Kestoimetyssuojista (vai miksikä niitä nyt kutsutaan)
Heippa,
Montako " tisuvillaa" ja pestävää liivinsuojaa (sehän sen nimi on) kannattaa ostaa imetystä varten - ja osaisiko joku suositella hyviä liivinsuojia (+ostopaikkoja). Tajusin juuri, että liivinsuojia saa myös kestoina. Esikoisen kanssa käytin kertakäyttöisiä ja sehän oli ihan pimeää, kun kestoinakin saa.
Vaippapyykkiä pestään joka päivä eli sinne varmaan samaan menee liivinsuojatkin?
Kommentit (19)
Jos yhtään osaat ommella ja sinulla on mahdollisuus käyttää ompelukonetta tai parhaassa tapauksessa saumuria, niin suosittelen ompelemaan itse. Saat lähes ilmaiseksi ja niin monta paria että varmasti riittää.
Eli leikkaa kankaasta 11-12 cm halkaisijaltaan olevia ympyröitä ja siksakkaa tai saumuroi reunat uhteen. Kankaaksi käy esim. flanelli. sideharso, pyyhekankaat, vaippoihin sopivat kankaat jne. Eli mikä vaan imevä kangas. Ihoa vasten voi laittaa vaikka pintakuivan kankaan esim. fleece. Ja jos maitoa tulee hurjastiläpi niin mikä estää uloimmaksi kerrokseksi laittamasta kosteussulullista kangasta.
Olen itse tehnyt muunmuassa sellaisia yhdistelmiä missä on: 4 kerrosta flannelia, reunimmaiset kerrokset flannellia ja keskellä froteeta sekä 2 kerrosta hamppufleeceä ja uloimpana kosteussulkuna softista. Toimivat todella ja voi heittää pesukoneeseen muun pyykin seassa.
Jos kuitenkin aijot ostaa, niin ehkäpä 5 paria voisi olla sopiva määrä.
:)
Niin, voi pestä vaippojen seassa jos on hyvä pesukone ja muistaakseeni kuusi paria saattaa riittää, mutta aina parempi, jos on enemmän.
Mulla oli Myllymuksujen liivinsuojia ja pidin kyllä niistä. Ne ovat valkoisia, mutta joiltakin valmistajiltahan voi saada vaikka minkä värisiä/kuvioisia. Olivat ohuempia kuin kertakäyttöiset ja eivät tuntuneet koskaan märiltä. Mulla oli vain kolme paria niitä ja hädin tuskin pärjäsin. Minulla ei ole ollut kuitenkaan mitkään suihkutissit, joten jos maidontulo on mahdotonta, niin en osaa sanoa kuinka nuo toimii. Näkyivät kyllä vähän tiukan paidan läpi, mutta niin taitavat näkyä kaikki.
...ja jonkun verran suihkutissisyyttä. Mulla on sitä mallia, jossa on PUL kosteuseristys ulkopinnalla. Välillä on liivinsuojista saanut rutistaa vettä pois, mutta ulkopinta on silti pitänyt. Näin märiksi ei liivinsuojia toki pitäisi pitää (ettei rinnat saa kylmää tms.). Moen liivinsuojat on ihan eri kaliiberissa verrattuna esim. aventin liivinsuojiin. Niitä olen käyttänyt hätävarana..
http://www.pikku-eero.net/product_info.php?products_id=421
Mulla on ollut käytössä kuusi paria.
Aventit eivät riittäneet jossain vaiheessa, kastuivat nopeasti ja useimmat jouduin heittämään pois, kun täytteet menivät kasaan konepesussa. Niitä kyllä myydään vielä ainakin täällä nykyisessä asuinmaassani. Imsen flanelliset ovat parhaat, isot ja imevät, mutta toisaalta varmaan näkyvät helposti läpi ohuemmasta paidasta, ovat sen verran jäykät. Liputan silti niiden puolesta. Itse ompelin myös ohuesta froteesta, frotee+fleece-yhdistelmistä ja toimivat mainiosti.
sorry sekoilu edellisen viestin otsikossa...
Piti vielä jatkaa, että itse olen pessyt vaippapyykin ja minkä vaan kanssa, kannattaa laittaa pesupussiin, niin ei joudu onkimaan koneen pohjalta, tiivisteen välistä tai taskuvaippojen sisältä :-)
Sanoisin, että itse tarvitsen vähintään 10 paria.
Mulla on niitä MOE:n suojia pul:illa. Ovat hyviä silloin kun maitoa tulee paljon ja paidat ovat koko ajan märkinä muuten. Nyt en enää käytä liivinsuojia ollenkaan, mutta muutenkin hylkäsin ne kun pahin maitoryöppy meni ohitse, tuntuivat hiostavan ikävästi kun vauvakin vielä kantoliinassa hohkasi kuumaa. Imse Vimsen flanelliset ovat kivat, mutta eivät pitäneet silloin kun maitoa tuli enemmän. Aventin suojat ovat kivat, ihan kertakäyttöisen muotoiset mutta ei niissäkään taida olla kosteussuojaa kun alussa tuli ihan heittämällä kaikki läpi. Ruskovillan liivinsuojia kokeilin mys mutta olivat " varalla" jos muut olivat pesussa. Näkyivät ikävästi paidan lävitse, piti aina valkata vähän paksumpi/löysempi paita etteivät töröttäneet jos oltiin jonnekin julkisille paikoille menossa. Ruskovillan rinnanlämmittimiä pidin aina suojien päällä ulkoillessa ja välillä sitten heitin vaan märän suojan pois ja pidin pelkkää lämmitintä ettei käy kylmä.
Sen jälkeen kun toinen vauvani täytti 3kk+, en ole enää liivinsuojia tarvinnut. Esikoisella meni mun mielestä kauemmin, liekö nyt rinnat jo oppineemmat?
suoji, mutta ne ei sit valitettavasti enää hengitä niin paljon. Tosin on nekin parempia kuin kertikset jotka on ihan täynnä kemikaaleja joka on yksi syy rinnanpäiden rikkoontumiselle.
Ja jonkinsortin tisuvillat on ihan ehdottomat vaikka synnyttäis kesällä.... koska sit ei tarvi pitää mitään paksua takkia tai kietoa rintojen ympärille mitään varustutsta ilman että tarvii kokoajajn pelätä,e ttä pääsis tuulemaan.
Siitä tulikin mieleen, että minulla on tuolla ihan joutavana yhdet käytetyt Rauskut ja yhdet ihakauudet Tisuvillat joista voisin molemmista luopua :) lilina@luukku.com
Minä olen ommellut itse. Laitan 2 kerrosta bambukangasta ja uloimmaksi fleecen, joka toimii myös kosteussulkuna, mutta on kuitenkin hengittävä.
Nyt kun en enää juurikaan " vuoda" , vaihdan suojat vain kerran päivässä, mutta aluksi kun maitoa alkoi tulla toden teolla, meni muutamat päivässä. Pesen kestovaippapyykin seassa eli joka toinen päivä eli aluksi oikea määrä oli siinä 6-8 paria.
Ja tosiaan itse ompeleminen on tosi helppoa, sillä eihän sillä ole niin väliä onko just tasan pyöreä vai vähän soikea. :D
nuo ainun suojat näkyivät vähän paidan läpi, jos käytin sellaisenaan. yleeensä laitoin päälle vielä villaiset rinannlämmittimet. nuo ainut hiostavat jonkin verran. ruskovillan liivinsuojat ovat ihanat käytössä, eivät hiosta, mutta nekin näkyvät myös paidan läpi ilman lämmittimiä. aattelin kans tehdä itse lisää. kestovaippainfon sivuilta löytyy lisävinkkejä niiden ompeluun. siellä esim. neuvotaan leikkamaan suojan sisälle jäävät kankaat vähän pienemmiksi kuin ulommaiset, niin ovat huomaamattomammat.
