Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta

Vierailija
03.04.2025 |

Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:

https://yle.fi/a/74-20152773

Kommentit (319)

Vierailija
121/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei maksa vaivaa mennä passikuvaan ja sitten poliisilaitokselle jonottelemaan ja ajanvaraus johonkin kuukausien päähän. Ja maksaakin kymmeniä euroja. Ajokortilla pärjään kun en matkustele, ja nettipankit on hoidettu jo vuosia sitten, samoin on mobiilivarmenne.

Kävinpäs piruuttani katsomassa nykyhintoja, oli joo kymmeniä euroja, nykyään henkilökortti 67euroa 😂 olisin odottanut jotain neljää kymppiä ehkä

Tulen siis jatkossakin olemaan paperiton.

Plus passikuvan hinta. Ei ole köyhän hommaa olla virallisesti tunnistettavissa..

Jos on riittävän köyhä, henkkarit kuuluvat perustoimeentulotukeen 

Vierailija
122/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain ja unohtamatta sitä että minulla ei ole mitään salattavaa ja voin luopua kaikesta yksityisyydestäni valvonnan lisäämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei maksa vaivaa mennä passikuvaan ja sitten poliisilaitokselle jonottelemaan ja ajanvaraus johonkin kuukausien päähän. Ja maksaakin kymmeniä euroja. Ajokortilla pärjään kun en matkustele, ja nettipankit on hoidettu jo vuosia sitten, samoin on mobiilivarmenne.

Kävinpäs piruuttani katsomassa nykyhintoja, oli joo kymmeniä euroja, nykyään henkilökortti 67euroa 😂 olisin odottanut jotain neljää kymppiä ehkä

Plus passikuvan hinta. Ei ole köyhän hommaa olla virallisesti tunnistettavissa..

Jos on riittävän köyhä, henkkarit kuuluvat perustoimeentulotukeen 

Jep joo sehän se onkin tavoite ajaa kaikki köyhäintuille, siihen saakka valutetaan kaikkien omat varat tyhjiin tällaisella kaikenlaisella turhuudella.

Vierailija
124/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passin/henkilöllisyystodistuksen hankkiminen pitäisi nykyään olla ilmaista. Käsittämätöntä kuinka meitä suomalaisiakin tässä rahastetaan korkeiden verojen kera ja olemme tyytyväinen lammaslauma.

Vierailija
125/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tehdä kansalaisaloitteen passin voimassaolon muuttamiseksi 10 vuoteen. 

Vierailija
126/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sellainen pääsee ulkomaille, jolla ei ole henkkaria?

Miksi sinne pitäisi päästä?

Vierailija
127/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitää erikseen maksaa vielä siitäkin verojen päälle että saan olla maan kansalainen?

Koska suomen hallitus voi kiristää meitä loputtomasti ja kukaan ei protestoi sitä. Ovat huomanneet kuinka vähän vastustusta on. Minä en helvetti mitään maksa valtiolle siitä, että asun tässä maassa.

Vierailija
128/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole voimassaolevaa virallista henkilökorttia, koska en tällä hetkellä tarvitse sitä mihinkään. En viitsi hankkia mitään tarpeetonta.

Vierailija
129/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ajokortti on halpaa kuin saippua ja auto siihen päälle vielä.

Ajokortti tarvii hommata vain kerran, ja monelle vanhemmat maksaa sen. Autoa ei tarvitse, vaikka olisi ajokortti.

Vierailija
130/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin minä sitä tarvitsen? Mihin lapsemme tarvitsevat? Eivät yhtään mihinkään. Henkilökortin hankin kohta 5 vuotta sitten että sain asuntolainan. Nyt kun laina jo on, ei ole mitään tarvetta uusia koko korttia. En ainakaan minä ole sitä tarvinnut kuin kohta 5 vuotta sitten pankissa.

Vierailija
131/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se tuli tietenkin jo kauan sitten hankittua vielä kun oli nuori ja elinvoimainen ja töitäkin riitti.

Vierailija
132/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???

Kerroppa nyt mihin sitä henkilöllisyystodistusta tarvitsee perus arjessa?

Vaikkapa siman ostamiseen. Olen todistanut tapausta, jossa joku selvästi yli 20-vuotias nuori nainen yritti ostaa pullollisen simaa kaupasta. Kassa vaati paperit ja kun asiakas esitti passiaan, niin kassa totesi jotenkin nautinnollisen tuntuisesti, että ei kelpaa kun on vanhentunut. Varmaan sai päivän kiksit siitä...

Ei saanut päivän kiksejä vaan noudatti työnantajansa ohjeistusta. Jos alkaa sooloilemaan, niin saa kenkää. Henkilöllisyyden voi todistaa vain voimassaolevalla henkilöllisyystodistuksella, se joko on voimassa t

Ei sen kassan pidä asiakkaan henkilöllisyyttä tarkastaa, vaan todeta hänen täysi-ikäisyytensä. Ei asiakkaan syntymäaika muutu, vaikka passi vanhentuisi.

