Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porvoo vai Hämeenlinna, kokemuksia asuinpaikkana?

Vierailija
05.04.2025 |

Pohditaan muuttoa pikkukaupunkiin, jossa palvelut olisi kävelyetäisyydellä. Harkinnassa esim. Porvoo tai Hämeenlinna. Saa kertoa hyviä ja huonoja puolia kummastakin.

Kaksi aikuista, lapset on muuttaneet omilleen, mutta aktiivisia (etä)työikäisiä ollaan vielä pitkään. Harrastukset liikunnan ja luonnon parissa. 

Kommentit (328)

Vierailija
321/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan

Vierailija
322/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenlinnaan muutto on ollut mulla unelmissa vuosia :D Aikanaan olin siellä hetkisen töissä ja rakastuin kaupunkiin. Hyviä ravintoloita, kivoja kahviloita, kauniita ulkoilumaastoja, ei liikaa hälinää, hyvät yhteydet TRE ja HKI jos kaipaa maisemanvaihtoa. Ihan mun näköinen kaupunki. N34

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoosta en tiedä muuta kuin mitä olen kesälomavierailijana nähnyt, en lähde arvailemaan. Hämeenlinna on ok, ei tosiaan todellakaan mikään menomesta, mutta vähän kyllä ihmettelen tätä valitusta täällä. Esim. että ihmiset nyt olisivat jotenkin poikkeuksellisen tympeitä. Ihan samaa porukkaa täällä asuu kuin muuallakin. Missäpäin Suomea sitten ollaan vakiona jotenkin tosi aurinkoisia ja yltiötuttavallisia, siellä Porvoossako? 

Savossa. Siellä kaikki on tuttuja keskenään vaikka ei tunnetakaan.

Joo, liiankin. Olin mustikassa ja viereen paukkasi joku akka kyselemään että olenko kenties mökkiläisiä vai paikallisia, mistä olen kotoisin jne. Herranjumala, luulisi että edes keskellä metsää saisi olla rauhassa. 

Jos käy niin että sattuu eksymään metsään, kannattaa ottaa korttipakka esiin ja alkaa pelaamaan pasianssia. Kyllä siihen kohta joku ilmestyy selän taakse neuvomaan.

Hauska :D

Vierailija
324/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa on hyvät ulkoilumahdollisuudet. Kivoja reittejä harjuilla ja järvien ympärillä.

Hyvä sijainti tampere-helsinki moottoritie ja rautatien kohdalla.

Nykyään myös löytyy hyviä ravintoloitakin.

Sijainti on hyvä.

Mutta mainitseppa yksi tai kaksi hyvää ravintolaa?

Piparkakkutalo ainakin, mutta samaa mieltä, että ravintolatarjonta on huono.

T. Eri

Vierailija
325/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenlinnassa on paremmin kaupallisia palveluita. Aulanko on ihana! Harkitsin kerrostaloasunnon ostamista sieltä mutta voi hyvää päivää kuinka rämppäisiä ne on! Ei ole tehty remppaa ollenkaan ja useimmat ovat ihan alkuperäisessä kunnossa. Päätin miettiä vielä hetken uudelleen ja käydä nyt kesällä haistelemassa ilmapiiriä. Tiedän vanhakseltaan, että Hämeenlinnassa ollaan yhä keskiajalla eikä vieraisiin haluta juuri tutustua.

Vierailija
326/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika asuu Hämeenlinnan Rengossa, ei ole tutustunut varsinaisesti keneenkään lähemmin, ihmiset ovat kyllä mukavia. Hän on kyllä osan vuodesta ulkomailla.

Vierailija
327/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelyetäisyys toteutuu sekä Porvoossa että Hämeenlinnassa vain siinä tapauksessa, että asuu keskustassa, koska molemmissa on myös aivan perämetsiä. Esim. Lammilta keskustaan on yli 30km, vaikka molemmat ovat samaa Hämeenlinnaa.

Vierailija
328/328 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämeenlinnassa on paremmin kaupallisia palveluita. Aulanko on ihana! Harkitsin kerrostaloasunnon ostamista sieltä mutta voi hyvää päivää kuinka rämppäisiä ne on! Ei ole tehty remppaa ollenkaan ja useimmat ovat ihan alkuperäisessä kunnossa. Päätin miettiä vielä hetken uudelleen ja käydä nyt kesällä haistelemassa ilmapiiriä. Tiedän vanhakseltaan, että Hämeenlinnassa ollaan yhä keskiajalla eikä vieraisiin haluta juuri tutustua.

Asuntomarkkinoissa näkyy selkeästi se, että Hämeenlinna on eläkeläisten kaupunki. Paljon kuolinpesien pakkomyymiä kunnostamattomia asuntoja. Muutenkin kehitys junnaa paikallaan, kun tietyt ikäihmisistä koostuvat tahot vastustavat kaikkea uutta.

Ihan viihtyisä kaupunki tämä on silti ja varsinkin jos ykköskorttelin autiot kiinteistöt saataisiin taas käyttöön niin yleisfiiliskin piristyisi valtavasti, mutta rehellisesti sanoen veikkaan Porvoon olevan pidemmän päälle idyllisempi asuinpaikka. Varsinkin toi elämänasenne tuntuu Hämeessä olevan jotenkin tympeä verrattuna rannikkopaikkakuntiin.

Tuota joidenkin kirjoittajien valitusta Hämeenlinnan ravintolatarjonnasta en ymmärrä. Täällähän on ihan tajuttoman hyvä valikoima laadukkaita ruokapaikkoja ja vielä nimenomaan paikallisia erikoisuuksia eikä pelkkää S-ryhmä ja NoHo sontaa mitä esimerkiksi Lahti on täynnä.

t. Hämeenlinnassa syntynyt ja töiden perässä tänne takaisin aikuisiällä eksynyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän