Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuuden suru ja masennus, ystävistä etääntyminen

Vierailija
02.04.2025 |

Taustalla kaksi keskenmenoa, ero, uusi parisuhde ja taas ero. Koko elämäni olen haaveillut perheestä ja haave lipuu vain kauemmas, koska ikää on jo 35v. Kaikkien menetysten ja pettymysten vuoksi sairastuin myös masennukseen, joka ei ole hoidosta huolimatta parantunut, koska masennuksen aiheuttaja on koko ajan läsnä. Perheettömyys ja lapsettomuus aiheuttaa jatkuvaa surua, ulkopuolisuutta ja merkityksettömyyttä, vaikka elämässäni on muuten perusasiat hyvin. Tämän kaiken seurauksena olen etääntynyt myös ystävistäni, koska en kestä jatkuvasti tipahtelevia vauvauutisia.

En tiedä miksi kirjoitan tätä, ehkä halusin vain purkaa oloani ja saada vertaistukea. En kaipaa neuvoja itselliseen äitiyteen, kumppanuusvanhemmuuteen tai munasolujen pakastamiseen liittyen, kaikki nämä olen satoja kertoja miettinyt läpi, mutta ne eivät ole ratkaisu asiaan. Ehkä kaipaan vain tukea, koska tänään on erityisen vaikea päivä. 

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaan ole haluamaasi tukea, mutta sanon silti: harva yksittäinen elementti elämässä, kuten tapauksessasi lapsi, on lopulta autuaaksitekevä.

Aina löytyy uusia murheita. Jotenkin pitää vain yrittää keskittyä hetkeen ja positiivisiin asioihin, vaikka se kliseiseltä kuulostaakin.

Tänään on lämmin kevätpäivä ja linnut konsertoivat kiivaasti. Itse lähden nyt tarkkailemaan luontoa, niin omat harmituksen aiheet jäävät taka-alalle.

Vierailija
2/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderissä ihan tavallinen nainen saa helposti 100 matchia viikossa. Varmasti löytyy mies jos sen verran vaivaa näkee, että profiilin tekee itselleen. Tai jos ei löydy niin sitten on kyllä todella nirso miesmaku kyseisellä naisella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi. Kiität vielä kun ei ole lapsia. Lapsilla ei tee mitään eikä niistä saa mitään iloa. Ainoastaan 18 vuotta kuraa niskaan.

Vierailija
4/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on noin kiittämätön.

Vierailija
5/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut neuvoa tutustua Käpyn sivustoon, joka on suunnattu sulle ja kaikille lapsensa menettäneille. Sieltä saa vertaistukea. Tarkoittaa myös keskenmenot, jotka usein sivuutetaan ikään kuin kyse ei olisi kuolemasta ja omaisten  surusta.

Suru voi muuttua masennukseksi. Oletko saanut surra ja jättää hyvästit rakkaille lapsillesi? Hakeudu seuraan, jossa se ymmärretään ja osataan olla tukena nimenomaan surun, menetyksen tunteissa. Siksi suosittelen lukemaan edes Käpyn sivut.

Käpy on siis Lapsikuolemaperheet ry. Se ei tunnusta uskontoa tai muuta ismiä, joten sana on vapaa.

Vierailija
6/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi hankkia myös yksin lapsettomuushoidoilla.

Vierailija
7/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut, että menisit ihan vaikka terapeutille juttelemaan noista asioista? Itse kävin jonkin aikaa, kun tajusin 40 ikävuoden tultua täyteen ja esivaihdevuosioireiden alkaessa, että jään lapsettomaksi pysyvästi, ja mikä pahempaa, puolisottomaksikin - jos olisi ollut puoliso, olisin varmaan adoptiota harkinnut. Surut tuli surtua läpi ja käsiteltyä, ja sen jälkeen jatkoin elämää, ihan tyytyväisenä lapsettomana vanhanapiikana. Nyt ikää 50, ja olen tosi onnellinen siitä, etten ole nykymaailmaan lapsia tehnyt.

Vierailija
8/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskityt vain siihen mitä sulta puuttuu etkä ollenkaan siihen mitä onnea voisit itsestäsi löytää ja ympäröivästä maailmasta.

On paljon muutakin mistä voi onnea ja iloa ammentaa, eikä se ole vain yksi ja ainut asia.

Oman rauhan ja tyytyväisyyden löytyminenkään ei ole mikään itsestäänselvyys eikä kaikki löydä koskaan.

Vierailija
9/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko harkinnut, että menisit ihan vaikka terapeutille juttelemaan noista asioista? Itse kävin jonkin aikaa, kun tajusin 40 ikävuoden tultua täyteen ja esivaihdevuosioireiden alkaessa, että jään lapsettomaksi pysyvästi, ja mikä pahempaa, puolisottomaksikin - jos olisi ollut puoliso, olisin varmaan adoptiota harkinnut. Surut tuli surtua läpi ja käsiteltyä, ja sen jälkeen jatkoin elämää, ihan tyytyväisenä lapsettomana vanhanapiikana. Nyt ikää 50, ja olen tosi onnellinen siitä, etten ole nykymaailmaan lapsia tehnyt.

Olen saanut kyllä psykoterapiaa, mutta ei se valitettavasti ole vienyt tilannettani eteenpäin. Ap

Vierailija
10/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen psykiatrisista syistä työkyvytön yksinäinen keski-ikäinen mies eikä minulla ole elämässä muuta kuin vauvapalstalla häiriköiminen. Eilenkin olin täällä illalla viimeisenä ja tänään aamulla ensimmäisenä. Tämä on minulle tärkeintä maailmassa. Terveisin AP.

Vierailija
11/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31 vuotias M. Jod todella haluat lapsen niin voin sinut kyllä siittää.

Vierailija
12/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä murehdi. Kiität vielä kun ei ole lapsia. Lapsilla ei tee mitään eikä niistä saa mitään iloa. Ainoastaan 18 vuotta kuraa niskaan.

Nämä kommentit eivät auta ihmistä jolla lapsettomuuden suru on akuutisti päällä. Sitä surua ei ymmärrä sellainen joka ei tahattomasta lapsettomuudesta ole kärsinyt.

Vierailija
13/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt miksi lapsettomuudesta kärsivä ystäväni ei ole ottanut yhteyttä moneen kuukauteen. Pallo jäi hänelle, peruutti tapaamisemme vähän viime hetkellä ja sanoi palaavansa uuden tapaamisen ajankohtaan piakkoin. Sanoi silloin että on erityisen vaikea tilanne elämässä, liiittyneekö sitten siihen lapsettomuuteen.

Mulla ei kylläkään ole lapsia enkä niitä aio hankkiakaan, ja ystäväni ainakin aikaisemmin sanoi että mulle on helppo puhua noista murheista kun en ala neuvoa tai eläydy liikaa.

Tsemppiä tilanteeseen, ap. Muista että ystävät kannattaa pitää lähellä, tarvitset heitä myös vaikeiden aikojen jälkeen.

Vierailija
14/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tinderissä ihan tavallinen nainen saa helposti 100 matchia viikossa. Varmasti löytyy mies jos sen verran vaivaa näkee, että profiilin tekee itselleen. Tai jos ei löydy niin sitten on kyllä todella nirso miesmaku kyseisellä naisella.

Tässä, kuten muutenkin yleensä, haetaan miestä lapselle ISÄKSI. Ei siittäjäksi. 

Vierailija
15/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään ole suvussa mitään sairauksia eikä minullakaan, joten lapsi saa hyvät geenit samalla.

Vierailija
16/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä siemeniä saa kaupastakin. Lapsi tarvitsee ISÄN. 

Vierailija
17/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptoi koira. Se on paljon ystävällisempikin kuin lapsi.

Vierailija
18/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas pitääkin taas sijoittaa kissanruokaan ja viiniin

Vierailija
19/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vielä täysin mahdollista löytää puoliso ja perustaa perhe iässäsi, nykyään on tosi yleistä että nämä tapahtuvat vasta myöhemmin elämässä.

Vierailija
20/107 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme yli nelikymppisinä lapsen ja oli kyllä helpotus. Toivotaan, että omallekin kohdallesi osuu, mieluiten ennen neljäviittä. Näillä näppäimillä alkaa olla jo aika työlästä ja elämä on yhtä keskenmenoa, kunnes kerran tärppää. Jos olisi parikymppisenä onnistanut, niin voisi olla jo lapsenlapsia. Kyllä tämä pariutuminen on nykyisin niin hankalaa. Nuorempana jaksaisi myös paremmin valvomisia ym, mutta kyllä lasta rakastaa niin että se on kaikki vieläkin sen arvoista.