Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään yhtä työkaveriani

Vierailija
30.03.2025 |

Kyseinen työkaveri olettaa aina kaikki virheet minun tekemikseni ja toki ne toisinaan myös ovat minun tekemiäni. 

Hän lähestyy minua vihamielisesti ja olenkin alkanut pelätä kohtaamista hänen kanssaan tai jos hän laittaa viestiä tai soittaa. Ajattelen jo valmiiksi, että mistähän hän tällä kertaa syyttää.

Itse yritän lähestyä asiaa ratkaisukeskeisesti, että miten voisimme korjata virheen tai miten voisimme estää niiden tapahtumisen. Oli se sitten minun tai jonkun toisen tekemä. En yleensä lähde kiistämään, ettei virhe olisi minun tekemä, koska en pysty välttämättä todistamaan sitä. 

Tämä kollega syyttää minua myös toisen työntekijän tekemistä virheistä, että minä olisin neuvonut häntä väärin. En välttämättä muista neuvoneeni asiaan liittyen ollenkaan, mutta en jaksa väittää vastaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä. 

Olen harkinnut irtisanoutumista useampaan kertaan, koska tämän yhden kollegan asennoituminen minua kohtaan ahdistaa minua.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi ottaa niskoillesi myös toisten virheitä. Sanot suoraan, että en ole tehnyt virhettä x, joten älä siitä minulle nalkuta. Jos et puolusta itseäsi, ei sitä kukaan muukaan tee. Pahimmillaan tämä työkaveri saa muut sekä pomon uskomaan, että kaikki virheet todella ovat aina sinun syytäsi.

Ei ole tarvetta kommentoida mitenkään sellaisen henkilön syytöksiä, joka ei alun perinkään ole missään asemassa huomautella toisen työstä. Ne voi jättää ihan omaan arvoonsa tai esim. sanoa "älä puhu minulle" eikä mitään muuta. Jos esimies moittisi aiheetta, niin siihen on syytä kommentoida.

Vierailija
42/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaikea tilanne. Ongelman ydin taitaa olla se että työsuorituksisa oikeasti on virheitä ja jotenkin niistä pitäisi päästä eroon. Ei asiakkaille voi tarjota huonosti tehtyä työtä.

Olen itse esimiesasemassa ja joudun valvomaan illat ja välillä yötkin kun korjailen alaisteni tekemiä virheitä. Olen todella väsynyt tilanteeseen.

Näitä ihmisiä on yritetty kouluttaa, mutta itsepintaisesti joko kielätytyvät oppimasta tai haluavat vaan tehdä asioita niin kuin aina ennenkin mikä johtaa virheisiin.

Kerrotko ap vielä miten mielestäsi syntyisi parasta ja virheetöntä jälkeä ? Miten esimiesten tulisi näihin reagoida ?

Ei kyse ole tästä. Enkä usko Ap:n tapauksessaan. Puhut nyt vähän ohi aiheen.

Omassa työssäni on eri tapoja toimia. Tämä yksi kollega luulee, että hänen tapansa on ainoa ja oikea. Usein hän alkaa neuvoa minua, vaikka olen pätevämpi kuin hän. Esimies on juuri antanut minulle toisenlaiset ohjeet, mutta tämä kollega ei tiedä tätä. Tätä on käynyt monta kertaa, sitten esimies tulee paikalle ja vastaa puolestani, että juuri neuvoin näin.

Silti tämä kollega jatkaa käytöstään. On ihan selvää simputusta ja yritystä näyttää minulle paikkani. Kiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaikea tilanne. Ongelman ydin taitaa olla se että työsuorituksisa oikeasti on virheitä ja jotenkin niistä pitäisi päästä eroon. Ei asiakkaille voi tarjota huonosti tehtyä työtä.

Olen itse esimiesasemassa ja joudun valvomaan illat ja välillä yötkin kun korjailen alaisteni tekemiä virheitä. Olen todella väsynyt tilanteeseen.

Näitä ihmisiä on yritetty kouluttaa, mutta itsepintaisesti joko kielätytyvät oppimasta tai haluavat vaan tehdä asioita niin kuin aina ennenkin mikä johtaa virheisiin.

Kerrotko ap vielä miten mielestäsi syntyisi parasta ja virheetöntä jälkeä ? Miten esimiesten tulisi näihin reagoida ?

Ei kyse ole tästä. Enkä usko Ap:n tapauksessaan. Puhut nyt vähän ohi aiheen.

Omassa työssäni on eri tapoja toimia. Tämä yksi kollega luulee, että hänen tapansa on ainoa ja oikea. Usein hän alkaa neuvoa minua, vaikka olen

Jos kollega vain luulee toimintatapansa oikeaksi, pitäisikö sitten kokoontua keskustelemaan asiasta ? Joko todetaan yhdessä että toimintatapoja on monta tai sitten sovitaan sittä mikä on järkevä tapa toimia.

Esimies mukaan keskusteluun ?

Omalla koihdallani on kyse siitä että minua iäkkäämmät kollegat pitävät itseään kokemusvuosiensa perusteella pätevämpinä, mutta koska eivät ole opetelleet uusia ohjelmistoja eivätkö kuunnelleet annettuja ohjeita, he vain sähläävät ja joudun tekemään heidän työnsä uudelleen. 

Koulutusta on yritetty järjestää ja asiasta on keskusteltu.

Olen todella uupunut tilanteeseen. No nyt nämä avustajat on osittain lomautettu, mutta kokonaan en heistä eroon pääse.  

