Mitä pitäisi tehdä, jos lapsi vihaa äidin uutta miestä?
Siis todella inhoaa. Ei halua olla koskaan edes samassa huoneessa, ei tehdä yhdessä mitään mihin äidin uusi puoliso (aviopuoliso) osallistuu, ei halua jutella tälle, ei halua olla missään tekemisissä. Tämä alkanut kun lapsi oli 13 ja mies oli ollut tällöin kuvioissa pari kk, nyt jo muutaman vuoden jatkunut. Mitä sinusta asialle pitäisi tehdä?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kyselet sitä täällä jos et liity asiaan itse millään tavalla?
En yhtään ihmettele nuoren käytöstä. Äiti on tuonut uuden miehen kuvioihin (asumaan) selkeästi ihan liian nopeasti. Rakastuneena on siinä omassa kuplassaan, eikä näe tai halua ymmärtää, miten uusi ihmissuhde vaikuttaa lapseen. Lapselle on annettava aikaa sopeutua tilanteeseen ja sen tuomiin tunteisiin.
Olin itse joitakin vuosia sitten tuo aloitukseni lapsi. Kyselen, koska oma lapsuus ja nuoruus on jäänyt vaivaamaan mieltä. Että mitä siinä tilanteessa oikein olisi pitänyt tehdä. Ap
Kohtalotoveri, minäkin olin muistaakseni just 13 tämän tapahtuessa. Ei tuossa tilanteessa lapsi voi oikein tehdä mitään. Miten toimit? Itse tosiaan kärsin tilanteesta pari vuotta, sitten muutin isälle ja sieltä sitten omilleni.
-17
Lapsi on äidistä riippuvainen ja meidät on rakennettu niin, että huomiosta taistellaan. Vieras mies/nainen perheessä saattoi merkitä lapselle myös kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele nuoren käytöstä. Äiti on tuonut uuden miehen kuvioihin (asumaan) selkeästi ihan liian nopeasti. Rakastuneena on siinä omassa kuplassaan, eikä näe tai halua ymmärtää, miten uusi ihmissuhde vaikuttaa lapseen. Lapselle on annettava aikaa sopeutua tilanteeseen ja sen tuomiin tunteisiin.
Olin itse joitakin vuosia sitten tuo aloitukseni lapsi. Kyselen, koska oma lapsuus ja nuoruus on jäänyt vaivaamaan mieltä. Että mitä siinä tilanteessa oikein olisi pitänyt tehdä. Ap
Miksi siis inhosit miestä?
En kyllä uskaltaisi päästää vierasta miestä teinityttöni lähelle. Itse varmaan odottaisin, että lapsi on täysi-ikäinen, ennen kuin alkaisin edes miettiä mitään parisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis inhosit miestä?
Hän oli väkivaltainen ja joi liikaa.
Ap
Mulla on tuo tilanne niin että olen se puoliso josta mieheni nyt täysi-ikäinen lapsi ei pidä. Viisi vuotta sitten tämä alkoi. Ei olla tehty mitään asialle. Ei asuta yhdessä, mutta käyn kyllä joskus heillä kun lapset on kotona, silloin on perus asialliset välit ja muuten ei olla tekemisissä.
Aika jännä, että itselläni ei osunut silmään, että kukaan olisi vastannut sitä ainoaa oikeaa vastausta, eli kysyä, että miksi teini ei pidä miehestä. Jos miehellä on sellaisia tapoja, jotka häiritsee, ehkä voisi keskustella näiden muuttamisesta.
Jos taas teini vain teinikiukutellakseen inhoaa kaikkia, niin sitä ei auta kuin sietää (toki teinille voi yrittää opettaa suhtautumista muihin ihmisiin). Se teinimeininki menee ajan kanssa ohi, ja jos kohteena ei olisi isäpuoli, olisi varmasti joku muu (vaikka äiti itse).
Tietysti on olemassa sekin vaihtoehto, että mies on esim. päihdeongelmainen tai väkivaltainen. Hyvä olisi saada sekin selville.
Että itse selvittäisin syitä, että mistä tilanne johtuu, ja ratkaisuhan sitten pitää etsiä sen mukaan, mikä se ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin kuukauden jälkeen jo esittelit miehen?! Mikä jumalauta kiire on aina sotkea uusi mies lapsen elämään. Ethän itsekään ole vielä tuntenut tuota ihmistä?!
En ole itse tuo äiti vaan eräs toinen henkilö.
Ap
Oot se veeti 15 vee
Voihan tuohon olla monia syitä, lapsi/nuori voi olla mustasukkainen, katkera omien vanhempien erosta tai muuten lapsellinen eikä kestä ajatusta äidin parisuhteesta.
Puhumisella pääsee alkuun, mutta ei mikään takaa mitään. Omassa tuttavapiirissä on näitä jotka vielä aikuisenakin haukkuvat vanhempiensa uusia kumppaneita.
