Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en osaa arvostaa nykytaidetta?

Vierailija
04.04.2025 |

Olen viime aikoina käynyt kuvataidenäyttelyissä. Useimmissa nykytaidetta joka on kai jonkinlaista käsitetaidetta, myös valokuvanäyttelyitä. Rinkula ja maaliroiskeita, tikku-ukko, valokuva jossa ripsiväriä laittava nainen, mies jolla violetti peruukki ja tekoripset ja huulipunaa kasvoilla vakava ilme. Tämän tyylisiä teoksia. Mielessäni naureskelen huvittuneena ja ihmetellen miten tuo on taidetta. Muut vierailijat katselevat miettiväisenä ja pitkän aikaa kuvia ja jos heillä on seuralainen, he nyökyttelevät toisilleen ja kuiskivat "mielenkiintoinen" ja "tässä on jotain" ja "tää on hieno".

Ensin ajattelin että olen järkevä kun en arvosta hölynpölyä, mutta nyt olen alkanut ajatella että onko minussa jokin vika kun en ymmärrä ja osaa arvostaa em. taidetta? Tuntuu että miten tuollainen voi olla taidetta kun kuka tahansa pystyy tuommoisia töhertämään ja räpsimään. Mitä en ymmärrä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinussa vika. 

Seuraava kysymys!

Vierailija
2/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nykytaide ei osaa arvostaa sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole niin helppoa. Uuden luominen. Kun katsot jotain kuvaa, joku on ideoinut ja luonut sen. Tuonut nähtäväksi. Ilman sitä, kuvaa ei olisi. 

ihmiset, jotka eiväy tee luovaa työtä, eivät ymmärrä tätä asiaa. 

Vierailija
4/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nykytaide ei osaa arvostaa sinua.

Hyvin sanottu. Nykytaide mm. lgbtq-agendoineen on alkanut hyppiä silmille. Ovat niin olevinaan ja erikoisia että sylkevät tavallisten ihmisten silmille sieltä näyttelyn seiniltä.

Vierailija
5/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetta ei tarvitsekaan ymmärtää. Riittää se, että kokee taidetta. Plussaa on se, jos osaa tunnistaa, että pitääkö jostain vai eikö pidä. Ja pitäminen ei siis ole mitenkään tarpeellista, että voi arvostaa jotain taidekokemusta, mutta se helpottaa sitä ja sen voi sekoittaa ymmärtämiseen. 

Vierailija
6/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuka tahansa osaa sellaista tehdä, miksei tee? Siitähän sä saisit helpot rahat. Sen kun alat vain tekemään kun kerran niin helppoa on.

Vierailija
7/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole niin helppoa. Uuden luominen. Kun katsot jotain kuvaa, joku on ideoinut ja luonut sen. Tuonut nähtäväksi. Ilman sitä, kuvaa ei olisi. 

ihmiset, jotka eiväy tee luovaa työtä, eivät ymmärrä tätä asiaa. 

Itse asiassa minä teen luovaa työtä.

Mutta joo, mitä tulee tuohon nykytaiteeseen, niin otin äsken valokuvan liedellä kiehumassa olevasta perunakattilasta. Sen jälkeen otin toisen valokuvan ruokalautasesta jolle olin kuorinut perunan ja taustalla näkyivät perunankuoret. Annoin kuvaparille nimeksi No Fate. Jos tulostan ja kehystän kuvat ja laitan ne seinälle vierekkäin ja kutsun kuvaparia taiteeksi, niin onko se taidetta? Eikö sen nykytaiteen määritelmän mukaan pitäisi olla taidetta, ihan samalla tavalla kuin se ripsiväriä laittava nainen ja peruukkimies??

AP

Vierailija
8/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetta ei tarvitsekaan ymmärtää. Riittää se, että kokee taidetta. Plussaa on se, jos osaa t949unnistaa, että pitääkö jostain vai eikö pidä. Ja pitäminen ei siis ole mitenkään tarpeellista, että voi arvostaa jotain taidekokemusta, mutta se helpottaa sitä ja sen voi sekoittaa ymmärtämiseen. 

Ap puhui arvostamisesta, ei ymmärtämisestä. Tarkkuutta!

Vierailija
9/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni laittoi kuvan taidemuseosta.

Yksi teos oli nimeltään "Keppi".

Teos oli muoviputki, joka oli ruuvattu seinään sojottamaan.

