Tarvitseeko lapselle kertoa hänen omasta pankkitilistä kun täyttää 18?
Lapsella on tili johon on säästetty pienistäkin tuloista rahaa. Summa on nyt 10 tuhatta. Pelkään että 18-vuotiaana innoissaan vaan tuhlaa rahat. Voinko kertoa tilistä vasta esim 20-vuotiaana?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat menettää oikeuden lapsen tileihin sinä päivänä kun lapsi täyttää 18.
Näin juuri. Ap ei niitä tilejä sitten enää näe.
Jaa? Mun 18-vuotias on antanut minulle käyttöoikeudet tilinsä.
Pitää, mutta jos olet tilin haltija, voit määrätä nostorajat kun lapsi täyttää 20v tai 30v.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Niin kauan kun sinulla on tilinkäyttöoikeus voit tietenkin siirtää rahaa pois tililtä odottelemaan hänen kasvamistaan aikuisemmaksi. Mutta lapsesi tulee näkemään saldon lisäksi myös tilitapahtumat eli näkee tuollaisen siirron. Ja siitä tulee perustellusti sanomista.
Jäljelle jää vain ne tavanomaiset aikuiskasvatuksen keinot eli uhkailu, lahjonta ja kiristäminen. Kampanja kannattaa aloittaa saman tien eli kertoa tilistä nyt eikä vasta sitten kun on pakko.
Jos vanhempi nyt ryhtyy siirtämään rahoja omalle tililleen, on kyseessä kavallus. Lapsen tilillä oleva raha on lapsen omaisuutta, vaikka hän ei ole itse sitä säästänyt. Pankki joutuu toistuvasti tilanteisiin, joissa nuori saa oman tilinsä tiliotteet nähtäviksi ja huomaa, että vanhempi on vienyt lapseltaan rahaa. Pankki ohjeistaa vanhempaa palauttamaan summat ja toisaalta nuorta ottamaan yhteyttä oikeusaputoimist
Onpa kyllä ihan kipiöhommaa. Meillä puhutaan asiat lasten ja vanhempien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eihän sillä lapsella ole edes tietoa koko tilistä. Voihan aapee siirtää vaikka ne kaikki rahat omalle tilille ja antaa sitten, kun haluaa.
Mitä ihmettä sinä muuten HUUDAT?Kuvitteletko, että asia selkiää paremmin HUUTAMALLA?
Jos rahat ovat lapsen tilillä niin ne ovat lapsen rahoja. Vanhemmilla ei ole oikeutta ottaa lapsen rahoja itselleen, vaikka ne olisi lapselle joskus antanut. Jos ottaa niin se on varastamista ja siitä tulee tuomio.
Totta helvetissä pitää kertoa. Jos hän tuhlaa ne rahat heti kättelyssä, niin oppiipahan ainakin kantapään kautta 🤷 Itselleni oli isovanhemmat säästäneet n. 15 tuhatta euroa ja sain pankkikirjan kyseiselle tilille heti kun täytin 18. Hankin vuokra-asunnon, ajokortin ja halvan auton ja loput menikin turhuuteen, mutta ainakin otin opikseni.
Lapset saavat itse tienata rahansa, kun tulevat täysi-ikäisiksi. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko asialle tehdä vielä jotain? 6kk niin tuo on 18 eikä vaikuta siltä että osaa käyttää rahaa. Vaikka on opetettu ja harjoiteltu niin kuluttaa kaiken heti. Menee vuosien säästöt hukkaan :/
Ap
Voi tehdä. Käyttöoikeus molemmille.
Pankki ilmoittaa ihan itse lapselle hänen nimissä olevista pankkitileistä eli asiaa ei voi pimittää. Kun lapsi saa oikeudet näihin tileihin niin hän voi tietysti tehdä rahoilla mitä huvittaa. Tämä on yksi niistä syistä miksi en halunnut että lapsilisärahat laitetaan lapsille säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko asialle tehdä vielä jotain? 6kk niin tuo on 18 eikä vaikuta siltä että osaa käyttää rahaa. Vaikka on opetettu ja harjoiteltu niin kuluttaa kaiken heti. Menee vuosien säästöt hukkaan :/
Ap
Pistät ne omalle tilillesi nyt ja annat lapselle sitten, kun haluat- vaikka 20-vuotiaana tai 25-vuotissynttärinä.
