Ellen taas kertoo Raphael-poikansa kuulumisia
Miten voi olla aikaa kaikkeen tähän? Ja miksi lehdet kirjoittavat jatkuvasti tästä?
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tapetaan lapsia höyrymopilla, ja tukehduttamalla kääreisiin. Sit täällä kehdataan haukkua ihmisiä jotka ovat käyneet läpi tiukat adoptioseulat!
Nämäkö ovat vaihtoehdot lapselle Suomessa?
Joko tapetaan höyry mopolla tai tukehdutetaan? Ja orpopojan pitäisi olla kiitollinen, että vain nolataan julkisesti?
Melko oudoissa piireissä liikut.
Sulla taitaa olla höyry mopo aivojen tilalla!🤭 Mistä noita höyry mopoja voi ostaa? Toimivatko kuin höyryveturi, tai höyrylaiva?🤭
Olen eri kirjoittaja, mutta kun et osannut perustella asiaasi, rupesit sitten herjaamaan.
Adoptiolapsi on aina erityislapsi ja siksi hän tarvitsee erityistä suojelua. Lapsen vetäm
Kyllä adoptiolapsi on erityistarpeinen:
"Jokaista adoptiolasta voidaan ajatella jollain tavalla erityistarpeisena lapsena taustansa vuoksi. Erityistarpeisuus (special needs) viittaa moneen erilaiseen psyykkiseen tai fyysiseen terveyteen liittyvään asiaan".
Edellinen lainaus on adoptioperheiden sivulta. Taustallahan on ainakin yksi hylkääminen, joillakin voi olla useampi hylkäämiskokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millaista se sitten on kun ikätoverien lapset parikymppisiä, jotku jo isovanhempiakin
No saihan esim. Laura Malmivaarakin lapsen melkein viiskymppisenä. Ei se ikä vaan se vanhemmuuden laatu.
ja mikko kuustonen häpesi vanhoja vanhempiaan
No eikö kaikki lapset häpeä jossain vaiheessa vanhempiaan? Kuuluu asiaan.😂
Niin kuuluu, olen kokenut tuon häpeilyn kolmen lapsen kanssa ja kaikki lapseni syntyivät ennen 30 v päivääni.
Kun menimme kaupungille ostamaan jotain vaatetta, siirtyivät usein kadun toiselle puolelle, jos joku kaveri sattuisi tulemaan vastaan :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millaista se sitten on kun ikätoverien lapset parikymppisiä, jotku jo isovanhempiakin
No saihan esim. Laura Malmivaarakin lapsen melkein viiskymppisenä. Ei se ikä vaan se vanhemmuuden laatu.
Niin kuuluu, olen kokenut tuon häpeilyn kolmen lapsen kanssa ja kaikki lapseni syntyivät ennen 30 v päivääni.
Kun menimme kaupungille ostamaan jotain vaatetta, siirtyivät usein kadun toiselle puolelle, jos joku kaveri sattuisi tulemaan vastaan :D.
Tein itsekin teininä tota.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten karseaa sukua olet? Onneksi en itse ole, eikä lapseni ole koskaan käyttäytyneet noin. Meidän ei tarvitse hävetä itseämme ja sukuamme.
Adoptioäidin kommentti:
Ihanaa, että ovat saaneet lapsen kotiin. Hienoa, että ovat uskaltaneet kertoa lapsettomuudesta ja pitkästä adoptioprosessista. Se ei ole vain "ainahan voi adoptoida", vaan pitkä prosessi, jossa syynätään kaikkea mahdollista hakijan elämästä ja terveydentilasta (ja kyllä, hakijakin voi valehdella aika paljon esim. arvoistaan). Ymmärrän, että Ellen saa elantonsa julkisuudesta ja hän on onnellinen pitkä prosessin päättymisestä, mutta se ei silti anna oikeutta rikkoa lapsen oikeutta yksityisyyteen.
Instassa lapsesta ei näy kasvoja, mikä on hienoa. Se kuva, mikä instassa annetaan, ei vain taida vastata ihan koko totuutta, sillä jokainen perhe on kokenut myös niitä vastoinkäymisiä lapsen tultua kotiin. Toki RJ on ollut vasta niin vähän aikaa kotona, että negatiivisia tunteita on voinut tulla esille vain vähän. Annetaan siis luultavasti vähän liian ruusuinen kuva adoptiosta. Ja kukapa niitä epäonnistumisiaan haluaa esille tuoda, ainakaan jatkuvasti.
Eipä silti, mielestäni lapsen paikka ei ole julkisuudessa siihen malliin mihin Ellen häntä on esille tuonut. Lastenkodissa kasvanut lapsi ei ole tottunut kameroihin, someen eikä muutenkaan ymmärrä aluksi miten erilaista elämä rajatun lastenkotipihan ulkopuolella on. Lastenkodista poistutaan ehkä lääkäriin tms. mutta kaikki muu aika ollaan sillä rajatulla alueella rakennuksessa ja mahdollisella pihalla. Kaikki on todella outoa uudessa kotimaassa ja varmasti siihen tottuneesta aikuisesta näyttää hassulta, miten lapsi ihmettelee meille ihan tavallisia asioita, kuten lunta ja talvea. Lapsen ihmettely sheivauksesta on taatusti ollut ihan aitoa, ja nyt hänen jutulleen nauraa vanhempien lisäksi some-seuraajat. Onnellinen saa olla lapsesta, mutta ihan kaikkea hassua ja "hassua" ei kannattaisi kertoa julkisesti.
