Voiko pakko-oireisiin saada apua, jos ei ihmistä itseään häiritse?
Äidistä kyse. Minusta olisi niin mukava periaatteessa käydä vaikka matkoilla, mutta en kestä. Jos hän on lähdössä kotoa, vielä viime tingassa matkalaukku auki ja tarkistaa, oliko siellä shampoo/ vaihtopuseroita/ sandaalit. Ja joka kerta muuttaa mielensä jostain, esim. että ei tarvitsekaan hiustenkuivaajaa, lähtee viemään sitä kaappiin. Maton reuna pitää suoristaa lähtiessä. Kukat kastella kolmesti. Siellä matkakohteessa on samaa. Kerran myöhöstyttiin kamarialla retkibussista, koska äidin oli pakko pakata tarkistamaan, menikö huoneiston ovi lukkoon. Matkaa bussipysäkiltä hotellille oli ehkä 200 metriä, mutta samalla kun oli pakko tarkistaa ulko-ovi, hän kävi myös sisällä pissalla, ettei tule bussissa hätä. Ja niin meidän bussi oli jo mennyt kun palattiin pysäkille.
Minä en kestä enkä jaksa. Olen monta kertaa puhunut, että hakeutuisi terapiaan, mutta ei hän koe tarpeelliseksi. Viimeksi sanoi, että ei se kuule mitään outoa ole, jos katsoo, että ovi tuli lukkoon lähtiessä, niin paljon on ihmisten kotiin menty luvatta. Voiko tässä tehdä mitään ja onko jotain muut keinoa kuin terapiat?
Kommentit (43)
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/pakko-oireiden-omahoito-oh…
Tuossa tuo omahoito
Ei nuo kuulosta pakko-oirilta. Ennemmin adhd voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tutut toimivat noin enkä ole pitänyt heitä sairaina, vähän vaan liian tarkkoina. Oikeat pakko-oireet aiheuttavat todella paljon haittaa elämässä siitä kärsivälle. Ahdistus kasvaa sietämättömäksi kun ei saa toteuttaa jotain pakkotoimea kahtakymmentä kertaa. Käsiä saippuoidaan 100x päivässä, vaikka kädet on jo verillä. Silloin haluaakin hoitaa ongelmaa.
Kyllä se on ihan selkeästi jo elämää häiritsevää, jos myöhästyy retkibussista sen takia, että lähtee tarkastamaan tuliko ovi kiinni ja sen jälkeen iskee uusi pakkomielle käydä vessassa, ettei tule retkellä hätä. Normaalisti ihminen voi olla tarkka ja silti ehtii siihen retkibussiin. Käy kerran pissalla ennen lähtöä ja tarkistaa lähtiessään, että ovi tuli lukkoon, mutta ei palaa satojen metrien päästä suorittamaan uudelleen niitä samoja toimia.
Ei pakko-oireissa yleensä onnistu tuommoinen että kerran tarkistaa ja sitten siirtyy eri asiaan eli käy vessassa. Tarkistuspakkoinen olisi jäänyt siihen ovelle jumiin ja tarkistelee monta kertaa peräkkäin. Enemmän kuulostaa adhd oireilta, että on vähän vaikeuksia keskittyä ja pysyä aikatauluss kun tekee ihan muuta kuin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tutut toimivat noin enkä ole pitänyt heitä sairaina, vähän vaan liian tarkkoina. Oikeat pakko-oireet aiheuttavat todella paljon haittaa elämässä siitä kärsivälle. Ahdistus kasvaa sietämättömäksi kun ei saa toteuttaa jotain pakkotoimea kahtakymmentä kertaa. Käsiä saippuoidaan 100x päivässä, vaikka kädet on jo verillä. Silloin haluaakin hoitaa ongelmaa.
Kyllä se on ihan selkeästi jo elämää häiritsevää, jos myöhästyy retkibussista sen takia, että lähtee tarkastamaan tuliko ovi kiinni ja sen jälkeen iskee uusi pakkomielle käydä vessassa, ettei tule retkellä hätä. Normaalisti ihminen voi olla tarkka ja silti ehtii siihen retkibussiin. Käy kerran pissalla ennen lähtöä ja tarkistaa lähtiessään, että ovi tuli lukkoon, mutta ei palaa satojen metrien päästä suorittamaan uudelleen niitä samoja toimia.
Pakko-oireinen häiriö on oireiden kirjo. Ei ole yhtä ainoaa tapaa. Tosiaan kaikki eivät pese käsiään 10 kertaa peräkkäin ja jää jumiin siihen tilanteeseen. Se voi olla myös eri tavalla toistuvaa, esimerkiksi joka kerta kun koskettaa jotain pintaa, mieleen tulee ajatus, että nyt tuli bakteereja käsiin tuosta pinnasta, pakko käydä pesemässä kädet. Toistoja voi olla päivässä kymmeniä, mutta läheskään kaikilla ei todellakaan ole sellaista, että jumittaa siihen toimintoon monta kertaa peräkkäin. Itselläni on pakkoajatus kännykän katoamisesta. Jos lähden kotoa, etsin sitä monta kertaa, ja tiedän laittaneeni sen taskuun tai laukkuun, hetken päästä kuitenkin mieleen tulee ajatus, että se ei ole laukussa tai taskussa. Pystyn viivästyttämään tarkistuskierrosta ajattelemalla, että laitoit sen kännykän talteen, ole nyt ihan rauhassa. Avaimiin minulla on liittynyt pakkoajatuksia pienestä pitäen. Onko avain varmasti mukana. Näen joskus mielessäni kuvan, että laitan avaimen taskuun, mutta se ei ole siellä. Sitten täytyy tarkistaa asia. Yleensä en todellakaan tarkista sataa kertaa päivässä, mutta silloin kun pakkoajatus tulee, minun on katsottava, onko avaimet tallessa. Töissä käyn normaalisti ja pidän töissä avainnauhaa kaulassa. Jätän kännykän laukkuun työpäivän ajaksi. Joskus aiemmin pidin kännykkää mukana, mutta sehän ei onnistunut hyvin, koska pakkoajatus kännykän katoamisesta riivasi.
häirihtee tietenki haloo , yms unoha ite kyttä kops
nii varmaan aiotte mitään tehä iqs mä ainaki tekisin sin
Vierailija kirjoitti: nii ne yhet sieltä unix , mitä ne mua jahtaa oon siitä samaa mieltä kans . hyväksi käyttöö mihin mä joutusin tieteki ihan helpolla ? !!
Vierailija kirjoitti: emmä luule että ne mulla mitään lähettää tai soittaa sieltä henkimaailmasta . oon ite nähny jänniä unia erikseen ihan koko AM
Vierailija kirjoitti: aattelin sellasia minttu sumutteita vaikka joku piikki ja irti riuhtaista ; oon jos kysyy sellainen muute helppo ja unix fiksu
Vierailija kirjoitti: ;; paljo kysyny tyttö kaveria muutoin - ~~
Kyllä se on ihan selkeästi jo elämää häiritsevää, jos myöhästyy retkibussista sen takia, että lähtee tarkastamaan tuliko ovi kiinni ja sen jälkeen iskee uusi pakkomielle käydä vessassa, ettei tule retkellä hätä. Normaalisti ihminen voi olla tarkka ja silti ehtii siihen retkibussiin. Käy kerran pissalla ennen lähtöä ja tarkistaa lähtiessään, että ovi tuli lukkoon, mutta ei palaa satojen metrien päästä
> koodasin tossa jonki päiviä sitten mandelbrot.s aksa salainen tiedustelu
mulla netissä siis jos'se k. kansio tähti tieteet pdf
haluaisin asua pilven pirrtäjässä korkealla tykkään fantasta k >> hakkerit '93 henkimlll
abc. CbD -alk \,
>> !oon netissä just siellä unix ," erittäin kuuluisa ihan helålla .nisäkkäät saniainen soll
>>> '
Vierailija kirjoitti: tietenki haluaisin olla mtkl.fi malli-
häirihtee tietenki haloo , yms unoha ite kyttä kops
tai niitten sieltä helsingistä ,haettavissa.kotiin~
patricia ström ~ derya dincer -+-- 7L ~dinosaurusBABY
h! maire ja ttps://;;, yo:, u' tube".c kosmos delfiinit om java/sh++ or t s./1cd5 - o v A . 1tr_k ? !!feature=shared!! TRSI-
+telWHATSAPP .whitehat ???! CbD
KANSååjRR-r++#@@@",--f
Vierailija kirjoitti: ~
COCOtai niitten sieltä helsingistä ,haettavissa.kotiin~
Vierailija kirjoitti: ville@cncd.fi bY -- ??? saksa move d jonnalle helsinkiin C
patricia ström ~ derya dincer -+-- 7L ~dinosaurusBABY
h! maire ja ttps://;;, yo:, u' tube".c kosmos delfiinit om java/sh++ or t s./1cd5 - o v A . 1tr_k ? !!feature=shared!! TRSI-
+telWHATSAPP .whitehat ???! CbD
KANSååjRR-r++#@@@",--f CNCD https://www.youtube.com/watch?v=n1rmIPTpV6E
Vierailija kirjoitti:
rhäirihtee tietenki haloo , yms unoha ite kyttä kops
Pakko-oireita voidaan myös joissain tapauksissa hoitaa lääkityksellä.
Nuo oireet ovat myös töissä, ei vain kotona.
Vierailija kirjoitti:
Nuo oireet ovat myös töissä, ei vain kotona.
Jos olet siivooja yksi vessanpesu voi kestää 2 h ja osa siivous alueesta jää siivoamatta, koska työaika ei riitä.
Minut ohjattiin psyk.hoitaja tälle sivustolle.
No luin läpi. Ja tein testin.
Siellä tietoa myös itsehoitoon ja läheisille.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt/pakko-oirekysely-oci-r
Toi siis testi
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/pakko-oireiden-omahoito-oh…
Tuossa jotain yleistä.