Asiakkaan kassit pengottiin Prismassa, onko oikein tehty?
Asiakas osti Prisman pikakassalla 10 sentillä pian myyjä penkoi kassia https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011140064.html
Kommentit (211)
Sellasia asiakkaita välillä Prisman itsarikassoilla, että on syytäkin penkoa niitä kasseja ja reppuja. Voisivat käyttää kameroita myös hyväksi, jotka tunnistavat ongelma-asiakkaat automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjå haluaa penkoa kassia niin kannattaa kieltää ja pyytää poliisi paikalle.
Tai vaan kävellä pois. Ei se myyjä sitä voi estää. Eikä vartija. Soittelevat itse häkeen jos haluavat, ja häke haistattaa heillä paskat. Ei jokaisen virkaintoisen ääliön vaatimuksiin tarvitse suostua.
Vartijalla on kiinniotto-oikeus, ääliö. Sekä oikeus tarkastaa. Niskoittelusta tulee sakko.
Mikään väitteistäsi ei pidä paikkaansa, kun rikosepäily on 10 sentin arvoinen näpistys. Niskoittelu-nimistä rikosta ei ole edes olemassa, eikä vartija ole lain tarkoittama järjestystä ylläpitävä henkilö; sellainen on vain virkamies kuten poliisi tai rajavartija, tai poliisin asettama järjestyksenvalvoja.
Mitä te sekoilette? Ei kukaan varastanut yhtään mitään. Asiakas ihmetteli miksi häntä epäiltiin. Varmaan moni varas tekee niin, että maksaa vain jotain pientä ja sulloo loput kasseihin maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjå haluaa penkoa kassia niin kannattaa kieltää ja pyytää poliisi paikalle.
Tai vaan kävellä pois. Ei se myyjä sitä voi estää. Eikä vartija. Soittelevat itse häkeen jos haluavat, ja häke haistattaa heillä paskat. Ei jokaisen virkaintoisen ääliön vaatimuksiin tarvitse suostua.
Jos varkaudesta on näyttöä, niin kyllä ne saa estää poistumasta paikalta.
Sitä voidaan kokeilla käräjäoikeudessa. Näpistys on niin lievä rikos, että vaikka olisi saatu verekseltään kiinni, eli olisi ihan silmin nähden oikeasti varastanut jotain, mitä tässä tapauksessa siis ei ollut tapahtunut, niin sekään ei suhteellisuusperiaatteen nojalla antaisi oikeutta voimakeinoja käyttämällä pitää ihmistä kiinni. Vapaudenriistosta
Huonosti on kurssilla oltu hereillä
Yleinen kiinniotto-oikeus tarkoittaa, että jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn. Oikeutta saadaan käyttää, jos rikoksesta saattaisi seurata vankeutta tai jos rikos olisi arviolta lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.
https://www.minilex.fi/a/kiinniotto-oikeus
Vierailija kirjoitti:
"Ja höpöhöpö"
No ota epäilemäsi myymälävaras väkivalloin kiinni. Tervetuloa käräjille kokeilemaan seurauksia. Minä riitelen työkseni käräjäsalissa. Sinä riitelet huviksesi somessa.
Aika ammattitaidoton pelle tunnut olevan.
Yleinen kiinniotto-oikeus tarkoittaa, että jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn. Oikeutta saadaan käyttää, jos rikoksesta saattaisi seurata vankeutta tai jos rikos olisi arviolta lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.
https://www.minilex.fi/a/kiinniotto-oikeus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja höpöhöpö"
No ota epäilemäsi myymälävaras väkivalloin kiinni. Tervetuloa käräjille kokeilemaan seurauksia. Minä riitelen työkseni käräjäsalissa. Sinä riitelet huviksesi somessa.
Aika ammattitaidoton pelle tunnut olevan.
Näitä oman elämänsä "juristeja" riittää.
Minun "kassini" saisi tulla joku komea mies tyhjentämään imemällä penistäni noin 2-3 kertaa kuukaudessa. T: Mies 43v.
Pitäisi olla puhtaat kumihanskat ja hihat aina jos kaivaa toisen kassia. Ja nenäliinat roskapussiin sieltä, tulee samalla siivottua. Paitsi jos paperin sisällä on joku esine, jonka haluaa säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos haluat seistä siellä tunnin odottamassa poliisia.