Kyllä toi on ihan normaalia että teinit häpeää vanhempiaan. Ainakin minä ja mun kaikki kaverit oltiin teineinä sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi on ihan normaalia että teinit häpeää vanhempiaan. Ainakin minä ja mun kaikki kaverit oltiin teineinä sellaisia.
Ehkä suomalaisessa kulttuurissa, kun suomalaiset häpeää itseään, sukuaan, juuriaan ja kaikkea itseensä liittyvää. Mutta voisiko sen ymmärtää olevan vahingollista, ja alkaa sen sijaan kunnioittamaan itseään ja omaa alkuperää niinkuin muissa kulttuureista tehdään? Se lähtee ihan omien vanhempien ja suvun arvostamisesta, sinähän itse olet lähtöisin vanhemmistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat asia erikseen, mutta tässä tapauksessa poika joutuu häpeämään itseään, kun vanhemmat paljastelevat asioita, jotka eivät kuulu koko kansalle.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten perillä he ovat lasten eri kehitysvaiheista, mutta tuollainen hyväntahtoinen naureskelu sopii paremmin ihan pikkulasten vanhemmille, kun se p*ppelijuttujen möläyttely on ikätasoista. 8-vuotias on jo iso ja älykäs lapsi, joka tuntee jo voimakasta häpeää ja tiedostaa omat mokailunsa suhteessa muiden käytökseen. Outoon kulttuuriin tulevan lapsen kanssa pitäisi olla erityisen hienotunteinen ja lapsi voi jopa "taannuttaa" itseään, kun ei osaa käyttäytyä uusilla käytöstavoilla. Eivätköhän he kuitenkin ajan kanssa löydä vielä rajansa puolin ja toisin.
Luulisi olevan, mutta tokkopa on adoptioon päätyneiden vanhempien ensisijainen toivomus saada miltei teini-ikäinen lapsi huollettavakseen, jää jotain oleellista vaille, vaikka kuinka paljon haluaisi antaa sille lapseksi ottamalleen rakkauta ja aineellista hyvää. Ehkä pitäisi systeemiä muuttaa että kouluikäiset vain sellaiseen missä on jo entuudestaan muitakin lapsia.
En kyllä uskaltaisi poikaa adoptoida koskaan.
No antaa nyt heidän nauttia vanhemmuuden kuherruskuukaudesta, kohta teiniangsti puskee päälle ja näin vanhana adoptoidulla taustoineen taatusti tulee vielä ei niin hauskoja ylläreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tapetaan lapsia höyrymopilla, ja tukehduttamalla kääreisiin. Sit täällä kehdataan haukkua ihmisiä jotka ovat käyneet läpi tiukat adoptioseulat!
Joko tapetaan höyry mopolla tai tukehdutetaan? Ja orpopojan pitäisi olla kiitollinen, että vain nolataan julkisesti?
Sulla taitaa olla höyry mopo aivojen tilalla!🤭 Mistä noita höyry mopoja voi ostaa? Toimivatko kuin höyryveturi, tai höyrylaiva?🤭
Olen eri kirjoittaja, mutta kun et osannut perustella asiaasi, rupesit sitten herjaamaan.
Adoptiolapsi on aina erityislapsi ja sik
Kyllä adoptiolapsi on erityistarpeinen:
"Jokaista adoptiolasta voidaan ajatella jollain tavalla erityistarpeisena lapsena taustansa vuoksi. Erityistarpeisuus (special needs) viittaa moneen erilaiseen psyykkiseen tai fyysiseen terveyteen liittyvään asiaan".
Edellinen lainaus on adoptioperheiden sivulta. Taustallahan on ainakin yksi hylkääminen, joillakin voi olla useampi hylkäämiskokemus.
Tämähän riippuu ihan täysin tilanteesta. Adoptiolapsilla on niin erilaisia taustoja että yleistäminen on aika turhaa.
Minut on adoptoitu, ihan Suomessa ja tuttujen ihmisten toimesta. Minulla oli ihan hyvä ja turvallinen varhaislapsuus, vaikka biologiset vanhemmat kuolivatkin. En usko että olin lapsena sen erityistarpeisempi kuin moni muukaan lapsi. Varmasti paljon epävakaampi kasvuympäristö on ollut esimerkiksi ystävälleni jonka isä oli käytökseltään hyvin arvaamaton ja heillä oli pelottava ilmapiiri kotona. Esimerkiksi tämän suhteen olen elänyt paljon suojatuimmissa olosuhteissa koko lapsuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suomalaisessa kulttuurissa, kun suomalaiset häpeää itseään, sukuaan, juuriaan ja kaikkea itseensä liittyvää. Mutta voisiko sen ymmärtää olevan vahingollista, ja alkaa sen sijaan kunnioittamaan itseään ja omaa alkuperää niinkuin muissa kulttuureista tehdään? Se lähtee ihan omien vanhempien ja suvun arvostamisesta, sinähän itse olet lähtöisin vanhemmistasi.
