Tarvitseeko lapselle kertoa hänen omasta pankkitilistä kun täyttää 18?
Lapsella on tili johon on säästetty pienistäkin tuloista rahaa. Summa on nyt 10 tuhatta. Pelkään että 18-vuotiaana innoissaan vaan tuhlaa rahat. Voinko kertoa tilistä vasta esim 20-vuotiaana?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Pitää. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja vaikka hän ei tiedä omista rahoistaan, niin Kela ja muut tahot tietävät ja ottavat ne kyllä huomioon jos nuori joutuu hakemaan tukea. Lapsella on myös oikeus omaan tiliinsä, kun se kerta on hänen nimissään. Sitä paitsi millainen vanhempi panttaa lapsen rahoja tuolla tavoin? Lapsi olisi pitänyt jo kotona opettaa vastuulliseksi rahankäyttäjäksi eikä näin, että ei uskalleta antaa omaa rahaa yhtään koska hän tuhlaa heti kaiken. Mikä estää sinua pitkittämästä rahojen antoa vaikka 25-vuotiaaksi, jos koet että vielä kaksikymppisenäkään lapsesi ei olisi riittävän vastuullinen? Pahimmillaan lapsi pistää välit poikki, kun saa tietää että omat vanhemmat ovat pantanneet kymppitonnin verran hänen omaisuuttaan siitä mitään kertomatta.
Räpä räpä räpä. Oliko oikein sormi ojossa, kun tuota saarnaa laadit?
Et tiedä elämästä yhtään mitään. Sulla on mennyt kaikki oppikirjojen mukaan, kun siinä olet niin mahtailevana ojentamassa ihmisiä. Mutta tiedätkö, että kaikilla se ei vaan mene niin kuin oletat, että kun tekee näin ja näin, niin tulos on tämä.
Ja sitten ei ole kumminkaan. Siinä on niin monta muuttujaa pelissä. Ole sinä vaan ihan ominesi, äläkä yritä opettaa muita. Kun et tiedä mitään toisten tilanteista. Kaikki ei aina ole sitä, miltä näyttää.
Rahan käyttö ja suhtautuminen rahaan opitaan tyypillisesti kotona - hyvässä ja pahassa. Minkälaista talousopetusta olet antanut nuorellesi? Oletko opettanut miksi olet(te) säästäneet hänelle?
Mulle selvis yli 30-v että mulle oli vauvana isovanhempien avaama tili. 0 mk. Tieto tuli kun pankki oli selvitystilassa. Mihin rahat olivat kadonneet en tiedä.
Ei lapselle kannata säästää. Odotelkoot perintöä, jos sitä jää.
Minulla oli 13 vuotiaana tili kun menin töihin ekaan kerran. Menin puutarhalle kesätöihin ja tienasin 3000 markkaa kk. Menin sitten hampurilaisravintolaan kerran ja kysyin töitä ja pääsin sinne töihin ja menin sinne koulun jälkeen 5 tunniksi joka ilta. Rahaa säästyi 2 vuodessa 45000 markkaa. Asuin silloin lastenkodissa ja en tarvinnut rahaa mihinkään koska sain lastenkodistakin viikkorahaa ja ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat menettää oikeuden lapsen tileihin sinä päivänä kun lapsi täyttää 18.
Voiko asialle tehdä vielä jotain? 6kk niin tuo on 18 eikä vaikuta siltä että osaa käyttää rahaa. Vaikka on opetettu ja harjoiteltu niin kuluttaa kaiken heti. Menee vuosien säästöt hukkaan :/
Ap
Pistät ne omalle tilillesi nyt ja annat lapselle sitten, kun haluat- vaikka 20-vuotiaana tai 25-vuotissynttärinä.
Sinä ne ole säästänyt. Ei niitä tarvitse laittaa toiselle ihmiselle, jos et sitä itse halua.
