Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta
Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta sen pitäisi olla itsestäänselvyys että maan kansalaisella pitää olla henkilöllisyystodistus joka tulee valtion toimesta ilmaiseksi. Ihme touhua tällainen että ollaan paperittomana (mutta kuitenkin verotettavana) omassa maassa ellei itse maksa id-läpyskästä.
Ei ole kyllä järjen häivää tässä henkilöllisyyshommassa. Ilman henkkareita pitäisi elämän olla mahdotonta koska töissä ei voisi käydä saati mitään muutakaan tehdä mutta kummasti se vaan jotenkin hoituu. Pankkikin tyytyväisenä jemmailee ja siirtelee rahojani vaikkei tiedä kuka minä olen. Mutta sitten alkaa henkilöllisyys kiinnostelemaan kun kävisin jotain lainaa hakemassa. Rahan talletuksessa tarvii henkkarin jos käy ihmispalvelijalle tallettamassa, mutta ei tarvitse jos käy automaatilla. Tämäkin hyvin loogista ja järkeenkäypää toki.
Lainankin saa nykyään ilman vierailemista pankkikonttorissa, sain asuntolainanikin paperittomana kunhan kävin vain allekirjoittamassa pankkitunnuksilla lainapaperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?
Vaikkapa siman ostamiseen. Olen todistanut tapausta, jossa joku selvästi yli 20-vuotias nuori nainen yritti ostaa pullollisen simaa kaupasta. Kassa vaati paperit ja kun asiakas esitti passiaan, niin kassa totesi jotenkin nautinnollisen tuntuisesti, että ei kelpaa kun on vanhentunut. Varmaan sai päivän kiksit siitä...
:D on kyllä ollut typerä kassa tai keksitty juttu. Tuossa tilanteessa on täysin yhdentekevää miten vanhentunut passi on, mikäli kuvasta pystyy henkilön tunnistamaan.
Kauppa saa varoituk
Ajokortti kelpaa kaupan kassalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Ei saa kaljaa kaupasta
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen pääsee ulkomaille, jolla ei ole henkkaria?
Eivät kaikki matkaile.
Olen työtön yh. Ei ole varaa henkkareihin, influenssarokotukseen, hiustenleikkuuseen, hammaskiven poistoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yh. Ei ole varaa henkkareihin, influenssarokotukseen, hiustenleikkuuseen, hammaskiven poistoon jne.
Mene töihin..
Vierailija kirjoitti:
Ajokortilla pärjää pitkälle jos pysyttelee Suomen rajojen sisäpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Henkkarit saa sossun kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites hoituu henkkarin uusinta jostain lapista käsin kun taitaa lähin polisiasema olla jossain satojen kilsojen päässä.
10v välein pitää käydä tunnistautumassa, netissä saa muuten uusittua. Ehkä sieltä lapista voi kerran 10 vuodessa liikkua poliiasemalle. Meillä päin on poliisin lupapalvelut kunnantalolla kerran viikossa paikalla muutaman tunnin ajan.
Nykyään täytyy uusia 5 vuoden välein.
Kerran saa uusia vanhoilla tiedoilla. Eli tavallaan 10v. On vaan rahastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikkapa pankkiasiointiin. Sinne ei ajokortti kelpaa.
Oma pankkikonttori sulki ovensa meidän kylältä vuosia sitten. Sen jälkeen olen hoitanut kaikki pankki asiat netissä.
Se on perusoikeus, että voi todistaa henkilöllisyytensä.
Siksi hinnan pitäisi olla max 10 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri osuus tuosta miljoonasta on alaikäisiä lapsia?
Tarviihan lapsikin esimerkiksi passia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites hoituu henkkarin uusinta jostain lapista käsin kun taitaa lähin polisiasema olla jossain satojen kilsojen päässä.
10v välein pitää käydä tunnistautumassa, netissä saa muuten uusittua. Ehkä sieltä lapista voi kerran 10 vuodessa liikkua poliiasemalle. Meillä päin on poliisin lupapalvelut kunnantalolla kerran viikossa paikalla muutaman tunnin ajan.
Nykyään täytyy uusia 5 vuoden välein.
Kyllä. Olet oikeassa, mutta henkilökohtaisesti ei tarvitse käydä kyttiksellä kuin joka toisen passin kohdalla ja/tai 10vuoden välein. Jos siis passisi on voimassa ja olet kyseisen läpyskän takia käynyt kyttiksellä, ei sinun tarvitse seuraavan kerran käydä. Voit hoitaa asiasi netissä
Suomalaisen syntymäoikeus tulee olla ikuinen henkilöllisyystodistus/passi !
Miksi siitä tulee maksaa viiden vuoden välein ? Ei kai se tilanne siitä muutu kesken kaiken viiden vuoden välein, että muututkin vaikka Indonesian alkuperäisväestöksi?
Vierailija kirjoitti:
Ellei nimi ole muuttunut jolloin tarvittaisiin uusi nimikirjoitusnäyte, ottaa passikuvan vaikka Inarin kylällä, valokuvaamo lähettää ne sähköisenä Poliisille ja antaa 6 kk voimassa olevan numerokoodin. Numerokoodilla tehdään sähköinen hakemus ja se maksetaan verkkopankissa. Suomi ei ole mikään Siperia missä kaikki palvelut ovat satojen kilometrien päässä missään. Lapissakin joka kunnassa on toimipiste missä hakemuksen voi tehdä ilman sähköistä asiointiakin.
Silloin kun rahat oli vähissä niin ei ollut varaa uusia passia. Toisaalta mitä rahaton sillä edes tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri osuus tuosta miljoonasta on alaikäisiä lapsia?
Tarviihan lapsikin esimerkiksi passia
Ei tarvitse jos ei käy missään
Vierailija kirjoitti:
Ja vain 100 euroa kolmen lapsen ruokiin kuukaudessa, sniif.
Lue uudelleen.