Kyllä se vanhempien "häpeäminen" kuuluu ihan yleisesti lapsen siihen kehitysvaiheeseen kun aletaan irrottautua vanhemmista ja kavereista tulee yhä tärkeämpiä ja lapset alkaa ajatella itsestään kriittisemmin sekä myös sitä että mitä muut ihmiset, yleensä kaverit, ajattelee. Halutaan olla itsenäisempiä kuin aiemmin, joten halutaan myös esimerkiksi shoppailemaan mieluummin kaverien kuin vanhempien kanssa. Ihan normaalia ja kehitykseen kuuluvaa siis.
Vierailija kirjoitti:
No antaa nyt heidän nauttia vanhemmuuden kuherruskuukaudesta, kohta teiniangsti puskee päälle ja näin vanhana adoptoidulla taustoineen taatusti tulee vielä ei niin hauskoja ylläreitä.
Niin varmaan. Sitä suuremmalla syyllä kannattaisi olla pojan edun vuoksi poissa julkisuudesta. Ja varjella pojan yksityisyyttä.
Vähän haiskahtaa siltä, että toivot heille ikävyyksiä. Kyllä niitä ikävyyksiä tulee ihan pyytämättäkin.
Toivon heille kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kirjoittaja, mutta kun et osannut perustella asiaasi, rupesit sitten herjaamaan
Tämähän riippuu ihan täysin tilanteesta. Adoptiolapsilla on niin erilaisia taustoja että yleistäminen on aika turhaa.
Minut on adoptoitu, ihan Suomessa ja tuttujen ihmisten toimesta. Minulla oli ihan hyvä ja turvallinen varhaislapsuus, vaikka biologiset vanhemmat kuolivatkin. En usko että olin lapsena sen erityistarpeisempi kuin moni muukaan lapsi. Varmasti paljon epävakaampi kasvuympäristö on ollut esimerkiksi ystävälleni jonka isä oli käytökseltään hyvin arvaamaton ja heillä oli pelottava ilmapiiri kotona. Esimerkiksi tämän suhteen olen elänyt paljon suojatuimmissa olosuhteissa koko lapsuuteni.
Juu, näin on. Tässä ei nyt kuitenkaan puhuta sinusta, vaan pojasta, jota eivät ole adoptoineet tutut, vaan täysin vieraat ihmiset aivan vieraaseen maahan ja kulttuuriin, jossa ei puhuta hänen kieltään eikä ole yhtään tuttua.
Pystytkö näkemään eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kirjoittaja, mutta kun et o
Juu, näin on. Tässä ei nyt kuitenkaan puhuta sinusta, vaan pojasta, jota eivät ole adoptoineet tutut, vaan täysin vieraat ihmiset aivan vieraaseen maahan ja kulttuuriin, jossa ei puhuta hänen kieltään eikä ole yhtään tuttua.
Pystytkö näkemään eron?
Etkö huomannut, että tuossahan just todettiin, että adoptiolapsilla on erilaisia taustoja ja hyvin paljon riippuu siitä millaisia ne taustat on? Tuossa lähinnä kritisoitiin tuota aiemmin linkitettyä juttua minkä mukaan adoptiolapsi olisi automaattisesti erityistarpeinen taustansa vuoksi.
Onpa täällä joillain ikävä suhtautuminen adoptioon. Jos teitä niin ärsyttää tai harmittaa niin älkää lukeko niitä juttuja.
Etkö huomannut, että tuossahan just todettiin, että adoptiolapsilla on erilaisia taustoja ja hyvin paljon riippuu siitä millaisia ne taustat on? Tuossa lähinnä kritisoitiin tuota aiemmin linkitettyä juttua minkä mukaan adoptiolapsi olisi automaattisesti erityistarpeinen taustansa vuoksi.
----
Huomasin kyllä, ja kiinnitin huomiota samaan asiaan.
Jos nyt kuitenkin palataan tähän asiaan mistä täällä keskustellaan, niin onko sinulla omakohtaista kokemusta, että adoptiovanhempasi levittelivät asioitasi somessa tai podcasteissa?
Vierailija kirjoitti:
----
Huomasin kyllä, ja kiinnitin huomiota samaan asiaan.
Jos nyt kuitenkin palataan tähän asiaan mistä täällä keskustellaan, niin onko sinulla omakohtaista kokemusta, että adoptiovanhempasi levittelivät asioitasi somessa tai podcasteissa?
Mitä merkitystä tällä on sen suhteen onko lapsi biologinen vai adoptoitu? Oma se lapsi on joka tapauksessa.
Ai hänellä oli lastenkodissa oma huone? Tokkopa.
Nukkuu varmaan adoptiovanhempiensa kanssa kun ei ole tottunut nukkumaan yksin.