Se oli sitten siinä, potkut tuli
Eli potkut tuli töistä ja ikää 50-vuotta. Irtisanomisaika 6kk, jonka jälkeen työt loppuu. Kaikki vähänkään ylimmääräiset, kuten kuntosali ja suoratoistot yms on tänään irtisanottu. Auto lähti myyntiin myös, tulee irtisanominajan työreissujen kulkemisesta hankalaa, mutta saa työnantaja miettiä miten järjestää.
Säästöt riittää minimoidulla elintasolla 3-4 vuotta, sitten menee talo myyntiin. Talosta ehkä saa juuri ja juuri sen verran, että saa lainat maksettua. Todennäköisesti velkaa kuitenkin jää. Niitä on mukava maksella sitten työttömänä yksiössä asustaessa minimitoimeentulolla.
Elämä oli kivaa ja nautin siitä. Koskaan rahaa ei hirveästi ollut, mutta kohtuullinen toimeentulo oli ja säästöön jäi. Nyt se on loppuelämä kituuttamista. Sain nauttia hyvästä osani, mutta nyt se loppui.
Tottakai töitä haen, mutta Suomessa on viiskymppisenä työttömänä sellaista ongelmajätettä, että ei toivettaan työllistyä. Tiedän kun itsekin olen ollut rekryissä mukana.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi 50v olla talosta velkaa?
Itse olen 42v ja 320 000€ velaton omakotitalo.
Mitä väliä? Asumistukea ei saa omistusasunnolle eli muuttamaan pääsee joka tapauksessa, oli velkaa tai ei.
Ärsyttää nämä oletukset. Ei työttömäksi jääminen tarkoita sitä, että on saman tien tukien tarpeessa ja rahaton. Monella on sijoituksia (vuokra-asunto, metsää, osakkeita tms.) joiden tuottoa voi käyttää tai tarvittaessa realisoida sijoitukset.
Se auttaa vain hetken ellet ole vaurastunut kovin. Lopulta kun olet käyttänyt säästösi itsesi elättämiseen, on aika laittaa lomaketta Kelaan. Ja omistusasunto lopulta silloin menee myyntiin kun ei saa tukia siellä asumiseen, vain vuokralla.
On se niin helppoa käskeä syömään leivoksia, kun leipä loppuu. Nollakorkojen huumassa sijoitusasuntoja hankkineet ovat laivoineen ja pelkkiä menoja aiheuttavien sijoitusasuntoineem lirissä. Pyramidin huipulla tietenkin rasva valuu suupielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olet? Esim. Ruotsissa on hyvin töitä ja vähemmän ikärasismia. Itselläni on ruotsinkielen tehoelvytus meneillään, sillä haluan varautua, jos tulee omalle kohdalle työttömyys.
Mistä Ruotsista saa hyvin töitä? Täällä on yli 9 prosentin työttömyys ja ikärasismi raikaa niin, että ei ole tosi. Tukia leikataan jatkuvasti ja työttömäksi jos jäät niin sulla on muutama kuukausi aikaa löytää uusia ettet tipu kaikista alhaisimmalle tuelle. Jatkuvasti irtisanotaan porukkaa ja suuriakin tuotantolaitoksia laitetaan kiinni. Jopa meille, kovien alojen maistereille ja natiivisti puhuville, on todella haastavaa saada töitä. Miten luulet jonkun muumisvenskaa höpöttävän ammattikorkealaisen saavan töitä?
Herää kysymys, että miksi se Ruotsin malli piti Suomeen rantauttaa, jos Ruotsinkin tilanne on noin paska.
Palkat ainakin julkisella on 1000€ Suomea pienemmät. Mitä lie vuokrat
talo myyntiin ja kerrytä pieni osakesalkku. down shiftaa ja nuku aamulla pitkään. hommaile kaikkea mielekestä ja mene vaikka ulkomaille töihin. jätä mies ja kaikki muutkin turhat sukulaiset. ota sellanen irtiotto omasta elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi myyt auton ennen töiden loppumista.
Kulut minimiin mahdollisimman pian, jotta säästöt riittää mahdollisimman pitkälle. Pääsen pyörällä työpaikalle, se miten reissut hoidetaan on työnantajan ongelma.
Ota saikkua irtisanomisajaksi stressihäiriön takia.
Turha se on kuluttaa rahaa töissäkäyntiin enää. Auto seisontaan ja sitten onkin nyt 6kk aikaa täysipäiväisesti miettiä löytyykö suunnitelma B.
Minä en ainakaan menisi enää töihin. Pitäköön tunkkinsa.
Kannatat kokkareita. Nyt osuu leikkauslista omaan nilkkaan.
Sitä saa..
Naati
Onneksi 1/50, +50v työllistyy
Mä annoin potkut suomelle, mikä tarkoittaa sitä että ostan vain suomesta ne ihan vältämättömät. Ruokani ei ole enää onneksi suomalaista alkuperää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jäädä odottelemaan kuolemaa, toimi nyt ja hae uutta työtä kun olet vielä työsuhteessa. Se on paras suositus rekryissä. Kummallista että jo etukäteen luovutat kun on vielä 15 v työaikaa jäljellä..
Olen hakenut, ja tulen hakemaan. Mutta en hetkeäkään usko, että yli 50 vuotias tulee Suomessa tässä taloustilanteessa töitä saamaan. Parempi valmistautua siihen mikä on edessä. Nautitaan rauhassa asumisesta niin kauan kun voidaan, ja muutetaan sitten kerrostaloon kun vaihtoehtoja ei ole. Sen takia en laita taloa heti myyntiin. Ja tottakai on ihmeellinen mahdollinen, eli uudelleen työllistyminen. Erittäin epätodennäköistä vain.
Kuten jo edellä sanottu, töitä on esim. henkilökohtaisena avustajana vaikka miten paljon. Ei ole hienoa eikä makseta hyvin, mutta parem
Et sitten kuullut sitä lähes ruuvipenkissä ulos puristettua uutta leikkaussuunnitelmaa? Taas viedään Vammaisilta, joita ovat nämä henkilökohtaisesti avustettavat! Taas viedään Vanhuksilta, jotka ovat näitä henkilökohtaisesti avustettavia! Taas tulee satoja työttömiä! Koko ajan tulee lisää työttömiä. Mitenpä luulet näiden uusien, niiden kolmensadankahdenkymmeneviidentuhannen ennestään työttömän lisäksi avustettavan kämppään mahtuvan? Töitä on kaksi tuntia aamulla, tunti illalla ja huomenna ei ehkä ollenkaan. Varuillaan pitää olla, jospa kuitenkin tulisi tunti tai kaksi. Pitkä jono on tulijoita nälkäpalkoille. Jopa palkattomista harjoittelupaikoista taistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkkäri-ihminen sanoi, että vaikka olisi vanhempikin (olin itse 61 v.), niin jos oikeasti haluaa, niin kyllä jotain työtä keksitään. Tuon paikkansapitävyyttä en tosin jäänyt testaamaan, vaan siirryin työkyvyttömyyseläkkeelle.
En tunne nykyisiä säädöksiä, mutta silloin kannatti myös osa-aikatyö, ei vaan sittemmin poistuneen suojaosan takia, vaan myös siksi, että soviteltua ansiopäivärahaa saadessa päivärahat eivät kuluneet yhtä nopeasti. Jos siis sait esim. vain puolet normipäivärahasta sovittelun vuoksi, päivät lisääntyivät samassa suhteessa eli 400 -> 800 päivään.
Niin. Suurimmalle osalla 50+ tai viimeistään 60+ työntekijöillä ei ole edes motivaatiota tai halua tehdä enää kovasti töitä ja kilpailla. Asuntolainat maksettu, halutaa
Että asuntolaina olisi vain nuorten juttu.
No se oli 50-60 vuotta sitten ja nykyään kermstakapuolisten piireissä. Lainoja kun muka maksellaan vanhemmilta ns ostetuista asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en usko tätä. Itse jouduin viime syksynä ihan oikeasti työttömäksi ja en olisi tänne kyllä noin kirjoitellut. Nyt vasta alan toipua jotenkin.....
Saitko töitä? Ikä? Mitä et usko? Kahden 50:en potkitun sukulaisena kyselen. Näyttää siltä, että viisikymppiset ovat ensimmäisiä potkittavia, varsinkin ne, joilla on kokemus-ym lisät ja lomat. Kalliita työnantajille, joten ulos ja kukaan ei palkkaa. Surettaa, mutta vielä enemmän vtuttaa heidän puolestaan. Siinä kiitos uskollisuudesta työnantajalle ja jatkuvasta itsensä kehittämisestä ja kouluttamisesta. Saappaanjälki peruksiin. Kiitos Riikka Petteri Arto ja kumppanit! Kiitos niin xxxSTI!
No ei ole töistä tietoakaan. Olen perusterve, mutta ikää on 54 vuotta. Pitäisi olla suhteita
Hallituskausi ei ole puolessakaan ja talouden suunta on käännetty vuosi eteenpäin niin vauhti on kova uskokaa nyt näin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi olla, miten voi olla?" No, siihen on olemassa hyvin yksinkertainen syy, mutta sitä on turha yrittää selittää noin putkinäköiselle ja -aivoiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla olet? Esim. Ruotsissa on hyvin töitä ja vähemmän ikärasismia. Itselläni on ruotsinkielen tehoelvytus meneillään, sillä haluan varautua, jos tulee omalle kohdalle työttömyys.
Mistä Ruotsista saa hyvin töitä? Täällä on yli 9 prosentin työttömyys ja ikärasismi raikaa niin, että ei ole tosi. Tukia leikataan jatkuvasti ja työttömäksi jos jäät niin sulla on muutama kuukausi aikaa löytää uusia ettet tipu kaikista alhaisimmalle tuelle. Jatkuvasti irtisanotaan porukkaa ja suuriakin tuotantolaitoksia laitetaan kiinni. Jopa meille, kovien alojen maistereille ja natiivisti puhuville, on todella haastavaa saada töitä. Miten luulet jonkun muumisvenskaa höpöttävän ammattikorkealaisen saavan töitä?
Oma aikuinen lapseni työllistyi Ruotsiin vain kuukauden hakuprosessin jälkeen. Myös ainakin 3 hänen opiskelukaveriaan on siellä töissä. Tästä luulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mee töihin laiskuripaska. Huoh....
Kertokaa te mene töihin -huutajat, että mistä niitä töitä löytyy. Osoitteet ja yhteystiedot ylös niin kaikki halukkaat voivat hakea töihin.
Ulkomailta etätöitä saa helposti jos ei ole joku hoitaja yms.
Tervetuloa joukkoon. Meitä on jo kymmeniä tuhansia ja määrä kasvaa päivittäin. Ja nyt veisaamme yhdessä tutun virren joka alkaa sanoin: tarvitsemme mmuuttoa koska meillä on työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten voi olla, miten voi olla?" No, siihen on olemassa hyvin yksinkertainen syy, mutta sitä on turha yrittää selittää noin putkinäköiselle ja -aivoiselle ihmiselle.
Yksinkertainen syy on suunnittelemattomuus ja huono taloudenpito.
Se on oikein. Jokaisen pitäisi ainakin kerran elämässään saada potkut. Eivätpä kuvittele olevansa korvaamattomia kuten monet täällä kuvittelevat olevansa haukkuessaan ilman omaa syytään työttömiksi jääneitä. Niin monet elävät tässä harhassa.
Ite toivon että saan vähintään puol miljoonaa kasaan tuohon ikään mennessä, säästöt + salkku, niin voi sitten huoletta olla työttömänä jos saa kenkää kun varat riittää eläkeikään asti.
Kaupungeissa irtisanotaan opettajia ja päiväkodin hoitajia tänä vuonna.
Puolitoista vuotta saa leikattua ansiosidonnaista ja sitten työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa. Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Sillä ei ole autoa. Se ei ole töissä. Elää sossuloisena.