Kierrätyskeskusten hinnat uhkaavat nousta kun ilmaisia työtekijöitä ei ole jatkossa tarjolla
Vuonna 2024 Kierrätyskeskus tarjosi työtä kaikkiaan yli 1300 työntekijälle, joista vakituisessa työsuhteessa oli vain noin sata henkilöä. Kierrätyskeskus onkin yksi toimialueensa tärkeimmistä pitkäaikaistyöttömien työllistäjistä.
Miten käy pitkäaikaistyöttömien joille ei ole jatkossa tukityötä tarjolla?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja kuntouttava työ on ollut monelle työttömälle väylä työelämään
Niin on, mutta työpaikan pitäisi olla sellainen, että se voisi realistisesti ajateltuna tarjota työpaikan työkokeilun jälkeen. Jos homma toimii aina ilmaistyövoimalla, se ei silloin ole aidosti työllistävä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan, niin loppuu se parhaiden tavaroiden ottaminen päältä ja myyminen omaan lukuun.
Lähde?
Ihan itse olen nähnyt. :D
Kierrätyskeskusten tempputyöllistäminen kiteyttää sen, mikä Suomessa on pielessä. Työttömiä pompitaan tilastoja kaunisteleviin näennäistöihin, joissa palkkaa ei makseta tai se on nimellinen. Työstä ei seuraa turvaa eikä tulevaisuutta, mutta järjestelmä taputtaa itseään selkään, kun aktiivisuutta on saatu. Tämä ei ole työllistämistä vaan itsepetosta, ja se syö sekä ihmisarvoa että luottamusta järjestelmään.
Laajemmassa mittakaavassa tällainen näennäistyöllistäminen ei paranna valtion taloutta, sillä se vain kierrättää ongelmia. Valtion kassaan tuo rahaa tuottava työ: vientiä tekevät yritykset, innovaatioita luovat alat, verotuloja maksava liiketoiminta. Kierrätyskeskusten kaltaiset järjestelyt eivät luo uutta arvoa, eivät tuo maahan rahaa eivätkä lisää tuottavuutta. Kun valtion varoja ohjataan näennäisratkaisuihin, ne ovat pois sieltä, missä oikeasti syntyy taloudellista hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
niin korkeat hnnat kierrätyskeskuksissa, että luulisi löytyvän rahaa työntekijöillekin. nyt ne taidetaan vain ohjata johdolle
Sitä se kapitalismi teettää
Jos hakevat Aasiasta lentokone lastillisen ukkoja ja akkoja , mutta tuskin nekään suostuu ilmaiseksi tekemään.
Yritystuet ja ilmaiset työntekijät pois. Samalle viivalle muiden kierrätys firmojen kans.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että kaikki tempputöllistämisjutut kuten työkokeilut, kuntouttavat, pakollise työllisyyskurssit yms. orjatyöt ovat SDP:n keksintöjä. Surullisinta on, että osa porukasta vielä uskoo vasemmiston propanagandaan, että tempputyöllistäminen olisi jotenkin hyvä asia ja tarjoaisi työttömille väylän työelämään. Ei tarjoa. Tarjolla on ainoastaan orjuutta ja köyhyyttä, niin kuin vasemmistolla yleensäkin.
Hahah, kokkarit ne keksi.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lempan/37285-kuntouttava-tyotoiminta-t…
Opitaan virheistä ja lopetetaan kuntouttava työtoiminta.
Koivukylän kierke lopettaa - hieno homma 🙏
Kaikki tuet ja ilmaiset työntekijät pois. Samalle viivalle normaali yritysten kanssa.
Hassua että tuo 9e kulukorvauskaan ei ole juuri noussut vuosien saatossa. 15v sitten tein muutaman lyhyen pätkän sitä vastaan ja kyllä sillä vähän lisätuloja sai. Nykyään ei kyllä kävisi mielessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjaa johtajien rahoista suuremman osan työntekijöille tai laittaa lapun luukulle. Vaikka persujen kanssa en melkein mistään ole samaa mieltä, siinä Purra on oikeassa että tempputyöt pitää saada loppumaan nopealla aikataululla.
Työtä on vain sellainen työ, josta saa kunnon palkkaa, jonka kylkeen ei tarvita veronmaksajilta euroakaan kelatukia.
Tuolla perusteella valtaosa työpaikoista pitäisi lopettaa koska yritystukia jaellaan jatkuvasti.
Niin pitäisi. Samoin hankkeet joiden ajajat ulisevat että ne jätetään toteuttamatta ellei valtio pumppaa siihen 500 miljoonaa veronmaksajien rahoja - jätetään myös toteuttamatta.
Villeimpänä tuo Vesterbackan Tallinna-tunneli. Maksakoot omasta pussistaan tai hankkikoot Kiinan valtion mukaan. Ei hanke ole elinkelpoinen, jos siihen vaadita
Heh, joo, Fazerkin kiristi ensin hallitukselta makeisveron pois, sai Lahdelta ilmaisen tontin ja muhkeat tuet... No Lahdessa on rahaa...itse en niiden tuotteita osta kun parempiakin on tarjolla, onnea matkaan vaan. Pienituloinen ei saisi edes marjoja poimia. Ei no kiitos vaan veronmaksajat ja Viking Line edullisista laivamatkoista, kohta taas mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja kuntouttava työ on ollut monelle työttömälle väylä työelämään
Ei ole. Se on yritysten väylä laskea palkkoja ja pyörittää tappiollista yritystä veronmaksajien rahoilla.
Tämä on Suomen taloudelle äärimmäisen haitallista kun yritykset eivät joudu kehittämään toimintaansa. Silloin ne eivät menesty ulkomaillakaan.
Niin, yritystukia on maksettu miljarditolkulla vuosia vuosia ja velaksi. Tässä ollaan. No minä en niitä enää maksele, nautin omista ansaitsemistani tuista, koittakaa pärjätä. Hiljan tapasin työkkärin tätini, hän totesi että työllistämisrahat tältä vuodelta on loppu, ei harjoitteluita, ei kokeiluja, ei palkkatukea enää...hyvä homma.
Vierailija kirjoitti:
Olin 61 vuotias, pitkäaikaistyötön, kun alkoivat hillittömästi jahdata minua paikalliselle pajalle palkkatukitöihin. Otin selvää, että palkkatuetun työn pitää antaa uutta osaamista, tukea vanhaa ja johtaa johonkin, polku takaisin työelämään siis. Mutta kun ikä. Toisaalta olen ihan hyvin koulutettu ja varoissakin.
Työtehtävät pajalla olisivat olleet mm. myyntiä, sohvien imurointia ja nappien lajittelua. Sellaisilla työtunneilla, että ei kiitos, ei mitään rahallista hyötyä.
Minulle soitti milloin mikäkin teija, irma ja ritu, että jos vain laittavat minut sinne, tai tulee karenssia.
Alkuviikosta soittaa joku taas kunnan työllisyyspalvelusta. Nyt on ikää 62 ja rapiat. Saas nähdä kuinka mummun käy.
Me oltiin taas kaverin kanssa parin kuukauden keikalla palkkatuella. Pikkufirma maksoi matkakorvaukset extrana, sanoivat vaan että älkää puhuko näistä kenellekään. Saman verran ne meistä laskutti kuin muistakin työntekijöistä. Palkkatuki on mukava yritystuki varsinkin jos tarvii kausityöntekijöitä. Puoliso on käynyt läpi paikkakunnan harjoittelupaikat, eivät enää ahdistele kummemmin kun töitä ei yksinkertaisesti ole.
Veronmaksajien hyväksikäyttöä koko vihreä siirtymä. Pomot kerää hillot ja orjat tekee työn.
Joutas lopettaa koko firma. Kukaan ei huomaisi mitään ja luteita olisi vähemmän.
Mä hain sinne kerran töihin kun näin ilmoituksen. Vastasivat, että heillä on paikkoja vain työttömille työkokeilua varten. Ei palkkatöitä ollenkaan.
On uskomatonta, ettei ilmaisella tavaralla saada hommaa pyörimään. Oon käynyt kierrätyskeskuksissa jo yli 10 vuotta ja oon sitä mieltä, että siellä on nykyään vain homma liian isollaan. Jatkuvasti muutetaan tavararyhmien paikkoja, somistetaan myymälää ja rakennetaan jotain ihme tavarakollaaseja. Mitään sellaista ei tarvita, tavarat esille vain hyllyyn ja sillä siisti. Ja sitten on jotain ihme brändejä heillä, kun kunnostavat muka jotain "halutuimpia vaatekappaleita" ja laittavat niille kovan hinnan. Höpö höpö.
Kaikki kunnon tavara on ylihinnoiteltua, esim. valaisimet. Kukaan ei osta.
Kuulemma nykyään kuskaavat myös kaikki lahjoitukset ensin jonnekin keskusvarastolle hinnoiteltaviksi, mistä ne sitten jaetaan myymälöihin. Turhaa touhua tuokin, vie luonnonvaroja ja työaikaa. Tavarat hyllyyn ja myyntiin sitä mukaa kun niitä tulee.
Ennen pystyi myyjältä kysymään, mitä tämä maksaa, jos hintalappu puuttui. Myyjä keksi hinnan ja myi tuotteen. Nykyään hintalaputonta tuotetta ei voida myydä asiakkaalle, vaan se lähtee takaisin sinne hiton keskusvarastolle hinnoiteltavaksi. Järjetöntä.
Hyvä jos lopettavat, ehkä joku muu osaa tehdä homman tehokkaammin ja ilman turhia "ideoita".
Ei ole. Se on yritysten väylä laskea palkkoja ja pyörittää tappiollista yritystä veronmaksajien rahoilla.
Tämä on Suomen taloudelle äärimmäisen haitallista kun yritykset eivät joudu kehittämään toimintaansa. Silloin ne eivät menesty ulkomaillakaan.