän iho voi olla ihan eri sävyinen kuin kasvojen, riippuen onko esim. kuivuutta, punoitusta, ihottumaa, pigmenttiläiskää, rusketusta.
Vierailija kirjoitti:
Hienoja nämä ihmisten keksimät säännöt: tyyliin kesällä ei voi olla punertavia hiuksia, keväällä ei voi olla tummia hiuksia tai syksyllä ei voi olla vaaleaa ihoa. Tulee vähän mieleen jotkut eskarilaisten leikit. Miksi ei voi olla? Ja mitä tehdään sitten näille ihmisille - itseni mukaan lukien - jotka eivät sitten ilmeisesti kuulu mihinkään värivuodenaikaan?
Itselläni on varsin tummat hiukset ja siniset silmät, mutta hyvin keltainen iho, joka päivettyy hyvin. Parhaiten minulle sopivat kevään värit, mutta ilmeisesti keväästä vain ei ole korkeakontrastista versiota. Eikä toki tarvitsekaan olla, koska ei horoskooppikaan jokaisen kohdalla natsaa. Tämä on samanlaista viihdettä.
Analyysejä lienee erilaisia. Ainakin tässä analyysissä (C A) näyttäisi olevan kolmekin kontrastista kevätpalettia (spectral, chestnut, vivid).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoja nämä ihmisten keksimät säännöt: tyyliin kesällä ei voi olla punertavia hiuksia, keväällä ei voi olla tummia hiuksia tai syksyllä ei voi olla vaaleaa ihoa. Tulee vähän mieleen jotkut eskarilaisten leikit. Miksi ei voi olla? Ja mitä tehdään sitten näille ihmisille - itseni mukaan lukien - jotka eivät sitten ilmeisesti kuulu mihinkään värivuodenaikaan?
Itselläni on varsin tummat hiukset ja siniset silmät, mutta hyvin keltainen iho, joka päivettyy hyvin. Parhaiten minulle sopivat kevään värit, mutta ilmeisesti keväästä vain ei ole korkeakontrastista versiota. Eikä toki tarvitsekaan olla, koska ei horoskooppikaan jokaisen kohdalla natsaa. Tämä on samanlaista viihdettä.
Analyysejä lienee erilaisia. Ainakin tässä analyysissä (C A) näyttäisi olevan kolmekin kontrastista kevätpalettia (spectral, chestnut, vivid).
Siis kolme alatyyppiä yhdelle kevään alatyypille? Paljonko eri värityyppejä tässä on kaikkiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Analyysejä lienee erilaisia. Ainakin tässä analyysissä (C A) näyttäisi olevan kolmekin kontrastista kevätpalettia (spectral
Esimerkiksi keväissä näyttäisi olevan 15 erilaista palettinimeä. Muissa vuodenajoissa jokaisessa suurin piirtein sama määrä...
Valitettavasti en saa julkaistua linkkiä tässä, mutta löydät sen jos syötät hakukoneeseen nämä sanat: color, alliance, sample, palettes.
Tulee blogisivu, minkä nimi on patricianwinter. Siinä on valokuvia noista paleteista viuhkoiksi avattuina. Tuskin noin pienistä kuvista voi omaa palettiaan päätellä, mutta saa nyt jonkun kuvan siitä, millainen tuo analyysi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Analyysejä lienee erilaisia. Ainakin tässä analyysissä (C A) näyttäisi ol
Tehdäänkö tuota analyysiä enää Suomessa? Oon käsittänyt että ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ilman
Itse olen taas hiusten värjäämisen tai siis kasvatan omaa sävyä, taitaa se oma väri sitten kuitenkin olla se paras, vaikka se oliskin maantie, ainakin uudempi passikuvakin tuli parempi kuin viisi vuotta sitten otetussa vaalennettu (voiko se vaalennus vanhentaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen, meikattunakin. Korjaan kyllä ihon mahdolliset virheet oikean värisellä peitevoiteella, mutta muuten käytän vain kokonaan läpikuultavaa pohjustetta.
Ja tässä värikonsulteilla minusta on pointtia: väärä poskipunan tai huulipunan sävy saa minut helposti näyttämään joko harmaalta tai laikukkaalta, omaan ihoon sointuva säilyttää kuulauden vaikutelman. Harvalle sopii omasta ihonväristä poikkeava meikkivoide, väitän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Analyysejä lienee erilaisia. Ainakin tässä analyysissä (C A) näyttäisi ol
Esimerkiksi keväissä näyttäisi olevan 15 erilaista palettinimeä. Muissa vuodenajoissa jokaisessa suurin piirtein sama määrä...
Valitettavasti en saa julkaistua linkkiä tässä, mutta löydät sen jos syötät hakukoneeseen nämä sanat: color, alliance, sample, palettes.
