Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä ! eivätkö opiskelijat osaa arvioida ja laskea tulojaan

Vierailija
14.03.2007 |

loppuvuodesta paremmin ja palauttaa ajoissa liikoja opintotukia valtiolle.

Ohjeet kuitenkin tulorajoista luulisi olevan kaikkien tiedossa...

HS:

Opiskelijoiden opintotuen takaisinperinnästä kertyy valtiolle kuuden miljoonan euron korkotulot, kirjoittaa Jyväskylässä ilmestyvä Keskisuomalainen keskiviikkona.

Kela perii jo maksettuja opintotukia takaisin tänä keväänä 42,2 miljoonaa euroa. Valtionlaitos vaatii opintotuet maksettavaksi takaisin 15 prosentin korolla, mikä tekee yhteensä 6 miljoonaa euroa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kauhistelen tyttären opiskelua kun ei edes opintotuella+lainalla voi mitenkään tulla toimeen, pakko on käydä töissä.

Vierailija
2/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin on työtä tehnyt vaan se milloin palkka maksetaan on ratkaisevaa. jollakin saattaa esim. käydä niin, että joku palkka maksetaankin vasta toisen vuoden puolella ja menee siinä sitten ne tulorajat.

Toki itsekin vähän ihmettelen voiko se olla niin vaikeaa seurata tulojaan, että laskisi milloin ne tulorajat ylittyy. Lisäksi kun näin nettiaikana on todella helppoa ja vaivatonta perua etukäteen esim. toukokuun opintotuki jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Itse valmistuin huhtikuun lopussa 2005 ja nostin opintotuen siis neljältä kuukaudelta. Oli tammikuussa ja huhtikuussa töissä muutaman päivän ja en kuvittelin, ettei rajat ylity, kun valmistun huhtikuussa. No se meni nyt niin, että vaikka olet valmistunut, se vaikuttaa edelleen opintotukeen.

Miehellä kävi niin, että yrittivät periä valmistumisvuoden tuet takaisin. (Valmistui toukokuussa ja meni samantien töihin). Perustelivat sillä, että tulorajat ylittyivät sillä vuodella. Mies teki vastineen, jossa todisti valmistuneensa jo toukokuussa, jonka jälkeen hän ei enää ollut oikeutettu tukiin ja saa tienata miten paljon vaan. Näinhän se oli ja tukia ei tarvinnut palauttaa...

Valmistumisvuoden tuloja valmistumisen jälkeen ei huomioida täysimääräisinä laskettaessa vapaan tulon rajaa. Ne vapaan tulon rajat ovat niin pienet, että ne ylittyy valmistumisvuonna todella helposti. Muistaakseni jos nostaa neljältä kuukaudelta opintotukea, koko vuoden vapaan tulon raja on jotain 14000.

Vierailija
4/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitää vain kelaan selvittää, koska on valmistunut jne.

Vierailija
5/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta kun tulee palkkakuittin niin samaan kansioon talteen ja loppuvuodesta laskette paljonko on ollut tuloja. Luulis nyt ettei niin vaikeeta ole. Ihan sama onko säännöllistä vai satunnaista tuloa.

Vierailija
6/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

takaisin korotta, Kela taitaa antaa aikaa maaliskuun loppuun asti selvittää edellisen vuoden tuloja.

Vierailija
7/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin 6 vuotta sitten, tein melkein koko opiskeluaikana töitä, useammassa paikassa. Exelissä minulla oli ohjelma joka laski paljonko minun pitäisi saada palkkaa (ja tämähän on helppo laskea koska tiesin tuntipalkan, lisät, veroprosenttini, työt. vak. maksu- ja eläkemaksuprosentit), ja IKINÄ en mitään tarvinnut maksaa takaisin. Loppuvuodesta sitten peruutin tukia jos on tarvetta ja sanoin myös joinakin päivinä että en ota työvuoroa jos näytti siltä että menee yli rajan.

Vierailija
8/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kävi minulle, kun valmistuin kesken vuotta ja olin perunut yhden tukikuukauden, kun tein jo ennen valmistusta paljon töitä. Mitään ei tietenkään tarvinnut maksaa takaisin ja lähetin Kelaan vain palkkakuitit valmistumisen jälkeen. Kelassa kun eivät tiedä, milloin olet ne rahat ansainnut.

Vierailija
9/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle esim. kävi niin, että eräs apuraha, jonka olin saanut projektikulujen peittämiseen, katsottiinkin kelassa minun henkilökohtaiseen elämiseeni tarkoitetuksi apurahaksi. Siis tuloksi, vaikka oli kulukorvausta yhteiskunnallisessa hankkeessa toimimisesta. Ja 1500 euron perintäkirje niskaan. Oli muuten _aivan jumalaton_ urakka selvittää kelalle, mistä oli kyse, siinä läheteltiin lippusia ja lappusia ja ties kenen kumminkaiman todistuksia siitä, että en ole noilla rahoilla elänyt vaan tehnyt ihan muuta. Vieläkin tulee hiki pintaan kun muistelen. Loppu kumminkin hyvin, kaikki hyvin.

