Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka kirjoititte ylioppilaaksi 80-90-luvulla, oliko yo-juhlissa kaikilla naispuolisilla hameet/mekot?

Vierailija
30.03.2025 |

Jäin miettimään oliko oma paikkakuntani kovin konservatiivinen kun kellään naispuolisella ei ollut housuasua, ei minun, eikä isoveljeni lakituksessa. Oli kuitenkin iso lukio. Vai oliko koko aikakausi vielä sen verran konservatiivinen? 

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1995 oli kaikilla tytöillä hameet tai mekot

1995 mulla oli jakkupuku housuilla, samoin mulla oli rippijuhlissa valkoiset housut ja kukallinen toppi. 

Vierailija
42/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli -98 jakkupuku (vaaleankeltainen 😂) jossa oli leveähköt housut ja pidempi jakkutakki. Oli mielestäni hieno tolppakorkojen ja pitsitopin kanssa 🤩. En ollut mitenkään "vaihtoehtoisesti" pukeutuva eikä asu ollut mielestäni mikään erikoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä ihmisillä hyvä muisti. Mä kirjoitin 1988, enkä todellakaan muista, mitä ihmisillä oli juhlissa päällä. Itselläni oli mekko.

Vierailija
44/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ollut. Mutta ei ne housuasutkaan mitään farkkuja ja tennareita olleet.

Omituinen vastaus. Miten niin "ei tietenkään" kun kuitenkin monessa lukiossa nimenomaan oli näin?

Vierailija
45/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani oli housuasu vuonna 1972, sitä hiukan ihmeteltiin mutta ei paljon.

Vierailija
46/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä -93 lukiostani kirjoitti 5 luokkaa ja muistelisin, että ehkä kahdella tytöllä oli housut ja muilla hame tai mekko. Nykyisinkin viihdyn paljon paremmin arkenakin hameisssa kuin housuissa. Vanhojen tansseissa kaikilla tytöillä oli mekot, mutta nykyisin on tullut vastaan myös juhlavia haalareita.

Vanhojen tansseissa moni toisen tytön kanssa tanssiva tyttö käyttää nykyään frakkia. Tulee usein halvemmaksi kuin mekko. Tänä vuonna tyttären vanhoissa 8 tytöllä oli koulun kautta vuokrattu frakki. 

Vierailija
47/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä ihmisillä hyvä muisti. Mä kirjoitin 1988, enkä todellakaan muista, mitä ihmisillä oli juhlissa päällä. Itselläni oli mekko.

Se varmaan jää helpommin mieleen jos on itse ollut se ainoa housuissa tai jos vain yhdellä-kahdella oli housut. 

Vierailija
48/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että kaikki punkkari- ja goottitytöt olisi hameessa 🤣?

Gooteillahan juuri näkee tosi upeita mekkoja. 

Vierailija
49/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli satiiniset kiiltävät vaaleansiniset housut, joissa oli jotain koukerokohokuviota.😅 ja vaaleansininen toppi ja jakku.🙄Vuosi oli 1998.

Vierailija
50/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alku, Hki, muistaakseni kaikilla tytöillä hame tai leninki, en pidä konservatiivisena vaan juhlavana

Vierailija
51/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-95 kaikilla tytöillä mekot paitsi yhdellä "poikatytöllä", kuten häntä silloin kutsuttiin.

Poikatyttö oli se termi. Mietin miksi näitä/meitä omituisia kutsuttiin. Kukaan ei tietenkään sanonut päin naamaa.

En muista, että olisi pidetty omituisina, ajateltiin vain, että on sellainen reippaampi tyyppi. Ehkä olin itse vähän naiivi.

Vierailija
52/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopa vaan 80 luvun filmejä, ohjelmia, kuvia. Ennen naiset käyttivät hameita ja mekkoja. Eivät enää. Onneksi oma vaimo käyttää hameita, ei noita nykyisiä telaketjuja kukaan viitsi katsoa.

Niin 80-luvulla, 70-luvulla käytettiin housuja enemmän.

Vierailija
53/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut, mutta 1979 pääsin ripille Keuruulla ja siellä vaadittiin laittamaan hame. 

Vierailija
54/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä?

Vierailija
55/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Silloin (90-luku) oli muodissa värikkäät leveähousuiset jakkupuvut. Samantyylisiä kuin nykyisinkin.

Vierailija
56/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-87 Turusta keskustan lukiosta, muistaakseni kaikilla hameet/mekot.

Vierailija
57/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'96 tytöillä oli yo-päivänä pääsääntöisesti jakkupukuja (bleiseri ja yhteensopiva hame), myös muutamia kotelomekkoja oli. Itse en tykännyt silloin kummastakaan tyylistä, vaan minulla oli ns. välimalli. Silloin myytiin vaateliikkeissä valmiita "pukuja", yläosa ja hame yhdessä. Omani oli polvipituinen vaaleanpunainen hame ja ohutta kukallista kangasta oleva tyköistuva jakkumainen yläosa, jossa helma oli liehuva :D Olkatoppaukset oli tietty myös. Kauhean vaikea selittää, tuollaiselle yläosalle ei käsittääkseni ole nimeä, eikä sen jälkeen ole hirveästi tullut vastaan samanlaista :D

Vierailija
58/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaista voi kukaan muistaa? Omani muistan vuodelta 1999, se oli mekko.

Vierailija
59/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla yo. Siihen aikaan nuoretkin pukeutui tätimäisesti ja muoti oli rumaa. Jakkupuku oli suurimmalla osalla, vaalea ja keväinen. Mun oli jotain pellavasekoitetta. Hame ja bleiseri. Inhosin sitä mutta ei löytynyt muutakaan. Äitini käytti kyseistä jakkupukua töissään monta vuotta, välillä kokonaisuutena ja toisinaan yhdistettynä muihin vaatteisiin. Hyvä ostos siis😅

Vierailija
60/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin vuonna 1988, ja muistelen, että lähes kaikilla tytöillä oli valkoinen asu eli hame ja bleiseri. Ihan kuin joku univormu.