Tulee blogisivu, minkä nimi on patricianwinter. Siinä on valokuvia noista paleteista viuhkoiksi avattuina. Tuskin noin pienistä kuvista voi omaa palettiaan päätellä, mutta saa nyt jonkun kuvan siitä, millainen tuo analyysi on.
Kiitos vastauksesta! Noista saattaisi jo löytyä jotakin, joka vastaisi minulle sopivia värejä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä se että ihminen näyttää joissain väreissä paremmalta kuin joissain toisissa olisi humpuukia, hölmöyttä ja huijausta.
Mulla on mies joka näyttää mustassa paidassa synkältä, masentuneelta, agressiiviselta demonilta, ja katse kuolleelta. Ja sinisessa paidassa maailman komeimmalta urokselta ja silmät on kirkkaat ja jäänsiniset.
Eli hän voi halutessaan käyttää mustaa torjuntaan, sinistå kutsuun.
Näkee sen peilistä, mutta tunnetila on tärkeämpi. Värit vaikuttavat myös mielialaan, joten esim, mustaa (="värien hauta") ei tulisi käyttää jatkuvasti pelkästään, koska voi synkistää myös mieltä.
Itselleni sopii "puhdas" musta. Se saa kasvojeni värin näyttämään heleältä, mutta vähänkään harmaaseen taittuvat musta tekee sairaan näköiseksi.
Käytän paljon mustaa käytännöllisyyssyistä, mutta useimmiten eriväristen huivien kanssa, jotka sopivat siihen hetkeen ja mielentilaan. Toiset huivit saavat heti ihon hehkumaan, toiset taas kalventavat ja tekevät harmaan kelmeäksi.
Suosittelen tutustumaan värien vaikutuksiin henkisemmästä näkökulmasta. Eri värit voivat antaa iloa, rohkeutta ja esim. auttaa vaikuttamaan muihin ihmisiin (esim. houkuttaa, karkoittaa, auttaa kommunikointiin molemminpuolisesti).
Pelkkä korttipeli (syksy-talvi-kevät-kesä) voi toki hyödyttää monia, jos ei ole silmää ja luottoa omiin havaintoihin ja intuitioon, mutta niiden käyttö jää pintaan, eikä todellakaan ole absoluuttinen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena määritelty kevääksi. Viiskympin korvilla määritelty kesäksi. Oisko muutos ollu niin iso omisa väreissä? Nämä kesän on kylläkin kauniimmat.
Tietenkin omat värit muuttuvat, ihminen muuttuu muutoinkin.
Eri asia, luottaako jonkun "kurssin käyneen" analyytikon arvioihin vai siihen, mitä peili kertoo itselle. Näet siitä peilistä, mikä väri sopii, mikä väri saa olon mukavaksi.
Itselläni on kausia värien suhteen. :)
Kävin värianalyysissa 90-luvulla ja arvelin olevani talvi, koska olen kalpea. Yllätyksekseni olinkin syksy ja kyllä se muutti ajatteluni vaatteiden suhteen kokonaan. Aloin käyttää jotain ruskeaa ja oranssia, ennen olin hylännyt nämä kokeilemattakaan, koska en voinut kuvitellakaan, että sopisivat kalpealle.
Myöhemmin tuli joku uusi juttu yhteistyössä sen "alkuperäisen" cmb:n kanssa. Kirjan mukaan olin kirkas, alatyyppinä lämmin. Olin aika innoissani, mutta tajusin, että ne värit olivat yksi sillisalaatti. Syksyn värit (tummat ja lämpimät) sopivat kaikki toisiinsa ja systeemi oli kaltaiselleni aika ei-visuaaliselle ihmiselle helppo. Näitä uusia värejä ei pystynyt lonkalta oppimaan ja yhdistelmistä tuli outoja.
Taidan pitäytyä tutussa ja turvallisessa :) Näistä uusimmista systeemeistä en edes tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tyrkytetään tuota syksyä vaikka mun nähdäkseni tyypillinen suomalainen väriskaala ei puolla syksyä erityisesti. Meillä on kesiä ja keväitä varmaan eniten. Ihan tuntemieni ihmisten ja katukuvan perusteella.
Tummanruskeat hiukset tai ruskeat silmät ei nähdäkseni olekaan ihan tyypillistä suomalaista väriskaalaa.
Olen aivan eri, mutta ei syksyn tyrkyttämiseen ole mikään syy, että väriskaala on epäsuomalainen. Mun täysin suomalaisella ystävälläni on upeat värit: tummanruskeat hiukset ja ruskeat silmät. Hänelle sopivat parhaiten kirkkaanpunainen ja tummansininen. Niin sopivat myös toiselle ystävälleni, joka on aito ja näyttävä viileä blondi.
NuohKirkkaanpunaisesta ei tosiaankaan löydy sopivaa sävyä keltaihoiselle. Kurjaa, mutta elämä on.
https://www.jasie.fi/post/varit-jotka-sopivat-periaatteessa-kaikille