Etkö voinut odottaa siihen asti, että lapsi muuttaa aikuisena asumaan omilleen ja sitten vasta muuttaa yhteen tämän ukon kanssa?
Niin kauan, kuin lapsi on alaikäinen, äidin tulisi ensisijaisesti valita lapsi. Kyllä täysi-ikäinen lapsi voi optella hyväksymään tilanteen tai hankkiutua muualle esim. opiskelemaan.
Fiksu tytär parittaa kaverinsa uudelle isäpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuolle mitään voi tehdä. Ei pidä yllättyä, jos teini ei hyväksy vanhemman uutta puolisoa. Et sinäkään tykkäisi, jos teini raahaisi kaverinsa teille asumaan.
Psykologit tai perheterapeutit selittävät tätä ilmiötä sillä, että näissä tilanteissa eroperheen lapsi yrittää tahallaan tai alitajuisesti "ajaa pois" äidin uuden kumppanin. Lapsi kuvittelee, että jos hän saa tunkeilijaksi kokemansa ihmisen pois kotoa, omat vanhemmat palaavat taas yhteen ja perheen elämä jatkuu onnellisena. Eronneet parit haluavat vain harvoin jatkaa yhdessä, joten lapsen ikävä käytös uutta ihmistä kohtaan ei johda mukavaan lopputulokseen. Joskus voi muualla asuva isä/äiti yllyttää lasta huonoon käytökseen kotona. Se ei ole lapsen edun mukaista. Pitäisi osata ajatella, että jos vanhemman uusi kumppani on ok ihminen, lapsi saa ehkä elämäänsä yhden varaihmisen, joka voi olla tukena arkielämässä. Me emme tiedä mitä kaikkea elämässä voi tapahtua. Itse olin aikoinaan tyytyväinen kun eksä löysi uuden naisen ja avioitui nopeasti. Ajattelin, että lapsella on jatkossa turvallisempaa isän luona.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuohon olla monia syitä, lapsi/nuori voi olla mustasukkainen, katkera omien vanhempien erosta tai muuten lapsellinen eikä kestä ajatusta äidin parisuhteesta.
Puhumisella pääsee alkuun, mutta ei mikään takaa mitään. Omassa tuttavapiirissä on näitä jotka vielä aikuisenakin haukkuvat vanhempiensa uusia kumppaneita.
Ei ne uudet kumppanit mitään timantteja kovin usein ole. Avioliitonrikkojia, pettäjiä, valehtelijoita, itsekeskeisiä, näitä on nähty. Usein rikkoneet lapsen perheen, samalla lapsen perusturvallisuus on mennyt. Miksi ihmeessä lasten tai aikuistenkaan lasten pitäisi näitä uusia kumppaneita arvostaa?
Lapsen kannattaa laittaa rotanmyrkkyä miehen aamupuuroon ennen kuin saavuttaa 15 vuoden iän ja sen myötä rikosvastuun.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo tilanne niin että olen se puoliso josta mieheni nyt täysi-ikäinen lapsi ei pidä. Viisi vuotta sitten tämä alkoi. Ei olla tehty mitään asialle. Ei asuta yhdessä, mutta käyn kyllä joskus heillä kun lapset on kotona, silloin on perus asialliset välit ja muuten ei olla tekemisissä.
Miten voit olla puoliso, jos te ette asu yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Mies ei tule enää teidän kotiin. Näe miestä hänen luona. On täysin ymmärrettävää ettei lapsi ja nuori pidä siitä että hänen elämänsä ja kotinsa sotketaan. Eli lapsen ehdoilla pitää mennä. Ja ei saa pakottaa. Vieras ukko hajuineen ja ääninen, kommentteineen, ei tarvitse pitää. Ehkä miehessä on vikoja tai sitten ei muuten vaan halua elämäänsä sitä. Ehkä mies ei pidä myös toisen lapsista?
Höpö höpö. Aikuisilla on oikeus ja oikeastaan velvollisuuskin elää elämäänsä. Tuollaisille kiukutteleville pikkutyranneille pidetään tiukka keskustelu siitä, miten muita ihmisiä kohdellaan ja kuinka käyttäydytään.
Keskustele lapsen kanssa. Tunnetki hyvin tämän miehen? Jospa lapsella on jotain salattava sinun edessä? Se on iso punainen varoitusmerkki sinulle. Kaikenmaailman perverttejäkin löytyy. Ota selvää. Puhu lapsen kanssa
Heität lapsen ulos kurvista tietenkin. Sinulla on oikeus onneen.
No melkoinen äiti on, jos kerran lapsi parin kuukauden tuntemisen jälkeen on jo alkanut inhota miestä, mutta äiti silti mennyt miehen kanssa naimisiin. Ei siinä sitten mikään auta, lapsen pitää muuttaa muualle, kun kerran äiti on miehen laittanut lapsensa edelle. Jos tämä ei olisi trolli, niin selvittäisin kyllä syyn, miksi lapsi on alkanut miestä inhota, onko kyse miehen käytöksestä ja miten pitkälle käytös on mennyt.