Lähihoitajan ammatin dissaaminen
Pitäisikö siihen koulutukseen lisätä yleissivistäviä opintoja? Se on ammatti johon tarvitaan tekijöitä. Arvostakaa itseänne, arvostakaa työtänne.
Kommentit (138)
Stereotypioista ja ennakkoluuloista*.
Lähihoitajan palkkakaan ei ole niin huono, 3000e kuussa esim.
Vaatii kyllä hyvää fyysistä kuntoa.
Samalla lailla vaikka toimistohommista voi sanoa "se on vaan jotain näpyttelyä jonka oppii kuka tahansa parissa päivässä".
Eiköhän monella alalla ole niin, että homman oppisi myös ilman 3 vuoden koulutusta tekemällä. Hyvin monella alalla sama.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärki riittää lähärihommiin. Jos siihehen pitää kouluttaa vuosia, ja sittenkään ei osata jakaa lääkkeitä dosettiin oikein, niin sitten pitäisi jo vaihtaa alaa vaikka ojankaivajaksi.
Lähihoitaja on tutkinto joka sisältää eri ammatteja. Pystyisitkö maalaisjärjellä toimimaan hammashoitajana tai jalkahoitajana? Tai ylipäätään mihinkään ammattiin joka kuuluu lähihoitaja nimikkeen alle?
Ihan sama dissaa vai ei, kun työpaikkoja ei ole.
Koulutus jää monelta kesken, ei pääse harkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Stereotypioista ja ennakkoluuloista*.
Lähihoitajan palkkakaan ei ole niin huono, 3000e kuussa esim.
Vaatii kyllä hyvää fyysistä kuntoa.
Samalla lailla vaikka toimistohommista voi sanoa "se on vaan jotain näpyttelyä jonka oppii kuka tahansa parissa päivässä".
Eiköhän monella alalla ole niin, että homman oppisi myös ilman 3 vuoden koulutusta tekemällä. Hyvin monella alalla sama.
Niin jos oot yötä päivää töissä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on niin hyvä olla yhdessä, että lomailemmekin yhdessä, vaikka teen lähärihommat puolisolleni. En voisi koskaan jättää häntä, koska hän kokee samoin.
Uupuneisuus kuultaa läpi tuosta ärhäkästä toisten arvostelusta ja vähättelystä. Ensimmäisiä oireita loppuunpalamisesta. Ota vähän lomaa.
Vierailija kirjoitti:
17.15 sulle se, että en käytä hakukonetta. Lähärin hommat ei ole kaksisia.
Mene sitten kirjastoon.
Niin jos oot yötä päivää töissä
-Ei pidä paikkaansa. Itse tehnyt lähärinä päivätyötä jossa palkka 2900e /kk.
Tiedän monia eri ammatteja lähärinä jossa palkka about 3000e kk.
Turhaan palkasta marisevat, ne joilla vielä töitä.
Lähihoitajan koulutus, kuten varmaan kaikki ammatit, ovat nykymaailman käsityöläistöitä, joissa teorian ja harjoittelun jälkeen itse työ hioo ammattilaisen, ihmisen, joka hallitsee ammattinsa ja sen muuttuvat vaatimukset.
Paljon thaikkuja,philippiinoja ja afrikkalaisia alalla. Paljoa kalpeita suomalaisia näykkään
Arvostan lähihoitajan työtä. Koulutus ikävuosina 16-19 on kuitenkin hieman ongelmallinen vaativaan työhön nähden, kun opiskelijan oma nuoruusiän kehitys on vielä aivan kesken. Jotain enemmän tarvittaisiin, mutta lisävuosi koulutuspituuteen ei tuossa ikävaiheessa olisi ratkaisu ja aikuisopiskelijoilla ei tarpeenkaan. Omat kokemukseni terveydenhuollon yksiköissä ovat lähihoitajien ammattikunnasta myönteisiä, myönteisempiä kuin sairaanhoitajista, vaikka tässä ei vertailua haetakaan. T. Ei-hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista kattoo vuodepotilaita jotka makaa koko ajan ja pystyvät vain aukasemaan suunsa syömisen ajaksi.
Niinpä, ihminen tulee vanhuudessa lapseksi jälleen.
Emmekä me tiedä mitä vauva ajattelee, miten vauvan aivot kehittyvät noin ulkopuolelta katsellen,emmekä siihen puutu, hoivaamme vain. Vielä vähemmän tiedämme vuodepotilaan todellisuudesta ja aivojen ja muun elimistön alasajosta, ulkopuolisena. Noin luonnollisen elinkaaren näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat tekee samaa duunii kuin työssäoppimisjaksolaiset, hoiva-avustajat, henkilökohtaiset avustajat ja omaishoitajat. Koulutuksesta ei ole mitään hyötyä- sen homman joko osaa tai ei osaa.
