Onko 1750 nettona hyvä vai huono palkka?
Kommentit (117)
Riippunee varmasti myös menoista. Jos asuu kalliisti ja käyttää paljon rahaa, niin eihän se kauaa riitä.
Mutta omistusasunnossa, jossa on pieni vastike, ja tee ruokansa itse, niin tuosta rahasta vielä säästääkin.
Minulla on korkeammat tulot, mutta harvoin käytän kuudessa yli 1500€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä palkka ole, mutta ei nyt surkeakaan. Vielä 15 vuotta sitten tuo oli mun nettopalkka ja se oli edellistä palkkaa monta sataa korkeampi eli siihen aikaan pikeasti tosi ok.
Minusta umpisurkea. Itselläni oli 15v sitten nettopalkka n.2300€/kk ja kyseessä vielä ravintola-ala ilman koulutusta. Nykyään tyrkytetään monessa paikassa jopa huonompaa liksaa, luonnollisesti nauran ääneen, pysyttelen työttömänä ja teen tiskin takana pimeästi töitä 16€/h.
Minun bruttopalkkani oli vuonna 2015-2019 1600€
Syytön siihen kukaan on että olet neljä vuotta painanut duunia paskapalkalla.
Eri
En mielestäni syyttänyt ketään. Tein vain toteamuksen omasta todellisuudestani ja pakkohan sitä oli jostain aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Todella huono palkka tuo on, jos on yhtään koulutusta tai kokemusta. Itselläni on ylioppilastutkinto ja kesken jääneet korkeakouluopinnot. Tienaan bruttona noin 10000€/kk, nettona noin 5500€/kk.
Kasarilla aloitin 4500mk/kk palkalla. Osaamista olen kerryttänyt kouluttautumalla työn ohessa, hankkimalla aina vaan laajempaa ja syvällisempää osaamista kokemuksen kautta, joko vaihtamalla tehtäviä samalla työnantajalla tai vaihtamalla työnantajaa. Pikku hiljaa pääsin sellaiseen asemaan, että työnantajat itse soittavat minulle (tai laittavat headhunterin soittamaan) ja yrittävä houkutella työpaikan vaihtoon.
Vajaan 40 vuoden työuran aikana palkkani on siis 13-kertaistunut. Inflaatio huomioiden reaalinousu on tietysti pienempi, mutta silloinkin se on 5,5-kertaistunut.
Helpolla en ole päässyt, vaan olen koko ajan haastanut itseäni ja pyrkinyt oppimaan uutta. Olen useasti siirtynyt pois tutusta ja turvallisesta ja ottanut uuden vaativa
Sulla on ollut hyvä onni takana ja et ole luovuttanut. Tosi monet ei enää elä, koska eivät jaksaneet uskoa parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Ei varmasti saa mitään lainoja tai luottoa mihinkään noilla tuloilla :D:D:D
Mitäs se haittaa? Monet haluavat lisäksi asua turvallisesti vuokralla ja maksaa toisille omaisuuttakin vielä.
Hieman arvostusta muita kohtaan.
Elämä on äkkijyrkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se hyvä palkka ole, mutta ei nyt surkeakaan. Vielä 15 vuotta sitten tuo oli mun nettopalkka ja se oli edellistä palkkaa monta sataa korkeampi eli siihen aikaan pikeasti tosi ok.
Minusta umpisurkea. Itselläni oli 15v sitten nettopalkka n.2300€/kk ja kyseessä vielä ravintola-ala ilman koulutusta. Nykyään tyrkytetään monessa paikassa jopa huonompaa liksaa, luonnollisesti nauran ääneen, pysyttelen työttömänä ja teen tiskin takana pimeästi töitä 16€/h.
Minun bruttopalkkani oli vuonna 2015-2019 1600€
Syytön siihen kukaan on että olet neljä vuotta painanut duunia paskapalkalla.
Eri
En mielestäni syyttänyt ketään. Tein vain toteamuksen om
Aivan. Työnantajan vikahan se on jos on karkoittanut sinut pois huonolla palkalla, kun ei ollut varaa työskennellä pikkurahalla ja varallisuus loppui.
Sitten pitää etsiä jostain parempi elämä.
