Te jotka kirjoititte ylioppilaaksi 80-90-luvulla, oliko yo-juhlissa kaikilla naispuolisilla hameet/mekot?
Jäin miettimään oliko oma paikkakuntani kovin konservatiivinen kun kellään naispuolisella ei ollut housuasua, ei minun, eikä isoveljeni lakituksessa. Oli kuitenkin iso lukio. Vai oliko koko aikakausi vielä sen verran konservatiivinen?
Kommentit (68)
Mulla oli -98 jakkupuku (vaaleankeltainen 😂) jossa oli leveähköt housut ja pidempi jakkutakki. Oli mielestäni hieno tolppakorkojen ja pitsitopin kanssa 🤩. En ollut mitenkään "vaihtoehtoisesti" pukeutuva eikä asu ollut mielestäni mikään erikoinen.
Onpas täällä ihmisillä hyvä muisti. Mä kirjoitin 1988, enkä todellakaan muista, mitä ihmisillä oli juhlissa päällä. Itselläni oli mekko.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ollut. Mutta ei ne housuasutkaan mitään farkkuja ja tennareita olleet.
Omituinen vastaus. Miten niin "ei tietenkään" kun kuitenkin monessa lukiossa nimenomaan oli näin?
Siskollani oli housuasu vuonna 1972, sitä hiukan ihmeteltiin mutta ei paljon.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä -93 lukiostani kirjoitti 5 luokkaa ja muistelisin, että ehkä kahdella tytöllä oli housut ja muilla hame tai mekko. Nykyisinkin viihdyn paljon paremmin arkenakin hameisssa kuin housuissa. Vanhojen tansseissa kaikilla tytöillä oli mekot, mutta nykyisin on tullut vastaan myös juhlavia haalareita.
Vanhojen tansseissa moni toisen tytön kanssa tanssiva tyttö käyttää nykyään frakkia. Tulee usein halvemmaksi kuin mekko. Tänä vuonna tyttären vanhoissa 8 tytöllä oli koulun kautta vuokrattu frakki.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ihmisillä hyvä muisti. Mä kirjoitin 1988, enkä todellakaan muista, mitä ihmisillä oli juhlissa päällä. Itselläni oli mekko.
Se varmaan jää helpommin mieleen jos on itse ollut se ainoa housuissa tai jos vain yhdellä-kahdella oli housut.
Vierailija kirjoitti:
Että kaikki punkkari- ja goottitytöt olisi hameessa 🤣?
Gooteillahan juuri näkee tosi upeita mekkoja.
Minulla oli satiiniset kiiltävät vaaleansiniset housut, joissa oli jotain koukerokohokuviota.😅 ja vaaleansininen toppi ja jakku.🙄Vuosi oli 1998.
80-luvun alku, Hki, muistaakseni kaikilla tytöillä hame tai leninki, en pidä konservatiivisena vaan juhlavana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-95 kaikilla tytöillä mekot paitsi yhdellä "poikatytöllä", kuten häntä silloin kutsuttiin.
Poikatyttö oli se termi. Mietin miksi näitä/meitä omituisia kutsuttiin. Kukaan ei tietenkään sanonut päin naamaa.
En muista, että olisi pidetty omituisina, ajateltiin vain, että on sellainen reippaampi tyyppi. Ehkä olin itse vähän naiivi.
Vierailija kirjoitti:
Katsopa vaan 80 luvun filmejä, ohjelmia, kuvia. Ennen naiset käyttivät hameita ja mekkoja. Eivät enää. Onneksi oma vaimo käyttää hameita, ei noita nykyisiä telaketjuja kukaan viitsi katsoa.
Niin 80-luvulla, 70-luvulla käytettiin housuja enemmän.
Ei ollut, mutta 1979 pääsin ripille Keuruulla ja siellä vaadittiin laittamaan hame.
Ei. Silloin (90-luku) oli muodissa värikkäät leveähousuiset jakkupuvut. Samantyylisiä kuin nykyisinkin.
-87 Turusta keskustan lukiosta, muistaakseni kaikilla hameet/mekot.
'96 tytöillä oli yo-päivänä pääsääntöisesti jakkupukuja (bleiseri ja yhteensopiva hame), myös muutamia kotelomekkoja oli. Itse en tykännyt silloin kummastakaan tyylistä, vaan minulla oli ns. välimalli. Silloin myytiin vaateliikkeissä valmiita "pukuja", yläosa ja hame yhdessä. Omani oli polvipituinen vaaleanpunainen hame ja ohutta kukallista kangasta oleva tyköistuva jakkumainen yläosa, jossa helma oli liehuva :D Olkatoppaukset oli tietty myös. Kauhean vaikea selittää, tuollaiselle yläosalle ei käsittääkseni ole nimeä, eikä sen jälkeen ole hirveästi tullut vastaan samanlaista :D
Miten tällaista voi kukaan muistaa? Omani muistan vuodelta 1999, se oli mekko.
80-luvulla yo. Siihen aikaan nuoretkin pukeutui tätimäisesti ja muoti oli rumaa. Jakkupuku oli suurimmalla osalla, vaalea ja keväinen. Mun oli jotain pellavasekoitetta. Hame ja bleiseri. Inhosin sitä mutta ei löytynyt muutakaan. Äitini käytti kyseistä jakkupukua töissään monta vuotta, välillä kokonaisuutena ja toisinaan yhdistettynä muihin vaatteisiin. Hyvä ostos siis😅
Kirjoitin vuonna 1988, ja muistelen, että lähes kaikilla tytöillä oli valkoinen asu eli hame ja bleiseri. Ihan kuin joku univormu.
1995 mulla oli jakkupuku housuilla, samoin mulla oli rippijuhlissa valkoiset housut ja kukallinen toppi.