Myös nämä avustajat, omaishoitajat jakaa lääkkeet dosetteihin. Näin se on mennyt työssä.
Jaa, hoitaako avustajat/omaishoitajat useammankin asiakkaan lääkitykset per päivä kuten esim kotihoidossa?
Ei tulisi ikinä mieleeni dissata tai arvostella mitään ammattia.
Olen työtön kouluttamaton masentunut oman elämäni luuseri joka ei pysty edes murto-osaan siitä mihin useimmat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan lähihoitajan työtä. Koulutus ikävuosina 16-19 on kuitenkin hieman ongelmallinen vaativaan työhön nähden, kun opiskelijan oma nuoruusiän kehitys on vielä aivan kesken. Jotain enemmän tarvittaisiin, mutta lisävuosi koulutuspituuteen ei tuossa ikävaiheessa olisi ratkaisu ja aikuisopiskelijoilla ei tarpeenkaan. Omat kokemukseni terveydenhuollon yksiköissä ovat lähihoitajien ammattikunnasta myönteisiä, myönteisempiä kuin sairaanhoitajista, vaikka tässä ei vertailua haetakaan. T. Ei-hoitaja
Totta, etenkin mt-ja päihdepuolelle ikä ja kokemus on hyvin tärkeää. Lähihoitaja on siitä kiva tutkinto, että työllistyä voi vaikka aluksi osastotyöhön, jossa kokenut tiimi ohjaa ammatin saloihin. Kun oma ymmärrys hoitotyöstä ja hoitajan ammatti-identiteetti on muodostunut, on valikoima jo laajempi.
Tosin tuollainen ajattelu taitaa olla mennyttä aikaa.
Digi.
Vierailija kirjoitti:
Noo lähärit ei ole käyneet edes yleissivistävää lukiota. Sitten pullistellaan kuin mahtavia ammattilaisia sitä ollaankin. Ei osata edes nostolaitetta käyttää.
Mikä sulla on hätänä? Miksi pitää tuolla tavalla alentaa toisia usean viestin verran ja yrittää korottaa itseään paremmaksi kuin muut?
Mä olen kyllä ylioppilas ja olen myös lähihoitaja. Valmistun pian sairaanhoitajaksi. En pullistele yhtään mitään vaan teen työtäni parhaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärki riittää lähärihommiin. Jos siihehen pitää kouluttaa vuosia, ja sittenkään ei osata jakaa lääkkeitä dosettiin oikein, niin sitten pitäisi jo vaihtaa alaa vaikka ojankaivajaksi.
Näin tiukkoina aikoina on alanvaihtajia paljonkin päätynyt lähäriksi. On maisterit olleet nöyrinä sen jälkeen. Mutta hienoa sinänsä että tekevät mieluummin töitä kun valittavat ettei arvolleen sopivia töitä ole. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten kuten sinunkin tapauksessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohon koulutukseen riittää paskaprseenpesemis-, syöttämis-, siivoilukurrssi. Lääkkeet jaetaan reseptin mukaisesti. Luulis nyt jokaisen osaavan sentään lukea ohjeet lääkepaketista.
Koulutus on venytetty turhan pitkäksi.
Sulla on aika kapea käsitys siitä, millaisia töitä lh voi tehdä.
Kuule minä otan verenpaineet ja sokerit kotona puolisoltani ja jaan lääkkeet dosettiin jos sitä meinasit. Ei ole rakettitiedettä.
Ei ole ei. Silti, lh voi työskennellä myös muunlaisissa ympäristöissä.
No jooo kerro muunlaisista ympäristöistä. Lastenhoito? Sitä mä tein jo aikoinaan vuosia ilman lähärikoulutusta.
Hammashoitajat on lähihoitajia. Voi työskennellä myös mielenterveys- ja päihdepuolella missä monessa paikassa työ on pääasiassa ohjaamista. Kehitysvammaisten tai päihde+mielenterveyspuolen päivätoiminta. Turvapuhelinpalvelu. Ensihoito.
Päiväkodista et saa vakipaikkaa jos ei ole mitään koulutusta alalle, että ihan turhaan siinä rehvastelet.
Varmaan ihan jees vähän aikaa. Mutta haluaisinko piehtaroida paskassa,kusessa,oksennuksessa ja veressä 40 vuotta enpä tiiä
Lähihoitajahan on varsin yleinen ammatti joten siitä porukasta toki löytyy monenlaista tekijää. Lähäreitä on muuten töissä myös esim ambulansseissa, keskussairaaloissa, ruumiinavauksessa, hammashoitoloissa...
Minun työkaverini ovat suurimmaksi osaksi lähihoitajia ja heistä löytyy mukavimmat ja hauskimmat ihmiset joita olen koskaan elämässäni tavannut. Suurin osa toki ihan tavallisia ihmisiä.