Ärsyttääkö teitä (oikein)kirjoitustaidottomat kanssaihmiset?
Luulisi sentään kaikkien, jotka ovat peruskoulun tässä maassa käyneet, osaavan kirjoittaa. Miksi on niin vaikeaa aloittaa lause isolla alkukirjaimella, käyttää välimerkkejä ja laittaa esim. se piste loppuun?
Ärsyttää! Annatte itsestänne vajaaälyisen kuvan.
Kommentit (28)
Etkö tiedä, mitä eroa on oikeinkirjoitustaidottomalla ja oikein kirjoitustaidottomalla?
27. Tekstisi oli tosi koukeroa. Toivottavasti et luule olevasi suomen kielen ammattilainen.
Vierailija:
Kun on kuitenkin kommunikoinnista, joka tapahtuu kirjoittamalla, niin sitten sillä kirjoitustavallakin on suuri merkitys.
[b] Ikävää koukeroa. Luepa itsekin tuo höpötys uudelleen lävitse. [/b]
Tarkentaa voin sen verran, että minua ei ärsytä, mikään ei/ie-tapainen virhe, tai ylipäätään se, jos kirjaimia puuttuu, tai ovat poissa paikaltaan. Se on normaalia, käy minullekin vähän väliä.
[b] Lyhennä virkkeitäsi. Kirjoita selkeämmin. [/b]
Kuitenkin jos viesti on tätä lajia: Kuinkna mökylä huoeta maalikketa?, niin alkaa vituttaa.Jotkut vaan ei tajua lopettaa sitä pisteiden liikakäyttöä ajoissa.
[b]
Pahoja virheitä taas. Kertaahan keskeiset kielioppisäännöt. [/b]
Sama pätee yliannokseen huuto- ja kysymysmerkkejä!!!?????JA HUUTAMINEN ON INHOTTAVAA!
Samoin kappalejaot ovat joillekin ihmisille täysin vieraita.
[b] Mieti tarkemmin mm. yliannosta. Isot kirjaimet huutavat oikeasti ainoastaan sinun pääkopassasi.
Oma kappalejakosi on aika veikeä. [/b]
T: Eräs, jolla aika intiimit välit pilkun kanssa
[b] Valitettavasti tunnen virassa olevia äidinkielen opettajia, joilla äidinkielen arvosana ylioppilaskirjoituksissa oli b tai c. Yliopisto-opinnot eivät auttaneeet heitä. Nykyään he ovat oppilaidensa ivan kohteena.
t. Amis-Mari
...tunnen erään äidinkielen open, joka tavallisessa arkijutustelussa korjaa koko ajan puhekumppanin tekemiä kielioppivirheitä. " Mun muksu kuoli eilen auton alle" " No, mutta hyvänen aika eihän noin voi sanoa! Minun lapseni jäi eilen auton alle ja kuoli, on oikeampi tapa" .
Tätä naista käy tosin jo ihan sääliksi...
Joskus tosin olen vähän hämmästellyt ihmisiä, jotka eivät hallitse yhdyssanoja, mutta moisesta en kuitenkaan ärsyynny.
Olen kirjoittamisen ammattilainen. Silti tällaisille palstoille kirjoittaessani tai ystävien kanssa meilaillessani teen surutta kirjoitusvirheitä. Mulla on nimittäin lievä lukihieriö ;) Työtekstit tarkistan moneen kertaan ja olen huolellinen kielenhuoltaja, mutta vapaalla ollessani kirjaimet heittävät välillä iloisesti kuperkeikkaa: Presidentistä tulee perstentti ja tsunamista stumani.
Kun on kuitenkin kommunikoinnista, joka tapahtuu kirjoittamalla, niin sitten sillä kirjoitustavallakin on suuri merkitys.
Tarkentaa voin sen verran, että minua ei ärsytä, mikään ei/ie-tapainen virhe, tai ylipäätään se, jos kirjaimia puuttuu, tai ovat poissa paikaltaan. Se on normaalia, käy minullekin vähän väliä.
Kuitenkin jos viesti on tätä lajia: Kuinkna mökylä huoeta maalikketa?, niin alkaa vituttaa.
En tutki toisten tekstejä suurennuslasilla pikkuvirheiden vuoksi, mutta teksti tyyliin: olin eilen kaupas ja sit yhellä äidill oli siel kuomu vaunut joissa nukku vauva joka oli puettu ihan liian lämpösesti. miksi se piti pukea silleen kaupassa. siel oli tosi lämmin.
Erittäin ärsyttävää lukea.
Toinen inhoamani kirjoitustapa on tämä: Mitähän mun mies nyt tekee...se lähti jo kolmelta...lapsikin nukkuu vielä...en oo saanut kännykällä kiinni...
Jotkut vaan ei tajua lopettaa sitä pisteiden liikakäyttöä ajoissa.
Sama pätee yliannokseen huuto- ja kysymysmerkkejä!!!?????
JA HUUTAMINEN ON INHOTTAVAA!
Samoin kappalejaot ovat joillekin ihmisille täysin vieraita.
Tämä kaikki ei kai selity lukihäiriöllä?
En edes aloita noista golitseista ja reagtioista, ne saa mut näkemään punaista.
T: Eräs, jolla aika intiimit välit pilkun kanssa