Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka kirjoititte ylioppilaaksi 80-90-luvulla, oliko yo-juhlissa kaikilla naispuolisilla hameet/mekot?

Vierailija
30.03.2025 |

Jäin miettimään oliko oma paikkakuntani kovin konservatiivinen kun kellään naispuolisella ei ollut housuasua, ei minun, eikä isoveljeni lakituksessa. Oli kuitenkin iso lukio. Vai oliko koko aikakausi vielä sen verran konservatiivinen? 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täälläpäin edelleenkin valtaosalla on hameet yo-juhlissa. Hyvin harvalla on mitään muuta. Eikä se minusta liity konservatiivisuuteen, koska ei täällä mitenkään poikkeuksellisen konservatiivisia olla, vaikka pieni paikkakunta onkin. Tytöt/naiset nyt vaan yleensä tykkää käyttää hameita juhlissa, eikä sitä pitäisi leimata konservatiiviseksi. 

Ei varmaan konservatiivista sinänsä, mutta onhan se aika yleistä (vieläkin?) että perinteisesti pitää tytöllä olla mekko, vaikka se tuntuis kuinka vieraalta. 

Vierailija
62/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-95 kaikilla tytöillä mekot paitsi yhdellä "poikatytöllä", kuten häntä silloin kutsuttiin.

Poikatyttö oli se termi. Mietin miksi näitä/meitä omituisia kutsuttiin. Kukaan ei tietenkään sanonut päin naamaa.

Miten niin "omituisia", mun mielestä ihan normaali luonnehdinta - oon siis itse syntynyt -64 ja ihan joka paikassa ja päin naamaa olin poikatyttö. Eihän se viitannut mihinkään "suuntautumiseen", vaan siihen että oli "poikamainen", ei leikkinyt nukeilla ja kotileikkejä vaan kiipeili puissa ja roikkui isän kanssa autotallilla yms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopa vaan 80 luvun filmejä, ohjelmia, kuvia. Ennen naiset käyttivät hameita ja mekkoja. Eivät enää. Onneksi oma vaimo käyttää hameita, ei noita nykyisiä telaketjuja kukaan viitsi katsoa.

Millähän seudulla? Ainakin pk-seudulla oli aika harvinaista että koulussa, myöhemmin töissä, tai baareissa olis kuljettu hameissa. 

Vierailija
64/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'96 tytöillä oli yo-päivänä pääsääntöisesti jakkupukuja (bleiseri ja yhteensopiva hame), myös muutamia kotelomekkoja oli. Itse en tykännyt silloin kummastakaan tyylistä, vaan minulla oli ns. välimalli. Silloin myytiin vaateliikkeissä valmiita "pukuja", yläosa ja hame yhdessä. Omani oli polvipituinen vaaleanpunainen hame ja ohutta kukallista kangasta oleva tyköistuva jakkumainen yläosa, jossa helma oli liehuva :D Olkatoppaukset oli tietty myös. Kauhean vaikea selittää, tuollaiselle yläosalle ei käsittääkseni ole nimeä, eikä sen jälkeen ole hirveästi tullut vastaan samanlaista :D

Ehkä peplum on toi liehuvahelmainen jakku? 

Vierailija
65/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'96 tytöillä oli yo-päivänä pääsääntöisesti jakkupukuja (bleiseri ja yhteensopiva hame), myös muutamia kotelomekkoja oli. Itse en tykännyt silloin kummastakaan tyylistä, vaan minulla oli ns. välimalli. Silloin myytiin vaateliikkeissä valmiita "pukuja", yläosa ja hame yhdessä. Omani oli polvipituinen vaaleanpunainen hame ja ohutta kukallista kangasta oleva tyköistuva jakkumainen yläosa, jossa helma oli liehuva :D Olkatoppaukset oli tietty myös. Kauhean vaikea selittää, tuollaiselle yläosalle ei käsittääkseni ole nimeä, eikä sen jälkeen ole hirveästi tullut vastaan samanlaista :D

Ehkä peplum on toi liehuvahelmainen jakku? 

Ei ole, peplum on sellainen tönkömpi helma, tässä oli ihan sellaiset irtonaiset liepeet :)

Vierailija
66/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko väärin että oon vielä 20 vuoden jälkeen katkera kun en saanut omia juhlia, ne yhdistettiin mun sisaruksen amk valmistumis juhliin

Vierailija
67/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täälläpäin edelleenkin valtaosalla on hameet yo-juhlissa. Hyvin harvalla on mitään muuta. Eikä se minusta liity konservatiivisuuteen, koska ei täällä mitenkään poikkeuksellisen konservatiivisia olla, vaikka pieni paikkakunta onkin. Tytöt/naiset nyt vaan yleensä tykkää käyttää hameita juhlissa, eikä sitä pitäisi leimata konservatiiviseksi. 

On ollut aika rohkeaa kun ollut pelkästään hame ja ei mitään muuta.

Vierailija
68/68 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-89 Turku, en muisya että kenelläkään naisella olisi ollut housuja. Valokuvaa ei muistaakseni otettu, joten en voi tarkistaa varmaksi. 

Mulla oli ihan hirveä olkatoppausmekko!