Vierailija
44/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvissä työpaikoissa on kunnon perehdytyspaketit, jotka annetaan heti alussa sähköisenä. Perehdytyspalaveri n. 30 min pian aloittamisen jälkeen. Nämä ovat itsestäänselvyys. Jos nämä puuttuvat, on turha syyttää uusia työntekijöitä virheistä.

Pallo ja vinkki siis johdolle.

Vierailija
45/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialainen?

Vierailija
46/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, et teet mitä tahansa, teet aina väärin. Välillä kritiikki voi olla tietenkin aiheellinenkin, mutta kollegasi käytös vaikuttaa selvältä kiusaamiselta. Työpaikan prosessit eivät ole kunnossa, jos kaikki tieto "ainoasta oikeasta" toimintatavasta on yhden henkilön päässä. Tai kyseinen, omaan erinomaisuuteensa harhautunut henkilö kuvittelee näin olevan. 

Missä asemassa hän on suhteessa sinuun?

Esihenkilösi tehtävä on hoitaa ohjeistukset ajan tasalle ja yhtenäisiksi, sekä määritellä rajat näille tilanteille, joissa ratkaisuja voi olla useita. Joka tapauksessa ohjeistuksille sekä kollegasi käytökselle täytyy tehdä jotain.

Vierailija
47/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on direktio-oikeus, ja sen puitteissa voi kertoa, miten työt kuuluu tehdä. Miksi alaiset eivät tottele annettuja ohjeita? Onko heille annettu varoituksia tilanteesta?

Vierailija
48/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

somebodis wathcing me is my anxsiety 😭👌🏻🔥🔥🔥

Vierailija
49/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko H:lla alkavassa yliopistossa töissä? :D

Vierailija
50/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on direktio-oikeus, ja sen puitteissa voi kertoa, miten työt kuuluu tehdä. Miksi alaiset eivät tottele annettuja ohjeita? Onko heille annettu varoituksia tilanteesta?

No päläpälä vaan sinne myös. Et tainnut lukea koko keskustelua, tulit vain leikkimään jotakin komppanian johtajaa. :D

Vierailija
51/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, dokumentoi näitä tilanteita tarkasti ylös: mitä tapahtui, milloin, mitä työkaveri sanoi/teki, mihin asia liittyi, miten itse reagoit. Tallenna tilanteisiin mahdollisesti liittyvä dokumentaatio (esim. sähköpostit tai pikaviestinten viestit). Kirjaa myös, oliko joku muu paikalla näkemässä tilanteen.

Kun keskustelet asiasta esihenkilösi kanssa, sinulla pitää olla esittää konkreettisia asioita. Esihenkilön on vaikea puuttua tilanteeseen, jos ei ole tarkkaa tietoa tapahtumista.

Vierailija
52/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä kyseinen kollega on myös sellainen, että hän haluaa sanoa viimeisen sanan myös "luovissa asioissa". Sitten, jos katson kyseisen ratkaisun olevan toimimaton ja koitan tehdä siitä toimivamman, olen kollegan mielestä tehnyt virheen, kun en tehnyt sitä tismalleen, kuten sovittiin.

Toisaalta, jos en tee korjaavaa toimenpidettä, hän saattaa syyttää, että on minun vastuullani katsoa, että ratkaisu on toimiva.

Esimerkiksi yhden asian tein sitten täsmälleen, kuten hän sanoi ja lopulta vedettiin koko muutos takaisin, koska se ei ollutkaan hyvä. Kuitenkin minä olin syyllinen, että olin tehnyt huonon modauksen, vaikka toisaalta hänen mukaansa minulla ei ole oikeutta yksin päättää tehdä toisin tai jättää tekemättäkään.

Eli tein mitä tahansa, teen väärin..

Haluaisin tehdä työni paremmin ja kehittyä, että hän olisi tyytyväinen, mutta en tiedä miten.

Ap"

Tuo on ihan selkeästi vaan sitä, että hän etsimällä etsii virheitä mistä tahansa. Teit tai olit tekemättä, aina jokin on väärin. Se ei ole sinun syysi etkä voi tehdä asioita niin, että se tyyppi ei pystyisi mitään virhettä sieltä keksimään. Vallankäyttöä ja kiusaamista tuo on.

Vierailija
53/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen parempaa keskittymistä työhösi, niin luulisi virheiden vähenevän. Vai etkö ole alan ammattilainen ollenkaan.

On työtehtäviä, joissa ei esim. kiireen vuoksi voi täysin välttää virheitä. Tiedän kyllä virheettömiäkin ihmisiä, mutta heidän työtahtinsa on niin hidasta, että heidät on irtisanottu. 

Vierailija
54/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistan kysymyksen: miten esihenkilönne on suhtautunut asiaan? Tämä pitää selvittää ennen kuin teet työsuojeluilmoituksen AVI:lle.

En ole vielä uskaltanut ottaa asiaa esimiehen kanssa puheeksi, koska pelkään siitä seuraavan vain isompi p*skanmyrsky. Koska tämä kyseinen kollega on kokenut (pitkä työkokemus) ja taitava työssään, epäilen, että kissan nostaminen pöydälle vain pahentaisi asioita.

Hän lienee firmalle kuitenkin tärkeämpi, kuin minä. Ajattelen siis pääseväni helpommalla, kun annan vaan asian olla ja yritän olla mahdollisimman "näkymätön". Yritän vaan viimeiseen asti välttää niitä virheitä.

Ap

Älä nöyrry narskulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä