Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs sitten kun isäni kuulo menee kokonaan?

Vierailija
04.04.2025 |

Kuulokoje ollut monta vuotta. 2 vuotta sitten toinen korva lakkasi kuulemasta enää mitään, kuulokojeellakaan. Nyt alkaa toinenkin korva hiipua. Isä ei saa puheesta mitään selvää jos yhtään taustamelua, puhelimessa vaikea kuulla, telkkarin äänistä ei saa selvää jos taustamusiikkia. Menee tosi vaikeeksi sitten jos kuulo menee kokonaan. Ei ole kotihoidon piirissä, on pärjännyt itse

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se kuulo menee. Turhaa sitä täällä vauvapalstalla vingut.

Varaa hänelle lääkäriaika ja lähde ehdottomasti itse mukaan.

Vierailija
2/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa viittomakieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäää jatkossa mennä ihan joka paikkaan mukaan, eikä hän kuurona pärjää. Saako kuurouden perusteella jotain tukia, apuja, mitä? Mulla ei perheellisenä ole mahdollisuutta olla 24/7 valmiudessa. Ja miten pitää yhteytta, jos puhelut loppuu kokonaan. Isän on vaikea kirjoittaa viestejä 

Vierailija
4/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa viittomakieli.

Ja savumerkit, että voi pyytää apua

Vierailija
5/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäää jatkossa mennä ihan joka paikkaan mukaan, eikä hän kuurona pärjää. Saako kuurouden perusteella jotain tukia, apuja, mitä? Mulla ei perheellisenä ole mahdollisuutta olla 24/7 valmiudessa. Ja miten pitää yhteytta, jos puhelut loppuu kokonaan. Isän on vaikea kirjoittaa viestejä 

Opeta käyttämään toimintoa missä mikrofoni kuuntelee puhetta ja kirjoittaa sen tekstiksi, jos kirjoittaminen vaikeaa.

Vierailija
6/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
7/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä tänne:

https://www.kuuloliitto.fi/palvelut/

Vierailija
8/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi pitäisi mennä erikoislääkärille tutkittavaksi niin, että hän saa lausunnon kuulostaan ja miten paljon hän tarvitsee apua. Jos et nyt käynnistä prosessia ette pääse jonoon esim. apuvälineiden saamisessa ja joita kyllä löytyy. Lisäksi on olemassa appeja, tekstiviestipalveluja ja jotka hoitavat viestittelyn isäsi sanelusta. Ne kannattaa opetalla nyt, kun hän vielä kuulee. Jos on hankittava lisälaitteita viestittelyyn lähde kyselemään ja etsimään ja jopa vaihtamaan puhelintakin tarvittaessa, jos vain rahat riittävät.

Meillä on suvussa huonokuuloisa, lähes kuurojakin, ja se ei mitenkään tee elämää vaikeammaksi. Apuvälineet vain pitää etsiä ja kokeilla. Puhelimessa puhuminen voi olla teknisesti haastavaa, mutta jos meillä joku häviää kesken puhelun tietää että yhteys kuulolaitteesta luuriin katkesi ja palaa taas kohta. Kuulolaitteitakin siis kannattaa uusia nykytekniikkaan sopivaksi.

Vierailija
9/9 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaispalvelulain perusteella voi saada erilaisia apuvälineitä kotiin ja kommunikaatio-opetusta. Vanhukselle voi olla vaikeaa oppia viittomia, mutta erilaisia tekstijärjestelmiä voi löytyä ja tukiviittomia ym. Mutta varmaan tulee eteen myös arviointi, että pärjääkö isäsi kotona, jos kuulo menee täysin. Aloittaisin lääkärikäynnistä, että saadaan selville kuulon taso. Kotona pitäisi olla esim. palovaroitin, jonka hän pystyy huomaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi