Taas naurettavaa syyllistämistä siitä, että muka pitäisi tervehtiä tuntemattomia! Miksi?
"Suomalaiset moikkaavat kitsaasti - Työpaikoilla vallitsee"
"Olipa kerran eräs työpaikka, jossa pomon piti muistuttaa, että työkavereita kuuluu moikata. Myös niitä, joita ei tunne henkilökohtaisesti."
Niin? Miksi esim. jossain isossa toimistossa pitäisi moikkailla tuntemattomia?
Kommentit (63)
En tervehdi yhtäkään tumma ihoista.
Olen töissä isossa toimistossa. Suurin osa moikkaa toisia, mutta siellä on muutama tyyppi, jotka moikkaavat vain oman tiimin jäseniä. Olen ollut heidän kanssaan monta kertaa samoissa palavereissa ja varmasti tuntevat ja muistavat, mutta eivät koskaan moikkaa. Käytävällä vastaan tullessa katsovat ohi. Ihme tyyppejä. On oltu kuitenkin yli 10 vuotta samassa työpaikassa. Tällainen antaa tosi negatiivisen kuvan ihmisestä.
Sama omakotialueella, jossa asun. Suurin osa moikkaa toisiaan vaikkei edes tunneta sen paremmin eikä edes välttämättä tiedetä nimiä. Osa, jotka on ollut naapureina jopa yli 20 vuotta, ei moikkaa koskaan ketään. Urpoja.
Tuntemattomien tervehtimisessa voi olla se vaara, että tämä voidaan tulkita haluksi keskustella. Jos tervehtimispakko tulee, sitten on tehtävä selväksi ettei se ole mikään oikeutus small talkiin tai jutusteluun. Introverteille, ujoille ja seksuaalisesti kokemattomille tämä olisi jotain todella sanoinkuvaamattoman kauheaa.
Jos ihminen ei tervehdi, se kertoo vain pohjattomasta epävarmuudesta. Kun ei tervehdi, ei tarvitse pelätä, että toinen ei huomioi. Suomalaisilla on usein hirveä alemmuudentunne.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei tervehdi, se kertoo vain pohjattomasta epävarmuudesta. Kun ei tervehdi, ei tarvitse pelätä, että toinen ei huomioi. Suomalaisilla on usein hirveä alemmuudentunne.
Tuokin voi olla totta. Uskon kuitenkin, että suurin syy on, ettei kotona ole opetettu käytöstapoja.
Jos asiaa ajattelee toisinpäin, niin "turhasta" tervehtimisestä ei ole koskaan mitään haittaa. Kukaan ei yleensä pahastu, jos tervehditään. Päinvastoin, se voi ilahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi kun suomalainen menee lääkärin vastaanotolle, ei hän välttämättä tervehdi muita odotushuoneessa. Monilla muunmaalaisille sellainen olisi moukkamaista käytöstä."
Maassa maan tavalla. Ei tätä älytöntä amerikkalaista kulttuuria Suomeen, kiitos.
Kohteliaisuus on sitä, että jätetään ihmiset rauhaan.
Erityisen tärkeää se on tuollaisissa mahdollisesti herkissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä isossa toimistossa. Suurin osa moikkaa toisia, mutta siellä on muutama tyyppi, jotka moikkaavat vain oman tiimin jäseniä. Olen ollut heidän kanssaan monta kertaa samoissa palavereissa ja varmasti tuntevat ja muistavat, mutta eivät koskaan moikkaa. Käytävällä vastaan tullessa katsovat ohi. Ihme tyyppejä. On oltu kuitenkin yli 10 vuotta samassa työpaikassa. Tällainen antaa tosi negatiivisen kuvan ihmisestä.
Sama omakotialueella, jossa asun. Suurin osa moikkaa toisiaan vaikkei edes tunneta sen paremmin eikä edes välttämättä tiedetä nimiä. Osa, jotka on ollut naapureina jopa yli 20 vuotta, ei moikkaa koskaan ketään. Urpoja.
Kukaan ei muista sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi kun suomalainen menee lääkärin vastaanotolle, ei hän välttämättä tervehdi muita odotushuoneessa. Monilla muunmaalaisille sellainen olisi moukkamaista käytöstä."
Maassa maan tavalla. Ei tätä älytöntä amerikkalaista kulttuuria Suomeen, kiitos.
Moukkamaista käytöstä on se amerikkalainen tapa, että ollaan olevinaan ystävällisiä, vaikka oikeasti ei kiinnosta paskaakaan.
Kumpi sitten tuottaa vähemmän vaivaa tuo, vai se suomalaisten joidenkin harjoittama tapa, että myös törkeästi se näytetään, että ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Toisin päin.
Tervehtimättömät eivät koskaan hätäänny asiasta. He eivät tarvitse jatkuvaa huomiota ja validaatiota muilta. He ovat tasapainossa, tyytyväisiä, rauhallisia. Viihtyvät itsensä kanssa ilman, että joku koko ajan tukee ja kannustaa.
Tervehdystä vaativat itkupotkuttavat koko ajan, miksi minua ei huomata, miksi minua ei tervehditä, enkö minä ole olemassa, enkö minä ole arvokas, minä minä minä!
Surullista. Ilman tuntemattoman ihmisen nyökkäystä ei koeta edes olevansa olemassa. Mistä moinen epävarmuus ja hätäännys oikein kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuus on sitä, että jätetään ihmiset rauhaan.
Erityisen tärkeää se on tuollaisissa mahdollisesti herkissä tilanteissa.
Sittev vielä sillä vastaanotollakin näytetään sille lääkärille kieltä, keskisormea ja takapuolta. Ei mitään väliä sillä, että pyytikö vai tuleeko ne sille yllättäen pyytämättä.
En jaksa moikata tuntemattomia. Menisi järki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin päin.
Tervehtimättömät eivät koskaan hätäänny asiasta. He eivät tarvitse jatkuvaa huomiota ja validaatiota muilta. He ovat tasapainossa, tyytyväisiä, rauhallisia. Viihtyvät itsensä kanssa ilman, että joku koko ajan tukee ja kannustaa.
Tervehdystä vaativat itkupotkuttavat koko ajan, miksi minua ei huomata, miksi minua ei tervehditä, enkö minä ole olemassa, enkö minä ole arvokas, minä minä minä!
Surullista. Ilman tuntemattoman ihmisen nyökkäystä ei koeta edes olevansa olemassa. Mistä moinen epävarmuus ja hätäännys oikein kumpuaa?
Järjetön asia tuo huomionkipeys. Siis aivan absurdia pelleilyä ajatella, että tervehtiminen olisi huomionkipeyttä. Mitä oikein etsitkään, niin elämässä tunnut eksynneeltä kovin.
Vierailija kirjoitti:
Henkilö ei ole ihan läsnäoleva, jos ei tuollaista pientä huomiota voi osoittaa. Siitä ei ole mitään vaivaakaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö ei ole ihan läsnäoleva, jos ei tuollaista pientä huomiota voi osoittaa. Siitä ei ole mitään vaivaakaan koskaan.
Tosin ymmärrän sen siten, että on monenlaisia työpaikkoja yleensä. Tuskin voisin olla edes hetkeä ilmapiirissä, jossa ei ihmiset reagoi mihinkään. Jokin on silloin koko yhteisössä täysin mennyt pieleen jo kauan, kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kokoajan olla mölyämässä ja vielä tuntemattomille?
Te toistaitoiset möykkäätte keskustelupalstalla että normaali tervehtiminen on mölyämistä, etkö todella näe itse tuossa mitään koomista 🙂
Vierailija kirjoitti:
Työkavereita kuuluu vetää kuokkaan.
Ei, mutta jota kivaa mimmiä voi vetää viikseen. Muita tyydyn tervehtimään.
Oman työpaikan väkeä ja samassa talossa asuvia on luonnollista tervehtiä, vaikka vain nyökätä, aivan tuntemattomia ei tarvitse.
Suomalaiseen tapaan kuuluu kyllä nyökätä, jos menet lääkärin vastaanotolle ja joku odotushuoneessa ottaa katsekontaktin. Myöskin toimistolla käytävällä vastaantulevalle joko sanotaan moi tai nyökätään.
Ei siihen jäädä amerikkalaisittain löpisemään.
Työpaikal se o kohteliaisuus. Halus tai ei. Mut muuten se o hävytönt käytöst !!!! Siihe syyllistyy eniten LAPSET ja koululaiset. Se o myös kiusaamista !!!!! TUNTEMATTOMII IHMISII EI MOIKATA IKINÄ !!!!!!!!!!