Ei tuollainen pimittäminen auta säästäväisyyteen kasvattamisessa. Päinvastoin olisi hyvä kertoa pienestä lähtien että katsos kun vanhemmat tällä tavoin pikku hiljaa laittaa sukanvarteen niin sitten joskus vuosien päästä siitä kertyy iso summa ja se auttaa sinua sitten aikuisena opiskelussa ja itsenäiseen elämään siirtymisessä. Niin ei tule edes ajatelleeksi muita vaihtoehtoja kun siihen ajatukseen kasvaa.
Ei minun lasta kutsuttu mihinkään pankkiin keskustelemaan 18-vuotiaana, eikä myöhemminkään, vaikka hänellä oli parikin korkeakorkoista tiliä siellä. Ei ne suuria summia olleet, mutta ihan mukava summa kuitenkin kumassakin. Olin itse ne tilit hänelle sinne tehnyt ja annoin ne paperit hänelle vasta kun hän oli jotain 26-vuotias ja saanut ekan lapsensa.
Sitä ennen hän ei tiennyt näistä tilestä yhtään mitään. Ajattelin mielessäni, että antaa säästyä siellä vain ja kasvattaa korkoa. Se oli siihen aikaan, kun koroistakin jotain vielä sai.
Lapsissa on eroja. Vaikka kuinka opetat ja ohjaat, niin joillekin se oppi menee perille hyvin ja joillekin ei ollenkaan. Tekevät niin kuin tahtovat. Jotkut on vielä 18-vuotiainakin niin lapsellisia, että kun saavat rahaa käsiinsä, niin helposti pistävät sen taivaan tuuliin. En minä itsekään siinä iässä vielä mikään taloustaitaja ollut. Vanhempien neuvot oli vanhempien neuvoja, nehän eli eri maailmassa, niin sitä silloin ajatteli. Elämä vasta opetti. Ja niin se menee suurimmalla osalla meistä.
Keskustelette yhdessä että ne rahat kannattaa laittaa määräaikaistilille korkoa kasvamaan. Sitten pari vuotta myöhemmin ehkä tosiaan onkin järkevämpi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvis yli 30-v että mulle oli vauvana isovanhempien avaama tili. 0 mk. Tieto tuli kun pankki oli selvitystilassa. Mihin rahat olivat kadonneet en tiedä.
Isovanhemmat oli varmaan avanneet sulle tilin pankkiin kun olit vauva, ja laittaneet sinne jonkun pienen alkusumman. Olettaneet, että vanhempasi tai he itse laittaisivat sinne sitten aina joskus jotakin. Ja sitten se syystä tai toisesta unohtui. Se alkusumma on voinut mennä ihan vain pankin kuluihin ajan mittaan ja lopulta tilillä ei ole ollut enää mitään.
Siirrä raha takaisin omalle tilillesi ja anna vasta kun katsot tarpeelliseksi, esimerkiksi opintojen rahoitukseen tai tutkinnon suorittamisen jälkeen valmistumislahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat oli varmaan avanneet sulle tilin pankkiin kun olit vauva, ja laittaneet sinne jonkun pienen alkusumman. Olettaneet, että vanhempasi tai he itse laittaisivat sinne sitten aina joskus jotakin. Ja sitten se syystä tai toisesta unohtui. Se alkusumma on voinut mennä ihan vain pankin kuluihin ajan mittaan ja lopulta tilillä ei ole ollut enää mitään.
Ja kai nyt jostain selviää millaisia tilitapahtumia siellä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Siirrä raha takaisin omalle tilillesi ja anna vasta kun katsot tarpeelliseksi, esimerkiksi opintojen rahoitukseen tai tutkinnon suorittamisen jälkeen valmistumislahjaksi.
Ja sitten maksetaan lahjaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko asialle tehdä vielä jotain? 6kk niin tuo on 18 eikä vaikuta siltä että osaa käyttää rahaa. Vaikka on opetettu ja harjoiteltu niin kuluttaa kaiken heti. Menee vuosien säästöt hukkaan :/
Ap
Pistät ne omalle tilillesi nyt ja annat lapselle sitten, kun haluat- vaikka 20-vuotiaana tai 25-vuotissynttärinä.
Sinä ne ole säästänyt. Ei niitä tarvitse laittaa toiselle ihmiselle, jos et sitä itse halua.
