Yläkoulun matematiikan läksyt ja kokeet
Teinillä todella vaikeaa matematiikassa. Muutama asia, mitä olen kummastellut:
A) ennen erityisopen tuen alkamista arvosanat 6-7. Miksi kotiläksyksi tuli vain helppoja tehtäviä, mutta kokeessa oli aina ne vaikeimman tason tehtävät?
B) erityistuen alettua viime kokeesta arvosana 5. Saate oli: koe oli karsittu versio ja tehty erityisopettajan tukemana. Miksi antaa tukea, jos se ilmeisesti pudottaa noin rajusti numeroa? Varmasti olisi osannut sen kutosen verran, jos olisi saanut itsenäisesti tehdä. Tämä arvio sen perusteella, miten suoriutui edellisenä iltana kotona vastaavista laskuista.
Kommentit (23)
Vaikka läksyksi on tullut vain tehtävät 1- 7 voi silti tehdä myös tehtävät 8- 12. Kertaus on opetuksen äiti jne.
Tietenkin kokeessa on ne vaikeimman tason tehtävät, sehän on tarkoitettu myös kympin oppilaalle. Jos lapsella on matikasta kutonen, ei hän osaa niitä vaikeimpia tehtäviä, eikä tarvitsekaan. Läksyiksi on ehkä annettu sellaisia tehtäviä, mitkä lapsi pystyy itse kotona tekemään. Ei ole järkeä antaa tehtäviä, mitä ei osaa, nehän jäävät tekemättä.
Tietenkin on parempi, että opettaja auttaa kokeessa mieluummin kuin että lapsi jättää tyhjän paperin tai saa kokeesta nelosen ja joutuu sen sitten uusimaan. Onhan se selvä, että sellainen koe on sitten läpäisty tai arvosana vitonen, kun on kerran autettu. Eihän sitä apua ole pakko ottaa vastaan, vai voi tehdä kokeen ihan itsekin ja saada siitä normaalin arvosanan.
Olen sitä mieltä, että jos lapsen koulutyötä ohjataan ja tuetaan aktiivisesti jo ekaluokkalaisesta asti, hän tuskin rupeaa sellaiseksi, että ei ota vastaan lisäopetusta vanhemmilta.