Sinä ne ole säästänyt. Ei niitä tarvitse laittaa toiselle ihmiselle, jos et sitä itse halua.
Eipä onnistu. Lapsen nimissä oleva tili niin lapsen rahat vaikka olisi kenen sinne säästämättä. Vanhempi syyllistyy ksvallukseen jos nyt ne rahat siirtäisi omalle tililleen.
Eikä kannata tästä ruveta
Ai kavallus, kun se asia puhutaan auki tilinomistajan kanssa? Ai kavallus, kun se tilinomistaja haluaa, että käyttöoikeus on molemmilla? Ja niin tehdään.
Kuulostat siltä, ettet tajua, että on perheitä, joissa on luottamus perheenjäsenten kesken.
Olet tainnut kohdata liikaa rosmoja tuossa työssäsi tai sitten luonteesi vaan on tuollainen epäilijä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kavallus, kun se asia puhutaan auki tilinomistajan kanssa? Ai kavallus, kun se tilinomistaja haluaa, että käyttöoikeus on molemmilla? Ja niin tehdään.
Kuulostat siltä, ettet tajua, että on perheitä, joissa on luottamus perheenjäsenten kesken.
Olet tainnut kohdata liikaa rosmoja tuossa työssäsi tai sitten luonteesi vaan on tuollainen epäilijä.
Perheissä joissa on terve luottamus toisiin EI SIIRRELLÄ laittomasti rahoja toisen tililtä toiselle.
Jos vanhempi ilman lapsen lupaa, silloinkin kun lapsi on alle 18-vuotias, siirtää rahaa lapsen tililtä omalle tililleen, on kyseessä rikos ja silloin ihan turha puhella mistään luottamuksista. Moisen rikoksen tekohan on juuri sitä luottamuksenkin rikkomista.
Vierailija kirjoitti:
Mä lakkasin säästämästä lapsen nimiin kun hän oli 7v. Näen jo nyt sen, että raha ei pysy taskuissa. Polttelee ihan. On todellakin puhutti säästämisestä ja rahasta, mutta voi kun ihmiset tajuaisivat, että aina se ohjaaminen ei vaan auta.
Lapsella on adhd. Se selittänee aika paljon.
En halua tulla opettamaan, kun itse varmasti tiedätte oman lapsen tilanteen paremmin, mutta oletteko kokeilleet ihan käytännön esimerkeillä millä on seurauksia? Jos lapsi haluaa jotain, niin pistätte säästämään viikkorahasta ja muista lahjarahoista tarvittavan summan. Jos lapsi käyttää rahat impulssiivisesti, niin sitten säästäminen alkaa alusta. Pleikkari ei ole elämän elinehto, mutta kummasti raha alkoi siihen kerääntyä kun tajuttiin että laitetta ei tule millään muulla kuin omalla rahalla. Mitään ei anneta ilman että lapsi ansaitsee sen ja ymmärtää tehneensä jotain asian eteen. Tämä on varmaan jonkun mielestä liian ankara kasvatusmetodi, mutta meillä se toimii vaikka ei toki ilman ajoittaista kädenvääntöä. Haluan uskoa, että kun lapset muuttavat omilleen niin he ainakin tietävät rahan arvon ja vaivan, mikä sen saamiseksi on nähtävä.
Ap, tuolla tuli jo se ratkaisu. Kun olet jo tietoinen että rahat ei pysy käsissä niin menet siirtämään rahat määräaikaistileille, vsikkapa kahteen eri (2 v ja 5v). Pystyt tekemään sen vielä.
kaverini tyttö pisti sileäksi tommosen kymppitonnin ja kakskymppisenä itki kuinka hänen annettiin tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Mä lakkasin säästämästä lapsen nimiin kun hän oli 7v. Näen jo nyt sen, että raha ei pysy taskuissa. Polttelee ihan. On todellakin puhutti säästämisestä ja rahasta, mutta voi kun ihmiset tajuaisivat, että aina se ohjaaminen ei vaan auta.
Lapsella on adhd. Se selittänee aika paljon.
Omalla lapsella on myös ADHD. Ja on kyllä yritetty antaa oppia rahan käytöstä, niin teoriassa ja käytännössäkin. Mutta mikään ei auta :/
Ap
Ei kutsu vaan tili lakkaa näkymästä vanhemmille. Mutta mitään kutsuja tai järjestelyjä on pankin puolelta turha odottaa. Pankkia kiinnostaa asiakkaiden ongelmat tasan nolla.