Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Se oli sitten siinä, potkut tuli

Vierailija
31.03.2025 |

Eli potkut tuli töistä ja ikää 50-vuotta. Irtisanomisaika 6kk, jonka jälkeen työt loppuu. Kaikki vähänkään ylimmääräiset, kuten kuntosali ja suoratoistot yms on tänään irtisanottu. Auto lähti myyntiin myös, tulee irtisanominajan työreissujen kulkemisesta hankalaa, mutta saa työnantaja miettiä miten järjestää.

Säästöt riittää minimoidulla elintasolla 3-4 vuotta, sitten menee talo myyntiin. Talosta ehkä saa juuri ja juuri sen verran, että saa lainat maksettua. Todennäköisesti velkaa kuitenkin jää. Niitä on mukava maksella sitten työttömänä yksiössä asustaessa minimitoimeentulolla. 

Elämä oli kivaa ja nautin siitä. Koskaan rahaa ei hirveästi ollut, mutta kohtuullinen toimeentulo oli ja säästöön jäi. Nyt se on loppuelämä kituuttamista. Sain nauttia hyvästä osani, mutta nyt se loppui.

Tottakai töitä haen, mutta Suomessa on viiskymppisenä työttömänä sellaista ongelmajätettä, että ei toivettaan työllistyä. Tiedän kun itsekin olen ollut rekryissä mukana.

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi 50v olla talosta velkaa?

Itse olen 42v ja 320 000€ velaton omakotitalo.

"Miten voi olla, miten voi olla?" No, siihen on olemassa hyvin yksinkertainen syy, mutta sitä on turha yrittää selittää noin putkinäköiselle ja -aivoiselle ihmiselle. 

Yksinkertainen syy on suunnittelemattomuus ja huono taloudenpito.

Jotkut elävät päivä kerrallaan : ) No sen siitä saa.

Vierailija
142/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fugeen kerjäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miten voi olla, miten voi olla?" No, siihen on olemassa hyvin yksinkertainen syy, mutta sitä on turha yrittää selittää noin putkinäköiselle ja -aivoiselle ihmiselle. 

Jotkut elävät päivä kerrallaan : ) No sen siitä saa.

Tilaavat Espanjan matkan, vaikka on jo sekä asuntovelkaa että kulutusluottoa.

Sitten kun tulee potkut asunto menee ulosottovirastolle.

Vierailija
144/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite toivon että saan vähintään puol miljoonaa kasaan tuohon ikään mennessä, säästöt + salkku, niin voi sitten huoletta olla työttömänä jos saa kenkää kun varat riittää eläkeikään asti.

Miten eläkkeesi karttuu jos olet työttömänä?

Vierailija
145/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On asuttu vuokralla. Ei ole säästetty esim. asuntoon.

Vierailija
146/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On asuttu vuokralla. Ei ole säästetty esim. asuntoon.

Ei ainakaan uudesta kerrostalosta kannata asuntoa ostaa, kun puolet asunnon hinnasta on yhtiölainaa ja olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista.

Vierailija
147/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tavallinen tarina.

Vierailija
148/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on epäinhimillistä, jos on potkujen jälkeen vielä 6kk työssäolovelvoite. Siitä kärsii koko työyhteisö.

+50v ikäisen työnsaanti on todella vaikeaa. Etenkin, kun niin moneen paikkaan on satoja hakijoita. Vaihtoehdot on reaalimaailmassa vähissä. Oma firma pystyyn, jos on pääomaa ja sitä kautta koittaa myydä palvelujaan. Tai sitten yrittää saada satunnaisia keikkahommia vuokrafirmojen kautta. 

Itse sain fudut 55v ikäisenä, eikä Suomesta enää töitä omalta alalta saanut. Niinpä nykyisin opiskelen avoimessa yliopistossa ja teen keikkaa vuokrafirman kautta. Elämä on downgreidattu työajoista kunnolla eikä oikein mihinkään ole varaa. Pakko vain kitkutella vielä 8 vuotta, ennen kuin eläkeikä tulee täyteen.

Vierailija
149/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kun tuli vastoinkäyminen niin sitten mennään pää pölkylle vai? 

en minä 

minä opiskelin ja hankin uuden duunin. Elämä heittelee joo mutta voi siihen omaan elämään vaikuttaakin jos viitsii 

Vierailija
150/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppisenä voi vielä hankkia lisää koulutusta ja saada sillä tavalla töitä. Se kannattaa tehdä viivyttelemättä, koska ikää tulee koko ajan lisää. Joillakin aloilla tuore tutkinto ja elämänkokemus ja ihmissuhdetaidot voivat olla hyvä asia. Nykyään myös AMK-tutkinnon suorittamisesta kertyy eläkettä ja opiskeluihin kuuluu harjoitteluja, joiden kautta voi saada työpaikan.

Kuuskymppisenä on jo erittäin vaikea työllistyä, puoli vuotta mennyt, lukemattomia hakemuksia laittanut, eikä yhtään haastattelukutsuakaan. Takana 40 vuotta työuraa, osaamista ja innostusta. 

Vierailija
151/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en usko tätä. Itse jouduin viime syksynä ihan oikeasti työttömäksi ja en olisi tänne kyllä noin kirjoitellut. Nyt vasta alan toipua jotenkin.....

