Porvoo vai Hämeenlinna, kokemuksia asuinpaikkana?
Pohditaan muuttoa pikkukaupunkiin, jossa palvelut olisi kävelyetäisyydellä. Harkinnassa esim. Porvoo tai Hämeenlinna. Saa kertoa hyviä ja huonoja puolia kummastakin.
Kaksi aikuista, lapset on muuttaneet omilleen, mutta aktiivisia (etä)työikäisiä ollaan vielä pitkään. Harrastukset liikunnan ja luonnon parissa.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeenlinnassa on hyvät ulkoilumahdollisuudet. Kivoja reittejä harjuilla ja järvien ympärillä.
Hyvä sijainti tampere-helsinki moottoritie ja rautatien kohdalla.
Nykyään myös löytyy hyviä ravintoloitakin.
Sijainti on hyvä.
Mutta mainitseppa yksi tai kaksi hyvää ravintolaa?
Ravintola Piparkakkutalo, Popino, Ravintola Brahe eli entinen Hälläpyörä keskustassa. Ilmeisesti ihan huipputason ravintoloita, joissa en ole tulojen vähyydestä johtuen käynyt: Carl Wilhelm, Le Blason ja Ravinteli Vintti.
Noh, siitä on vuosia kun viimeksi petyin hämeenlinnan ravintoloihin mutta annetaan näillä tänä kesänä mahdollisuus.
Uoma ja Roust kannattaa lisätä listaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Hämeenlinnasta saa 1,5 asuntoa sillä hinnalla mitä Porvoossa maksaa. Todella iso hintaero asumisessa. Minusta tuntuu oudolta, että haluat Porvoossa asua keskustan lähellä, kun se on kalleinta. Samalla hinnalla saa Hämeenlinnasta omakotitalon. Ei voi mitenkään hintatasoa verrata. Ensin sinun on mietittävä budjetti: onko rahaa 200000€, 300000€ vai 400000€. Ja tosiaan tuolla 400 t eurolla ei vielä luksusta Porvoosta saa.
Asioita pitää ajatella vähän pidemmälle. Mitä merkitystä on edullisella talolla, jos sen arvo on isossa riskissä laskea? Sille on usein hyvä syy, miksi asunto tai asuinalue on halpa. Mietipä, miten valtavat lukaalin saat Kainuusta 400000 eurolla. On aivan eri asia, onko siinä mitään järkeä. Porvoossa asunto tai tontti ei ainakaan arvoaan menetä. Hämeenlinna ei ole lähimainkaan yhtä elinvoimainen paikkakunta kuin Porvoo!
Kun ostaa sen asunnon sillä mielellä, että tässä mä asun lopun elämäni, niin ei tarvi niin hirveästi stressata arvon alenemista. Ja jos asenne on realistinen, niin summaa silleen, että kun sitten jonain päivänä, viimeistään muutaman vuoden kuluttua, rahojen kanssa käy harvinaisen köpsästi, niin luovun tästä ja muutan takaisin vuokralle johonkin itsemurhayksiöön. Seinän takana asuu romanisuku, yläkerrassa kaiken varasteleva ja aina sekaisin oleva narkki ja alakerrassa huutaa yh-äippä kilpaa pentunsa kanssa. Toisella puolella, seinän takana asuu joku juoppo pariskunta joka tappelee ja möykkää miltei joka päivä. Hiljaista on vain silloin kun ovat poissa kämpiltä tai ovat sammuneet juopottelun päätteeksi. Huuto jatkuu taas, kun heräilevät ja tajuavat rahojen loppuneen. Siitä alkaa kovaääninen huuto ja toistensa syyttely.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin vertaisi Venetsiaa Belgradiin :D
Kummasta itse pidät enemmän? Historiallinen Belgrad on kieltämättä aivan upea, mutta ei Venetsiakaan nyt NIIN paha ole kun lähtee vähän sen viemäriltä haisevan turistirysä-keskustan ulkopuolle.
Vierailija kirjoitti:
Porvoosta en tiedä muuta kuin mitä olen kesälomavierailijana nähnyt, en lähde arvailemaan. Hämeenlinna on ok, ei tosiaan todellakaan mikään menomesta, mutta vähän kyllä ihmettelen tätä valitusta täällä. Esim. että ihmiset nyt olisivat jotenkin poikkeuksellisen tympeitä. Ihan samaa porukkaa täällä asuu kuin muuallakin. Missäpäin Suomea sitten ollaan vakiona jotenkin tosi aurinkoisia ja yltiötuttavallisia, siellä Porvoossako?
Olet väärässä. Hämeenlinnassa porukka on hiljaisempaa kuin muualla Suomessa. Olen asunut 5 eri kaupungissa ja Hämeenlinnassa ollaan ihan erilaisia. Olen itse puhelias joten huomaan sen helposti... Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Porvoosta en tiedä muuta kuin mitä olen kesälomavierailijana nähnyt, en lähde arvailemaan. Hämeenlinna on ok, ei tosiaan todellakaan mikään menomesta, mutta vähän kyllä ihmettelen tätä valitusta täällä. Esim. että ihmiset nyt olisivat jotenkin poikkeuksellisen tympeitä. Ihan samaa porukkaa täällä asuu kuin muuallakin. Missäpäin Suomea sitten ollaan vakiona jotenkin tosi aurinkoisia ja yltiötuttavallisia, siellä Porvoossako?
Savossa. Siellä kaikki on tuttuja keskenään vaikka ei tunnetakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole esittänyt sitä tärkeimpänä seikkana. Ihan älytöntä vätkyttää, että se ei olisi useimmille ihan hiton oleellinen asia. Näkeehän sen jo asuntojen hinnoistakin: Pääradan varressa on isompia ja pienempiä paikkakuntia, joilla on hyvät ja huonot puolensa, mutta jos taajamassa pysähtyy vain r-juna, sen hinnat ovat enintään 2/3 siitä, mitä vastaava maksaisi siinä viereisessä taajamassa, jossa pysähtyy myös kaukojunia.
Viestit 6, 10, 27, 76 ja pidemmälle en jaksanut selata. Yksinäs vätkytät, tässä vain todettiin, että tärkeämpää olisi viihtyä kotikylällä kuin päästä nopeasti muualle sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Hämeenlinnasta saa 1,5 asuntoa sillä hinnalla mitä Porvoossa maksaa. Todella iso hintaero asumisessa. Minusta tuntuu oudolta, että haluat Porvoossa asua keskustan lähellä, kun se on kalleinta. Samalla hinnalla saa Hämeenlinnasta omakotitalon. Ei voi mitenkään hintatasoa verrata. Ensin sinun on mietittävä budjetti: onko rahaa 200000€, 300000€ vai 400000€. Ja tosiaan tuolla 400 t eurolla ei vielä luksusta Porvoosta saa.
Tässä tosiaan oli kriteerinä palvelut kävelymatkan päässä.
Missäpäin Porvoossa (tai Hämeenlinnassa) palvelut on kävelymatkan päässä muualla kuin keskustassa?
Riippuu mitä palveluita haetaan. Kyllä esimerkiksi Porvoon Gammelbackassa on kauppoja, pubeja ja jopa kirkko.
Kamppula 🙈
Juu, asuttiin mieheni kanssa Kamppulan Nesteen vieressä. Hiljaisempaa taloa saa hakea. Ostari taas on ihan järkky. Että kaipa siellä on myös levottomia taloja. Paljon tuli käytyä Gammelbackan suojelualueella ikimetsässå. Se on aivan mieletön kokemus ja sinne on edelleen ikävä. Lenkeillä koiran kanssa kiellettiin usein metsälenkki, sieltä lennätinvuorelle ja Hamariin ja Hamarista kotiin. Kaunista, tunnelmallista, rauhallista ja hiljaista. Siinä mielessä mikä on Kamppulan maine, Nesteen vieressä asuvalle ja metsässä luontopoluilla ja kallioilla aikaa viettävälle se ei näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etelän rannikkoseudulla ainakin. Ja Karjalassa. Olen Hämeestä kotoisin, ja vähiten kaipaan kuivia ja tylsiä ihmisiä ja laakeeta peltomaisemaa satunnaisine metsätilkkuineen.
Kun ostaa sen asunnon sillä mielellä, että tässä mä asun lopun elämäni, niin ei tarvi niin hirveästi stressata arvon alenemista.
Tällaisen asenteen takia suomalaiset ovat persaukisempia kuin suomenruotsalaiset. Ei ole taloudellista silmää, ei sitten yhtään.
Porvoo on minusta todella kiva kaupunki. Meri lähellä, kauniita taloja ja paikkoja, kulttuuria. Käyn usein kesäisin Porvoossa, kävelen rantatietä pitkin, vanhassa Porvoossa, syömässä ja kahveilla jossain tunnelmallisessa paikassa. Täältä Helsingistä on hyvät ja nopeat yhteydet, lukuisia bussivuoroja ja kesäisin kulkee joku risteilyalus.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo on minusta todella kiva kaupunki. Meri lähellä, kauniita taloja ja paikkoja, kulttuuria. Käyn usein kesäisin Porvoossa, kävelen rantatietä pitkin, vanhassa Porvoossa, syömässä ja kahveilla jossain tunnelmallisessa paikassa. Täältä Helsingistä on hyvät ja nopeat yhteydet, lukuisia bussivuoroja ja kesäisin kulkee joku risteilyalus.
Sekin kertoo jo jotain, että Helsingistä ja ulkomailta vaivaudutaan käymään Porvoossa. Eipä ole Hämeenlinna kovin monen helsinkiläisen viikonloppureissukohde.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa Haikkoo on aivan ihana alue, jossa paljon uudehkoja asuntoja. Hinnat edullisempia kuin keskustassa. Mutta siellä täytynee omistaa auto? Julkinen liikenne ei ilmeisesti kulje kovin usein Porvoon keskustaan päin. Ei toki ole palvelut kävelymatkan päässä, paitsi yksi ruokakauppa.
Sanotaanko nyt näin, että eipä Hämptonissakaan kulje julkinen liikenne. Voi mennä aamulla busseja ja muutama keskipäivällä ja sitten taas iltapäivällä useammin. Mutta illat ja viikonloput on autottomille vaikeita, jos ei asu lähellä keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa olet toisen luokan kansalainen ruotsinkielisten joukossa.
Tästä muistui mieleeni eräs lomareissu kaveriporukalla Lieksaan. Päätettiin piipahtaa icellan terassilla ihan parilla oluella. Paikalliset punaniskat kun kuulivat meidän puhuvan keskenämme, kysyivät mistä ollaan. Sanottiin että Porvoosta. Siinä saatiinkin sitten sen muutaman tuopin ajan kuunnella kun naapuripöydän paikalliset kirosivat meitä "rantaruottalaisiksi" ja että "opettelisivat edes suomea."
Hauskaa tässä on se, että ollaan jokaikinen täysin suomalaisia ja suomenkielisiä, hyvä että muutama sana edes osataan ruotsia. Puhuttiin siis suomea koko ajan, mutta lieksalaiselle punaniskalle puhtaammin lausuttu suomen murre taisi olla paikkakunnan ohella liikaa. Tätä vastaavaa kokee muuallakin ja ihan suomenkielisenä, nimenomaan muiden suomenkielisten taholta. Että kyllä ne on ne eräät tynnyrissä eläneet suomenkieliset jotka pyrkivät kaikin tavoin laittamaan kapuloita rattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa olet toisen luokan kansalainen ruotsinkielisten joukossa.
Tästä muistui mieleeni eräs lomareissu kaveriporukalla Lieksaan. Päätettiin piipahtaa icellan terassilla ihan parilla oluella. Paikalliset punaniskat kun kuulivat meidän puhuvan keskenämme, kysyivät mistä ollaan. Sanottiin että Porvoosta. Siinä saatiinkin sitten sen muutaman tuopin ajan kuunnella kun naapuripöydän paikalliset kirosivat meitä "rantaruottalaisiksi" ja että "opettelisivat edes suomea."
Hauskaa tässä on se, että ollaan jokaikinen täysin suomalaisia ja suomenkielisiä, hyvä että muutama sana edes osataan ruotsia. Puhuttiin siis suomea koko ajan, mutta lieksalaiselle punaniskalle puhtaammin lausuttu suomen murre taisi olla paikkakunnan ohella liikaa. Tätä vastaavaa kokee muuallakin ja ihan suomenkielisenä, nimenomaan muiden suomenkielisten taholta. Että kyllä ne on ne eräät t
Ruotsia äidinkielenään puhuva mieheni tönittiin maahan, kun vastasi puhelimeen ruotsiksi Juvalla julkisella paikalla. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi sote-alan keikkalaisia, saati sitten vakkarityöntekijöitä ei sinne päin saada. Haluan, että perheeni saa elää rauhassa ja turvassa. Evvk, vaikka palkka olisi kymppitonnin kuussa, mihinkään Lieksaan tai Juvalle ei mennä. Hämeenlinnassa ei tilanne tietenkään ole näin paha, mutta ei siellä kovin paljon hämäläismassasta poikkeavista pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Hämeenlinnassa porukka on hiljaisempaa kuin muualla Suomessa. Olen asunut 5 eri kaupungissa ja Hämeenlinnassa ollaan ihan erilaisia. Olen itse puhelias joten huomaan sen helposti... Sivusta.
Miksi kuvittelet, että minä sen sijaan en ole asunut ikinä muualla enkä tavannut ihmisiä mistään muualta? 😂 Seitsemän eri asuinpaikkakuntaa plakkarissa ulkomaita myöten. Suomalaiset on verrattain tuppisuita ihan kautta linjan, ja by the way, hiljaisuus ei ole sama asia kuin tympeys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, liiankin. Olin mustikassa ja viereen paukkasi joku akka kyselemään että olenko kenties mökkiläisiä vai paikallisia, mistä olen kotoisin jne. Herranjumala, luulisi että edes keskellä metsää saisi olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostaa sen asunnon sillä mielellä, että tässä mä asun lopun elämäni, niin ei tarvi niin hirveästi stressata arvon alenemista.
Tällaisen asenteen takia suomalaiset ovat persaukisempia kuin suomenruotsalaiset. Ei ole taloudellista silmää, ei sitten yhtään.
Haluatko avata tätä? Mitä minä sillä arvonnousulla teen, jos aion lähteä torpasta jalat edellä?
Jotenkin keskustelu tuntuu päätyvän siihen, että Hämpton on maalaisten junttila, johon ei kukaan muuta kuin pakon edessä ja Porvoo taas kultturelli sivistyneistön paikka, the Place to be niin sanotusti.
Molempia olen pitänyt idyllisinä pikkupaikkoina, en ole tällaista eroa osannut hahmottaa. Mielenkiintoista 🤔
Hämeenlinnalainen naurahti. Kaupunki tosiaan on vähän vaikeuksissa kun boomeroituminen vaan etenee. Keskustan kehittäminen on ryssitty täysin, kaikki on siirretty sinne Tiiriön peltomarkettiin. Keskusta on kaunis mutta muistuttaa enemmän nukkumalähiötä.