Jenni Vartiainen puhuu lapsilleen englantia
https://www.seiska.fi/katso/jenni-vartiainen-ja-sami-rakas-puhuvat-laps…
Naurettavaa, että suomenkieliset vanhemmat puhuvat englantia lapsilleen.
Kommentit (80)
Tuskin tuosta nyt mitään katastrofia aiheutuu. Ihme länkytystä täällä. Suomalainen ystäväni puhui lapselleen pienestä pitäen espanjaa ( itse opiskeli espanjaa). Nyt tämä lapsi on aikuinen korkeastikoulutettu, suomea puhuva ja espanjalla pärjäävä.
Eikös sil oo aina ollut vinksahtaneisuutta
muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja Elina Valtonen saksaa.
Elina Valtosen kielitaidolle löytyy luonteva selitys eikä hänellä ole ongelmia puhua suomea, saksaa ja englantia.
"Isä aloitti työt Suomen Saksan suurlähetystössä 1990. Kävin koulua Lyngsbergschulessa ja neljännen luokan jälkeen siirryin Cusanus Hertz -Gymnasiumiin. Luokallani oli monia eri maista ja muurin murtumisen jälkeen Itä-Saksasta muuttaneita lapsia. Vuonna 1995 muutimme takaisin Suomeen ja siirryin Helsingin Saksalaiseen kouluun."
Vierailija kirjoitti:
Jos englanti ei ole äidinkieli, ei sitä pitäisi myöskään lapselle puhua! Luulisi kaikkien tämän tietävän? Jos haluaa lapsen oppivan vieraita kieliä, se opetus pitää järjestää esim. lastenhoitajan, tai päiväkodin avulla.
Mutta Suomessa harvalla siellä koulussa/päiväkodissa on myöskään äidinkielenä englanti, joten kuka sitä englantia sitten opettaa? Siis sinun logiikkasi mukaan :D
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuosta nyt mitään katastrofia aiheutuu. Ihme länkytystä täällä. Suomalainen ystäväni puhui lapselleen pienestä pitäen espanjaa ( itse opiskeli espanjaa). Nyt tämä lapsi on aikuinen korkeastikoulutettu, suomea puhuva ja espanjalla pärjäävä.
Todella moni komentoija täällä ei joko itse osaa lainkaan englantia, ja siksi projosoivat sitä, ettei huonoa englantia saisi opettaa lapsille. Tai vastaavasti kuvittelevat, ettei kukaan muu kuin he itse osaa englantia, ja siksi englannin opetus pitäisi ulkoistaa.
Jennihän kirjaimellisesti asuu ulkomailla ja puhuu englantia päivittäin. Ja tottakai näiden mammojen mukaan Jenni ei missään nimessä saisi puhua myös englantia lapsilleen, vaan pitää olla suomalaisjuntti ja vain puhua suomea!!!
Vierailija kirjoitti:
Pahin moka on se, että puhuu lapselle kieltä, joka ei ole oma äidinkieli, ei oma "sydänkieli". Lapsi oppii puhumaan kieltä yhtä epätäydellisesti kuin vanhempansa. Lapsi oppisi kielen täydellisesti todella nopeasti, jos oikeassa herkistymisvaiheessa asuisi ulkomailla vuoden.
Joo, tankeroenglantia. Ihan sama, vaikka Jenni on asunut Jenkeissä, niin ei osaa sitä riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin moka on se, että puhuu lapselle kieltä, joka ei ole oma äidinkieli, ei oma "sydänkieli". Lapsi oppii puhumaan kieltä yhtä epätäydellisesti kuin vanhempansa. Lapsi oppisi kielen täydellisesti todella nopeasti, jos oikeassa herkistymisvaiheessa asuisi ulkomailla vuoden.
Joo, tankeroenglantia. Ihan sama, vaikka Jenni on asunut Jenkeissä, niin ei osaa sitä riittävän hyvin.
Tämän logiikan mukaan Suomessa yksikään englanninopettaja ei saisi opettaa englantia, koska eivät puhu sitä täydellisesti. Eikä kukaan saisi myöskään Suomessa puhua lapsilleen suomea, jos ei kykene puhumaan sitä täydellisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina ärsyttänyt että Keke Rosberg ei viitsinyt opettaa pojalleen Nicolle suomen kieltä, vaikka tämä oppi puhumaan kylläkin äitinsä ansiosta saksaa ja sen ohella sujuvasti englantia, ranskaa sekä italiaa.
Stackars Nico. Det går säkert dåligt för honom då han inte kan finska.
Eiköhän tässä ollut kyse myös siitä, miten arvostetaan juuriaan ja sitä kulttuuria, ei pelkästään jonkun yksittäisen kielen oppimisesta. Fattar du?