Vierailija
10/21 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, jos yhden hengen talous ei pärjää yhteensä 800 euron kuukausituloilla!!!! Nykyajan opiskelijat on tottuneet kuluttamaan niin hirveästi, että mikään ei riitä. Sitte valmistumisen jälkeen ihmetellään, kun saadaan vaan palkkaa, eikä se olekaan niin paljon kun luultiin. Monilla kun on epärealistisia käsityksiä siitä, minkä verran tienaavat valmistumisen jälkeen.

Vierailija
11/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos koko opiskeluajan on " isiliisingillä" , niin ei siinä tietenkään tarvitse paljon tulorajoja laskeskella.

Vierailija
12/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilta ymmärsin sen niin, että voin nostaa loppuvuodesta opintotukea. Mutta kuinkas kävikään...Nyt mun pitää maksaa 500e takaisin. Mun olisi siis pitänyt olla se loppuvuosi ilman rahaa!

Vierailija
13/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaa" . Opintoraha oli vain nimellinen, muutama sata markkaa kuukaudessa.

valtiontakaus ja korkojen edullisuus avitti tietysti asiaa. (laina ei ollut markkinakorkoista) Kaikki lainan maksoin pois 7 vuoden aikana valmistumisesta. Ja pätkätöissä olen ollut. (humanisti) Lainan takaisinmaksu ei ollut mitenkään vaikeaa, vaikka samalla oli asuntolainaa.

En oikein ymmärrä mikseivät opiskelijat ota lainaa edes muutamaksi vuodeksi ja opiskele silloin täysipainoisesti...

Vierailija
14/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: EX-opiskelija

Vierailija
15/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hei, sinä joka opiskelit silloin kun oli pakko ottaa lainaa, otit lainasi myös silloin kun sen korkoja säännösteltiin. Minä taas opiskelin vähän sen jälkeen, kun opintorahaa nostettiin 1990-luvun alussa ja lainasta tehtiin markkinakorkoista - se markkinakorko (helibor, silloin) oli pahimmillaan yli 16%. Ei tehnyt mieli ottaa lainaa ja niitä korkoja kauhistelevat nykyopiskelijatkin siitä huolimatta, että korkotaso on nyt paljon alempana. Kas kun toisin kuin asuntolainan ottaja, opiskelija ei voi myydä koulutuspaikkaansa ja opintoviikkojaan maksaakseen lainansa äkkiä pois jos ja kun ne korot nousevatkin yli kestokyvyn.

Vierailija
16/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle on tullut takaisinmaksuperinnästä kirje, mutta se on aiheeton. Soita asiasta Kelaan! Kirjeessäkin pitäisi olla joku maininta asiasta.

Ystävälläni oli sama tilanne kuin sinulla ja tehtyään kirjelmän Kelalle, ei joutunut maksamaan. Kelalle ei välity tieto, jos olet keskeyttänyt opintosi ja perivät sinulta olemattomia. Kela myöntää itsekin tämän, siis, että monet maksavat aivan turhaan heille rahaa takaisin.

Sun pitää lähettää kelalle jotain todisteita siitä, että opinnot on keskeytyneet ja muita lappuja. Ota ihmeessa selvää!

Vierailija
17/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin huhtikuun lopussa 2005 ja nostin opintotuen siis neljältä kuukaudelta. Oli tammikuussa ja huhtikuussa töissä muutaman päivän ja en kuvittelin, ettei rajat ylity, kun valmistun huhtikuussa. No se meni nyt niin, että vaikka olet valmistunut, se vaikuttaa edelleen opintotukeen.

Vierailija
18/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin tein sitten 2 (!!!!) päivää liikaa töitä ja tuloraja ylittyi 140 eurolla. Vapaaehtoisesti palautin sitten yhden tukikuukauden. Ei ole kiva maksaa jälkikäteen ja joudun nostamaan huhtikuussa tuen, jolla kompensoin meneteystä. Tulorajat on ihan p:stä!

Vierailija
19/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulu oli siis tosiaan ollu keskeytettynä parisen vuotta!

Vierailija
20/21 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miehellä kävi niin, että yrittivät periä valmistumisvuoden tuet takaisin. (Valmistui toukokuussa ja meni samantien töihin). Perustelivat sillä, että tulorajat ylittyivät sillä vuodella. Mies teki vastineen, jossa todisti valmistuneensa jo toukokuussa, jonka jälkeen hän ei enää ollut oikeutettu tukiin ja saa tienata miten paljon vaan. Näinhän se oli ja tukia ei tarvinnut palauttaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi