Pitäisikö asuntojen lyhytvuokrausta rajoittaa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi rajoittaa niin, että vain omaa vakituista asuntoa saa omien poissaolojen aikana vuokrata. Sijoituskämpistä kokonaan tuo hämäräbisnes pois. Käykääpä huviksenne katsomassa Rovaniemen vuokra-asuntotarjontaa. Poikkeuksellisen paljon on määräaikaisia ajalle 1.4. - 31.10. Muun ajan niitä vuokrataan turisteille. Mitä tuollaisella noin puolen vuoden vuokrasopparilla tekee, jos vaikka on aikeissa tulla opiskelemaan tai töihin? Niinpä. Istuva hallitus voisi mennä vaikka peilin eteen pohtimaan tätä asiaa.
Eihän Rovaniemelle muuta edes opettajat. Graduseminaaritkin on pyörineet vuosia Helsingissä.
Ei kai sinne voi muuttaakaan jos siellä ei ole vuokra-asuntoja kun kaikki on airbnb-käytössä. Voi olla että alkaa vaikuttaa jo yliopiston hakijamääriinkin.
Pitäisi lähtökohtaisesti olla kiellettyä ja osakkaiden yksimielisellä päätöksellä voisi sallia. Tästä olisi tietenkin velvollisuus kertoa ostajalle että lyhytvuokraus sallittu taloyhtiössä ettei kukaan vahingossa ostaisi.
Siltä osin, että Airbnb palaisi juurilleen ja vuokrattaisiin omia koteja väliaikaisesti.
Kyllä ihmetyttää ja haittaa hottellisasunnot. Kävin katsomassa oikotiessa löytynyt, niin vastassa olikin tilapäis hotelliasunto. Esittelijä ei edes nimeä sanonut, siellä oli toisten tavarat ja pesukonekin päällä, Jan täynnä useita vara patjoja. Alkoi esittely tilanteessa pyytää päivä hintaa. Olin vielä kysynyt ja tarkistanut onko vakituinen. Sitten nähdessä ei ollut. Turha käynti ja idea houkutella paikalle jotta saisi päivä hintaa tienattua. Minulla myös naapurista jotain Airbnb asuntoja, eri autoja pihalla ja kannabis haisee usein. Näin pk-seudulla ja nämä oli eri alueet. En todellakaan maksaisi päivä hintaa kun etsin vakituista. Moni yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi rajoittaa niin, että vain omaa vakituista asuntoa saa omien poissaolojen aikana vuokrata. Sijoituskämpistä kokonaan tuo hämäräbisnes pois. Käykääpä huviksenne katsomassa Rovaniemen vuokra-asuntotarjontaa. Poikkeuksellisen paljon on määräaikaisia ajalle 1.4. - 31.10. Muun ajan niitä vuokrataan turisteille. Mitä tuollaisella noin puolen vuoden vuokrasopparilla tekee, jos vaikka on aikeissa tulla opiskelemaan tai töihin? Niinpä. Istuva hallitus voisi mennä vaikka peilin eteen pohtimaan tätä asiaa.
Oletko sinä tosiaan sitä mieltä, ettei sijoittaja saa tehdä asunnolla voittoa, vaan pitää ottaa rahallinen riski, jotta voisi vuokrata sinulle mahdollisimman halvalla? Osta itse asunto, tai hae kaupungin asuntoa. Vuokra-asuntomarkkinoita ei sijoittajan tarvitse miettiä. Asuntojen vuokraus on vuokrayhtiöiden julkisen puolen asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä tosiaan sitä mieltä, ettei sijoittaja saa tehdä asunnolla voittoa, vaan pitää ottaa rahallinen riski, jotta voisi vuokrata sinulle mahdollisimman halvalla? Osta itse asunto, tai hae kaupungin asuntoa. Vuokra-asuntomarkkinoita ei sijoittajan tarvitse miettiä. Asuntojen vuokraus on vuokrayhtiöiden julkisen puolen asioita.
Olen, ihan tosissani. Ja olen jo asunnon ostanut, kiitos kysymästä. Ei siis ole kysymys minun asunnontarpeestani - tätä asiaa kun voi tarkastella muustakin kuin minä minä minä -näkökulmasta. Huolettaa koko kaupungin tulevaisuus, kun ei tänne saa enää työntekijöitä eikä opiskelijoita. Vierestä olen kauhulla seurannut, kun opiskelijat ja kaupunkiin tulossa olevat työntekijät eivät kerta kaikkiaan löydä vakituisia asuntoja. Niitä ei vain ole, koska ne on laitettu hotellihuoneiksi turisteille. Se on todellinen ongelma.
Orpopurra haluaa köyhät halvempiin asuntoihin - joita ei sitten ole! Alkaa niin monessa olemaan "turistitason" vuokrat, ja vain määräaikaisia.