Minulla on ollut oppilaana lapsia, joiden vanhemmat eivät ole puhuneet omaa äidinkieltään lapsilleen vaan ovat puhuneet huonoa suomea. Lapset eivät millään oppineet puhumaan tai kirjoittamaan hyvää suomea. Pitää aina puhua omaa äidinkieltä lapsille, ja lapset oppivat sitten muussa ympäristössä valtakielen kunnolla.
Eli kenenkään Suomeen tulleen perheen ei kannata missään nimessä puhua suomea lapsilleensa, koska eivät puhu sitä tarpeeksi hyvin? Opetellakkaan ei saa yhdessä?
On taas juntit palstalla äänessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut oppilaana lapsia, joiden vanhemmat eivät ole puhuneet omaa äidinkieltään lapsilleen vaan ovat puhuneet huonoa suomea. Lapset eivät millään oppineet puhumaan tai kirjoittamaan hyvää suomea. Pitää aina puhua omaa äidinkieltä lapsille, ja lapset oppivat sitten muussa ympäristössä valtakielen kunnolla.
Hyvä tarina, mutta kuka tahansa näkee tämän tarinasi olevan valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vartuin itse monikulttuurisessa ympäristössä ja siellä puhui kyllä vanhemmat suomea ja toista kieltä lapsilleen, ja ihan hyvin ne lapset osasi kumpaakin kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa järjestelmässä tulee ongelmia. Neuvolassa ja ikätasotesteissä. Lapset tosin varmasti menevät englanninkieliseen kouluun, muuten tulee sielläkin ongelmia.
Vai puhuvatko he myös suomea? Kielen rikkaus kärsii jos vanhemmat eivät puhu lapsilleen omaa äidinkieltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän logiikan mukaan Suomessa yksikään englanninopettaja ei saisi opettaa englantia, koska eivät puhu sitä täydellisesti. Eikä kukaan saisi myöskään Suomessa puhua lapsilleen suomea, jos ei kykene puhumaan sitä täydellisesti?
Kyse ei ole samasta asiasta. Englannin opettaja opettaa englantia ihmisille, jotka jo osaavat äidinkielensä. Oman äidinkielen osaaminen on kaiken kielen oppimisen perusta. Jos se perusta lähtee alusta asti vinoon kun oma perhe ei puhu lapselle omaa äidinkieltään niin silloin kaikkien kielien opettelu hankaloituu. Kukaan ihminen ei osaa mitään kieltä täydellisesti, siitä ei ole kysymys vaan kysymys on äidinkielestä, joka on ihmisen tunteiden ilmaisemisen kieli ja tapa, jolla ihminen oppii hahmottamaan maailmaa. Suomessa on hyvin osaavat kielten opettajat korkeatasoisen koulutuksen ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa järjestelmässä tulee ongelmia. Neuvolassa ja ikätasotesteissä. Lapset tosin varmasti menevät englanninkieliseen kouluun, muuten tulee sielläkin ongelmia.
Vai puhuvatko he myös suomea? Kielen rikkaus kärsii jos vanhemmat eivät puhu lapsilleen omaa äidinkieltään.
Jos tarkoitus on muuttaa ja jäädä pysyvästi maahan, jossa ei suomea puhuta, on suomen opettaminen lapsille täysin turhaa.
Ne lapset on oppineet englannin Nykissä, kun ovat siellä tähän asti asuneet. En näe tuossa muuta ongelmaa kuin ton finglishin ehkä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole samasta asiasta. Englannin opettaja opettaa englantia ihmisille, jotka jo osaavat äidinkielensä. Oman äidinkielen osaaminen on kaiken kielen oppimisen perusta. Jos se perusta lähtee alusta asti vinoon kun oma perhe ei puhu lapselle omaa äidinkieltään niin silloin kaikkien kielien opettelu hankaloituu. Kukaan ihminen ei osaa mitään kieltä täydellisesti, siitä ei ole kysymys vaan kysymys on äidinkielestä, joka on ihmisen tunteiden ilmaisemisen kieli ja tapa, jolla ihminen oppii hahmottamaan maailmaa. Suomessa on hyvin osaavat kielten opettajat korkeatasoisen koulutuksen ansiosta.
Mistä tiedät, ettei Jennin englanti ole samalla tasolla, kuin englannin opettajien englanti on?
Jos kommentoi jotain, pitäisi osata myös juttu lukea ja sisäistää! Luulisi kaikkien tämän tietävän? Jenni kertoi mitä lapset kotona puhuvat, ei että vanhemmat puhuvat lapsille englantia.