Jättäkää lääketieteelliset kysymykset suosiolla lääkäreille!
Täällä kysellään sinänsä välillä ihan asiallisiakin kysymyksiä, mutta vastausten taso on sellainen, että välillä naurattaa, välillä itkettää ja välillä TODELLA pelottaa, että toivottavasti kysyjä ei ota tätä vastausta tosissaan! Ehkä kaikkein vaarallisimpia ovat kaiken maailman terveydenhoitajat ja sairaanhoitajanvaimot, jotka eivät oikeissa töissään saa puuttua lainkaan lääketieteellisiin asioihin, ja tulevat sitten nettipalstalle nimettömänä pätemään. He osaavat vastauksissaan käyttää (väärin) muutamaa lääketieteelliseltä kuulostavaa termiä, ja heti luullaan että vastaaja tietää mistä puhuu.
Eipä silti, ei ole minun murheeni (paitsi sitten kun vastaanotolle tulee niitä " no kun netissä luki" -potilaita). Tuli vain tuosta juristiketjusta mieleen.
T. lääkäri
Kommentit (11)
sairaanhoitaja ei vai terveydenhoitaja (pukeutuminen kylmällä edistää terveyttä).
Ei kun oikeesti kyselkää mitä haluatte kysellä, pohtikaa, miettikää ja tutustukaa aiheeseen kuin aiheeseen just niin paljon kun itse haluatte.
mutta vaikka en ole lääkäri, luulen, että osaan kokemukseni pohjalta vastata aika moniin kysymyksiin, esim. lasten korvatulehduskierteestä.
sinä lääkäri sitten korjaat täällä kaikki sellaiset, joissa huomaat neuvotun väärin. Minä ainakin yritän aina neuvoa oman alani asioissa, mikäli vaan osaan. (rakennuspuolen DI. Tosin mun alaa aika harvoin kysytään.)
ja joiden täytyy pönkittää omaa egoaan vaatimalla että kukaan muu - eikä varsinkaan potilas - saa itse ottaa selvää sairaudestaan tai häntä vaivaavasta ongelmasta.
Kannattaisi miettiä sitäkin, MIKSI vastauksia haetaan herkemmin muualta kuin lääkäriltä.
Kun ei riitä, että on ammattilainen. Pitää hallita myös sosiaaliset taidot.
meillä on kokemuksia juuri näistä egoilijoista -- esim. tavallinen lastenlääri tai yleislääkäri voi olla allergisen hoidossa hengenvaarallinen jos hän ei ITSE tiedosta omaa tietämättömyyttään ei...
Mun mielestä on mahtavaa, että täällä on vähän väliä joku kätilö, joka vastaa kärsivällisesti kysymyksiin. Olisi kivaa, jos olisi sellainen lääkärikin.
Paljon lekurissa rampanneena olen joutunut törmäämään jos jonkinlaisiin ammatinharjoittajiin. Paljon on ollut ihania ja kivoja ja empaattisia tapauksia, mutta paljon myös sosiaalisesti kyvyttömiä, tylyjä tai ylenkatsovia (jollaiselta ap vaikuttaa) tai jopa aivan täysin kädettömiä.
Monta kertaa joutuu itse tarjoamaan diagnoosia, kaikkein vaikeinta se on tehdä niin, että lääkäri luulee itse tehneensä sen diagnoosin koska jos itse menee sanomaan, että epäilen että lapsellani on tämä ja tämä, käy liikaa ylpeyden päälle eikä uskota. Mistähän tämä mahtaa johtua? Kahvitunnilla käydyistä asiakkaidenhaukkumiskeskusteluista??
Meillä arvauskeskuksessa sijaisia vain ja kaikki olleet poikkeuksetta tumpeloita kandeja jotka ei tiedä mistään mitään vaan joudun heitä työssään neuvomaan vaikka olenkin ammatiltani datanomi.
Lisäksi homma on mennyt siihen suuntaan että pitää vaatimalla vaatia otettavaksi kokeita, kerran tein niin että jumituin tuoliin että sain erikoislääkärille lähetteen ja kyse oli lapsestani.
Lähete oli paikallaan ja lapsella sairaus jota epäilin. On se niin väärin että ottaa itse selvää ja osaa tulkita oireet oikein. Netti on murentanut osaltaan lääkärien monopolia ja se sattuu joihinkin aika tavalla.
Toivon totisesti että kaikilla lääkäreillä olisi oikea asenne potilaisiin ja todellinen auttamishalu eikä helkutin iso pätemisen tarve.
Kunnioitan lääkäreitä todella paljon ja monesta pulasta olemme selvinneet lääkärien avulla mutta joka ammattikunnassa on omat häpeäpilkkunsa ja tällä en tarkoita ketjun aloittajaa joka voi olla mitä ihanin, osaavin ja taitavin ammattinsa harjoittaja.
Tälläisilta sivuilta voi saada viitteen mikä voisi olla kyseessä ja sitten edelleen mennä Googlettamalla eteenpäin.
Tällä sivulla ei todellakaan voi diagnooseja teettää, kuka tahansa maija tai matti meikäläinen voi esiintyä lääkärinä tai hoitajana.
Minä osaan kertoa vastauksia kysymyksiin jotka käsittelee laryngniittia, otiittia, hypoglykemiaa, laktoosi-intoleranssia ja monta muutakin juttua. Vastaan vain jos jotain asiasta tiedän en mutulla koskaan.
Olen ihan tavis en tohtori.
Aika usein tulee vastaukseksi, " no, ei tästä osaa varmaksi sanoa, katsotaan/seurataan" . Toivoisin, että lääkärit ihan oikeasti selvittäisivät asioita, kertoisivat mitä mielessään tilanteestani pohtivat. Nykyään tilaan aina jälkikäteen paperit kotiin, koska niissä sentään jotakin sanotaan.