Tulisiko hankkia kallista lääkettä vai jättäisitkö potilaan kuolemaan - miten mielestäsi pitäisi tehdä
Nyt kun on näitä sote-alan säästöjä taas tulossa, niin tuli mieleen tällainen hoitoon liittyvä eettinen kysymys, jonka jostain luin, ja uteliasuudesta kysynkin, että mitä vastaisit tähän kysymykseen
Eli erääseen vakavia ja potilaan elämänlaatua heikentäviä oireita aiheuttavaan ja nopeasti kuolemaan johtavaan sairauteen on tullut uusi lääke, joka käytännössä poistaa oireet ja huomattavasti pidentäå sairastuneen elinikää. Ongelma on vain siinä,että potilaita on yhteensä vain muutamia kymmeniä ja tuo lääke on äärimmäisen kallis. Korvaavia hoitoja ei ole olemassa.
Ja nyt sinun pitäisi päättää, että otetaanko tuo kyseinen lääke korvattaviin lääkkeisiin, vai käytetäänkö sama raha muihin lääkkeisiin ja hoitoihin, jotka riittäisivät suuremmalle määrälle muita potilaita. mutta tällöin nuo harvinaiseen sairauteen sairastuneet potilaat käytännössä tuomittaisiin kuolemaan.
Kommentit (27)
Ei jos lääkkeellä saadaan vain muutama viikko lisää elinaikaa, kyllä jos lääkkeellä saadaan veronmaksaja takaisin töihin.
Koululääketiede ja monikultturi alas
No nythän tapetaan surutta vanhempia ihmisiä hoidon puutteeseen. Erityisesti Sanna Marinin politiikka ja sukupolvi kunnostautui vanhusten kaltoinkohtelussa.
Mieheni käyttää juuri tuollaista lääkettä. Geneettinen valmiste on Kela-korvattava, mutta alkuperäinen ei. Osa potilaista tulee jossain vaiheessa allergiseksi geneeriselle valmisteelle ja jos haluaa säilyä hengissä, joutuu maksamaan itse lääkkeensä. Toki olisi kiva jos olisi Kela korvattava, mutta kaikkea ei voi saada.
Noudatetaanko YK:n ihmisoikeussopimusta vai
Kyseessä on poliittisen tahdon suhde lainsäädäntöön ja toisaalta lääkärin suhde etiikkaan.
Kummassakin tapauksessa lopputuloksen tulisi olla sama.
Vierailija kirjoitti:
No nythän tapetaan surutta vanhempia ihmisiä hoidon puutteeseen. Erityisesti Sanna Marinin politiikka ja sukupolvi kunnostautui vanhusten kaltoinkohtelussa.
Mikä vanhusten kaltoinkohtelu? Siellä ne istuvat sankoin joukoin terveyskeskuksissa ja päivystyksissä. Vuodeosastot ovat täynnä vanhuksia, ja lisäksi heille on myös hoivakoteja joissa hoito maksaa yhteiskunnalle 5000e/kk.
Vaikka osuisi omalle kohdalle niin itse ajattelen että kaikken ihmisten elämä ei ole kaiken sen rahan käytön arvoista. En todellakaan odota että yhteiskunta maksaisi satojatuhansia että pitäisi minut hengissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vanhusten kaltoinkohtelu? Siellä ne istuvat sankoin joukoin terveyskeskuksissa ja päivystyksissä. Vuodeosastot ovat täynnä vanhuksia, ja lisäksi heille on myös hoivakoteja joissa hoito maksaa yhteiskunnalle 5000e/kk.
Samaa mietin itsekin, niinhän nuo mummot kehuivat viimeksi kun kävin kuinka juoksevat joka kuukausi terveyskeskuksessa, itse olin odotellut aikaa kolme kuukautta, niin olen nytkin jonossa ollut tammikuussa. Mutta en olekaan vanhus
Lähtökohtaisesti yhteiskunnassa kaikki veroilla kerätty raha tulee käyttää ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Ei voida puhua lääkkeiden pois jättämisestä niin kauan kuin annetaan veroalennusta alkoholijuomiin tai pumpataan rahaa yksityisille terveysjäteille.
Mikäli kaikki muu on jo tehty: kallistakin lääkettä tulee antaa, mikäli se mitenkään mahdollista järjestää. Voidaanko muiden lääkkeiden korvauksia esim. hieman alentaa, jotta voidaan järjestää elintärkeä hoito kaikille? Varmasti löytyy keinoja ka kompromisseja jos ihmisiä halutaan auttaa.
Mikäli yhteiskunta ei ole halukas toimimaan kansalaisten hyväksi periaatteella yksi kaikkien puolesta ja kaikki yhden puolesta, ei yhteiskuntaa tarvita mihinkään.
Kokeellisia lääkkeitä ei tule korvata eikä sitä että saa muutaman kuukauden elinaikaa. Ei mitään järkeä sellaisessa, jos ei itse maksa niin on ilman.
Kas kun et kysynyt: Varastatko lääkkeen?
No kyllähän tällaisia päätöksiä tehdään jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kokeellisia lääkkeitä ei tule korvata eikä sitä että saa muutaman kuukauden elinaikaa. Ei mitään järkeä sellaisessa, jos ei itse maksa niin on ilman.
huomattavasti pidentää sairastuneen elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Korvattiinhan meille kaikille kokeelliset lääkkeet tuossa muutama vuosi sitten, eivätkä ne olleet halpoja...
Riippuu asettelusta: jos vaikka hoidettava on lapsi, se muuttaa ajattelua. Entä mikä on se lääke ja hoito, joka jäisi mahdollisesti antamatta muille?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tällaisia päätöksiä tehdään jatkuvasti.
Tämä. Esim. jos hoivakodissa asuva muistisairas vanhus sairastuu keuhkokuumeeseen, joudutaan harkitsemaan tarkkaan että kannattaako antibioottikuuri aloittaa vai ei. Antibiootit eivät ole kalliita, mutta jokainen hoivakodissa eletty kuukausi on.
Sellaisia uusia lääkkeitä on ulkomailla kehitetty, että jos sitä määrätään potilaalle, niin siihen voi mennä koko hyvinvointialeen budjetti. Siihen ei oikeasti ole varaa. Pakko on valita hoidetaanko tuhansia vai yhtä ihmistä.
Suomessa on parikymmentä ihmistä sairastunut tautiin, jonka hoito maksaa yli miljoonaa euroa vuodessa per potilas.
Ikävä kyllä valintoja on tehtävä, koska käytettävissä oleva rahamäärä on rajallinen.
Tietenkin päätöksissä otetaan huomioon monia asioita, kuten onko kysymyksessä lapsi, olisiko mahdollista että tauti paranisi lääkkeellä jne.
Tässä voisi ottaa potilaan mukaan keskusteluun. Jotkut vakavaa sairautta sairastavat saattaa olla sitä mieltä, että ei tarvitse antaa lääkkeitä. Aina kaikki potilaat ei pidä kynsin hampain kiinni siitä, että saisi elää loputtomasti. jotkut ovat voineet hyväksyä sen, että heillä on nyt vaan tällanen kohtalo :(
Kallis lääke. En jättäisi ketään kitumaan. Ja jos on vaihtoehtoinen lääke, onko haittoja. Osalle tulee niistä haitta, ellei kaikki ole täsmälleen kunnossa. Jos sota on ainoa mikä kiinnostaa rahoittaa, pyöräkurssi aikuisille tai tietokoneet pikkulapsille kouluissa, kannattaa miettiä arvomaailmaansa.
Minusta elämää pelastavaa, tai sen laatua parantavaa lääkettä ei saisi kieltää keneltäkään, joka sitä tarvitsee ja haluaa. Nämä ei saisi olla rahasta kiinni.
Valitettavasti kaikki kuitenkin on rahasta kiinni.