Ei se ole nyt oleellista eikä myyjän päätettävissä.  

"Päivittäistavarakaupoissa iän todistamiseen käyvät kuvalliset voimassa olevat henkilöllisyystodistukset

- henkilökortti / alaikäisen henkilökortti / väliaikainen henkilökortti / ulkomaiset henkilökortit

- passi / ulkomaiset passit ja muukalaispassi

- ajokortti / ulkomaiset ajokortit

- pakolaisen matkustusasiakirja"

https://www.pty.fi/kaupan-toiminta/vastuullisuus/ikarajavalvonta/

Vierailija
133/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut voimassa olevia "papereita" varmaan 10 vuoteen :D Jos on aivan pakko jotain näyttää niin multa löytyy ikivanha passi, joka on tähän asti kelvannut.

Monet tuskin edes tarkistaa sen voimassaoloa vaan ajattelee että "Joo, hyväksytään vaan niin ei helvetti tarvi takertua tähän"

Vierailija
134/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi päästä töihin tai on päässyt töihin ilman virallista henkilöllisyystodistusta, eikä mitään tarkisteta, että tällä logiikalla kaikki muukin cv-ssä mainittu voi olla täysin keksittyä?

Yhdessäkään työpaikassa ei ole ikinä tsekattu henkilöllisyyttä mistään henkkarista. Toki tiettyihin työpaikkoihin on tehty jopa Supon turvallisuuselvitys (se perustasoinen), mutta en mä mitään henkkaria ole esittänyt yhdellekään työnantajalle.

Minulle on tehty se laajempi Supon selvitys, olen valtion virkamies eli työssäkäyvä eikä minulla ole voimassaolevaa, virallista henkilöllisyystodistusta. Jotenkin käsittämätöntä että minun henkilöllisyyteni kyllä tiedetään hyvinkin tarkkaan, mutta sitten viiden vuoden välein pitää uusia joku läpyskä vain, jotta se olisi voimassa vaikka se henkilöllisyys kyllä selviää ihan samalla lailla siitä vanhentuneestakin läpyskästä. Ei se siitä ole päivässä mihinkään muuttunut, vaikka läpyskä vanheneekin.

Vierailija
135/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti tarvii hommata vain kerran, ja monelle

Eli kun hankit keskimäärin kahdelle kakarallesi niin kannattavaa. Kun ikää tulee niin lääkärissä käytävä että saako vielä ajaa. Yksityisellä. 

Vierailija
136/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes verkkopankkitunnuksia tai pankkikorttia ei saa 1. kertaa ilman henkilöllisyystodistusta. Miten laskut maksetaan? Pankin kassalla laskunmaksu varmaan jo kympin per lasku, kai siinäkin tilanteessa pitää henkilöllisyytensä jotenkin todentaa tai kun haluaa nostaa rahaa.

Sen jälkeen kun ne pankkitunnukset ja kortti on saatu ei tarvitse enää henkkareitakaan. Köyhä ei käy availemassa sijoitus-, säästö- tai korkotilejä, vaan elämä kulkee sen saman käyttötilin kautta. Eikä siellä tilillä niin paljoa rahaa ole etteikö sitä voisi ihan automaatista nostaa.

Vierailija
137/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sen pitäisi olla itsestäänselvyys että maan kansalaisella pitää olla henkilöllisyystodistus joka tulee valtion toimesta ilmaiseksi. Ihme touhua tällainen että ollaan paperittomana (mutta kuitenkin verotettavana) omassa maassa ellei itse maksa id-läpyskästä.

Ei ole kyllä järjen häivää tässä henkilöllisyyshommassa. Ilman henkkareita pitäisi elämän olla mahdotonta koska töissä ei voisi käydä saati mitään muutakaan tehdä mutta kummasti se vaan jotenkin hoituu. Pankkikin tyytyväisenä jemmailee ja siirtelee rahojani vaikkei tiedä kuka minä olen. Mutta sitten alkaa henkilöllisyys kiinnostelemaan kun kävisin jotain lainaa hakemassa. Rahan talletuksessa tarvii henkkarin jos käy ihmispalvelijalle tallettamassa, mutta ei tarvitse jos käy automaatilla. Tämäkin hyvin loogista ja järkeenkäypää toki.

Vierailija
138/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa jatkuvasti uusia, meni myös koronan takia niin monta vuotta edellisestä henkkarista hukkaan. En käsitä miksei henkilöllisyyskortti voi olla voimassa kymmenen vuotta, kun se kuitenkin käy vain tietyllä alueella. 

Vierailija
139/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain ei ole passiakaan koska ei matkustele mihinkään? Viiltäisin ranteeni auki jos elämäni tuollaista vuodesta toiseen. 

Vierailija
140/319 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain ei ole passiakaan koska ei matkustele mihinkään? Viiltäisin ranteeni auki jos elämäni tuollaista vuodesta toiseen. 

Anna mennä. Voin ottaa työpaikkasi.