Miehellä tuollainen palkka on äärimmäisen huono, se estää parisuhteet sekä seksielämän täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Joku vertasi elinkautisvankiin, niin todennäköisesti on luotoltaan ihan yhtä luotettava kuin rikollinen, vaikka olisi ahkera työntekijä, mutta kuukauden numerot näyttää, että henkilö on mitättömyys ja ei arvokas henkilö luotolle tai lainalle.
Rikolliseen verrattava numerollisesti. Elinkautisvankikin voi opiskella vankilassa paremmat tutkinnot ja ihan veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän toi ole lähellä minimi palkkaa.
Suomessa ei ole minimipalkkaa
Kokematon saa kesätöissä 10€ tunti eli tuon 1700 brutto... eiköhän se ole se "minimi".
Tarvittaisi ihan oikea minimipalkka Suomenkin kuten se on Saksassa.
Olisko 2200e kk hyvä sellainen? Laitetaan satanen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä tuollainen palkka on äärimmäisen huono, se estää parisuhteet sekä seksielämän täydellisesti.
Kröhöm. Tarkoitat että epäisänmaallinen palkka.
Ei edistä syntyvyyttä ja suurta puolustushalukkuutta, jos itä hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. Aika suunnitelmallinen pitää olla taloutensa kanssa.
Eipä tarvitse olla yhtään suunnitelmallinen. Voi vain olla ostamatta ja ostamatta. Maksaa laskut ja on ostamatta ja syömättä enimmäkseen.
Jos ostaa niin on varaa ostaa vain halvinta. Eli vapautta ei ole oikein kuin olla ostamatta tai ostaa halvinta.
Saa myös hyvän tekosyyn olla käymättä missään ja opiskelematta mitään tai edetä missään mihinkään. Voi sanoa vanhemmille jotka on jo vanhuudesta kuolemaisillaan, ettei ole varaa junalippuun tai matkoihin kotiseuduille.
Ei tarvitse edes valehdella kun on totta. Voi syrjäytyä täysin kaikesta ja käydä vain kotona ja töissä kulkematta yhtään mihinkään tai minnekään, edes alkossa ei tarvitse käydä.
Kysymys kuuluukin että miksi ei suoraan voisi elää elinka
Kauhea realismi. Miten kysenen henkilö kykenisi hoitamaan omien vanhempien hautajaiset tai edes ilmestymään sinne noilla tuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asutko yksin ym.
Yksinkin pärjää. Elatusmaksut saattavat olla paha juttu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Et ole ollut päivääkään töissä jos tuollaista pskaa tulet huutelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Sie et oo eläny nykypäivän työläisen elämää. Sie et tiiä miten kurjaksi on mennyt ihmisten elämä.
Totuus on että noin pienellä palkalla pitää ottaa pikavippejä ja ei muutaman vuoden päästä enää töissä käydäkään, enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Sie et oo eläny nykypäivän työläisen elämää. Sie et tiiä miten kurjaksi on mennyt ihmisten elämä.
Totuus on että noin pienellä palkalla pitää ottaa pikavippejä ja ei muutaman vuoden päästä enää töissä käydäkään, enää koskaan.
Tällä hetkelläkin elän ja olen saanut sekä lainaa että luottoja. Joten kerro toki lisää perustelut miksi ei muka saisi?
Kannattaa muuttaa pois suomesta jos palkalla rikastuminen kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asutko yksin ym.
Yksinkin pärjää. Elatusmaksut saattavat olla paha juttu kuitenkin.
Suomessa nyt on yksineläviä kaduilla ja metsissäkin, pärjäävät llman tukiakin hyvin. Yksin nyt pärjää aina ihan miten vaan.
Kyse on siitä että onko tuo inhimillistä maksaa noin huonoa palkkaa näin kalliissa maassa?
Onko ihmisarvoista elämää. Sitten toinen luku on että tuollaista palkkaa saava vetää muita ihmisiä köyhyyteen. Lapset ja puoliso mukaan kurjuuteen.
Ei kuulosta kivalta tai kristilliseltä mielestäni yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Mitäs se haittaa? Monet haluavat lisäksi asua turvallisesti vuokralla ja maksaa toisille omaisuuttakin vielä.
Hieman arvostusta muita kohtaan.
Elämä on äkkijyrkkä.
Haluaa tai tyytyy. Siinä nyt on aika suuri ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lainoja?
Kyllä sen käsistä näkee ja sisimmästä onko tehnyt töitä.
Myös ulkonäkö paljastaa onko työtä tekevä vai sitten se toinen.
Ei lainoja?