Nordean "uudistus": vanhoista tunnuslukulaitteista luovutaan syyskuussa ja tilalle tulee monimutkaisempi laite
Patterit pitää uusia itse ja jos on jo mobiili ID-tunnus, joutuu maksamaan 20 e. Taatusti haluan laitteen, jos esim. kännykkä hajoaa tai varastetaan. Taas yksi huononnus ja olen ollut kymmeniä vuosia kanta-asiakas! Uudessa laitteessa pitää mennä joka toimintoon QR-koodin kuvaamisen kautta ja sen jälkeen tunnistus vasta alkaa.
Kommentit (127)
Tämä valkoinen tunnuslukulaite oli helppo ja varmaan helppo myös ikäihmisille. Nyt joutuu opettelemaan uuden tavan ja saas nähdä montako hutihommaa tulee, kameran kanssa pelataan, jännittää jo nyt miten onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä valkoinen tunnuslukulaite oli helppo ja varmaan helppo myös ikäihmisille. Nyt joutuu opettelemaan uuden tavan ja saas nähdä montako hutihommaa tulee, kameran kanssa pelataan, jännittää jo nyt miten onnistuu.
Mä olen 99% varma, että mun isälläni ei tule onnistumaan. Onneksi systerillä on tilit kans Nordeassa, niin voi ruveta hoitaan isän laskujenmaksut ja muut raha-asiat. Tota häkkyrää vissiin tarvitsee ihan kaikkeen, mitä netistä tilaa? Onnee vaan systeri, kun kuvitteli vuoden vaihteessa aloittaneensa rattoisat eläkepäivät kesämökillä 300 km päässä isästä. Ehei, hän pysyy nyt kiltisti kaupungissa, jotta on ainakin pari kertaa viikossa isän apuna Nordean pankkisovelluksen kanssa :D :D :D Tai sitten isä vaihtaa kaikki säästönsä ja sijoituksensa Nordeasta pois. Mä en aio sotkeentua yhteenkään asiaan, mikä liittyy Nordeaan.
Mulla on huonoja kokemuksia Nordeasta. Mun äidillä oli iso sijoitusvakuutus Nordeassa ja siinä edunsaajina hänen lapsenlapsensa. Kun äiti kuoli, ne kaksi laspsenlasta, joilla oli tili Nordeassa, sai rahansa heti. Mutta kaksi muuta, joilla ei ollut tiliä Nordeassa, niin voi juma mitä vääntöä. Nordea mm vaati todistuksen mun lapsistani (mikä toki on ihan ymmärrettävää, jos mulla olisikin lapsia enemmän kuin nuo kaksi), mutta sitä ei vaadittu mun tyttäreltä (joka siis sai Nordean asiakkaan rahansa heti) vaan ainoastaan mun pojaltani. Paljon muutakin vääntöä oli siinä, että mun poikani ja myös siskoni poika sai lopulta ne rahat. Mitään muuta eroa heillä ei ollut siskoihinsa kuin että siskoilla oli Nordean tilit ja näillä pojilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhukset pystyy enää käyttämään verkkopankkia? Omankin isäni kädet vapisee niin, että älypuhelimen käyttö on parhaimmillaan hankalaa ja usein täysin mahdotonta. Kohollaan olevien näppäimien painelu onnistuu paremmin.
jossakin pankeissa on vielä avainlukulista tarjolla, ainakin s-pankissa on
s-"pankki" nyt ei olekaan oikea pankki vaan sryhmän pankinkaltainen himmeli.
en tajua miten siellä on saatu tilisiirtokin tehtyä asiakkaalle niin vaikeaksi.
Mikä on vaijeaa? Ihan samalla tavalla ne siirrot menee kuin muuallakin. Ainakin mun tililäni.
Minusta ne tunnuslukulaitteet on aivan käsittämättömän hankalia ja jopa monimutkaisia käyttää verrattuna tunnuslukusovellukseen.
Vierailija kirjoitti:
NORDEA
Miksi "korjaatte" ehjää?
Kyllä vanhukset ilahtuu.
Haluatteko asikkaista eroon?
Osuit asian ytimeen. Ajattelin aivan samaa, että miksi hyvin toimiva systeemi pitää muuttaa. Onkohan siellä nyt joku yli-innokas innovatiivinen ihminen ollut asiaa ajamassa.
Tänään harjoittelin lisää id- laitetta. Meni tosi hyvin. Onnistuin kerralla maksamaan laskun jne. Ei enää mitään ongelmia.
Musta Nordea ID -laite on uudempi tunnistautumisväline, joka toimii kameralla. Valkoisen tunnuslukulaitteen valmistus on lopetettu ja sen käyttö päättyy syksyllä 2025. Lue lisää ohjeita tältä sivulta ja miten tunnistaudut vahvasti eri laitteilla.
