Te jotka kirjoititte ylioppilaaksi 80-90-luvulla, oliko yo-juhlissa kaikilla naispuolisilla hameet/mekot?
Jäin miettimään oliko oma paikkakuntani kovin konservatiivinen kun kellään naispuolisella ei ollut housuasua, ei minun, eikä isoveljeni lakituksessa. Oli kuitenkin iso lukio. Vai oliko koko aikakausi vielä sen verran konservatiivinen?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
1980 YO.
Muilla oli luokan tytöistä (tyttölukio) jonkinlainen pitkä, suippo, leveä, liehuvahelmainen, lyhyt, kotelomekko tai joku.
Yhdellä ei ollut. Alusta pitäen luulin hänen olevan poika. Eipä mitään. Todella pidetty ja kiva oma itsensä. Hyvä ystävä.
Tarkoitan kertoa, ettei ennen ollut tarvetta huutaa itseään julki.
Normaalisti normielämää kotona, kaveripiirissä, koulussa, töissä, harrastuksissa, ulkona..
Vink.
Vaikutat jotenkin oudolta. Ja mikä helvetin vink?
-82 kaikilla ei ollut, mutta en jaksa kaivella koko koulun ylioppilaista otettua lehtikuvaa, mistä näkisi tarkemmin, kuinka monella ei ollut.
V. 85 ja tytöillä oli myös housuja, mutta kellään pojista ei ollut hametta.
Ainakin täälläpäin edelleenkin valtaosalla on hameet yo-juhlissa. Hyvin harvalla on mitään muuta. Eikä se minusta liity konservatiivisuuteen, koska ei täällä mitenkään poikkeuksellisen konservatiivisia olla, vaikka pieni paikkakunta onkin. Tytöt/naiset nyt vaan yleensä tykkää käyttää hameita juhlissa, eikä sitä pitäisi leimata konservatiiviseksi.
Valtaosalla tytöistä oli mekot silloin. Ja nyt kun olen ollut omien lasteni lakkiaistilaisuuksia katsomassa, niin edelleen valtaosa tytöistä on mekossa.
-95 kaikilla tytöillä mekot paitsi yhdellä "poikatytöllä", kuten häntä silloin kutsuttiin.
Enimmäkseen, paitsi yhdellä perhetuttu tädillä. Se tosin myöhemmin asusteli naisten kanssa joten tiedä sitten vaikuttiko asiaan. 80-luvun puoliväli.
Mulla oli housut, en muista oliko jollain muullakin. YO 91
Mulla 1990-luvulla yo-juhlissa hame ja useimmilla muillakin. Toisaalta, rippijuhlissa mulla oli housut.
Vierailija kirjoitti:
V. 85 ja tytöillä oli myös housuja, mutta kellään pojista ei ollut hametta.
Kiltti oliskin ollut kova juttu, varsinkin jos saisi koko koulun yo-pojat pitämään tuota lakkiaisiin.
Turha fakta: kiltissä on noin 9 jaardia villakangasta ja siitä taitaa tulla sanontakin "whole nine yards".
98 oli itselläni housut ja jonkinlainen puvuntakki, en muista oliko jollain muullakin mut luulisin että isossa kaupunkilukiossa oli.
Oli paitsi muunsukupuolisilla, jotka pukeutui muutenkin kuin pojat, aina.
Silloin ei puhuttu muunsukupuolisista, mutta näitä ristiinpukeutujia oli sekä tytöissä että pojissa.
Vierailija kirjoitti:
-95 kaikilla tytöillä mekot paitsi yhdellä "poikatytöllä", kuten häntä silloin kutsuttiin.
Poikatyttö oli se termi. Mietin miksi näitä/meitä omituisia kutsuttiin. Kukaan ei tietenkään sanonut päin naamaa.
Kainuu 1982. Kaikilla oli mekko/hame
Keväällä -93 lukiostani kirjoitti 5 luokkaa ja muistelisin, että ehkä kahdella tytöllä oli housut ja muilla hame tai mekko. Nykyisinkin viihdyn paljon paremmin arkenakin hameisssa kuin housuissa. Vanhojen tansseissa kaikilla tytöillä oli mekot, mutta nykyisin on tullut vastaan myös juhlavia haalareita.
Katsopa vaan 80 luvun filmejä, ohjelmia, kuvia. Ennen naiset käyttivät hameita ja mekkoja. Eivät enää. Onneksi oma vaimo käyttää hameita, ei noita nykyisiä telaketjuja kukaan viitsi katsoa.
Että kaikki punkkari- ja goottitytöt olisi hameessa 🤣?
Siskolla oli housuasu 70-luvun alussa.
Menee aika pitkään silloisen muodin mukaan. Mitä kaupoissa milloinkin tarjotaan. Välillä on hienoja housupukuja, housuhameita jne.
1995 oli kaikilla tytöillä hameet tai mekot