Miksi PETTÄMINEN ei ole rikos, josta rangaistaan lailla???
Jäisi varmaasti moni harha-askel ottamatta, kun tietäisi, että rikoksentekoväline luovutetaan oikeusteitse valtiolle.
Ja jäisi varmasti moni mustasukkaisuuksissa ja petetyksitulemisentuskassa tehty murha tekemättä, kun tietäisi, että pettäjä tuomitaan jokatapauksessa.
Kommentit (49)
No ensinnäkin siksi, ettei pettäminen juridisessa mielessä ole OIKEUDENLOUKKAUS, siis jos ajatellaan mitä kaikkia oikeuksia ihmisellä lain mukaan on. Oikeutta puolisoonsa ei ole kellään juridisesti ja jokaisen itsemääräämisoikeus (esim. oikeus päättää oman ruumiinsa käytöstä vaikkapa seksiin) on loukkaamaton perus- ja ihmisoikeus, johon ei voida millään tavoin puuttua. Ihmisellä on myös omantunnon, ajatuksen ja uskonnonvapaus, sekä oikeus yksityiselämäänsä liittyvään puuttumattomuuteen, jonka puitteissa hänellä on oikeus tehdä yksityiselämäänsä koskevat päätökset itse.
Pettäminen ei myöskään kohdistu julkista valtaa, tai yhteiskuntaa kohtaan milään tavalla. Se ei myöskään kohdistu toisen ihmisen henkeen, terveyteen tai omaisuuteen tai muuhun suojattuun oikeushyvään.
asianomistajarikos, jolloin vain silloin nostettaisiin syyte, jos petetty haluaa syytteen nostaa.
Mutta kaikki siihen liittyvät lieveilmiöt tulisi tehdä laittomiksi, ts. lain tulisi määrätä pettäjä korvaamaan jotkut asiat puolisolleen.
Sukupuolitaudin tartuttaminen
Kunnianloukkaus (yleensähän pettäjät kertovat puolisoistaan vaikka mitä juttuja, kuten tässäkin ketjussa on nähty. Tämä voi johtaa masennukseen, sosiaalisiin suhteisiin, työkyvyttömyyteen, jopa itsemurhaan.)
Perheen rahojen kavaltaminen petoskumppanin lahjomiseksi/hotelliöiden yms. maksamiseksi.
Sekä lisäksi syyttömällä osapuolella pitäisi aina olla oikeus jäädä asumaan lasten kanssa kotiin, kun taas pettäjän on lähdettävä mikäli puoliso niin vaatii.
Minusta tämä olisi oikein ja kohtuullista, mutta kun tietää mihin suuntaan ihmisten moraali menee, on turha edes odottaa mitään hyvää...
Vierailija:
asianomistajarikos, jolloin vain silloin nostettaisiin syyte, jos petetty haluaa syytteen nostaa.
Jos hiukan tutustuisitte rikosoikeusjärjestelmämme perusteisiin ja lähtökohtiin niin ymmärtäisitte miten typerältä ap:n ehdotus kuulostaa juristin korvissa...
Joskus kauan sittenhän pettäminen todellakin oli aviorikos, jonka nojalla saattoi saada avioeron, mutta tämä oikeus oli käytännössä lähinnä miehillä, koska nainehan ei niin vaan voinut aviolitosta lähteä koska oli miehestään taloudellisesti riippuvainen. Noihin päiviin kuitenkaan tuskin kukaan meistä haluaa palata...
Mikä olisi teidän mielestänne pettämisen kohdalla se lailla suojattu oikeushyvä, johon pettämisrikos kohdistuu, kertokaapa se minulle niin jatketaan keskustelua.
t. Juristi
sen suhteen, millaisen ihmisen kanssa sitä yksiin asettuukaan. Ja miten sitä itse parisuhteessa käyttäytyy. Aina pettäjä ei ole suhteen konna.
Kyllä mielestäni rikoksesta pitäisi saada rangaistus, vaikkakaan se ei
enää ole edes rikos, on se käsittämätöntä, miten tämä yhteiskunta
tuntuu paapovan pettäjiä!
Sakkorangaistus ja polttomerkillä " pettäjä" merkintä otsaan vaan,
niin tietävätpähän seuraavat uhrit millaisen ihmisen kanssa on oikeen
tekemisissä...
Mikä meissä ihmisissä on vialla kun pitää toimia rakastamaansa ihmistä
kohtaan näin törkeästi, jos suhde on siinä pisteessä että pitää pettää,
niin ero on ainoa oikea vaihtoehto!
Ei hajuakaan edes siitä mitä sana " rikos" tarkoittaa.
t. Juristi
Jos pettäminen kiellettäisiin, niin samalla logiikalla tulisi sallia avioliitossa tapahtuva raiskaus.
taidat olla niitä sairaalloisen mustasukkaisuuden omaavia avo/aviopuolisoita kun noin vouhkaat...
eihän tuo sun ongelma oo..
ja kuten sanottu, ei tämä mitään helppoa ole ei... yrittänyt olen päästä eroon, vältelläkkin, vaikka ei me edes usein nähdä, mutta en vaan VOI mitään. olen vissiin liian heikko ja en mä kyllä ylpeä teostani oo, liekö taustalla että mut on petetty liian monta kertaa nuoruudessa ja nyt kun tuli itelle mahdollisuus niin ajauduin siihen.
oli syy mikä syy, niin ainakin pari kertaa viikossa joku huomioi mua ja unohdan hetkeksi oman paskan parisuhteeni....
t.10