Onko käytössäsi valkoinen tunnuslukulaite? Tärkeää tietoa sinulle
Selkeytämme tunnistautumisvälineiden valikoimaamme, ja jatkossa tarjoamme asiakkaille vain Nordea ID -sovelluksen ja mustan Nordea ID -laitteen tunnistautumista varten. Luovumme vanhasta valkoisesta tunnuslukulaitteesta asteittain:
30.3.2025 alkaen valkoisella tunnuslukulaitteella ei voi enää kirjautua mobiilipankkiin. Jos haluat jatkaa mobiilipankin käyttöä, sinun tulee ladata Nordea ID -sovellus puhelimeen tai tablettiin. Lue ohjeet, miten otat Nordea ID -sovelluksen käyttöön.
15.9.2025 valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö loppuu kokonaan. Varmista tätä ennen, että sinulla on käytössäsi joko Nordea ID -sovellus tai Nordea ID -laite.
Voit toimittaa valkoisen tunnuslukulaitteen valtakunnalliseen SER-keräyspisteverkostoon maksutta.
Siirry Nordean verkkopankkiin
Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID -laite.
Syötä käyttäjätunnuksesi ja paina OK.
Nyt näet QR-koodin verkkopankissa.
Paina laitteen SCAN näppäintä.
Lue QR-koodi kohdistamalla laitteen kamera siihen.
Varmista, että laitteessa lukeva teksti vastaa sitä, mitä haluat tehdä. Paina OK.
Syötä PIN koodisi ja paina OK.
Laite muodostaa yhdeksännumeroisen vahvistustunnuksen. Syötä se verkkopankin vahvistustunnuskenttään.
Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.
HELPPOA KÄTEVÄÄ NOPEAA!
Kyllä täytyy olla todellinen uuvatti tai seniili vanhus jos tänä päivänä joutuu vielä turvautumaan tunnuslukulaitteeseen tai -taulukoihin. Aivan älyttömän hankalia vieläpä verrattuna sovellukseen.
Vierailija kirjoitti:
Siirry Nordean verkkopankkiin
Valitse tunnistautumisvaihtoehdoksi Nordea ID -laite.
Syötä käyttäjätunnuksesi ja paina OK.
Nyt näet QR-koodin verkkopankissa.
Paina laitteen SCAN näppäintä.
Lue QR-koodi kohdistamalla laitteen kamera siihen.
Varmista, että laitteessa lukeva teksti vastaa sitä, mitä haluat tehdä. Paina OK.
Syötä PIN koodisi ja paina OK.
Laite muodostaa yhdeksännumeroisen vahvistustunnuksen. Syötä se verkkopankin vahvistustunnuskenttään.
Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.
HELPPOA KÄTEVÄÄ NOPEAA!
Ja vitut on! Kuvitellaan että monimutkaisuus lisää turvallisuutta. Ei lisää. Kun asiaks on sekaisin ja hämmentynyt sehän lisää huijausten onnistumismahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla todellinen uuvatti tai seniili vanhus jos tänä päivänä joutuu vielä turvautumaan tunnuslukulaitteeseen tai -taulukoihin. Aivan älyttömän hankalia vieläpä verrattuna sovellukseen.
mut jännästi tietoturvallisempaa kun se sovellus
vaikuttaa aika paskalta, hitaalta ja monimutkaiselta tää uusi laite
enemmän näppäilyä vaatii joten helvetisti hitaampi käyttää ja kirjautua
Vierailija kirjoitti:
Minusta ne tunnuslukulaitteet on aivan käsittämättömän hankalia ja jopa monimutkaisia käyttää verrattuna tunnuslukusovellukseen.
Mitään kriittistä asiaa ei tulisi hoitaa puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Miksei aloittajalle ole pankkisovellusta kahdessa laitteessa?
Minulla on puhelimessa, toiminee myös vanhassa puhelimessa vielä, sekä tabletissa.
Voi myös aktivoida toimimaan esim, puolison laitteessa myös.
Ylipäätään nykyään on hyvä olla jonkinlainen varalaite, tai ainakin minulla on 'puoli elämää' puhelimessa (kalenteri, kuvia, herätyskello, monia tärkeitä sovelluksia pankista työvuoroihin, bussikortista lentolippuihin jne.) aika pulassa olisin Elli olis "varalaitetta" mistä kaikki em. myös löytyvät.
Ja (uutenakin) edullisia tabletteja, puhelimia saa n, 100e, +vanhoja laitteita voi myös hyödyntää.
Ja sitten se varastetaan niin eipä auta kun rahat on viety vaikka olisi 100 laitteella.
Meillä Ruotsissa on ollut jo usean kuukauden Nordean musta palikka, jolla luetaan QR-koodi tiekkarin näytöltä.
Just katsottiin että siihen laitetaan kaksi kpl AAA-pattereita ja ne kestää vaikka kuinka kauan. Siinä entisessä oli joku nappipatteri ja täytyi avata se luukku ruuvimeisselillä.
Mitään muuta myönteistä siitä uudesta mustasta palikasta tuskin on, mutta kyllä se ihan hyvin toimii. Miehen täytyi ensin tarkistaa näytön frekvenssi omalla tiekkarillaan kun se ei tahtonut lukea QR-koodia, mulla taas toimi hyvin niin mies vaihtoi näyttönsä frekvenssin samaan kuin mulla a vot heti toimi.
Meillä ei ole älypuhelimia ja vaikka hankkisimmekin sellaiset, emme haluaisi niihin pankkiyhteyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko käytössäsi valkoinen tunnuslukulaite? Tärkeää tietoa sinulle
Selkeytämme tunnistautumisvälineiden valikoimaamme, ja jatkossa tarjoamme asiakkaille vain Nordea ID -sovelluksen ja mustan Nordea ID -laitteen tunnistautumista varten. Luovumme vanhasta valkoisesta tunnuslukulaitteesta asteittain:
30.3.2025 alkaen valkoisella tunnuslukulaitteella ei voi enää kirjautua mobiilipankkiin. Jos haluat jatkaa mobiilipankin käyttöä, sinun tulee ladata Nordea ID -sovellus puhelimeen tai tablettiin. Lue ohjeet, miten otat Nordea ID -sovelluksen käyttöön.
15.9.2025 valkoisen tunnuslukulaitteen käyttö loppuu kokonaan. Varmista tätä ennen, että sinulla on käytössäsi joko Nordea ID -sovellus tai Nordea ID -laite.
Voit toimittaa valkoisen tunnuslukulaitteen valtakunnalliseen SER-keräyspisteverkostoon maksutta.
Missä sanotaan ettei muka toimi enää 30.3.2025. Ei mainita kyllä minulle tulleessa tiedotteessa. Taidat puhua pask***a sikaääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhukset pystyy enää käyttämään verkkopankkia? Omankin isäni kädet vapisee niin, että älypuhelimen käyttö on parhaimmillaan hankalaa ja usein täysin mahdotonta. Kohollaan olevien näppäimien painelu onnistuu paremmin.
jossakin pankeissa on vielä avainlukulista tarjolla, ainakin s-pankissa on
s-"pankki" nyt ei olekaan oikea pankki vaan sryhmän pankinkaltainen himmeli.
en tajua miten siellä on saatu tilisiirtokin tehtyä asiakkaalle niin vaikeaksi.
Mikä on vaijeaa? Ihan samalla tavalla ne siirrot menee kuin muuallakin. Ainakin mun tililäni.
Kyse on siitä miten TEET sen siirron.
"valitse tili" -> siirry seuraavalle sivulle.
"valitse maksun saaja" -> siirry seuraavalle sivulle.
"valitse summa". ja vasta NYT voit lähettää sen.
Nuo KAIKKI tiedot kaikissa muissa pankeissa voi antaa siinä yhdellä kertaa eikä tarvi siirtyillä toisille sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Näin aktivoit Nordea ID -laitteen
Nordea ID -laite on aktivoitava ennen ensimmäistä käyttökertaa. Tätä varten tarvitset aktivointikoodin.
Saat aktivointikoodin laitteen toimituksen yhteydessä. Aktivointikoodi muodostuu kymmenestä numerosta ja se toimitetaan sinulle tekstiviestitse.
Jos sinulla on aktivointikoodi tiedossasi, aktivoit Nordea ID -laitteen seuraavasti:
Käynnistä Nordea ID -laite painamalla OK-näppäintä.
Valitse laitteen kieli painamalla joko 1 (englanti), 2 (suomi) tai 3 (ruotsi)
Vahvista valintasi painamalla OK-näppäintä.
Kun laitteen kamera käynnistyy, paina laitteen C-näppäintä. Syötä laitteelle aktivointikoodisi ja paina OK.
Tämän jälkeen pääset luomaan oman henkilökohtaisen PIN-koodisi (48 numeroa), joka tulee syöttää kahdesti laitteeseen.
Vahvista PIN-koodin luominen painamalla OK.
Nyt Nordea ID -laite on aktivoi
aktivointikoodi toimitetaan laitten yhteydessä....ja kohta sanotaan että tekstiviestinä....kummin se nyt sitten on, tuleeko laitteen mukana paperilla vai vain tekstiviestinä....vai molempina
Et sä mitään vaihtanut, kunhan höliset.