Saitko töitä? Ikä? Mitä et usko? Kahden 50:en potkitun sukulaisena kyselen. Näyttää siltä, että viisikymppiset ovat ensimmäisiä potkittavia, varsinkin ne, joilla on kokemus-ym lisät ja lomat. Kalliita työnantajille, joten ulos ja kukaan ei palkkaa. Surettaa, mutta vielä enemmän vtuttaa heidän puolestaan. Siinä kiitos uskollisuudesta työnantajalle ja jatkuvasta itsensä kehittämisestä ja kouluttamisesta. Saappaanjälki peruksiin. Kiitos Riikka Petteri Arto ja kumppanit! Kiitos niin xxxSTI!

Joo sain töitä 

oon 55 v ja tuttuni myös ja reilusti plus 60

Vierailija
152/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on epäinhimillistä, jos on potkujen jälkeen vielä 6kk työssäolovelvoite. Siitä kärsii koko työyhteisö.

+50v ikäisen työnsaanti on todella vaikeaa. Etenkin, kun niin moneen paikkaan on satoja hakijoita. Vaihtoehdot on reaalimaailmassa vähissä. Oma firma pystyyn, jos on pääomaa ja sitä kautta koittaa myydä palvelujaan. Tai sitten yrittää saada satunnaisia keikkahommia vuokrafirmojen kautta. 

Itse sain fudut 55v ikäisenä, eikä Suomesta enää töitä omalta alalta saanut. Niinpä nykyisin opiskelen avoimessa yliopistossa ja teen keikkaa vuokrafirman kautta. Elämä on downgreidattu työajoista kunnolla eikä oikein mihinkään ole varaa. Pakko vain kitkutella vielä 8 vuotta, ennen kuin eläkeikä tulee täyteen.

No ei missään nimessä omaa firmaa pystyyn! Siinä menettää vain ansiosidonnaiset korvaukset. On utopistista ajatella, että oma firma työllistäisi. Entiselläkään työnantajalla ei töitä tarjota, vaikka on jo valmiit asiakkuudet ja verkostot, niin mistä arvelet uudelle yrittäjälle riittävän töitä? 

Vierailija
153/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisenä voi vielä hankkia lisää koulutusta ja saada sillä tavalla töitä. Se kannattaa tehdä viivyttelemättä, koska ikää tulee koko ajan lisää. Joillakin aloilla tuore tutkinto ja elämänkokemus ja ihmissuhdetaidot voivat olla hyvä asia. Nykyään myös AMK-tutkinnon suorittamisesta kertyy eläkettä ja opiskeluihin kuuluu harjoitteluja, joiden kautta voi saada työpaikan.

Kuuskymppisenä on jo erittäin vaikea työllistyä, puoli vuotta mennyt, lukemattomia hakemuksia laittanut, eikä yhtään haastattelukutsuakaan. Takana 40 vuotta työuraa, osaamista ja innostusta. 

Kyllä se parasta ennen päiväys menee jo ennen 50 ikävuotta. 40+ ja on monella alalla jo ikäloppu. Asennoituu vaan niin että kaikki kulutus minimiin ja myy kaiken mitä omistaa. Tekee sitten omat ratkaisut jatkon suhteen kun rahat on käytetty 

Vierailija
154/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi myyt auton ennen töiden loppumista.

Kulut minimiin mahdollisimman pian, jotta säästöt riittää mahdollisimman pitkälle. Pääsen pyörällä työpaikalle, se miten reissut hoidetaan on työnantajan ongelma.

Auto menee muuten paremmin ja yleensä paremmalla hinnalla kaupaksi nyt keväällä. Kieltämättä kannattaa myydä jos ei tarvitse.

Jos on sähköauto niin saa ehkä 10-20% ostohinnasta, vaikka siitä on luultavasti aloittajalla 30-50% maksamatta.

Vierailija
155/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään niin että opiskellaan uutta ammattia. Ja tämän lisäksi ostokset suomessa ovat vähentyneet. Ulkomaille menee alvit

Vierailija
156/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan provo koko aloitus mutta kyllä näitä yli varojensa eläjiä riittää, eikä lainojakaan tulisi myöntää enää "juuri tämän hetkisen" tulotason mukaan.

Vierailija
157/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aprillia? 

Vierailija
158/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi myyt auton ennen töiden loppumista.

Kysytkö tuota ihan oikeasti? Sinulla iselläsi ei taida olla autoa.

Vierailija
159/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vaikeaa on työllistyä. Itse jouduin työttömäksi 47-vuotiaana. Takana 20 v putki täysipäiväistä työelämää, kaksi maisterintutkintoa joista toinen tekninen ja toinen työn ohessa suoritettu, lisäksi osaan syvällisesti tietotekniikkaa ja osaan jopa musisoida usealla instrumentillaja laulaa  (hyödyksi kasvatus-ja opetusalalla). Olen myös kirjoittanut kirjoja kaupallisella kustantamolle.

Osaan englantia todella hyvin, lisäksi venäjää ja ruotsia. 

Kunto on kova, ei mitään sairauksia tai tukielinjuttuja ja sairaslomalla olin viimeksi kaksi vuotta sitten koronan takia. 

Silti lähetin turhaan 30 kpl yksilöityjä työhakemuksia. Pääsin takaisin vuosia vanhaan duuniin, ilmeisesti ihan vain se takia, että tyypit tietää mun olevan tekijämies. Muuten olisi siitäkin duunista varmaan tullut eioota.

Nauti elämästä rehdisti, jos et saa yrittämisestä huolimatta töitä! 

Vierailija
160/178 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei missään nimessä omaa firmaa pystyyn! Siinä menettää vain ansiosidonnaiset korvaukset. On utopistista ajatella, että oma firma

Riippu paljon alasta. Jos myy osaamistaan halvemmalla kuin muut ja tekee tulosta, niin kyllä työsuorituksen ostajia riittää.