...esim. Ainuja joistain tavallisista Citymarketeista tms., vai pitääkö mennä vauvatarvikekauppaan?
Prasiola:
...esim. Ainuja joistain tavallisista Citymarketeista tms., vai pitääkö mennä vauvatarvikekauppaan?
kyllä löytyy cittareista ja prismasta ja saattaa olla pienemmissäkin kaupoissa.
Olen viime aikoina käyttänyt paljon Lily padzejä. Ne ovat silikonia ja " liimautuvat" rinnan päälle, pitävät tosi hyvin kaikki vuodot, ovat ohuet ja näkymättömät. Yksi pari riittää, sen voi välillä pestä ja käyttää vaikka 24h. En tiedä, myydäänkö niitä Suomessa, mutta ainakin voitte selvittää www.lilypadz.com Suosittelen lämpimästi!
Mutta ostin sellaisen viiden parin pakkauksen Bebesistä. Ne oli pakattu pesupussiin, eli sain kätevästi senkin siinä samalla. Hinta oli ihan kamalan korkea, mutten siihen hätään ehtinyt tehdä suojia itse. Niissä on ihoa vasten sellainen suht kuivan tuntuinen kangas, ja taitaa olla jotain froteeta sitten se imuosa. Muuten ihan hyviä, mutta vähän turhan iso halkaisija, joten jäävät helposti vähän kurttuun liivien sisään. Mulla on myös Ainun kankaiset liivinsuojat x2, eli yhteensä 7 paria. Viidelläkin kyllä pärjäisi, jos pesukone käy joka päivä.
Mutta sanompas nyt kuitenkin oman mielipiteeni.
Itse ostin kokeilumielessä 4 kpl käyttämättömiä Aventin imetyssuojia eurolla kirpparilta. Siinä oli mielestäni hinta-laatusuhde kohdallaan. Jos olisin moisesta paketista mennyt marketissa maksamaan yli viisi euroa kiroaisin itseäni vieläkin. Mielestäni ne olivat surkeita kapistuksia verrattuna kertakäyttöisiin. Falskasivat heti läpi. Pesussa sisälmykset menivät aivan ruttuun. Samalla hintaa (siis tuolla 5 eurolla) saisin melkein neljä pakettia kertakäyttöläpyköitä, joilla olisin pärjännyt varmaan koko imetysajan.
Tietysti, jos joku haluaa eettisistä syistä valita kestosuojat, niin se on sitten erijuttu.
Ainu-liivinsuojat olivat tosi hyvät ainakin alkutulvan jälkeen, käytin niitä kuukausikaupalla " varmuuden vuoksi" . olivat muutenkin mukavat imetysliiveissä, joissa ei ole toppausta omasta takaa. Nämä eivät tosiaankaan näy tiukankaan paidan alta. Kyseessä on siis sellaiset pinnalta pitsikuvioiset, myydään kahden parin pakkauksissa.
saa kestoliivinsuojia, itellä kokemusta useammastakin merkistä. Hamppua tai bambua imuksi, ennemmin kun flanellia tms, niin imevät paljon.
Minulla on ollut Aventin ja Imse Vimsen kestoliivinsuojia. Aventin olivat parempia, koska ne imivät enemmän, kuivuivat hieman nopeammin eivätkä näkyneet t-paidasta läpi. Jälkimmäinen oli ainakin minulle tosi tärkeää kun kävin esim. joogassa.
Imse Vimsen ovat kaksinkertaista flanellia, Aventin puuvillaa ja päällä pitsi joka pitää suojan paremmin paikallaan.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia hyvistä kankaisista liivinsuojista kun minulla on nuo Aventit jo menneet kahden lapsen imetyksen jälkeen vähän huonoiksi enkä ole löytänyt uusia.