KUN ne on laitettu LAPSEN tilille, niin silloin se ei ole SÄÄSTÄMISTÄ vaan LAHJOITTAMISTA. ja se ON JO LAITETTU toiselle siinä vaiheessa kun LAPSEN tilille raha on tipahtanut, riippumatta käyttöoikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei voi, valitettavasti. Lapsesi tulee täysi-ikäiseksi ja on oikeustoimikelpoinen. Hän saa tehdä omaisuudellaan ihan mitä tykkää.
Oma mokasi, 18-v voi tuhlata kaiken jos haluaa. Itse antaisin rahaa vain tarpeen mukasn, en lahjottaisi tuollaista könttiä kerralla.
Mun kaveri hömppäsi nuo rahat vuodessa, eli hetken leveästi ja sitten se oli siinä. Kaikki ei ole fiksuja 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Eli kannustat vanhempaa nyt syyllistymään rikokseen. Jep jep.
Siirrä johonkin määräaikaistalletukseen mitä ei voi nostaa kahteen vuoteen. Hyvä että aloittaja ajattelee lapsen parasta tässä, ihmeellisiä vastauksia osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käy pankissa tekemässä lapselle määräaikaistili. Siirrä ne kaikki rahat sinne. Silloin niitä ei saa nostaa kuin tiettynä aikana ja rahojen on oltava pankissa ainakin vuosi tai kenties kauemminkin, miten vain sovitte. Lapsi ei saa nostetuksi niitä itselleen ennen kuin määräaika on kulunut umpeen. Ja jos silloinkaan ei käy niitä tietyssä ajassa nostamassa, alkaa uusi määräaikaisjakso. Siinä on vähän korkeämpi korko, joten jopa kannattaa. Olen kuullut, että joku järkevä nuori oli laittanut armeijaan lähtiessään rahansa tällaiselle korkeakorkoiselle tilille odottamaan siksi aikaa. Armeija-aikaan ei tarvitse rahaa, kun valtio huolehtii.
Mulla on ollut about tuon verran rahaa säästötilillä siinä vaiheessa kun täytin 18. En tuhlannut niitä heti. Siihen varmaan vaikutti se, että siitä asti kun mulle oli tuo tili avattu eli 6-vuotiaasta, olin ollut tietoinen että sellainen on. Osa noista rahoista on jopa mun omasta säästöpossusta peräisin. Siihen aikaan kun tiliote tuli paperisena joka kuukausi (90- ja 00-luvulla), tuli se mun nimellä ja tiesin koko ajan itse, mitä tilillä on. Pankki tosiaan kutsui keskustelemaan kun täytin 18, ja keskustelu alkoi siitä, että tiesinkö ennestään näistä rahoista. Sitten tehtiin erikseen käyttötili ja siihen pankkikortti, mutta käyttötilille ei laitettu kaikkia rahoja säästötililtä, vaan säästötili oli erikseen. Se myös laitettiin niin, ettei sieltä voi siirtää rahaa pois pankkitunnuksilla, vaan ainoastaan pankissa käymällä. (Voikohan tällaisen rajauksen nykyään tehdä, ja jos voi, niin olisiko tässä ratkaisu vanhusten huijaripuheluongelmiin? Verkkopankissa käytettäväksi vain käyttötili, jossa on max muutama tonni, ja loput käynnin taakse?)
Nuoret toki ovat erilaisia, eikä voi tietää, mitä olisi tapahtunut jos vanhemmat olisivat toimineet toisin. Mutta on mahdollista, että jos olisin saanut tietää rahoista vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä, olisin innostunut ja tuhlannut ne heti.
Rahojen vaikutus tukiasioihin pitää näissä huomioida myös, mutta ilman sitäkin miettisin myös sitä, miten rahojen pimittäminen vaikuttaisi vanhempien ja lapsen väleihin. Miltä tuntuisi kitkutella hirveän vähällä rahalla parikymppiseksi tai ylikin, ja sitten vasta siinä vaiheessa kuulla, että itse asiassa omistaakin kymppitonnin? Tulisiko katkeraksi? Ihmisestä toki riippuu tämäkin.