Täytyy myöntää, että olen niin sivistymätön, että en osaa nähdä "Kepissä" taiteellisia arvoja.

Vierailija
10/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne muut eivät vain kehtaa myöntää etteivät tajua, vaan leikitään tiedostavaa ja taidetta ymmärtävää. En tajua minäkään,  jotkut teokset näyttävät teennäisen väkisin tehdyiltä ja mukataiteellisina. Pitää vain olla pokkaa luokitellakseen sen taiteeksi. Luomisen käsitteellä mikä tahansa kuva, visio, tapahtuma tai hetki on taidetta. Miksi siis ylläpitää erillistä illuusiota taiteesta?

Vierailija
11/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyttele vain ankeassa kodissasi foliohattu päässä niin ei tule paha mieli. Voit välillä äipän kanssa hörppiä yhteisestä mukista hopeavettä samalla kun ihastelette Trumpin uusimpia ideoita telkusta. Tsemee. 

Vierailija
12/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidevihaaja on taas kömpinyt äitin sen takaa koneelle. Kuinka kauan jaksat suoltaa tätä shaibaa? Jos et kerran ymmärrä taidetta niin se on sinun ongelmasi. Tukehdu vaikka kaurapuuroon.

Vierailija
13/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku omasta mielestään vakavasti otettava "taiteilija"  loukkaantui suuresti kun hänen visioitaan ei ymmärretä...

Vierailija
14/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisen aggressiivisia vastauksia ihan asialliseen aloitukseen.  

T. Eri

Vierailija
15/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidetta ei tarvitsekaan ymmärtää. Riittää se, että kokee taidetta. Plussaa on se, jos osaa tunnistaa, että pitääkö jostain vai eikö pidä. Ja pitäminen ei siis ole mitenkään tarpeellista, että voi arvostaa jotain taidekokemusta, mutta se helpottaa sitä ja sen voi sekoittaa ymmärtämiseen. 

Vierailija
16/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidetta ei tarvitsekaan ymmärtää. Riittää se, että kokee taidetta. Plussaa on se, jos osaa t949unnistaa, että pitääkö jostain vai eikö pidä. Ja pitäminen ei siis ole mitenkään tarpeellista, että voi arvostaa jotain taidekokemusta, mutta se helpottaa sitä ja sen voi sekoittaa ymmärtämiseen. 

Ap puhui arvostamisesta, ei ymmärtämisestä. Tarkkuutta!

Kyllä hän lopussa kysyy mitä ei ymmärrä. 

Vierailija
17/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kävin peräkkäisinä vuosina Madridin kuvataidemuseossa ja Helsingin Kiasmassa. Ensimmäinen oli täynnä upeita teoksia, jotka olivat täynnä symboliikkaa ja ottivat kantaa niin ihmisyyteen kuin yhteiskuntaankin.. Kiasmassa katselin Pringles-purkeista kyhättyä pikkuautoa ja videota maidossa uivasta naisesta. En ymmärtänyt enkä osannut arvostaa.

Merkittävä erottava tekijä vanhan ja uuden taiteen välillä on se, että ennen taitelijat tekivät tilaustöitä. Heille maksettiin esimerkiksi muotokuvasta ja käyttivät luovuuttaan tulkinnallisiin yksityiskohtiin tämän viitekehyksen sisällä. Nykytaitelijat saavat apurahan ja tekevät mitä huvittaa.

Vierailija
18/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taidetta voi arvioida, ilman että tuntee tarinan se takaa, tietää tekijän, hänen historiansa, vaikutteensa ja motivaationsa. 

Vierailija
19/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen muotoilija enkä silti ymmärrä kaikkea taidetta. Mutta joukossa on silti myös tosi upeita teoksia ja upeita taiteilijoita, joiden kaikki teokset on hyviä. Siksi tykkään myös käydä näyttelyissä. Muutaman kerran on kyllä tuottanut vaikeita tilanteita, kun on ollut jossain näyttelyssä, joiden teoksia en täysin ymmärrä. Sitten itse taiteilija on tullutkin juttelemaan ja kysymään mistä teoksesta pidän eniten ja miksi. 

Vierailija
20/28 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuka tahansa osaa sellaista tehdä, miksei tee? Siitähän sä saisit helpot rahat. Sen kun alat vain tekemään kun kerran niin helppoa on.

Helpot rahat? En usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi