Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään yhtä työkaveriani

Vierailija
30.03.2025 |

Kyseinen työkaveri olettaa aina kaikki virheet minun tekemikseni ja toki ne toisinaan myös ovat minun tekemiäni. 

Hän lähestyy minua vihamielisesti ja olenkin alkanut pelätä kohtaamista hänen kanssaan tai jos hän laittaa viestiä tai soittaa. Ajattelen jo valmiiksi, että mistähän hän tällä kertaa syyttää.

Itse yritän lähestyä asiaa ratkaisukeskeisesti, että miten voisimme korjata virheen tai miten voisimme estää niiden tapahtumisen. Oli se sitten minun tai jonkun toisen tekemä. En yleensä lähde kiistämään, ettei virhe olisi minun tekemä, koska en pysty välttämättä todistamaan sitä. 

Tämä kollega syyttää minua myös toisen työntekijän tekemistä virheistä, että minä olisin neuvonut häntä väärin. En välttämättä muista neuvoneeni asiaan liittyen ollenkaan, mutta en jaksa väittää vastaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä. 

Olen harkinnut irtisanoutumista useampaan kertaan, koska tämän yhden kollegan asennoituminen minua kohtaan ahdistaa minua.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme saa sinun keskittymisesi noin herpaantumaan että teet jatkuvasti virheitä? Miten olet kehittänyt itseäsi että et teksi jatkuvasti virheitä?

Ymmärrän kyllä sen ärsyyntymisen sinua kohtaan jos jatkuvasti muut joutuvat korjailemaan sinun jälkiä kun et halua/suostu tekemään töitäsi kunnolla. Onhan se nyt aika väärin että sinä saat samaa palkkaa kuin muut ja muut joutuu tekemään sinun työt. Vai maksatko omasta palkastasi muille osuuden kun ne tekee sinun työt? 

Kerroin, että kollega syyttää lähtökohtaisesti minua myös muiden tekemistä virheistä, koska olettaa ne minun tekemikseni.

Toisinaan hän pitää virheenä myös erilaista ratkaisua, kuin millaisen hän haluaisi. Hän suhtautuu virheisiin tai näkemyseroihin vihamielisesti, enkä jaksa sanoa hänelle vastaan. Tehdään siis, kuten hän haluaa.

Muutkin tekevät virheitä, mutta it

Jatkan vielä tähän, että tämän kyseisen kollegan ollessa poissa töistä jonkin aikaa, kaikki muut ammattilaiset olivat tehneet erään virheen toistuvasti.

Kun tämä kollega sitten tuli takaisin töihin, hän alkoi syyttää minua, että minun olisi kyllä pitänyt ymmärtää ja neuvoa myös muita. Kaikilla neljällä saman virheen tehneellä sama koulutus, yhdellä 10 vuoden työkokemus alalta, eri firmassa kylläkin. 

Kyseiseen asiaan liittyi kokemusperäistä tietoa, joka oli ainoastaan syyttävän kollegan tiedossa. 

Ap

Vierailija
22/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja vielä korjaan edelliseen, että yksi virheen tehneistä oli ollut talossa jo vuosikymmeniä.

Minusta ongelma oli siis prosessissa/käytännöissä, ei työntekijöiden ammattitaidossa, koska kaikki tekivät saman virheen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri taas on sellainen että ottaa kaikki virheet aina omaan piikkiinsä. Me tehdään parina aina töitä ja jos tulee mitään sanomista niin aina tuntuu sanovan "joo se olin minä, sori" puhelimeen pomolle. Oon sanonu että kyllä mä ottaisin vastuun omista virheistä mutta tää ei ota kuuleviin korviinsa. 

Johtuuko sitten siitä että työkaveri on ollut kauemmin täällä, ja oli myös se joka perehdytti mut tähän hommaan. Mut vieläkin vähän kun suojelee. 

Vierailija
24/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme saa sinun keskittymisesi noin herpaantumaan että teet jatkuvasti virheitä? Miten olet kehittänyt itseäsi että et teksi jatkuvasti virheitä?

Ymmärrän kyllä sen ärsyyntymisen sinua kohtaan jos jatkuvasti muut joutuvat korjailemaan sinun jälkiä kun et halua/suostu tekemään töitäsi kunnolla. Onhan se nyt aika väärin että sinä saat samaa palkkaa kuin muut ja muut joutuu tekemään sinun työt. Vai maksatko omasta palkastasi muille osuuden kun ne tekee sinun työt? 

Pieniä virheitä sattuu kaikille. Kontrolloiva työkaveri paisuttelee ja hakemalla hakee niitä. Ikään kuin järjestää tilaisuuksia niitä aikaan saadakseen. 

Tämä. Itse olen suhtautunut huumorilla, tai pistänyt vitsiksi. Koska tällainen nyppiminen ja toisen perässä roikkuminen on koomista.

Asialliseen kritiikkiin aiheesta ja esimieheltä suhtaudun arvostavasti ja otan opikseni. Kollegan lapsellisuuteen en, vaan nauran.

Tämä on vähän vähentänyt käytöstään.

Vierailija
25/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset nyppijät keksivät aivan omia sääntöjään saadakseen simputtaa jotakuta. Ei kannata pelätä, eikä ottaa vakavasti. Joskus voi olla vain hiljaa, hymyillä ja poistua paikalta.

Vierailija
26/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaveri taas on sellainen että ottaa kaikki virheet aina omaan piikkiinsä. Me tehdään parina aina töitä ja jos tulee mitään sanomista niin aina tuntuu sanovan "joo se olin minä, sori" puhelimeen pomolle. Oon sanonu että kyllä mä ottaisin vastuun omista virheistä mutta tää ei ota kuuleviin korviinsa. 

Johtuuko sitten siitä että työkaveri on ollut kauemmin täällä, ja oli myös se joka perehdytti mut tähän hommaan. Mut vieläkin vähän kun suojelee. 

Mä olen myös ottanut ihan uuden työntekijän virheitä kontolleni, koska jos olen unohtanut jostain asiasta neuvoa/mainita, eikä sitä missään lue, niin uutta työntekijää ei voi virheestä syyttää. 

Ap

Vierailija
27/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen parempaa keskittymistä työhösi, niin luulisi virheiden vähenevän. Vai etkö ole alan ammattilainen ollenkaan.

Älä jaksa. Oletko samanlainen kiusaaja kuin ap:n työ"kaveri"?

Näistä kommenteista huomaa kyllä, että kaikki kiusaamiskokemukset ovat todellisia

Vierailija
28/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vaikea tilanne. Ongelman ydin taitaa olla se että työsuorituksisa oikeasti on virheitä ja jotenkin niistä pitäisi päästä eroon. Ei asiakkaille voi tarjota huonosti tehtyä työtä.

Olen itse esimiesasemassa ja joudun valvomaan illat ja välillä yötkin kun korjailen alaisteni tekemiä virheitä. Olen todella väsynyt tilanteeseen.

Näitä ihmisiä on yritetty kouluttaa, mutta itsepintaisesti joko kielätytyvät oppimasta tai haluavat vaan tehdä asioita niin kuin aina ennenkin mikä johtaa virheisiin.

Kerrotko ap vielä miten mielestäsi syntyisi parasta ja virheetöntä jälkeä ? Miten esimiesten tulisi näihin reagoida ?

Vierailija
29/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset nyppijät keksivät aivan omia sääntöjään saadakseen simputtaa jotakuta. Ei kannata pelätä, eikä ottaa vakavasti. Joskus voi olla vain hiljaa, hymyillä ja poistua paikalta.

Tämä kyseinen kollega on myös sellainen, että hän haluaa sanoa viimeisen sanan myös "luovissa asioissa". Sitten, jos katson kyseisen ratkaisun olevan toimimaton ja koitan tehdä siitä toimivamman, olen kollegan mielestä tehnyt virheen, kun en tehnyt sitä tismalleen, kuten sovittiin.

Toisaalta, jos en tee korjaavaa toimenpidettä, hän saattaa syyttää, että on minun vastuullani katsoa, että ratkaisu on toimiva.

Esimerkiksi yhden asian tein sitten täsmälleen, kuten hän sanoi ja lopulta vedettiin koko muutos takaisin, koska se ei ollutkaan hyvä. Kuitenkin minä olin syyllinen, että olin tehnyt huonon modauksen, vaikka toisaalta hänen mukaansa minulla ei ole oikeutta yksin päättää tehdä toisin tai jättää tekemättäkään.

Eli tein mitä tahansa, teen väärin..

Haluaisin tehdä työni paremmin ja kehittyä, että hän olisi tyytyväinen, mutta en tiedä miten.

Ap

Vierailija
30/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda,oman hyvinvointisi vuoksi. Ei työpaikan kuulu olla sellainen, että aamulla jo oksetta sinne meno. Joissain asioisa sitkeys ja yrittäminen paras,mutta joskus on vain annettava mennä, ehkä parempi niin. Nuo kehityskeskustelut  johda usein mihinkään. Onko sulla ala sellainen, että olisi mahdollisuus saada uuta työtä. Jos on ala mennä hippulat vinkuen. 

Vierailija
31/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaa se !!!! Ehdottomasti. Estä hänet kaikkialla. Numero yms. Ja mulla o tasan sama ongelma, paitsi tuo syyttely. Mä pelkään yhtä hullua !!!!!!!!! Ja muutamaa muutakin täyshullua. Tää o jo 4. kerta, ku mua lyödään siellä ! Aina eri ihmisten toimesta. 2 naikkosta, 2 ukkoo. Edellinen tapahtui just ennen viime joulua, sinä pe, kun se SKITSO ilman pätevää syyttä tökkäs mua melkein oikeaan silmääni !!! Siinä o vieläkin pieni punainen läikkä !!!!!!! Se pjaska hullu haluu ilmeisesti, et mä sokeudun ! Mun lasitkin lens mun polvelle ! Eivät hajonneet. Se ei oo pyytänyt  VIELÄKÄÄN anteeksi !!!! Tuskin pyytää koskaan........ja sitte sil o nolo tapa tunkee aina mun lähelle, viereen istumaan !!!!!! Se ei saa enää koskaan tulla mua lähellekään ! Eikä sitä vahdita ollenkaan, vaan se vahti o vaan omalla puhelimellan, ku sil o TÖITÄ !!!!! Se o onneks aina ma veke sieltä, ja mä oon ke. Se hullu on saastainen ja todella tyhmä ! Aina äänessäkin.........ja sitte eräs, johon oon ihastunut, (mies) sekin o se kaveri.......se ei ole oikein !!!!! Siitä hullust en näemmä pääse eroon ikinä. Ja mä pelkään, et se hullu iskee taas !!!! Kyllä mä sen tiedän ! 

Vierailija
32/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vastaava tilanne. Onneksi johto kiinnostui ja puuttui henkilön käytökseen. On erilaisia tapoja puuttua virheisiin ja toisia ei saa kohdella asiattomasti. Tee koontia kollegan käytöksestä, kysy luotettavalta työkaverilta että onko hän havainnut asiatonta käytöstä ja vie asia eteenpäin. Työpaikalla ei saa kiusata.

Vierailija
33/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan kysymyksen: miten esihenkilönne on suhtautunut asiaan? Tämä pitää selvittää ennen kuin teet työsuojeluilmoituksen AVI:lle.

Vierailija
34/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaikea tilanne. Ongelman ydin taitaa olla se että työsuorituksisa oikeasti on virheitä ja jotenkin niistä pitäisi päästä eroon. Ei asiakkaille voi tarjota huonosti tehtyä työtä.

Olen itse esimiesasemassa ja joudun valvomaan illat ja välillä yötkin kun korjailen alaisteni tekemiä virheitä. Olen todella väsynyt tilanteeseen.

Näitä ihmisiä on yritetty kouluttaa, mutta itsepintaisesti joko kielätytyvät oppimasta tai haluavat vaan tehdä asioita niin kuin aina ennenkin mikä johtaa virheisiin.

Kerrotko ap vielä miten mielestäsi syntyisi parasta ja virheetöntä jälkeä ? Miten esimiesten tulisi näihin reagoida ?

No olen huomannut, että usein, kun työntekijä tekee virheen, on prosessissa tai toimintatavoissa epäselvyyksiä tai puutteita. Esimerkiksi tieto ei ole kulkenut osastojen välillä, eikä kukaan tiedä, mikä tieto on ajan tasalla. Tietojärjestelmissä lukevaan tietoon ei siis voi välttämättä luottaa, se saattaa olla vanhentunutta. 

Tuohon muutosvastarintaisuuteen minä en äkkiseltään osaa sanoa mitään, koska en koe itse olevani sellainen. Mä olen aina innoissani muuttamassa toimintatapoja, jos virheille altistavia tapoja havaitaan. Ei ole työntekijöillekään kiva joutua prosessoimaan jatkuvasti, teenkö tätä nyt oikein vai en. 