Kaksi kassillista kerran ostimme ruokaa Prismasta ja antoi pistohälytyksen. Myyjä tyhjensi molemmat kassit ja laittoi tavarat takaisin kuten ne olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjillä ei ole oikeutta penkoa kenenkään ostoskasseja. Voi pyytää asiakasta avaamaan laukkunsa. Vain poliisi saa tarkastaa kassit.
Ei ne tarkista ellei ole näyttöä asiasta. Se, että ostoksen hinta on pieni ei anna mitään oikeutta kenellekään tarkistaa kasseja.
No mutta eihän myyjä tuossa tilanteessa tiennyt, mitä ostos on maksanut.
Vaan kassa on antanut automaattisen hälytyksen, jolloin poistumisportilla ollut myyjä, meni itsepalvelukassalla olevan asiakkaan luo.
Mä sanoisin että tunnen Veijo Prisman ja te saatte potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijalla on kiinniotto-oikeus, ääliö. Sekä oikeus tarkastaa. Niskoittelusta tulee sakko.
Mikään väitteistäsi ei pidä paikkaansa, kun rikosepäily on 10 sentin arvoinen näpistys. Niskoittelu-nimistä rikosta ei ole edes olemassa, eikä vartija ole lain tarkoittama järjestystä ylläpitävä henkilö; sellainen on vain virkamies kuten poliisi tai rajavartija, tai poliisin asettama järjestyksenvalvo
Eli kun käy usein samassa kaupassa ja ostaa vähemmän kerralla niin on varas, mutta jos käy harvoin kaupassa ja ostaa saman verran tuotteita kerralla niin ei ole varas. Loppusumma on molemmissa sama, mutta vain toisessa epäillään varkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on kamerat ja vartijat. Kassejaan ei tarvitse näyttää myyjälle.
Ettäs tiedätte incel-poitsut.
Suomalaisista on tullut lampaita jotka ottavat pedon merkin, koska he eivät uskalla vastustaa mitään oikeuksiensa polkemista. Asia nähtiin korona-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sellasia asiakkaita välillä Prisman itsarikassoilla, että on syytäkin penkoa niitä kasseja ja reppuja. Voisivat käyttää kameroita myös hyväksi, jotka tunnistavat ongelma-asiakkaat automaattisesti.
Itsarikassa? Otappa ne tenoksit nyt hei.
Yksi inhottava takniikka näillä varkailla on piilottaa vaatteisiin, olla ostamatta mitään ja kävellä jonkun toisen (tällä toisella laukku) kanssa yhtä aikaa läpi kassalta.
Oon joutunut kerran tällaistakin kohtaamaan
Ilmeisesti varastanut aiemmin kun nyt piti tehdä numero kun ei ollut varastanut. Pokaaliko pitäisi antaa?
Ei rehellisellä ihmisellä ole tapumusta nikotella kassien tarkastukselle. Täs artikkelissa on jotain joka mua hämää.
Kerrotaan, ettei itsepalvelukassan hälyttäessä tutkita asiakkaan henkilökohtaista kassia. Mutta ostoskassi tutkitaan.
Kuka ostaa ostoskassin 10 sentin inkiväärille???????????????????????????????????????????
Ymmärrän miksi kassa hälyttää tarkistuksen. Usein lehdissä kerrotut itsepalvelukassavarkaat. Ovat punninneet perunan ja piipauttaneet sisäfileetä tuolla lapulla. On aika automaatio. Et kevyet punnitukset ohjelmoidaan hälyttämään näillä kassoilla...........
Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Minun "kassini" saisi tulla joku komea mies tyhjentämään imemällä penistäni noin 2-3 kertaa kuukaudessa. T: Mies 43v.
Incel-poju löysi ketjuun.
Hyppykierrepotkulla pahaa myyjää päähän ja jos vartija saapuu, munkkien opettamalla ns"kuoleman iskulla" sitä rintakehään, joka pysäyttää sen verenkierron. Sen jälkeen voi polttaa koko kaupan kostoksi väärästä syytöksestä.