En syytä myöskään esimiestä, sillä uskon hänen tekevän parhaansa. Ehkä avainsana olisi ratkaisukeskeinen kommunikointi ja avoin ilmapiiri, jossa kaikki uskaltavat tuoda julki oikean mielipiteensä? 

Ap

Vierailija
35/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kiusaamista.Ota ja puhu pomon ja liiton kanssa. Lähetä kirje tai mail sekä johtajalle, tälle kolleegalle että liittoon. Älä sano itseäsi irti . 

Korjaa ensin oma toimintasi, ettei löydy perusteluita irtisanomiselle, toisiin tehtäviin siirtämiselle tai ulos savustamiselle. Muuten olet heikoilla. Valittajat yleensä koetaan hankaliksi työpaikoilla. Esimiehet ei tykkää.

Paras keino on tehdä työ hyvin ja ilkeillä kiusaajalle takaisin.

Vierailija
36/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan kysymyksen: miten esihenkilönne on suhtautunut asiaan? Tämä pitää selvittää ennen kuin teet työsuojeluilmoituksen AVI:lle.

En ole vielä uskaltanut ottaa asiaa esimiehen kanssa puheeksi, koska pelkään siitä seuraavan vain isompi p*skanmyrsky. Koska tämä kyseinen kollega on kokenut (pitkä työkokemus) ja taitava työssään, epäilen, että kissan nostaminen pöydälle vain pahentaisi asioita.

Hän lienee firmalle kuitenkin tärkeämpi, kuin minä. Ajattelen siis pääseväni helpommalla, kun annan vaan asian olla ja yritän olla mahdollisimman "näkymätön". Yritän vaan viimeiseen asti välttää niitä virheitä.

Ap

Vierailija
37/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kiusaamista.Ota ja puhu pomon ja liiton kanssa. Lähetä kirje tai mail sekä johtajalle, tälle kolleegalle että liittoon. Älä sano itseäsi irti . 

Korjaa ensin oma toimintasi, ettei löydy perusteluita irtisanomiselle, toisiin tehtäviin siirtämiselle tai ulos savustamiselle. Muuten olet heikoilla. Valittajat yleensä koetaan hankaliksi työpaikoilla. Esimiehet ei tykkää.

Paras keino on tehdä työ hyvin ja ilkeillä kiusaajalle takaisin.

En ole tuon tyyppinen ihminen, että jaksaisin ilkeillä takaisin. Olen mielummin vain hiljaa ja hymyilen.

Ap

Vierailija
38/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä työsuojeluun ja nosta kissa pöydälle.

Miksi nämä neuvot ovat aina näin yliampuvia? Tietenkin ensin puhutaan asianosaiselle ja omalle lähiesimiehelle, ennen kuin aletaan eskaloimaan. Nuo ovat vasta sitä varten, jos ongelmaa ei saada ratkaistua talon sisällä. Samat neuvot sieltä työsuojelustakin saisi.

Vierailija
39/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myös ottanut ihan uuden työntekijän virheitä kontolleni, koska jos olen unohtanut jostain asiasta neuvoa/mainita, eikä sitä missään lue, niin uutta työntekijää ei voi virheestä syyttää. 

Ap

Työkaverisi nauttii siitä, kun saa sinut reagoimaan. Saa näin sinusta otteen. Puhu esimiehesi kanssa, koska tuo menee jo kiusaamisen puolelle.

Vierailija
40/54 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä uskaltanut ottaa asiaa esimiehen kanssa puheeksi, koska pelkään siitä seuraavan vain isompi p*skanmyrsky. Koska tämä kyseinen kollega on kokenut (pitkä työkokemus) ja taitava työssään, epäilen, että kissan nostaminen pöydälle vain pahentaisi asioita.

Hän lienee firmalle kuitenkin tärkeämpi, kuin minä. Ajattelen siis pääseväni helpommalla, kun annan vaan asian olla ja yritän olla mahdollisimman "näkymätön". Yritän vaan viimeiseen asti välttää niitä virheitä.

Ap

Ajattelen myös, että joskus laadunhallintaprosessissa on puutteita, jos inhimillisiä virheitä pääsee paljon läpi tai kriittisiä virheitä pääsee läpi. Eli myös se olisi hyvä tarkistaa, paleveleeko laadunhallintaprosessi sen tarkoitusta, vai onko se vain rasti ruutuun.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän